• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Nie po to kupilem sobie samochod zeby jezdzic trolejbusem czy rowerem. Nie mam ochoty stac w korkach w zatloczonym trolejbusie. Wszystkie pomysly miasta koncza sie tym, ze chce wyludzic odemnie pieniadze. czy to podwyzkami czy glupimi pomyslami. Czlowiek wymyslil sobie samochod zeby sie nim poruszac. Niedlugo powrocimy do sredniowiecza i zaczniemy jezdzic konno!!!

    • 12 4

    • To sprzedaj auto. 2020 rok, a Polska dalej wiele lat za cywilizacją. W Europie sie rezygnuje z aut, szczegolnie w centrach miast ale polactwo wielcy panowie bo kupil blachosmroda za 2 tysiace.

      • 5 1

    • To musi być bait, nikt nie może być takim dzbanem xD

      • 2 1

  • Pójdą na to wojenne zapasy farby...

    • 3 1

  • wiecznie niezadowoleni

    co by nie zrobić źle, co za naród wiecznie niezadowolony cieszcie się ludzie, że robi się jakieś zmiany to zawsze wniesienie czegoś nowego innego i miejmy nadzieję, że lepszego a nie zakładajmy z góry, że będzie gorzej

    • 2 9

  • W końcu. Centrum Gdyni to jedne wielkie złomowisko samochodów. (1)

    • 3 4

    • Tak, zgadzam sie. miasto nic nie robi z usuwaniem wrakow. Jak dzwoni sie do strazy miejskiej by usuneli trwa to momentami pol roku. Ewidentnie widac ze wrak i do tego nie ubezpieczony. Na Chyloni jest pelno takich.

      • 0 0

  • i tak życie w gdyni umiera

    po tej psełorewolucji zostaną tylko dziadkowie jak ten po prawej stronie "wizualizacji".

    W Gdańsku po 18.00 ulice w centrum są pełne w gdyni wieje nudą i pustką.

    • 9 1

  • Trzeba Wiedzieć Kiedy ze Sceny Zejść...

    Chłopcy z Piłsudskiego... Weźcie już zabawki i do domu na wieczorynkę... Spakujcie Farbki i Pędzelki na drogę.

    • 9 1

  • Smutek i nostalgia :( (1)

    Panie Szczurek zostaw Pan lepiej, ul. Świętojańską w spokoju. Niestety każda zmiana, to zmiana na gorsze. Przez 15 lat pracowałem na ul. Świętojańskiej i ta ulica cały czas żyła, ale z roku na rok było coraz gorze. Przez ostanie 5 lat wpadam okazyjnie i niestety ta ulica umiera. Kiedyś było dużo miejsc parkingowych i ludzie się poruszali po mieście, było dużo zieleni, mnóstwo sklepów, punktów gastronomicznych, usługowych itd. Później przyszedł remont i nie można było swobodnie parkować. Wiele interesów padło, za to otworzyło się mnóstwo banków, przez co ceny za najem jeszcze bardziej poszybowały w górę. Gdynia nastawiała doniczek w kształcie łódek, co zabrało kolejne miejsca parkingowe, ale jeszcze jakoś się kręciło. Pojawiła się Riwiera i kolejny odpływ ludzi ze Świętojańskiej. Po planowanych zmianach typu ruch jednokierunkowy odpłyną kolejni ludzie. Wreszcie powstanie jakiś przyjemny biurowiec w okolicy centrum z dobrymi cenami, wysokim standardem i normalnym parkingiem i wszystkie firmy co zajmują mieszkania na Świętojańskiej przeprowadzą się do takiego obiektu i na ulicy pozostaną stare puste kamienice z wysokimi kosztami utrzymania.

    • 10 1

    • Umiera bo powstała Riviera. Dlatego Świętojańska chociaż w części powinna stać się deptakiem. To jest idealna ulica pod lokale gastronomiczne i usługowe. Coś na wzór Monciaka ale bez klubów :)

      • 0 1

  • zmiany

    No to nie pozostaje nam nic innego jak zmienić obecne władze. Cyrk na kółkach.

    • 8 1

  • Rewolucja w śródmieściu (1)

    Zmiany proekologiczne czy znowu lobby rowerowe wygrywa?
    Pamiętajcie, dzisiaj jesteście młodzi i sprawni i podnieca Was jazda na rowerach. Ale przyjdzie czas, gdy młodość przeminie razem ze sprawnością.
    Czy nie lepiej wprowadzić darmowe przejazdy komunikacją miejską dla wszystkich?
    Rozwiązanie dla wszystkich, bez względu na wiek i sprawność fizyczną. Wiele samochodów zostanie w garażach.

    • 7 0

    • Proszę pamiętać, iż...

      zdolności kognitywne również mierzchną wraz z wiekiem, co z kolei wpływa na zachowanie na drogach

      • 0 0

  • Jeśli w Polsce miałaby wybuchnąć jakakolwiek wojna domowa, to byłaby ona konfliktem pomiędzy ped**arzami a blachosmrodziarzami (5)

    Gdynia to cuchnący zaścianek Trójmiasta - skrajnie reakcjonistyczne postawy kierowców doprowadzają mnie do frustracji. Jakakolwiek zmiana, a nie daj Boże, p r o e k o, atakuję ich ubermobilność i godność jako prawowitego uczestnika ruchu drogowego. Wystarczy odkleić stopy od pedałów i udać się do Kopenhagi czy jakiegokolwiek miasta holenderskiego, aby przejrzeć na oczy, że przestrzeń miejska może być
    szczęśliwym miejscem do życia. No ale społeczeństwa skandynawskie od zawsze miały większą świadomość ekologiczną niż społeczeństwo polskie, gdzie każda próba lobbowania jakichkolwiek rozwiązań środowiskowych jest nazywana lewactwem i ekoterroryzmem. Myślałem, że świadomość taka nie jest skorelowana z przynależnością do danej sceny politycznej, a jest wypadkową rozumu i godności człowieka.

    • 3 14

    • (2)

      Piszesz o Holandii a widze ze nie masz pojecia. Tam rowerzysci funkcjonuja razem z kierowcami i nikt nie kladzie kierowcom klód pod nogi. Amsterdam czy Rotterdam to miejsca gdzie jest infrastruktura dla jednych i drugich.

      • 4 1

      • Przecież w każdym mieście funkcjonują rowerzyści razem z kierowcami xD

        Zapomniałem, w Polsce kierowcy nazywają uspokojenie ruchu "kłodami". Taka ciekawostka dla Ciebie - jedno z lepszych rozwiązań uspokojenia ruchu w mieście to strefa Woonerf - holenderskie rozwiązanie ograniczające ruch samochodowy z piorytetem dla pieszych i rowerzystów. To tylko jedno z rozwiązań tam zastosowanych - wystarczyło być trzeźwym przez cały pobyt, aby to zauważyć.

        • 1 1

      • W porównaniu do Polski to w Holandii w centach miast kładom kierowcom kłody pod nogi, drugą walą w łeb a trzecią wsadzają w tyłek.

        • 0 0

    • ty byłeś chociaż raz w amsterdamie?

      czy jesteś po prostu zwykłym pieniaczem?

      • 1 1

    • Biała Księga Prześladowań Trójmiejskich Rowerzystów

      Odcinek 18745

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane