• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • 647 aut na 1000 mieszkańców...

    Przecież to jest jakaś choroba albo obsesja.

    • 14 10

  • I jeszcze zamiast SM czy policji to hippisi z kwiatami. polakówom wystarczy podziękować i już się do przepisów stosują.

    • 9 1

  • Ta Gdynia to ma plany...

    Ulice jak ser szwajcarski ale plany majooo....

    • 41 0

  • Rozszerzec strefę płatnego parkowania (1)

    Mam nadzieję, że UM wreszcie rozszerzony strefę płatnego parkowania poza tzw.granice torów skm. To co się dzieje na ul. Śląskiej i pomniejszych doprowadza do szału mieszkańcow. Od rana do wieczora stoją auta z obcymi rejestracjami. UM problemu nie widzi...bo to ta gorsza Gdynia za torami.

    • 10 8

    • Powiedziałbym zgłaszaj do SM. Ja tak zrobiłem: wysłałem 20 zdjęć prawie dwa miesiące temu. Do dzisiaj dostaje skany pism czyli siedzą i produkują elaboraty których ja nawet nie czytam. A parkowanie na dziko jak było tak jest czyli SM ani razu się w to miejsce nie ruszyła. Mam kolejnych 90 zdjęć do wysłanie ale czuję że dam zajęcie komuś do emerytury a i tak nic się od tego nie zmieni.

      • 1 1

  • Rewolucje

    Z puszka farby ;) ale niech probuja

    • 17 0

  • (2)

    Róbcie tak dalej,za parę lat będzie lament że wszystko padło.Tak jak padają sklepiki w mniejszych miejscowościach gdzie ograniczyli ruch wokół rynku.Ludzie są leniwi i jak nie mogą podjechać to pojadą do galerii i innych miejsc.

    • 36 5

    • bzdura. będzie wręcz odwrotnie

      • 1 9

    • Ale osób chciałoby się wybrać do centrum ale dostają szału od tego parkingowego bezprawia? Może właśnie uporządkowanie sytuacji ożywi centrum? Nie wszyscy mają tyłki przyrośnięte do samochodu.

      • 2 6

  • A co ze skandaliczną połatą za śmieci

    • 26 0

  • Niema to jak zmuszac ludzi do jazdy komunikacja (2)

    Która się spóźnia niedojezdza wszędzie i czas na przesiadki jest taka strata że przejazd autem z domu do pracy zajmuje 20 min A autobusami 45 jak nie więcej.
    Ludzie mają swoje rodziny z którymi chcą spędzać czas po pracy A nie siedzieć pol dnia w autobusach bo tak ktoś chce

    • 41 3

    • Wyobraz sobie ze sa ludzie ktorzy nie maja swojej rodziny, wiec nie wmawiaj wszystkim ze spiesza sie do rodzin.
      Ludzie nie chca stac w korkach nie tylko z powodów "spieszenia sie do rzekomej rodziny" ale tez po prostu dlatego, ze nikt normalny nie chce koczować w aucie.

      • 1 2

    • Spóźnia bo samochodziarze paraliżują komunikację publiczną

      będzie mniej samochodów i komunikacja publiczna będzie wyższych lotów

      • 3 6

  • Chcemy zmieniać przyzwyczajenia Gdynian. Jednocześnie tolerujemy parkingowe bezprawie. Czego nie rozumiesz?

    • 7 2

  • wcale nie jest źle dotychczas - pomysł miejski nietrafiony

    Świętojańska jednokierunkowa ? Przecież kierowcy chcą wjeżdzać i wyjeżdżać bo muszą , na skwerze Kościuszki można zasadzić co jedynie drzewa. Opłata 5 zł za parking ? Nie dziękuję - po co w ogóle wybieramy samorządowców w Polsce - żeby myśleli jak pojednać pieszych z kierowcami czy żeby dodatkowo skłócić ? Miejsc parkingowych gdzieniegdzie jest wystarczająco dużo w innych miejscach są po prostu kłopoty z zaparkowaniem.Ul.Starowiejska - "niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy," - kolejna niedogodność - fatalizm myśleniowy. Mi się po prostu te pomysły jak zwykle nie podobają,.

    • 31 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane