• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przegrała w sądzie w Luksemburgu w sprawie lotniska, ale to nie koniec

Michał Sielski
1 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych. Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych.

Sąd w Luksemburgu oddalił wniosek o zawieszenie wykonania decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej dla lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo. Gdynia może złożyć jednak kolejny wniosek o zawieszenie i skorzysta z tego prawa, zwłaszcza że zyskała silnego sojusznika - polski rząd został dopuszczony do sprawy i będzie wspierał miasto. W osobnym postępowaniu toczą się losy skargi na tę samą decyzję.



Czy Gdynia powinna ponosić kolejne koszty walki o cywilne lotnisko?

Bogusław Stasiak. Bogusław Stasiak.
Katarzyna Gruszecka-Spychała. Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Chodziło przede wszystkim o złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w Rębiechowie.

Przedstawiciele miasta, które w znakomitej większości finansowało projekt ucywilnienia wojskowego do tej pory lotniska w Gdyni, nie zgodzili się z tym i odwołali się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożyli też wniosek o wstrzymanie jej wykonalności. Obsługą prawną zajęła się kancelaria Domański Zakrzewski Palinka z Warszawy.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

Sąd oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, a w uzasadnieniu wypunktował jego błędy logiczne. Wskazał również na fakt, że to sama spółka złożyła wniosek o upadłość, więc nie można mówić, że wynika ona z decyzji Komisji Europejskiej. Zwłaszcza że nie wykorzystano jeszcze pełnej procedury, na którą zezwala polskie prawo.

"Spółka PLGK złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości w dniu 12 marca 2014 r. (...) Jak wynika z postanowienia sądu rejonowego w Gdańsku z dnia 7 maja 2014 r., wniosek ten uzasadniono faktem, że od dnia 28 lutego 2014 r. spółka PLGK borykała się z problemami finansowymi, gdyż nie mogła pozyskać finansowania od swych wspólników i ze źródeł zewnętrznych, a jej istniejące zobowiązania przekraczały wartość jej aktywów. Tymczasem we wniosku w przedmiocie środka tymczasowego skarżące, czyli gmina Gdynia i spółka PLGK, pominęły milczeniem zarówno fakt złożenia przez tę spółkę wniosku o ogłoszenie upadłości, jak i przyczyny złożenia tego wniosku. Dopiero Komisja w swych uwagach z dnia 12 maja 2014 r. wspomniała nie tylko o wniosku o ogłoszenie upadłości, ale także o wystosowaniu przez gminę Gdynia pisma z dnia 6 marca 2014 r., w którym spółka PLGK została wezwana do zwrotu spornej pomocy państwa." - czytamy w uzasadnieniu.

Zobacz także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Sąd przekonuje także, że fakt, iż spółka nie ma żadnego majątku (jej własnością są głównie nieruchomości, które stanęły jednak na dzierżawionym od Skarbu Państwa gruncie), nie ma dla sprawy wielkiego znaczenia.

"(...) Co się wreszcie tyczy szkody polegającej na tym, że jeśli spółka PLGK zakończy działalność gospodarczą, to Skarb Państwa będzie mógł wypowiedzieć umowę użyczenia zawartą z gminą Kosakowo, która to gmina z kolei będzie mogła wypowiedzieć umowę dzierżawy zawartą z tą spółką, w efekcie czego infrastruktura wybudowana przez tę spółkę zostanie ponownie przekazana państwu bez żadnego wynagrodzenia." - czytamy w dalszej części uzasadnienia. Sąd sugeruje także, że istniejąca infrastruktura w większości z powodzeniem może posłużyć... wojsku, które działa na pozostałej części lotniska.

Decyzja Komisji Europejskiej, nakazująca zwrot 91,7 mln zł została więc potwierdzona. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która jest obecnie w upadłości, ma cztery miesiące na zwrócenie powyższej kwoty. Ale tylko teoretycznie. Bo Gdynia może złożyć kolejny wniosek o wstrzymanie decyzji KE.

- W momencie złożenia kolejnego wniosku o wstrzymanie wykonalności decyzji termin zwrotu zostaje wstrzymany, a na pewno skorzystamy z takiej możliwości - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes Agencji Rozwoju Gdyni, która uczestniczy w postępowaniu.

Władze miasta przekonują, że łatwo się nie poddadzą. Zwłaszcza że po stronie Gdyni opowiedział się również polski rząd, który będzie wspierał miasto w starciu z europejskim sądownictwem.

- Jeszcze nie otrzymaliśmy dokumentów z sądu, więc czekamy z ostateczną decyzją, ale z pewnością wykorzystamy wszystkie proceduralne możliwości, by dowieść swych racji. Argumenty wskazane w skardze oczywiście nadal podtrzymujemy - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Opinie (339) 5 zablokowanych

  • Popieram ucywilnienie lotniska w Pruszczu Gdański a także w Malborku (3)

    oraz ponowne uruchomienie lotniska pod Słupskiem. A oprócz lotniska Gdynia w Kosakowie popieram też wizjonerski projekt stworzenia własnego akwenu dla hydroplanów tuż przy Skwerze Kościuszki.

    • 12 7

    • A ja nie popieram..te lotniska W Pruszczu i Malboru trzeba zarezerwowac dla wojska bezdyskusyjnie.

      • 3 3

    • Niestety te tereny musza pozostac do dyspozycjii wojska.

      • 4 4

    • Jeszcze w Rumi reaktywować. Lotnisko co 15 kilometrów!

      • 6 2

  • Nie zrozumiałe dla mnie jest to.................................. (2)

    W Warszawie jest lotnisko i zaledwie 40 km. dalej wybudowano w Modlinie, wszyscy piali z radości, jak to sie kraj rozwija !!!!! Obecnie jest w Gdańsku i miałoby powstać 30 km. dalej (mała różnica 10km.) i nagle okazuje sie,że są przeciwnicy łącznie z UK ??? Według mnie zakaz ma inne źróło, ale to pozostawiam do rozważenia :)

    • 13 13

    • To podaj jeszcze wyniki finansowe Modlina i wytłumacz, dlaczego nikt poza Ryanem nie chce stamtąd operować (a i tajemnicą poliszynela jest, dlaczego Ryan się zgodził i ile to kosztuje lokalny samorząd).

      • 11 4

    • haha

      Warszawa to nie Gdańsk a Gdynia to nie Modlin

      • 7 2

  • a co ma piernik do wiatraka ... przecież Gdynia miała port kontenerowy (1)

    a Gdańsk wybudował jeszcze jeden... To nie Gdańsk wybudował ale prywatny inwestor, to po pierwsze. Gdynia razem z Kosakowem wywaliła na lotnisko w Kosakowie publiczne pieniądze, to po drugie. I właśnie na tym Gdynia się położyła, że były to pieniądze podatników a nie prywatne, to po trzecie. Wiesz co to jest test prywatnego inwestora ? W skrócie wyjaśnię : Unia sprawdza m.in. czy w taką wątpliwą inwestycję jak to osławione lotnisko zdecydowałby się prywatny kapitał. Otóż nie, nie zdecydowałby się.

    • 18 10

    • fakt:

      Kolej Metropolitalna w Gdansku -szacowany pierwotnie koszt budowy linii wynosił 769,9 mln zł netto (w tym 500,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)....Dofinansowanie lotniska w Gdyni 100 mln...kogo chcesz uczyc podstaw ekonomii?

      • 4 6

  • Tym razem zagłosujemy na Szczurka widząc ile ten człowie robi, aby uratować Gdynie

    Mniejsze lotniska uratują biznesowy ruch lotniczy i skażą Gdynię na jeszcze większy rozwój. Bo przecież Polska pod względem jego intensywności plasuje się na dziesiątym miejscu w Europie przed Albanią i Rumunią. Tyle tylko, że ponad połowa lotów, ujętych w tej statystyce, odbywała się nad terytorium naszego kraju, bez lądowania.

    Poprawia się sytuacja gospodarcza kraju, coraz większe grono bogatych przedsiębiorców stać na prywatne samoloty. Ma to przełożenie na liczbę lotów biznesowych. A Gdynia chcąc być miastem biznesu zmuszona jest posiadać własne specjalistyczne lotnisko. Warto przytoczyć przykład Hiszpanii czy Włoch, gdzie doszło do załamania gospodarczego i lotniczy ruch biznesowy maleje.

    Lotniska regionalne przyczyniają się do lokowania nowych inwestycji. Nawet jeśli dwóch z dziesięciu biznesmenów z nich korzystających postanowi zainwestować w regionie, w ogólnym rozrachunku może już okazać się to opłacalne. Dlatego wszyscy moi znajomi zagłosują na dobrego i mądrego kandydata Szczurka.

    • 9 21

  • Polska niepodległość

    sady w Luksemburgu decyduje. Ktoś myślał ze sąd sie przeciwstawi zachodnim urzedasom. To przecież ci sami ludzie

    • 7 8

  • Gdańsk na wszelkie sposoby broni "Bolkowa"

    A Gdynia i tak będzie miała swoje lotnisko.

    • 10 8

  • Brawo prezydencie Szczurek, 94% poparcia (4)

    Taaak trzymać!!!

    • 15 6

    • Po tych wpisach przeciwnych widać, że ja też zagłosuje, (1)

      bo wcześniej chiałem na PiS.

      • 3 2

      • na PiSlandie??

        Nigdy tak jak i PO

        Bo w oświadczeniu marszałek pomorski oraz prezydenci Gdańska i Sopotu odnieśli się do podpisanego w 2005 r. listu intencyjnego, dotyczącego projektu zaadaptowania, rozszerzenia oraz wykorzystania bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni. Napisali, że intencją tego listu było "zabezpieczenie istniejącej infrastruktury wojskowej pod przyszłe możliwe wykorzystanie bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni na potrzeby działalności lotnictwa cywilnego". Dodali, że celem było także "nawiązanie bliższej współpracy lotniska wojskowego w Gdyni i Portu Lotniczego Gdańsk..".

        Ot niegramotni a na dodatek ze sklerozą i takich ludzie wybierają??

        • 0 1

    • Szczurek powinien być prezydentem TRÓJMIASTA ! (1)

      - wtedy byłby właściwy perspektywiczny rozwój a nie polityka ! Jedyny mój faworyt

      • 4 6

      • mój też.
        przerażają mnie to pisowskie i korwinowskie oszołomstwo bez doświadczenia i wiedzy.

        • 3 2

  • (3)

    ...rwał nać. Jak Szczur chce błyszczeć na salonach, to niech sobie złote zęby wstawi, a nie ładuje kasę w studnię bez dna, taniej wyjdzie.

    Rębiechowo ma problemy z przepustowością bramek na parking, cały czas operuje poniżej maksymalnego przerobu, a ten pacan się bawi w budowę drugiego lotniska. Ja wiem, że nie swoje pieniądze się najlepiej wydaje, ale za coś takiego już dawno powinien odpowiadać zza krat.

    • 13 12

    • Moze rozszerz swoja wypowiedz jaka to studnia bez dna...czy taka jak przy ECS W Gdansku? (2)

      • 3 3

      • różnica między ECS a lotniskiem Gdynia (1)

        jest jedna zasadnicza. ECS to instytucja kultury, a kultura z definicji nie musi być dochodowa. Zaś lotnisko to spółka prawa handlowego, która musi przynosić a jeśli nie przynosi musi być dofinansowywana albo zgłosić upadłość.

        • 5 3

        • Sorry ale bezsens jest bezssensem jesli zamykali jakis zaklad bo nie przynosil zysku-zamykano go.

          Do tego ,,dobra kultury" trzeba będzie doplacac.Sorry..ale jest to studnia bez dna...i wszyscy ,którzy zgadzają się powstaniem tego budynku..niech na niego loza a nie zmusza się wszystkich do utrzymania...Przeciwnik ideowy nigdy nie skorzysta z propozycji ogladniecia takiej wystawy.Z lotniska zas korzystają prawie wszyscy...Bez niedochodowego malzoleum można zyc...lotnisko zas..jest narzędziem pozwalającym tysiącom osob na swobodne przemieszczanie się w tym...dotarcie do pracy...pracy generującej dochod.

          • 1 1

  • Nareszcie ktoś z rządu pomyślał, że Polska potrzebuje tego lotniska !!! (5)

    Tylko ile to zdrowia, złorzeczeń i innych napastliwości musiał przyjąć na klatę Szczurek? A przecież niewiele zostało jeszcze aby go uruchomić. Wyposażenie terminala, m.in. w system odbioru i prześwietlania bagażu. Sam terminal już stoi, gotowe są dwa pasy startowe, duży parking, droga dojazdowa cała potrzebna infrastruktura nawet ścieżki rowerowe już są. Kosztem 5 mln zł zakładano skończyć tę inwestycję, ale teraz po przerwie koszty te pewnie wzrosły dwukrotnie. Decyzje Komisji i postepowania sądowe co najwyżej spowolną tempo prac a i powiekszą jeszcze bardzie koszty, ale dobrze, że rząd zapoznał sie w końcu z dokumentacją i analizami ekonomicznymi.

    • 12 14

    • o co najmniej dwa lata za późno (3)

      ile bylibyśmy za konkurencją ; Modlinem, Lublinem, .... a tak przegrywamy jako województwo na własne życzenie

      • 4 2

      • zapomniałeś jeszcze o lotnisku w Kielcach (2)

        też chcieli lotniska ale podobno upadło

        • 3 6

        • upadło ??? (1)

          no to następny sukces dla Gdańska, nie będzie miał konkurencji :))

          • 3 2

          • gdańskowi zależy abyśmy my jako pasażerowie płacili najwięcej

            Bo wśród najtańszych lotnisk w Polsce wymieniano do tej pory Lublin, Zielona Góra, Bydgoszcz i Łódź. Tanio jest również w Szczecinie i Wrocławiu, najdrożej natomiast w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Krakowie. Różnice w przeliczeniu na pasażera sięgają nawet 60 zł.

            • 0 3

    • Nie potrzebuje.

      Zwykła kampania wyborcza, w końcu wybory niedługo.

      No i nie dwa pasy startowe a jeden. Drugi nie planowano dostosować do lotów cywilnych.

      • 0 0

  • Barany

    I co szczur dalej kandydujesz!!!! Złodziej

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane