• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • hmm

    a co z polnocnymi dzielnicami Gdyni? korki na estakadzie? za to sie zabierzcie

    • 26 2

  • fajnie by było gdyby komunikacja była darmowa (1)

    i o wiele większą ilością kursów - może od tego zacząć promocję poruszania się komunikacją miejską ?

    • 27 1

    • Nie ma darmowej komunikacji

      To znaczy co? Kierowcy mają jeździć za darmo? Fabryki za darmo dostarczyć autobusy czy Lotos za darmo je zatankować? Dlaczego niekorzystający mają dotować użytkowników podatkami od których urzędnicy pobiorą prowizję? To może jeszcze darmowa wóda?

      • 2 2

  • Zalecane porządne badania psychiatryczne dla autorów tych bzdur jak wyżej

    1. "Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
    A jaki jest dopuszczalny średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego? W sytuacji kiedy ludzie pracują 8 do 12 godzin na dobę? Może skróćmy dopuszczalny czas parkowania do 2 godzin, w dni robocze, i 3 godzin w weekendy, to cały biznes się wyniesie z Centrum, i cel będzie osiągnięty.....

    2. Po co zwężać Starowiejską? żeby zlikwidować miejsca postojowe, czy poszerzyć chodnik z 4 do 6 metrów??

    3. Do tej pory wycinali drzewa ze wszystkich ulic w centrum, włącznie z Piłsudskiego, a teraz nagle chcą sadzić???? Trzeba było o tym pomyśleć od razu po wycięciu "za dużego" drzewa....

    4. Świętojańska jednokierunkowa w mniej uczęszczanym kierunku, czyli do góry,a jaki to ma sens??

    5. Pas rowerowy na 3 maja - a kładka nad ulicą Podjazd...
    - W jaki sposób wjechać z 3 maja na tą kładkę? żeby wjechać na kładkę trzeba jechać parkiem wzdłuż torów, a nie ulicą 3 Maja
    - kładka jest już nad 10 Lutego, a nie nad ulicą Podjazd....

    • 47 2

  • (3)

    Czy ktoś zna chociaż jednego samochodziarza który na serio uważa że oferta komunikacji zbiorowej jest niewystarczająca? To tylko takie głupie gadanie które by się nie zmieniło nawet gdyby autobusów było 10 razy tyle. Po prostu nosacze muszą się pokazać w samochodzie i tyle, żadne argumenty tu nie pomogą.

    • 13 45

    • (2)

      Oferta komunikacji zbiorowej ZKM Gdynia jest bardzo wystarczająca.
      1.Dojedź proszę bez samochodu,z Gdyni Wzgórza, Osiedle Moniuszki, do Gdańska Osowy.
      2. Dojedź proszę komunikacją do granicy Gdyni z Rumią
      3. Dojedź proszę komunikacją do Początku Gdańska, kiedyś prosiłem o wydłużenie linii 21 i S w kierunku miejsca gdzie można się przesiąść na Gdańską komunikację. Prezes ZKM odpowiedział, że nie da się, i nie mają w planach. Obecnie wydłużyli linię 21 w Sopocie do Ergo Areny, jedzie na bateriach przez 3 maja i Łokietka, oczywiście pusty, bo w okolicy Ergo Areny nie ma żadnych zakładów pracy ani uczelni....

      • 14 2

      • Hehehe (1)

        Coś zamilkł ten miłośnik zbiorkomu

        • 7 1

        • Dokładnie

          Najwyraźniej właśnie gdzieś jedzie zbiorkomem. Albo idzie piechotą do przystanku...

          • 3 1

  • Żaden pomysł na miasto

    Nie ma żadnego pomysłu na Gdynię! W każdą dostępna dziurę w Śródmieściu są budowane blokowiska "apartamenty" . Robi się Gdynia betonowa, podpierają się tylko ul. Piłsudskiego! Dramat!
    A to blokowisko co ma powstać na rogu ul.10 -lutego i Świętojańskiej???
    WSTYD dla Gdyńskich urzędników! Pytam się dlaczego tak betonujecie Gdynię - pasy zieleni to trochę za mało ...

    • 48 0

  • komunikacja zbiorowa

    nie dziwmy się że każdy chce je do śródmieścia autem skoro prawie każdy autobus dojeżdża przepełniony, przez to taki transport staje się niekomfortowy i rzadziej wybierany niż auto

    • 22 3

  • Zenada

    Proponuję zamknąć wszystkie ulice zrobić same deptaki i ścieżki rowerowe.
    Bo nic się nierobi aby zmniejszyć korki na ulicach.

    • 20 1

  • Fajne porównanie do Berlina

    Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. A ile wagonów metra przypada na 1000 mieszkańców Gdyni i Berlina. Może porównujmy się do innych miast w których metro również nie istnieje.

    • 46 0

  • Wiceprezydent ds rozwoju

    To jest słaby punkt pomysły absurdalne.

    • 25 1

  • Tęsknię za świętojańską z lat 90tych (2)

    Szeroka ulica, ruch jak na marszałkowskiej, pełno ludzi i pełno dużych drzew. Ta ulica żyła i była drugą najdroższą ulicą w Polsce.

    • 79 1

    • Monsieur Szczurek i koledzy, wykonczyli tą ulice swoimi pomysłami....i nadal piszą o niej "reprezentacyjna ulica Gdyni....." żenada......Najbardziej reprezentacyjne miały być kioski/budki z prasą, wg miejskiego projektu. Po tym pomysle zniknęło 90 procent kiosków z całego miasta, w centrum nie ostał się nawet 1 kiosk.....Na Wzgórzu zostały 2 - 1 przy Kopernika, 1 przy Reja....

      • 17 0

    • Droga to ona jest nadal

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane