• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • W koncu!

    • 0 13

  • To po co chcą trasę kaszubską? (3)

    Nie chcą aut w centrum ale zapraszają je do miasta po przez budowę kolejnej drogi

    • 14 2

    • (2)

      Czy według Ciebie A1 zachęca ludzi do wjeżdżania do centrum Gdyni? Trasa Kaszubska jest głównie po to żeby ktoś jadąc np. Z Elbląga do Szczecina nie jechał przez Chylonie, Rumie, Redę i Wejherowo i tak dalej

      • 1 0

      • (1)

        zachęca do korzystania z auta a to już dużo znaczy. Czyli znajdzie się grupa kierowców która skorzysta z tego że droga szeroka kończy się niemal w Centrum

        • 0 1

        • Uważasz ,że sieć tranzytowa dróg w kraju zachęca do korzystania z auta w kraju? Proponuje likwidacje dróg wiecej niż jedno pasmowych to wtedy wszyscy sie napewno przesiądą na komunikacje miejska, zwłaszcza ciężarówki

          • 1 0

  • znowu banialuki z pupy powymyślali. A kiedy naprawią chodniki i kostkę na Starowiejskiej?

    To jest raczej pilniejsze, od banialuków kieszonkowych, i też pilniesze są zasyfiony park rady europy i betonowany skwer Kościuszki i promenada/bulwar...

    • 21 1

  • Witomino

    Kiedy wreszcie mieszkańcy Witomina beda mogli dojechać o każdej porze do swoich domów?? Mamy juz dosyc korków i ograniczania naszego życia.

    • 28 0

  • 5zł za godzinę (1)

    Ciekawe kto ze "zmotoryzowanych" zgadza się na opłatę 5zł za godzinę? Chyba ci pseudoekolodzy na rowerach

    • 23 1

    • Łucyk ze Szczurkiem

      bo nie płacą za parkowanie

      • 5 0

  • Berlin - Gdynia super porównanie. (2)

    Brawo, nie ma jak porównać Berlin do Gdyni m. Rozbawiło mnie to. A może Puck do Gdańska, a może Paryż do Elbląga przecież można znaleźć dowolne miasto które z góry ma dać wynik potrzebny do potwierdzenia jakiejś tezy...

    • 40 0

    • Propos tego z tego co kojarzę u nas liczy ogółem wszystkich aut na 1000 mieszkańców czyli w tym są prywatne, autobusy, radiowozy itd.

      • 2 0

    • Porównanie z bani.

      Jak puszczą SKM przez centrum co 5 minut, to pewnie sprzedam auto.

      • 1 1

  • Łoo Panie....

    Ile na to farby pójdzie.

    • 15 0

  • olo

    Świętojańska już dawno umarła !!! i nic jej już nie pomoże.
    .

    • 14 0

  • To jest narzucanie jak mam się poruszać w mieście .Jeszcze trochę i będzie trzeba się wyprowadzić .

    • 11 0

  • A co z północą Gdyni?

    Wy się najpierw zajmijcie północną częścią Gdyni a nie śródmieściem. Tak, racja, w Gdyni jest zawsze dobre słowo klucz: plany , i zazwyczaj na nich się kończy do kolejnych wyborów. Droga koło Steny Linę od roku czeka na remont , też jest w planach jej naprawa tylko jakoś długo te planowanie trwa.
    Żenada .... Jak się sprzedaje grunty pod budowę nowych osiedli to należy zadbać o to by ludzie mieli jak dojechać. Jednak kasa robi swoje. Stoi na pierwszym miejscu jak zawsze. Grunt to napchać kasy do kieszeni i reszta już nie istotna.
    Smutne to
    Z pozdrowieniami od mieszkańca Gdyni dla włodarzy miasta.

    • 30 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane