• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Jeżeli Gdynia, wzorem Berlina, zaproponuje rozwiązania transportowe jak w Berlinie to podpisuje

    się obiema nogami i rękami. W Berlinie mają połowe mniej aut, poniewaz mają komunkację petardę, wyznacznikiem statusu społecznego nie jest posiadanie SUVa na każdego członka rodziny, a matki nie woża swoich bombelków do szkól terenówkami. A póki co, to se ten tego ..... wiecie sami co.

    • 40 1

  • Najpierw przed promowaniem komunikacji miejskiej oraz podwyżką opłat SSP, proponuje uszczelnienie systemu. Likwidacja dziki parkingów (bezpłatnych), uregulowanie i poprawa istniejących miejsc parkingowych, konsekwentnie przestrzeganie i karanie kierowców parkujących gdzie popadnie. Do tego dodawanie kolejnych kursów autobusów a nie ich obcinanie oraz zaniechanie podwyżki cen biletów oraz wspólny bilet na całe Trójmiasto. Do tego centra przesiadkowe przy stacjach i przystankach SKM.
    Wtedy można myśleć o podwyżce opłat SSP czy też likwidacji miejsc (legalnych) parkingowych i tworzenie przyjaznych pierzei.

    • 17 6

  • sorrrrrry , nie podoba mi sie.

    Ale to moja ocena .

    • 21 0

  • Mam nadzieję że nie będzie mu dane zrealizować tych bzdur.

    • 32 1

  • Mam nadzieję że droższe parkowanie będzie też dla mieszkańców ... (5)

    Mieszkańcy płacą grosze a teren pod kamienicami traktują jak prywatny ....blokując na wiele godzin przestrzeń wspólna...

    • 19 13

    • (2)

      a gdzie mają parkować? na Witominie? i dojeżdżać komunikacją miejską do swojego samochodu, gdy go potrzebują? przecież to jakiś nonsens.

      mieszkam w Śródmieściu, mam samochód, którego nie używam na codzień bo nie mam takiej potrzeby (czyli na plus - nie smrodzę!) ale mniej więcej 1-2 razy w tygodniu samochód jest mi potrzebny, bo nie całe życie toczy się w Śródmieściu. nie pozbędę się go a parkować gdzieś muszę. gdzie mam to zrobić, jeśli nie pod domem?

      i tak muszę za to zapłacić, a wystarczyłoby mieszkać kilkaset metrów dalej, na Śląskiej, i już bym płacić nie musiała, a nikomu by do głowy nie przyszło, żeby mi zarzucać blokowanie przestrzeni wspólnej zaparkowanym samochodem. tylko wszystkim się jakoś wydaje, ze jak ktoś mieszka w Śródmieściu, to niech płaci za wszystko, a co! należy mu się, skoro może sobie pozwolić na mieszkanie w centrum, co nie? ;]

      • 16 4

      • Mieszkańcy kamienicy powinni płacić jak przyjezdni... (1)

        Albo sobie niech parkują na podwórku kamienicy a nie na ulicy ...za grosze

        • 5 4

        • Tylko tak się składa ze wiele kamienic w Gdyni nawet nie ma podwórka - mam na myśli bramę wjazdową...

          • 0 0

    • Parkowanie dla mieszkańców w Gdyni jest najdroższe w całym Trójmieście. A tereny pod kamienicami/za kamienicami, są często terenami prywatnymi (a nie miejskimi). WIęc nic dziwnego że są traktowane jak prywatne...Przestrzeń wspólna to tereny miejskie, których Gdynia wciąż się pozbywa, żeby mieć jak dopiąć budżet miasta, i wielomilionowe kredyty...

      • 5 0

    • Sugeruję nie parkować pod kamienicami

      Jeśli nie masz pewności, że teren jest miejski (a jest miejski jak jest parkometr).
      Teren wokół kamienicy jest prywatny i możemy tam parkować własne auta, a nie auta dwóch tysięcy ludzi którzy przyjechali tylko na chwilkę, do pracy, na remont i każda inna głupia wymówka żeby nie płacić za parkowanie.

      • 6 2

  • Lodowisko?

    Kiedy, gdzie, kiedy???

    • 25 2

  • anty

    Koniec władz Gdyni. Podwyżki co nam tylko do zaoferowania. Zmiany bez sensu.

    • 25 0

  • Tylko, że w Berlinie mają jak dojechać metrem do domu (1)

    a u nas w Gdyni to z centrum kolejką na Oksywie , Obłuże czy Pogórze nie dojadę. Weź się Szczurek do roboty i zamiast podwyższać opłaty lub powiększać strefę pp ułatw dojazdy ludziom do północnych dzielnic Gdyni.

    • 52 3

    • w Berlinie większość jednak musi przejść jakiś odcinek ze stacji metra do domu

      wielu pokonuje ten odcinek rowerem. O tym nie pomyślałeś?

      • 1 4

  • Komunikacja

    Jestem za tym żeby przesiadać się do komunikacji miejskiej, jednak najpierw trzeba ja dostosować do aktualnych potrzeb a co dopiero mówić o przesiadaniu się do niej kierowców... taki przykład, chcąc z centrum pojechać na karwiny w godzinach szczytu trzeba jechać zapchanym trolejbusem (za mało kursów), mimo ze przyjeżdzają dwa trolejbusy na raz... Mimo bus pasów oszczędność czasu jest żadna a komfort tragiczny, wysiada się wykończonym, a w aucie nawet stojąc w korku jest się dużo bardziej wypoczętym. Jak jeszcze więcej osób się przesiądzie, dodanie kilku dodatkowych kursów nic nie da. W takich kierunkach w godzinach szczytu musi dosłownie jechać jeden autobus/trolejbus za drugim

    • 18 3

  • nie idźcie tą drogą

    wizje włodarzy opierające transport na trajtkach, rowerach i likwidacji miejsc parkingowych to wielki żart! W Gdyni nikt z aut nie zrezygnuje i na rowery się nie przesiądzie.- to nie Amsterdam-(same góry, duże odległości i kiepski klimat). O szybkim alternatywnym transporcie nawet jeszcze nikt nie pomyślał a o tym już powinni pomyśleć z 20 lat temu.

    • 39 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane