• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Umierajace miasto (2)

    Chory pomysl. Nie jade do centrum autem, bo jestem wygodny. Czesto z Grabowka przy ladnej pogodzie ide pieszo. Jade do centrum autem, gdy musze zalatwic kilka spraw w miejscach od siebie odleglych; przyklad : PEWiK, UM - Swietojanska; UM - 10 lutego. a takze zakupy przy okazji zrobie, czy tez cos zjm na miescie. Takie glupie pomysly zabija centrum. Miasto juz sie wyludnia z roku na rok. Coraz mniej mieszkancow zostaje w Gdyni. Czy to nie daje do myslenia naszym wlodarzom?! Zdumiewa fakt, ze nagle UM o zielen dba... od paru lat panuje przeciez polityka pozbywania sie zieleni. Przeksztalcenie Swietojanskiej w jedokierunkowa ulice spowoduje zwiekszony ruch na Wladyslawa IV, a co za tym idzie wieksze korki i wieksze zanieczyszczeni srodmiescia przez spaliny . Sciezke rowerowa mozna by bylo poprowadzic przez zaniedbany park, ktory wzdloz torow ciagnie sie od ul.10 lutego, az po samo wzgorze Sw. Maksymiliana. Nalezalo by tam przeprowadzic rewitalizacje (bez wycinania wiekowych drzew oczywiscie) i zrobic przyjazne miejsce dla mieszkancow. Jestem jak najbardziej za zielenia w centrum, ale nie przy jednoczesnym zamykaniu ulic. Zanim zacznie sie nasadzanie nowych drzew i krzewow oraz zabieranie kolejnych miejsc parkingowych moze trzeba by bylo pomyslec na wybudowaniu kilku parkingow w centrum. Takich z prawdziwego zdarzenia - wielopoziomowych, a nie wciaz tylko siegac do kieszeni kierowcow poprzez zwiekszenie oplaty za parkowanie. UM sporo kasy zarabia na kierowcach, wiec moze te pieniadze z parkometrow wydac wlasnie na wspomniane wyzej parkingi. Gdynia od paru lat zostaje w tyle w porownaniu z innymi miastami. Zero inwestycji drogowych i infrasturuktualnych. Nastapil marazm i stagnacja, a jedyne co powstaje to deweloperka. Drog nam trzeba, remontow, nowych rozwiazan i miejsc pracy. Trzeba myslec, jak tu spowodowac wzrost liczby mieszkancow, a nie ich odplyw. Najwiekszym szkodnikiem naszej obecnej wladzy stal sie niejaki pan Lucyk, ktory pcha to miasto w przepasc.

    • 53 4

    • sam umierasz... (1)

      normalny trend...
      ludzie mieszkają w Redzie i Rumi bo po prostu tanio.
      W mojej dzielnicy np. przybywa na wymianę sporo rejestracji warmińsko-mazurskich...

      • 3 2

      • Bo Warmia i Mazury się wyludnia, bo tam już wszystko padło, została tylko turystyka, Lidle i Biedronki.

        • 2 0

  • mniej samochodów = zawsze lepiej (4)

    zmiany ida w dorbym kierunku, ale calkowicie za wolno, za pozno i za malo dynamicznie.

    Bo obraza sie mieszkancy Banina i Kosakowa i przestana samochodami przyjezdzac?

    • 8 23

    • oraz Rumi, Redy, Wejherowa itp.

      • 1 0

    • Znowu bimber piłeś i wachales klej...

      • 0 2

    • Dość już pasożytów którzy centrum traktują jak przejazdowke (1)

      • 0 1

      • Nie przyjadą nie kupią nie będą zwiedzać. ....

        • 1 0

  • Najpierw wyprzedają kazdy skrawek zieleni , na którym pojawiają sie biurowco-apartemantowce

    a potem sadzą zieleń doniczkową , aby stworzyć wrażenie zielonego miasta. W centrum niedługo kończą się prace budowlane u kilku deweloperów czyli pojawi się sporo mieszkań.Większość apartamentowców powstaje bez wystarczającej ilości miejsc parkingowych. Stali mieszkańcy nie mają już gdzie parkować , bo tyle miejsc juz polikwidowali a jak widać w planie jest likwidacja kolejnych miejsc. To gdzie pomieszczą się następni?Stali Gdynianie czy turyści ?Podejrzewam jednak, ze większość nowych lokali będzie oferowała usługi najmu krótkoterminowego i w sezonie będzie masakra jesli chodzi o ruch uliczny, i parkowanie, bo juz tak jest.A centrum powoli stanie się miastem widmo poza sezonem, bo juz słyszę , że niektórzy mają w planach sie wyprowadzić ,gdyz mieszka sie coraz mniej komfortowo.Z jednej strony chcą na siłę wyprzeć samochody z centrum a z drugiej jak jest np.. impreza zapraszają tysiace przyjezdnych i parkujcie sobie gdzie chcecie. Wtedy straż miejska ma gdzieś, ze ktoś stoi na trawniku .Trzeba najpierw stworzyć ku temu warunki. Jestem posiadaczką samochodu , ale tam gdzie sie da korzystam z komunikacji miejskiej , własnych nóg czy z roweru.W obrębie ścisłego Trójmiasta jeździ się w miarę dobrze komunikacją , choć w godzinach szczytu panuje taki tłok , ze ledwo można dopchać się do autobusu , szczególnie tych co kursują na trasach " szkolnych ".Ale są miejsca , do których mogę dojechać tylko autem. Po drugie auto jest mi potrzebne , bo np. codziennie wożę dzieci na zajęcia ,rehabilitacje , bo wożę różne , gabarytowe rzeczy związane z moja pracą itp. Niemożność posiadania auta w centrum ma być jakąś karą dla mnie? Mieszkam tu można powiedzieć , że z dziada i pradziada i zawsze czułam się świetnie w mojej dzielnicy .Jak przyjeżdzali znajomi z innych części Polski czułam się dumna , gdy oprowadzałam ich po moim mieście, Nigdy na nic nie narzekałam, ale powoli zaczynam się czuć nieswojo. Mam wrażenie , że mieszkaniec coraz mniej się liczy..

    • 46 2

  • Czytając tytuł... (1)

    W pierwszym momencie myslałem że w końcu ujawnili swoje plany:

    zlikwidować wszystkie szkoły podstawowe w śródmieściu Gdyni i oddać tereny deweloperom

    • 26 0

    • O nie

      Nie do końca tak. Wszystkie szkoły ze śródmieścia przenieść na Grabówek. A te z Grabówka zlikwidować. Tak to się robi.

      • 3 0

  • A ja lubię swój samochód i nie zamierzam się przesiadać na nic innego

    Może ilość aut zależna od metrażu mieszkania, skoro śmieci tak dobrze policzyli?

    • 23 0

  • Świętojańska już jednokierunkowa była i rozwiązanie to NIEowiodlo się!!! Teraz ponownie próbują bo nie mają pomysłu. Hahaha....

    • 22 1

  • Wspaniale

    Jeśli wszyscy z urzędu miasta będą przyjeżdzać zbiorkomem to od razu będzie więcej miejsc dla turystów i mieszkańców. Panie Szczurek, proszę zacząć od swojego zakładu pracy (wraz ze sobą). Superba sprzedać i postawić donice z kwiatami w tamtym miejscu.

    • 41 0

  • Mial byc basen olimpijski, lodowisko i stadion lekkoatletyczny.. (2)

    Mam wrażenie, że w Gdyni zapowiedzianych inwestycji się nie realizuje a pozniej wymyśla się kolejne i tak w kółko

    • 36 0

    • Inwestyche

      A wiesz dlaczego się nie realizuje? Bo to są tak drogie inwestycje, że nie da się tyle zarobić na łapówach co przy modernizacji "Parku Centralnego" za 20-40 mln, , modernizacji "Kamiennej Góry", i "budowie lotniska" - czyli budowie 1 budynku za 100 mln zł.

      Najbliższy basen olimpijski - Gdańsk. Najbliższe lodowisko - Gdańsk, Najbliższy stadion lekkoatletyczny - Sopot

      • 4 0

    • Pojawiają sie tylko nowe projekty a stare ida do kosza. Na to idą pieniądze...

      • 2 0

  • A buspasy na Starowiejskiej też będą? ;P (1)

    • 23 0

    • Jeszcze dwa kontrapasy też..

      • 1 0

  • Sierżanty to przeżytek

    Jak widzę te projekcje "dróg rowerowych" w postaci kilku wymalowanych na asfalcie znaczków a obok kilkunastotonowy trolejbus to się zastanawiam po co miałabym ryzykować życie? Kiedy będzie porządna droga rowerowa a nie sierżanty!?

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane