• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • A mi Świętojańska jednokierunkowa się nie podoba.

    Co to zmieni, jak trolejbusy będą jeździć w obie strony? Niestety, Śródmieście nie ma alternatywy. Nie ma którędy puścić ruchu
    . Nie ma gdzie zbudować kolejnej ulicy odciążającej Świętojańską. A do tego 3 Maja bez autobusów. Pomysł przedni bo uliczka jest waska, ale niby jak, wszystkie będą skręcać w 10 Lutego? To będzie masakra. Dlatego mi się to nie podoba. Wiem, że aut jest za dużo, ale obawiam się, że ten ruch nie zachęci kierowców do przesiądniecia się na komunikację miejską. Bo idąc tym tropem może w ogóle zamknąć Śródmieście dla aut? Gdynia nie ma możliwości puszczenia ruchu inaczej.

    • 21 0

  • coraz więcej Gdynian

    Samorządność nazywa gdyńską mafią;
    nie uważacie?

    • 35 0

  • A dlaczego za takie pomysły mają płacić osoby starsze, mieszkające dalej od centrum? Nie mówię o inwalidach bo ci powinni mieć w śródmieściu parkingi za darmo. Dlaczego na obrzeżach centrum nie planuje się parkingów, żeby można było przesiąść się z samochodu na komunikację miejską. Dlaczego promuje się tylko młodych i sprawnych jeżdżących na rowerach? Dlaczego 60-cio i 70-cio latkowie nie mają żadnych udogodnień w poruszaniu się po centrum? parkingi, parkingi i jeszcze raz parkingi przed wjazdem do śródmieścia. Dopiero potem zamykać ulice i likwidować miejsca postojowe w centrum

    • 29 0

  • Niech robią co chcą ... (1)

    W centrum Gdyni wieje nudą. Brak atrakcji, ciekawych miejsc i przyjaznych przestrzeni. Dawny klimat przeminął. Kolejny powód aby tam nie jeździć.

    • 21 0

    • No jak to....

      Przecież Gdynia bedzie miala piękny Central Park hahaha.

      • 4 0

  • Szczurek obrzydliwy hipokryta (1)

    Ile ma limuzyn do dyspozycji ? Ile ma w domu samochodow? Dalej jezdzi swoim wielkim Touaregiem czy teraz jezdzi tylko Szurka zona a sam Szczurek wozi sie sluzbowa.limuzyna? Moze ten hipokryta przesiadzie sie na rower i komunikacje miejska?

    • 40 1

    • Zazdrość Cię ogarnęła

      • 0 12

  • Wirus szaleju

    Jakiś wirus szaleju panuje w Gdyńskim Urzędzie.
    Zamiast ułatwić mieszkańcom życie to tylko myślą jak utrudnić.
    Podniesienie opłat za parkowanie to nic innego jak skok na kasę
    a nie poprawienie przepustowości miejsc parkingowych.

    • 30 0

  • Przeginka z tymi ułatwieniami dla rowerzystów

    Słuchawki im zdejmijcie z uszu i przestańcie traktować jak święte krowy

    • 28 2

  • A gdzie parkingi na obrzeżach miasta? (3)

    Czy jeden Parking koło Riviery ma pomieścić wszystkie samochody?czy władze miasta myślą o alternatywnym parkowaniu?

    • 27 0

    • Parkowanie akternatywne.

      Chodniki trawniki klomby i ścieżki rowerowe.

      • 2 0

    • Nie myślą...

      • 0 0

    • zezłomuj i problem z głowy

      • 0 5

  • (1)

    Każdy kto choć raz poruszał się po Berlinie wie, jak funkcjonuje tam komunikacja miejska i dlaczego mieszkańcy tak "chętnie" rezygnują z samochodów. U-bahn lub S-bahn docierają do dalekich przedmieść a częstotliwość kursowania pociągów jest tak duża, że dotarcie z jednego końca aglomeracji na drugą odbywa sie bezproblemowo i stosunkowo szybko. Biorąc to pod uwagę takie porównanie liczby aut na mieszkańca wydaje mi się bez sensu. Jeśli już porównajmy również możliwość dotarcia komunikacją miejską z punktu A do punktu B; jak odbywa się to u nas w Trójmieście a jak w Berlinie.

    • 33 0

    • To samo pomyślałem.

      Może jeszcze Londyn dać za przykład do porównania z Gdynią?

      • 1 0

  • Malgorzata

    Ul. Swietojanskiej to już nawet kosmos nie pomoże to są stare odgrzewane projekty. W Gdyni brakuje restauracji wśród zieleni gdzieś wysoko z pięknym widokiem na morze by się relaksować a nie siedzieć pić jeść wśród spali i wzdłuż ulicy.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane