• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Świętojańska (3)

    Ktoś chce już całkiem dobić tę ulicę? Nie czarujmy się, dla wielu osób atrakcyjność miejsc jest uzależniona od dojazdu do nich. Co z tego, że po Świętojańskiej jeździ sporo trolejbusów, skoro ich trasy są właściwie dwie: w stronę Kaczych Buków albo Cisowej. Sporadycznie jeździ 21, nieco częściej 26. Kto z Sopotu, Chwarzna czy północy Gdyni wybierze się wieczorem do restauracji bez auta, jeśli potem nie ma sensownej opcji powrotu, która by nie uwzględniała przesiadek i długiego czekania? To samo dotyczy możliwości załatwienia czy kupienia czegoś przy okazji powrotu z pracy. Główne szlaki może i są dobrze skomunikowane w godzinach szczytu, ale po 17:00 w wielu miejscach robi się coraz gorzej, podobnie w weekendy. Komu się będzie chciało jeździć do centrum Gdyni? Obawiam się, że także dla turystów taka zmiana będzie uciążliwa. Niestety żeby zabieranie czegoś miało sens, trzeba dać coś sensownego w zamian. Bez tego słabo widzę sprawę.

    • 39 4

    • (2)

      samochodoze mozna leczyc.
      Gdynia to jakiś stan umysłu. Śpicie takze z samochodami? :D

      • 0 5

      • ty tak na poważnie? (1)

        Nie każdy ma ochotę wieczorem sterczeć na przystanku, bo jedyny autobus w kierunku miejsca zamieszkania jeździ co 30 minut, albo i więcej. Sami żeby dostać się komunikacją miejską wieczorem do domu z centrum Gdyni potrzebujemy godziny, z czego większość czasu spędzilibyśmy czekając na przesiadkę. Czy to nas zachęca do wyprawy bez auta? Sam sobie odpowiedz. Jak ktoś lubi marznąć na przystankach, jego wybór, ale obawiam się, że większość osób wybierze jednak wygodę.

        • 7 0

        • trzeba buło zamieszkac w centrum, a nie na jakims wiczlinie, gdzie jeszcze z 9 lat temu bylo gospodarstwa rolne i laki uprawne!

          • 0 2

  • (1)

    Jeśli chodzi o zmianę przyzwyczajeń to zaczął bym od siebie panie prezydencie. Zachęcam Pana do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej w drodze do pracy !

    • 32 1

    • I parkowania w miejscach do tego przeznaczonych A nie na zakazie !! Na pl. Kaszubskim

      • 6 0

  • żeby tylko rowerzyści znali znaki drogowe i mieli wykupione OC

    bo jak wyskoczą na pieszego lub samochód to zwykłe dziękuje nie wystarczy

    • 18 2

  • Wizualizacja Kilinskiego, nie ma to jak zatrzymac sie i usiasc na lawece miedzy dwiema ulicami ze spalinami

    Zostaje jeszcze las, troche plazy, bo urbanistyka odpycha, widzial ktos Central Park- ciemnica jakies drzewka i drabinki - maja rozmach.

    • 15 0

  • Jeden wielki wałek!

    Kolejne lotnisko za 100 milionów wyrzuconych w błoto?

    • 21 2

  • znowu centrum...

    jak w tytule...inne dzielnice to też Gdynia..ech..

    • 13 0

  • Na tą chwilę praktycznie nie ma po co przyjeżdżać do Śródmieścia Gdyni, a po tych zmianach myślę że będzie totalnie bezsensu (1)

    Zabiorą ostatnie i tak nieliczne miejsca postojowe, sklepy umrą totalnie, witryny zakleją starymi gazetami a kamienice rozsypią się doszczętnie, bo właściciele nie będą mieli już żadnych wpływów od najemców na remonty. To miasto umiera a obecna władza mu w tym pomaga.
    Co ma zmienić ta zieleń? Zasłonić sypiące się kamienice?

    • 30 3

    • Wrecz przeciwnie

      Badania pokazują że to piesi zostawiają najwięcej kasy w lokalach a nie osoby pakujące auta :) będzie więcej ludzi, więcej stolików - bo kto chce odpoczywać obok ruchliwej ulicy

      • 2 9

  • Jak zbudujecie w Trójmieście taką sieć metra jak w Berlinie, to większość zrezygnjje z aut. Porównać Gdynię do Berlina, niezły dowcip.

    • 25 2

  • Małgorzata

    Klimat ta ulica miała w latach 90 - tych teraz tam pełno lokalikow i banków wielkości toalety i za płacą y spaliny i samochody.

    • 11 0

  • Oddanie centrów pieszym i ograniczenie ruchu to nie chwilowa moda (1)

    To naturalna kolej rzeczy, które muszą się wydarzyć, by uchronić nas przed komunikacyjną katastrofą i dorżnięciem tychże centrów. To się już zadziało na zachodzie, teraz czas na nas.

    • 5 27

    • Gdynianie są za głupi zeby to zrozumieć

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane