• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynianka (3)

    Transport miejski w Gdyni to lekki żart. Przepełnione autobusy mają zachęcać do rezygnacji z samochodu. Zróbcie coś z 194 i 141 , żeby nie były takie przepełnione to pogadamy. Jazda tymi liniami uwłacza godności ludzkiej.

    • 55 2

    • (1)

      Są przepełnione bo emeryci +70 i uczniowie mają za darmo. A jak coś jest za darmo, to się tego nadużywa, no bo przecież za darmo. Gdyby wszyscy musieli kupić, skasować, okazywać bilety to by już nie było tak tłoczno. W skm emeryci i dzieciaki nie mają za darmo i ich tam prawie nie ma.

      • 2 6

      • To ciekawa obserwacja

        Trzy główne grupy społeczne w komunikacji miejskiej w Gdyni to renta, gimbaza i melina. Inni ludzie zbyt sobie cenią swój czas.

        • 0 0

    • Gdynianin

      Najlepiej wsadzić 4 litery do samochodu. Jak pani tak niewygodnie w komunikacji to niech się pani przespaceruje. Co mają powiedzieć ci co nie mają samochodu? Wam kierowcom już się w tyłkach poprzewracało. Nikt tak nie marudzi jak Wy kierowcy. Pomyślcie trochę o pieszych mieszkańcach miasta.

      • 1 3

  • I dobrze. Centrum Gdyni wygląda jak jedno wielkie złomowisko samochodów.

    • 8 43

  • Zero samochodów

    Brawo. Pozbędziemy się tego talatajstwa.

    • 5 38

  • Więcej drzew i zieleni? przecież wycinają drzewa i betonu ją park na Piłsudskiego

    • 41 0

  • Aleja Piłsudskiego "inwestycja"

    Ostatnio przechodziłam, po szumnym otwarciu latem 2019 obraz nędzy.Tyle pieniędzy na co pytam się.Niech lepiej nic nie robią.Jeżeli tak ma wyglądać Świętojańska.....?

    • 44 0

  • Ta Świętojańska to chyba żart.

    A jak się będą mijać trolejbusy ? Zamiast robić 1 kierunek lepiej poprostu zamknąć ulicę i dopuścić tylko ZKM. Wtedy rowerzyści będą jeździć bezpiecznie. Ulice Traugutta, Żwirki czy O. Wybrzeża zrobić ślepe i problem z głowy !

    • 20 0

  • Rewolucja za 18 milionow ? Niech Wam bedzie, ale: (2)

    ograniczenie ruchu samochodowego w centrum może nastąpić tylko pod warunkiem bogatej oferty komunikacyjnej, bardzo konkretnej taniej oferty parkingowej na obrzeżach centrum (obecna cena 3zl za godzinę jako maksymalna byłaby do przyjęcia), oraz wysokiej stawki parkingowej dla Wszystkich (łącznie z mieszkańcami centrum). Dość świętych krów, kolesiostwa i kombinacji.

    • 28 5

    • (1)

      a dlaczego mam płacić jakieś horrendalne stawki za parkowanie pod domem? na Witominie czy Chyloni nie płacisz za parkowanie pod blokiem, ale mieszkańcom Śródmieścia to byś dowalił, co nie?

      • 8 3

      • Wszyscy mamy takie samo prawo do przebywania w centrum

        To nie jest i nie będzie eldorado tylko dla bogatych. W centrum się płaci za prestiż za wygodę za .....i dotyczy to wszystkich, mnie mieszkańca dzielnicy również. Nie parkuję w centrum za darmo gdy jestem w pracy, dlaczego Ty masz parkować za free gdy Twoje auto blokuje miejsce parkingowe ? Nie chcesz płacić ? Parkuj na własnej posesji, tak jak ja.

        • 2 1

  • Droższa strefa droższe ceny w sklepach bo to jest uzależnione od czynszu najmu i ile sklep ma na utrzymaniu pracowników. Ten sam towar w każdym innym sklepie ma inna cenę.

    • 14 2

  • Ilość pojazdów

    Wydac więcej zezwoleń na samochody na minuty i na pewno przybędzie miejsc parkingowych i spadnie wskażnik samochodów na 1000 mieszkańców. Jedna ręka robi co innego niż druga.

    • 4 6

  • A może zadaszyć świętojańską ? Cały rok by się coś działo niezależnie od pogody :-)

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane