• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Rewolucja? (43)

    zamknięcie 1 pasa Świętojańskiej spowoduje zdecydowanie wieksze korki na Władysława i Morskiej-co to za róznica czy bedzie 1 pas ruchu czy dwa.Posadzenie kilku drzewek, bo na więcej nie ma miejsca i kilka donic z kwiatami to tez nic nadzwyczajnego.

    • 320 69

    • (16)

      smrodziarzom mówimy stanowcze nie. macie swoje ścieżki samochodowe za miastem.
      tam jest wasze miejsce

      • 33 55

      • (13)

        To jeszcze pedalulusie utrzymuj tę drogi. Obowiązkowe OC do każdego roweru, podatek za zwiększone wdychanie powietrza.
        Ekologu, trzeba było protestować jak zabudowywano korytarze powietrzne w mieście, teraz ruch po zdrowie w takim mieście to przyspieszenie rozwoju chorób.

        • 30 13

        • Diesel w mózgu (7)

          Przeżyjesz półgłówku. Tu chodzi o pieszych.

          • 11 20

          • Jakich pieszych??? (5)

            piesi na Świętojańskiej mają dwa szerokie chodnikii co kawałek przejścia! Mydlenie oczu.

            • 24 10

            • (2)

              próbowałeś kiedyś przejść na drugą stronę ulicy? Jest to czasami bardzo niebezpieczne bo auta spieszą się do lewoskrętów lub pędzą...

              • 3 10

              • Dlatego trzeba zachowac szczegolna ostroznosc i nie gapic sie w smartfona pidczas przechodzenia

                • 5 6

              • Mieszkaniec Świętojańskiej

                Z jakiej wsi przyjechałeś do Gdyni? Samochody pędzą po Świętojańskiej zwężonej kiedyś przez tę samą ekipę do jednego pasa? Gdzie jest policja i straż miejska skoro tego nie widzą, tak samo jak nie widzą aut zaparkowanych na tej ulicy pod prąd????

                • 3 1

            • "Co kawałek"? (1)

              Jest ich tak mało, jak tylko się dało. Zamiast przejść po wszystkich stronach skrzyżowań, są tylko po jednej (Kilińskiego, Obrońców Wybrzeża, Traugutta) dlatego piesi muszą pokonywać 3 przejścia zamiast jednego. Nie ma przejścia np. na wysokości Pułaskiego ani wielu innych ulic prostopadłych do Świętojańskiej, gdzie przecież można przechodzić - bo na skrzyżowaniach można przechodzić, jeżeli nie ma płotków - tylko jest to niewygodne i niebezpieczne.

              • 4 1

              • Piszesz głupoty

                twoja wiedza opiera się chyba na obserwacjach turystycznych. Przejścia podwójne już dawno przywrócili tak, jak było kiedyś. Jedyna ulica gdzie ich nie ma to faktycznie Pułaskiego. Ulice Zygmuntowska i Wybickiego Wybickiego są mało istotne dla ruchu i do przejścia ze światłami jest blisko więc nie ma problemu, który powstanie gdy Świętojańska będzie jednokerunkowa - totalna bzdura!!!!

                • 1 1

          • Kazdy jest pieszym

            • 8 0

        • Drogi miejskie nie są utrzymywane z OC, akcyzy ani VATu. Po drugie jeżeli statystycznie rowery powodowałoby by tyle wypadków, które byłyby obciążeniem finansowym to już dawno byłoby OC na nie. Nie spodziewam się, że przyjmiesz to do wiadomości, skoro piszesz takie bzdury.

          • 13 9

        • Dokładnie! (3)

          Oraz absolutny zakaz jeżdzenia rowerem w słuchawkach z mandatem 500PLN. W tej chwili rowerzyści wszystkich mają w poważaniu tłumacząc swoje uchybienia ekologią.

          • 14 7

          • To tak jakby wprowadzić zakaz słuchania radia w samochodzie. (2)

            Śmieszą mnie takie argumenty.

            • 6 9

            • (1)

              Tak Cie smiesza?Ludzie gina na przejsciach
              Bo wchodza bezmyslnie na czerwonym,poniewaz smartfon i facebook jest najwazniejszy.Dalej Cie smieszy?

              • 3 3

              • Kierowcy bezmyślnie przejeżdżają pieszych na przejściach

                Bo słuchają radia. Kontynuujmy te dyskusje.

                • 1 3

      • Sam(a) jesteś smrodziarzem

        • 4 3

      • Rowerzysci winni jezdzic tylko po sciezkavh za miastem przez caly rok z zakupami z plecalami itp.

        • 3 5

    • Kto powiedział, że Władysława IV się nie zmieni jak Świętojańska?

      • 5 3

    • czas sie ewakuowac z tego miasta (5)

      Co pomysł to głupszy. Ciekawe który kierowca chce płacić 5 zł za godzinę?? może jeszcze wpuśćcie tylko hybrydy i elektryki do centrum... a za 5 lat z tzw hybrydami bedzie jak z dieslami z dpf niby sa a jednak ich nie ma... wiecej zieleni tak ale komunikacja miejska napewno nieee. szybciej pojade gdzie indziej i zostawie pieniadze niz mam płacic za parking.
      Ponadto zastanowili by się by zrobić Parki poza centrum wtedy nikt by się nie pchał do centrum i na bulwar gdzie nic nie ma. W tym zakresie jest kompletna klapa i nie ma gdzie isc.
      Pare lat temu to było miasto z prezydentem który myslał teraz widze, że juz wiek nie ten i rozum nie ten. Czas na zmiany

      • 15 11

      • (1)

        Jedź, jedź. Najlepiej do Poznania czy Warszawy. Tam za darmo zaparkujesz w centrum. A nie... tam zaraz będą sporo wyższe stawki niż w Gdyni po podwyżkach

        • 17 4

        • niech jedzie ale do ...

          samego centrum zagłębia PiS siedliska ciemnoty, zabobonu i wiary w gusła - podlaskiego

          • 9 4

      • Ja! (1)

        Mogę płacić nawet 10PLN żeby zalatwić swoje sprawy i odjechać. Stać cię na paliwo to będziesz miał i na parking. Proste jak drut. A jak nie to pozostaje rower i komunikacja.

        • 16 6

        • Ale jak widzisz do większości nie dociera. Alternatywą dla 5zł za godzinę parkowania nie jest 2zł tylko brak miejsca w ogóle.

          • 5 1

      • Zapraszamy fo Gdanska!

        • 2 2

    • no i bardzo dobrze (6)

      to przecież reprezentacyjna ulica tego miasta i czas by wreszcie jakoś zaczęła wyglądać, by z knajpianych ogródków nie przepędzał ludzi hałas samochodów.

      p.s. w gdańsku na Długiej też kiedyś był ruch.

      • 19 4

      • i można było popylac tramwajem wzdłuż i co koń wyskoczy

        • 2 3

      • Może samochodów nie będzie,ale trolejbusy będą nadal jeździć obie strony (2)

        Więc przestrzeń dla ogródków wcale się nie powiększy

        • 6 2

        • Czystsze powietrze będzie

          • 2 2

        • Normalny

          Co wy tylko o tych knajpach i ogródkach ciągle? Piwo i alkohol wam mózgi wyżarło czy jako przyjezdni szukacie taniej rozrywki? Współczuję mieszkańcom Świętojańskiej.

          • 3 1

      • W takim razie niech zamkną całkiem, a nie tak, że samochody tylko w jedną stronę, ale trajtki i tak w dwie. Gdzie tu logika?

        • 5 1

      • Wkurzony

        A ile ty siedzisz w tych ogródkach zimą?

        • 0 1

    • (3)

      Władysława IV to jest dopiero patologia w dziedzinie dróg.
      "autostrada" 3+3 pasy - kompletny bezsens.

      Jedna z jezdni powinna być zamknięta i przeznaczona na deptak.

      Druga powinna mieć jednokierunkowy buspas (dla komunikacji która mogłaby wracać jednokierunkową Świętojańską), oraz dwa pozostałe pasy dla samochodów (po jednym w każdą stronę).
      Oraz likwidacja bezsensownego parkingowiska wzdłuż Władysława IV.

      • 6 8

      • dodatkowa trakcje maja zbudowac, kto da na to pieniadze?

        • 1 1

      • Zwariował

        O kolejny rewolucjonista? Jeden LENIN już był. panu za głupie pomysły dziękujemy.

        • 2 1

      • szok

        szok i niedowierzanie - na Władysława IV też mieszkają ludzie, którzy mają samochody! i chcą je zaparkować! więc jak zlikwidować "parkingowisko" przy Władysława IV? powiedział pewnie mądry z Pogórza albo innego Wiczlina... :):):)

        • 0 2

    • Zamknąć dal ruchu samochodowego:

      - Świętojańską od 10 Lutego do UM z możliwością przejazdu ul Armii Krajowej w kierunku teatru i na Kamienną Góry,
      - Żwirki i Wigury w jednym kierunku,
      - Żołnierzy I Armii ... także w jednym kierunku,
      - Skwer Kościuszki od ul Borchardta/ Waszyngtona
      - Starowiejską na większej części

      Można oczywiście czasowo włączać np od 7:00 do 21:00 tak aby można było zrobić zaopatrzenie. Skwer jest specyficzny z racji firm i basenu jachtowego więc tu przejazd tylko w wyznaczone miejsca lub z racji przewozu sprzętu wodnego na zasadzie przepustek.

      • 5 6

    • Likwidacja zatok przystankowych

      Żeby uspokoić ruch na Świętojańskiej (i nie tylko) wystarczy zlikwidować zatoki przystankowe. To skuteczniejsze niż strefa 30, a przy okazji będzie więcej miejsca dla pieszych.

      Ale miasto zamiast likwidować zatoki, wydało właśnie miliony na ich remonty, a z drugiej strony stawia znaki i przeszkody żeby uspokoić ruch.

      • 10 3

    • (1)

      korków nie powoduje zamknięcie ruchu a zbyt duża ilość samochodów. Jednokierunkowa droga uspokoi ruch i zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Ludziom tyłki przyrosły do samochodów, a w mieście wcale nie potrzeba ich używać. Ostatnią milę można przejść na pieszo.

      • 6 5

      • Ostatnia mile to juz Ciebie zaniosa.

        • 2 2

    • To nawet nie chodzi o zwężenie pasa drogowego. Dla trolejbusów ma być ruch dwukierunkowy, więc szerokość jezdni musi pozostać.

      • 2 1

    • Panie Prezydent Pan już nie miej więcej pomysłów Pan po prostu abdykuj nie czas???

      • 2 1

    • przekształcenie ulicy miejskiej w deptak zmniejsza skłonność do korzystania z samochodu w jej okolicach

      ta zależność działa także w odwrotnym kierunku: jeśli tworzy się nowe połączenie drogowe w mieście, na sąsiednich ulicach dojazdowych zwiększa się natężenie ruchu pojazdów. Dlatego redukcja skali ruchu na Świętojańskiej przypuszczalnie przyczyni się także do redukcji skali ruchu na ulicach prostopadłych do niej, a także na ulicy Władysława IV; z korzyścią dla jakości życia w całym mieście. Brawo Gdynia!

      • 0 0

    • już w 1938r padła w Gdyni taka koncepcja

      by ścisłe centrum Gdyni całkowicie zamknąć dla ruchu samochodów.
      ...
      i to w latach gdy 1 samochód przypadał na 1000 mieszkańców

      • 1 0

  • (3)

    Dla planujących te i inne zmiany ostatnimi czasy zalecił bym badania psychiatryczne.

    • 50 6

    • Świetny pomysł. Szczególnie że nie widać ani celu ani sensowności tych zmian. Ani logicznego uzasadnienia. Nie wspominając o braku analizy skutków takich inwestycji i zmian.

      • 8 2

    • (1)

      samochodoze można leczyć

      • 1 3

      • Co wachales, klej???

        • 1 1

  • Cudo... (5)

    Wszystko, co wypycha samochody prywatne z centrum miasta, jest dobrym i pożytecznym działaniem.

    • 21 70

    • Proszę nie minusować, (2)

      tylko nauczyć się korzystania z ZKM :)

      • 7 27

      • (1)

        Kazdy gołodu*iec z zazdrości tak radzi :)

        • 6 8

        • Odpowiedź godna chłopca z zsz,...

          który na widok audi "po Niemcu" dostaje rumieńczyków z wrażenia i wyobraża sobie, że bez samochodu to jak bez facebooka - nie masz - nie istniejesz. Trzeba dorosnąć...

          • 5 2

    • Wszystko co zamyka gębę (1)

      Ekooszołomom jest godne i sprawedliwe

      • 4 6

      • "Z poradnika internetowego szeryfa"

        "Jeśli nie jesteś pewny, o czym pisze adwersarz (trudne słowo), nie rozumiesz jego wpisu, albo w ogóle czytanie idzie ci słabo, uderz w rozmówcę jakąś subtelną inwektywą (jeszcze trudniejsze słowo) lub skorzystaj z gotowych szablonów - nazwij go oszołomem w konfiguracji adekwatnej do tematu (np. ekooszołom). Nie zapomnij o wyrażeniu, które doda twojej ripoście sznytu i stylowej nonszalancji (np. zamykać gębę"). Przeciwnik zaniemówi, a ty, zachwycony sobą, od razu poczujesz się lepiej, w poczuciu, że wiesz wszystko najlepiej ."

        Skorzystałam z: "Mistrzowska riposta w internecie"

        • 4 0

  • Oszczędność czasowa w komunikacji? I większy komfort? Czy biuro prasowe porąbało pisząc takie bzdury?

    • 35 3

  • Więcej zieleni było zanim p. Szczurek objął fotel (1)

    a teraz z każdym rokiem kazdy wolny plac zieleni jest zabudowany. Tylko czekac az sprzedadza Park Europy i tez wyleją beton, wtedy w Gdyni bedzie zero zieleni, więc prosze nie ogłupiac ludu

    • 77 1

    • Prawda

      • 2 0

  • U-wa, tylko 18 baniek???

    Toż to mniej niż 2 pierwsze etapy "budowy parku centralnego..."

    • 30 0

  • I bardzo dobrze. (3)

    złomowiska samochodowe powinny znajdować się poza miastem.

    • 9 45

    • Samochody do Chwaszczyna! (1)

      • 3 4

      • Rowery do morza.

        • 8 1

    • Chyba się ramą od roweru w łeb uderzyłeś.

      • 4 1

  • Zamiast zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej to będą zmuszać ludzi to tego przez likwidacje ulic i miejsc parkingowych. Jeszcze ponieść ceny za bilety i jest wisienka na torcie.

    • 37 2

  • ha ha ha chcialbym zobaczyc te raporty o 5zl za pierwsza godzine (1)

    takie same raporty dla MEVO

    pokazcie raporty ile rowerow jedzie swietojanska lepiej
    a ile rowerow jedzie pod akwarium
    i w jakich porach roku

    najlepiej nic nie robiac podniesc oplaty i dla picu pomalowac kontrapasy rowerowe
    po ktorych nikt nie jezdzi

    biznes sie wynosi z centrum i tylko weekendowe spacerki zostana na lody

    • 38 2

    • Kto i za ile wykonał te raporty

      • 3 1

  • zmiany w komunikacji (1)

    to wspolczuje mieszkancom kamiennej gory wszyscy zamiast swietojanska w strone portu skweru kosciuszki beda sie pchac ul sienkiewicza
    druga sprawa kto i po co korzysta z centrum miasta
    zamknac swietojanska dla ruchu rozumiem ale jednokierunkowa pomylka

    • 28 4

    • Bzdura

      Zrobić deptak

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane