• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Centrum ! (1)

    Jak żyć mają mieszkańcy centrum ze swoimi samochodami ? Podwórka przegrodzone płotami przez właścicieli budynków! Pojemniki ze śmieciami wynoszone są przez klatki schodowe ! Gdzie zapewnione środki bezpieczeństwa (pożar itd) gdzie uciekać ? Gdzie parkować ? coraz miej miejsc ale coraz więcej dla osób niepełnosprawnych ( wypasione auto młoda osoba ) kto sprawdza ? kto wydaje te karty ? dlaczego nie jest mocno oznaczony że to samochód z osobą nie pełnosprawną ! Miejsca dla samochodów dostawczych żle oznaczone ! Powinno być " Dostawcze od godz,-----do godz, w czasie otwartych sklepów ! Aby można było pózniej parkować!!! Bardzo często są zajmowane prze samochody osobowe z górnej półki ! Bez podwyżek ! można ograniczyć czas parkowania do dwóch godzin ! Tak jest np. w Paryżu .Gdzie parkingi przy stacjach kolejki ? aby nie przyjedzali ludzie do centrum do pracy .Nie będzie biznesu w centrum Gdyni jeżeli nie ma miejsc parkingowych.

    • 13 1

    • A jakby całe centrum było jednym wielkim parkingiem to jak miałby się biznes?

      • 0 0

  • Powrót do nazwy Gdina, (1)

    wdrożenie planowanych zmian i powrót do wioski rybackiej gotowy. Tak trzymać droga młodzieży 60+

    • 10 0

    • g**da

      • 0 0

  • Najlepszy tekst z artykułu.

    "Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania."

    • 15 1

  • Zabetonują

    Betonują gdzie się da, a potem mamią ludziom oczy doniczkami i marnymi drzewkami krzewopodobnymi....

    • 10 0

  • Hahaha, to ma nakłonić do zmian przyzwyczajeń? Ja to się stąd najzwyczajniej w świecie wyprowadzam :D

    • 6 0

  • Jak zaproponujecie parking podziemny na tysiąc samochodów to sobie róbcie deptaków ile wlezie ;)

    • 16 0

  • Gdynia przescignie Berlin

    Maciek

    • 3 0

  • Zapomniał o dwóch sprawach

    1. Sam jeździ autem do pracy bo często jego biały VW stoi albo na parkingu albo na chodniku przy urzędzie - proponuje Panu prezydentowi zacząć od siebie jeździć komunikacja miejska
    2. Berlin ma również metro czy Prezydent Szurek planuje w najbliższym czasie również zbudować metro łączące cała Gdynię ?

    • 13 0

  • całkowite zakorkowanie miasta, gratuluję ekoterrorystom

    • 8 0

  • Świętojańska od początku powinna być tylko dla komunikacji miejskiej, mieszkańców i zaopatrzenia.

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane