• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Zmiana owszem, ale z głową

    Gdynia ma ogólnie wiele miejsc niezagospodarowanych i czas w końcu coś z tym zrobić. Władze - do roboty :)

    • 7 0

  • Trzeba sie zastanowic na spokojnie czy jednokierunkowa swietojanska ma sens....

    pisanie ze Gdynia chce zachecic mieszkancow do wiekszego spedzania czasu w centrum miasta kiedy zaraz obok centrum miasta jest zatoka, plaze i nasze piekne morze ....hm no odwazny pomysl ale czy ma uzasadnienie, moze lepiej przeznaczyc nasze wspolne pieniazki na rozbudowanie przyjaznej infrastruktury nad samym morzem od srodmiescia po Orlowo jest mnostwo do zrobienia... hm no ja bym sie nad tym zastanowil jeszcze i troche ochlodzil gorace glowy planistow naszej super Gdyni... wiem ze ludzie z magistratu, z LISa, Urban Labu maja mnostwo pomoslow, jest BO i sa przystanie miejskie ale czy czasem nie robimy inwestycji dla samej inwestycji? hmmm czasem ten entuzjazm mocno rozpala wyobraznie, az za mocno;-)

    • 16 0

  • Beton Szczurek, oto nazwa

    gdynia to brud, beton, zaniedbane dzielnice. Trawniki, chodniki z lat 50 tych. Koszmar, turyści omijają Gdynię s, erokim lukiem

    • 15 0

  • Ilu urzędników korzysta z komunikacji na co dzień?

    Niech zaczną od siebie pierw i sami zaczną płacić za parkowanie.

    • 26 0

  • Syfoza, betonoza

    gdynia to miejski trup. Cały UM do wymiany.

    • 20 0

  • rychło w czas (1)

    Najpierw zabetonowali śródmieście a teraz wzięło ich na sadzenie drzewek. Gdzie byli kilka lat temu włodarze tego miasta,którzy wyprzedali praktycznie każdy skrawek zielony deweloperom.

    • 23 0

    • Skwerek Kwiatkowskiego pamiętamy

      • 2 0

  • Świetnie! Im więcej zieleni, tym piękniej i zdrowiej! Tak trzymać!

    • 4 13

  • UM robi wszystko aby zniechęcić potencjalnych inwestorów

    a obecnych wygonić z miasta. Potem płaczą że mało pieniędzy z podatków. Kompletny brak pomysłu na ul. Świętojańską. Już teraz po 18 tylko hula wiatr. Jest tak pusto że strach chodzić samemu. Sklepy i restauracje zwijają interes. Ruch jednokierunkowy tylko pogorszy sytuacje. Kiedyś na zakupy szło się "do miasta" czyli na Świętojańska. Planiści i analitycy powinni byli przewidzieć co się stanie po otwarciu Riviery i mieć gotowy plan jakiś plan. A może taki właśnie jest plan. Tylko co dalej?

    • 17 2

  • d**ilE

    jestescie niedorozwinieci

    • 8 1

  • radni to psychole lacznie z tym podstarzalym inwalida szczurem

    macie smiecie po nowemu codzien w centrum

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane