• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Śmiechu warte...

    Tak, tak, zwęzić ulice, porobić deptaki... Już widzę, jak zapchana będzie ul. Władysława IV.
    O Świętojańskiej: "Nowa przestrzeń będzie zachęcała do spędzania wolnego i aktywnego czasu w centrum miasta". A nie lepiej przestać zabudowywać Skwer Kościuszki i tam mieszkańcy i turyści mogliby spędzać czas wolny. A nie na Świętojańskiej, co prawda z ruchem jednokierunkowym, ale jednak ...
    Dziwią mnie również te starania o "więcej zieleni", kiedy wcześniej i obecnie każde zielone miejsce jest zabudowywane...
    Nawiasem mówiąc chciałabym poznać tych kierowców, którzy "są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania" ;)

    • 16 1

  • Gdynia planuje... aha, czyli nawet

    nie warto tracić czasu na czytanie artykułu. Już lepiej jakaś książka sf.

    • 12 1

  • Skwer

    Skwer Kościuszki obraz nędzy i rozpaczy,suche drzewa i byle jakie śmierdzące budy

    • 17 0

  • mieszkaniec (1)

    To widać po korkach że u nas jest nadmiar samochodów a komunikacja miejska miejsca siedzące wolne ....

    • 4 5

    • No chyba nie

      wsiadź do 147

      • 3 0

  • Jak to Gdynia . Jak zwykle kupią puszkę farby i absurdy na jezdni .

    • 11 1

  • Skandal (3)

    Piszę to zwycięża konkursu Gdynia Moja Mała Ojczyzna z lat gimnazjalnych i drugiego miejsca. Lata 2002 2005. Pamiętam jak Guc i Stepa podawali mi rękę. Jako miłośnik Gdyni jest zszokowany jak nam to towarzystwo zepsuło tak piękne miasto. Najlepsze, że 2 lata temu były wybory i co? I nic... Mieszkańcy tego chcą! Bo co? Bo PiS by wygrał. Masakra jedna intelektualna

    • 21 0

    • Guć i Stępa po 18 latach pracy pracują tam nadal, tylko na innych stanowiskach. To miasto to tylko mały skutecznie zadłużony biznes, z wieloma miejscami pracy, dla krewnych i znajomych królika.

      • 4 1

    • Nie szkoda mi tego miasta, bo sami mieszkańcy w wyborach go dobijają.

      Szkoda tylko, bo to moje miasto... No cóż.

      • 1 0

    • przynajmniej pis by lepiej zarządzał, od całej ten samorządności

      • 0 0

  • którzy kierowcy chcą płacić 5 zł/godz? (1)

    Niech władze miasta pomyślą o Ulicy Sienkiewicza na Kamiennej Górze. Powinna być 1 kierunkowa i to tylko z dołu do góry by kierowcy mogli odkorkować całą okolicę przy Placu Grunwaldzkim. Aktualnie przejazd tą ulicą z dołu do góry jest uciążliwy a czasem prawie niemożliwy przez parkujące samochody po prawej stronie.

    • 8 2

    • nieprawda

      Jeżdzę tam codziennie i nie mam problemu z przejazdem

      • 1 0

  • Czas najwyższy. Ile można. Centeum Gdyni przypomina wielkie samochodowe złomowisko

    • 2 9

  • To na skrzyżowaniu Swiętojańskiej i Piłsudzkiego powstanie wielki bałagan

    • 8 1

  • Nie wiem po co będzie ta Świętojańska. Jeśli nie zaparkujesz w pobliżu ( a nie będzie gdzie) to ona nie ma sensu. Tam się nie chodzi, bo nie ma po co. Zlikwidować ją i obok zrobić nową np. Świętograżyńską.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane