• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Czy wy macie mózgi? (4)

    Mało wam korków w centrum Gdyni?
    Po tych zmianach będzaie jeszcze gorzej.
    Gdzie będą parkowały wszystkie samochodzy, które teraz stoją na Starowiejskiej?
    Kto jeżdzi tymi trasami rowerowymi? 5 rowerów na godzinę!
    Szczurek oszczędź wstydu i odejdź z całą swoją świtą bo nie macie pojęcia o rządzeniu miastem i urbanizacji. Potem sie dziwicie, że gdynia się wyludnia, bo ludzie już nie mogą patrzeć na te bzdury i wolą mieszkać na wsi.

    • 50 5

    • Bzdury

      100 % prawdy !!!

      • 3 2

    • Jeśli miasto zrobi to prawidłowo to te samochody w ogóle do centrum nie wjadą.

      • 1 0

    • dlatego należy zakazac jazdy prywatnym samochodem po miescie (1)

      i problem z głowy. wszystkie problemy rozwiązane

      • 2 2

      • likwidacja gdyni to rozwiązanie problemu gdyni, masz rację

        • 3 1

  • Niby ok, ale nie do końca

    Niby fajnie, eko i tak dalej, ale... Czemu ciągle inwestycje są tylko w centrum? Rozumiem że turyści, ale aż 18mln trzeba wydać? Inne dzielnice krzywe chodniki, syf i brak inwestycji ani rewitalizacji terenu, wąskie prowizoryczne ulice z płyt jumbo. Bloki budują, ale drogę zrobić najpierw to nie, w centrum przystanki i sklepy co chwilę, na obrzeżach jest z tym problem. Panie Szczurek niestety z każdym rokiem tracisz Pan poparcie.

    • 16 0

  • Przejazd na Nałkowskiej (2)

    Wojtku, na Nałkowskiej kilka lat temu zawaliła się droga. Może zacznij od takich rzeczy

    • 33 1

    • To jest za trudne do realizacji. Nie da się. Poza tym nie ma tego w budżecie. Poza tym trzeba zrobić przetarg. Poza tym to nie inwestycja tylko remont. A budżetu remontowego nie mamy w ogóle. Najlepiej niech to ktoś zgłosi do budżetu obywatelskiego....

      • 2 0

    • Może będzie festyn dla mieszkańców

      Z okazji czwartej rocznicy zawalenia się mostu? Czy może to już będzie piąta? Jak ten czas leci, gdy wciąż świeci Słońce Bulwaru.

      • 3 0

  • (1)

    Panie Prezydencie. Gdynia zachęca do rezygnacji z samochodu, np likwidując niedzielne połączenia 27 (które wcześniej sama zepsuła wysyłając nieużyteczną trasą - tam trzeba było nową linię puścić działającą pn-pt, a nie likwidować połączenia z których np starsze osoby z Działek Leśnych korzystały). Chciałbym częściej jeździć komunikacją, ale rozwój sieci jest słaby a miasto nie słucha potrzeb mieszkańców.

    Miarą nieudolności transportu publicznego w Gdyni, a właściwie w Trójmieście, są te rekordowe ilości zarejestrowanych pojazdów. A dla Gdyni rozwiązaniem problemu będzie znowu przysłowiowa farba - zlikwidować miejsca parkingowe w mieście. Czyli maskowanie najniższym kosztem objawów, a nie rozwiązywanie problemów miasta. Brawo WY!!

    • 32 1

    • "Przysłowiowa farba"? A w jakim to przysłowiu ona występuje?

      • 1 5

  • świętojańska

    • 0 0

  • No i nareszcie. Tylko dlaczego tak wolno i tak pozno????

    • 2 22

  • (2)

    Najpierw parkingi! Zapewne miasto sprzedało pod biurowce miejsca gdzie można było wybudować wysokie parkingi!!!

    • 26 3

    • Wreszcie Ktoś to powiedział

      • 0 1

    • za miastem są.

      • 1 2

  • świętojańska

    całkowite wykluczenie osób niepelnosprawnych - z premedytacją!już dzisiaj miejsc takich prawie nie ma .Na Świetojanskiej nie ma zadnego takiego miesjca, pojedyńcze na bocznych ulicach.
    1 przy SP. lekarskiej, przy delikatesach nie ma przy bibliotekach - ni n
    ma itd. obrzydliwi ludzie rządza tym miastem!!

    • 15 1

  • Bzdury

    Jeżdżę i chodzę po Gdyni. W tym rejonie piesi mają miejsca wystarczająco. Rowerzyści i tak już jeżdżą bezmyślnie i roszczeniowo (teraz będzie gorzej). Kierowcy (niektórzy MUSZĄ !!! tam jeździć) będą mieli jeszcze gorzej niż mają. Co do "zieleni" - wpierw wyp... wycięli tysiące (!!!) drzew w Gdyni i okolicach dla deweloperki a teraz ściema, że "więcej zieleni". POprostu następny skandal władców Gdyni.

    • 35 1

  • Ludzie mają dużo aut bo muszą jakoś dojechać do pracy np do Żarnowca, czy na Kaszuby (1)

    W Gdyni jest bardzo mało miejsc pracy jak na takie miasto, największy pracodawca to Urząd Miejski. Dlaczego w Gdyni jest tak mało biurowców, to bardzo atrakcyjne miejsce dla biznesu, bardziej atrakcyjne niż jakiekolwiek inne w Polsce. Oferty pracy są, ale głównie śmieciowe.

    • 25 2

    • Duzo jest biurowców.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane