• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • d**ilizm,d**ilizm,d**ilizm (1)

    Ide o zakład ze Gdynia na tym straci..Szczur ty parkingi buduj i sadz zielen.reszte zostaw w spokoju to i tak niezły burdel a jeszcze wiekszy zrobisz,parking 5 zł...to nie Paryz ,zrób parkometry jak nalezy a nie złodziejskie ze nie wydaja pieniedzy.Co da Swietojanska 1 kierunkowa ? - bałagan z parkujacymi bo nie ma gdzie parkowac..dobrz ze sie juz 2 lata temu wyprowadziłem z tego zabetonowanego deweloperskiego burdelu..Maciej Stefanowski

    • 26 3

    • Nie inaczej

      Najpierw trzeba przygotować grunt. Zbior kom jeszcze lepszy, a przede wszystkim duże i niedrogie parkingi wokół centrum. Wtedy tak, można coś pokombinować. Inaczej bez sensu, miasto podupadanie

      • 3 0

  • Wowowow!

    Gdyby to wprowadzili to by było super! Jednokierunkowa Świętojańska

    • 3 21

  • parkowanie w gdyni

    JAK mam zapytanie które trwa 10 minut to mam płacić za godzinę to kpina ja wiem że panowie mają służbowe limuzyny , a co do komunikacji to kiepska ekonomia bo państwo zarabia nieźle na paliwie a co do ulicy świętojańskiej to od 50 lat były różne plany np. deptak jak w sopocie no to sklepikarze zarobią hihihi

    • 13 2

  • zwężać ulice które już teraz sa nie wydolne

    Trzeba miec zwezony mózg zeby zweżac ulice albo robic je jednokierunkowe..sami pisza ze wiecej samochodów a oni zamiast rozbudowywac ulice parkingi robia odwrotnie..Nie wszyscy chca jezdzic po Gdyni płatnymi hulajnogami rowerami skuterami...im chcecie nabic kase - smutna prawda..najgorsze to że w Gdyni mieszka dużo starszych ludzi i jakos sobie ich na hulajnogach nie wyobrażam

    • 26 2

  • Dlaczego (1)

    Linie 150, 147 itp. nie stają na przystanku 3 Maja tylko jadą obok kościoła. To przystanek mniej i więcej zakrętów

    • 6 0

    • bo niedasie.

      • 0 0

  • A to mi rewolucja (2)

    Rewolucja, podniesienie opłat, zwiększenie stref płatnego parkowania, zamknięcie ulic i posadzenie drzew. Szkoda że um nie myślał o tym jak zalewał betonem całe miasto. Nikt nie myślał jak sprzedawali grunty deweloperom i wydawali kasę na głupoty. Zamiast budować nowe ścieżki rowerowe i zakazywać jednośladom poruszania się po drogach dla samochodów, to zwęża się ulice. Czy te betony z urzędu zaczną w końcu myśleć??
    Co zrobiono z ulica hutnicza, szeroką ulice zwężono, porobiono wysepki do tego dziura na dziurze. Ale ważne że jest lotnisko!!!!

    • 28 1

    • skończy już z tym pedałowaniem, to nie dawne chiny czy korea północna, ze tylko rowey są.

      • 3 1

    • Słusznie

      • 0 0

  • Mieszkaniec Środmieścia (2)

    Przysiegam jak mi zabierzecie kolejne miejsca parkingowe bede stawac na chodniku albo tych malo przemyslanych sciezkach rowerowych!!!

    • 26 3

    • stawiaj. odholujemy :D (1)

      • 0 5

      • Legenda głosi, że ktoś widział lawetę w Gdyni.

        • 3 0

  • a co z Władysława IV? (1)

    Ta ulica też jest w Śródmieściu - zwężą ją do jednego pasa?

    • 14 0

    • Tak. Oby jak najszybciej

      • 3 0

  • observer

    Jeszcze nie spotkałem Szczurka w komunikacji miejskiej w Gdyni. Więc niech nie bredzi . Jak się jeżdzi samochodem służbowym to można takie brednie opowiadać. To miasto jest w regresie, ale ludzie są zadowoleni bo ktoś tą patologię władzy wybiera. Na Wiczlinie budują kanał melioracyjny za 60 mln zwany potokiem w którym nie ma wody i tą oto budowlą Gdynia będzie otwierała oczy niedowiarkom.

    • 25 0

  • najwiecej napsula riwjera w centrum miasta. Kto na to pozwolił? oddali bez walki cały handel ruch ludzi, lokale... dzbany

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane