• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przegrała w sądzie w Luksemburgu w sprawie lotniska, ale to nie koniec

Michał Sielski
1 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych. Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych.

Sąd w Luksemburgu oddalił wniosek o zawieszenie wykonania decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej dla lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo. Gdynia może złożyć jednak kolejny wniosek o zawieszenie i skorzysta z tego prawa, zwłaszcza że zyskała silnego sojusznika - polski rząd został dopuszczony do sprawy i będzie wspierał miasto. W osobnym postępowaniu toczą się losy skargi na tę samą decyzję.



Czy Gdynia powinna ponosić kolejne koszty walki o cywilne lotnisko?

Bogusław Stasiak. Bogusław Stasiak.
Katarzyna Gruszecka-Spychała. Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Chodziło przede wszystkim o złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w Rębiechowie.

Przedstawiciele miasta, które w znakomitej większości finansowało projekt ucywilnienia wojskowego do tej pory lotniska w Gdyni, nie zgodzili się z tym i odwołali się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożyli też wniosek o wstrzymanie jej wykonalności. Obsługą prawną zajęła się kancelaria Domański Zakrzewski Palinka z Warszawy.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

Sąd oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, a w uzasadnieniu wypunktował jego błędy logiczne. Wskazał również na fakt, że to sama spółka złożyła wniosek o upadłość, więc nie można mówić, że wynika ona z decyzji Komisji Europejskiej. Zwłaszcza że nie wykorzystano jeszcze pełnej procedury, na którą zezwala polskie prawo.

"Spółka PLGK złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości w dniu 12 marca 2014 r. (...) Jak wynika z postanowienia sądu rejonowego w Gdańsku z dnia 7 maja 2014 r., wniosek ten uzasadniono faktem, że od dnia 28 lutego 2014 r. spółka PLGK borykała się z problemami finansowymi, gdyż nie mogła pozyskać finansowania od swych wspólników i ze źródeł zewnętrznych, a jej istniejące zobowiązania przekraczały wartość jej aktywów. Tymczasem we wniosku w przedmiocie środka tymczasowego skarżące, czyli gmina Gdynia i spółka PLGK, pominęły milczeniem zarówno fakt złożenia przez tę spółkę wniosku o ogłoszenie upadłości, jak i przyczyny złożenia tego wniosku. Dopiero Komisja w swych uwagach z dnia 12 maja 2014 r. wspomniała nie tylko o wniosku o ogłoszenie upadłości, ale także o wystosowaniu przez gminę Gdynia pisma z dnia 6 marca 2014 r., w którym spółka PLGK została wezwana do zwrotu spornej pomocy państwa." - czytamy w uzasadnieniu.

Zobacz także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Sąd przekonuje także, że fakt, iż spółka nie ma żadnego majątku (jej własnością są głównie nieruchomości, które stanęły jednak na dzierżawionym od Skarbu Państwa gruncie), nie ma dla sprawy wielkiego znaczenia.

"(...) Co się wreszcie tyczy szkody polegającej na tym, że jeśli spółka PLGK zakończy działalność gospodarczą, to Skarb Państwa będzie mógł wypowiedzieć umowę użyczenia zawartą z gminą Kosakowo, która to gmina z kolei będzie mogła wypowiedzieć umowę dzierżawy zawartą z tą spółką, w efekcie czego infrastruktura wybudowana przez tę spółkę zostanie ponownie przekazana państwu bez żadnego wynagrodzenia." - czytamy w dalszej części uzasadnienia. Sąd sugeruje także, że istniejąca infrastruktura w większości z powodzeniem może posłużyć... wojsku, które działa na pozostałej części lotniska.

Decyzja Komisji Europejskiej, nakazująca zwrot 91,7 mln zł została więc potwierdzona. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która jest obecnie w upadłości, ma cztery miesiące na zwrócenie powyższej kwoty. Ale tylko teoretycznie. Bo Gdynia może złożyć kolejny wniosek o wstrzymanie decyzji KE.

- W momencie złożenia kolejnego wniosku o wstrzymanie wykonalności decyzji termin zwrotu zostaje wstrzymany, a na pewno skorzystamy z takiej możliwości - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes Agencji Rozwoju Gdyni, która uczestniczy w postępowaniu.

Władze miasta przekonują, że łatwo się nie poddadzą. Zwłaszcza że po stronie Gdyni opowiedział się również polski rząd, który będzie wspierał miasto w starciu z europejskim sądownictwem.

- Jeszcze nie otrzymaliśmy dokumentów z sądu, więc czekamy z ostateczną decyzją, ale z pewnością wykorzystamy wszystkie proceduralne możliwości, by dowieść swych racji. Argumenty wskazane w skardze oczywiście nadal podtrzymujemy - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Opinie (339) 5 zablokowanych

  • Nigdy nic na sile !!!!!!!!! ! !!

    Nigdy nic na sile panie prezydencie ! !! To lotnisko zostanie uruchomione zapwne bo zrobicie to na sile !!! Prawnie na sile ... !!
    ale ... Bumerang wroci do pana szczurek i pewnego dnia dowie sie pan jaka to tragedia sie wydazyla na tym lotnisku ..............
    zginie tam wiele osob . . .... #
    lepiej byloby te wielkie pieniadze spozytkowac na 2 - 3 schronow przeciw atomowych na terenie gdyni dla wszystkich mieszkancow gdyni... I nawet dopuscic te wszystkie firmy budowlane do ich zbudowania " wiadomo ktore " # bo o ile orintouje sie to nie mamy zadnych nawet masek przeciw gazowych i nie ma sie gdzie schowac na wypadek konfliktu zbrojnego.. Niech pan to wezmie sobie pod uwage !!!!

    • 4 6

  • Obecne lotnisko wojskowe w Babich Dołach ma niepowtarzalne warunki klimatyczne (3)

    Stając się lotniskiem cywilnym byłoby lotniskiem zapasowym dla Rębiechowa. Kiedy w Rębiechowie panuje mgła i jest zły stan techniczny pasa (niespodziewane oblodzenie, katastrofa innego samolotu itd.), na ogół w Gdyni panują znośne warunki pogodowe (często tu wieje wiatr i zimą jest cieplej). Samoloty zamiast kierowane w takich sytuacjach do W-wy mogłyby tu lądować. Sama wygoda dla pasażerów i mniejsze koszty eksploatacji. Poza tym to lotnisko mogłoby obsługiwać linie lokalne i krajowe.

    • 8 13

    • To źle dumasz (1)

      niebawem Rębiechowo będzie miało nowy ILS, dzięki czemu i tak niski współczynnik odwołanych lotów jeszcze się obniży. A poza tym, to linia lotnicza decyduje które lotnisko w razie złych warunków ma wykorzystać jako tzw. zapasowe.
      Utrzymywanie lotniska w gotowości z kilkudziesięcioma ludźmi obsługi tylko dlatego, że może będzie gęsta mgła nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia. Z resztą w Gdynia nie jest w stanie nawet przyjąć samolotu typu ATR.

      • 9 3

      • Ciekawe jak sobie POrt lotniczy Gdańsk to załatwił.... i zgodę dostali...

        • 2 8

    • Bardzo dobrze dumasz

      tylko jednego nie wydumałeś, że zdaniem gdańskich władz (wywodzących się z siermiężnego wołyńskiego i wileńskiego PO nich choćby potop a nie może być nam lepiej zwłaszcza w Gdyni.

      • 2 8

  • stasiak

    To ten co zarobił 100 000 za bycie w radzie nadzorczej lotniska widmo?

    • 8 3

  • Nigdy nic na sile !!!!!!!!! ! !!

    # nawet w kwesti tego foto pana stasiaka ... Jest nieaktualne..

    dzis wyglada zupelnie inaczej .... #

    " powod znany "

    • 3 3

  • Dlatego powtarzam nigdy nic na sile panie prezydencie !!!!!!!!!!!

    Jak tak patrze na pana twarz to powod by sie znalazl aby twierdzic ze jest pan zdeterminowany aby to lotnisko doszlo do skutku .... ########

    w dobie interesu naprawde idealne byloby zbudowanie toru dla formuly pierwszej.. Grunt mamy

    • 3 3

  • Niech walczą

    KTOŚ chciał skompromitować Gdynię przed wyborami nie wydając nagle zgody na lotnisko (jakiś wcześniej nie mieli nic przeciwko, a zostało to przyklepane już w 2008 roku).

    • 3 5

  • Pomorskie znowu na szarym zad*piu (7)

    Gdy tymczasem mazowieckie ma już trzy lotniska w tym nieporównywalne w-skie my tu dywagujemy czy potrzebne drugie? Tak to jest gdy zazdrośnicy za Wilna dobierają się do władzy. Zamiast wspieranie przedsiębiorczości przez przepływ pieniędzy z budżetu samorządu do ciekawych pomysłów i biznesu to NISZCZENIE z POmoca unii.

    Samorząd powinien prowadzić najwyżej coś w rodzaju giełdy pracy i miejsc do inwestycji (nieruchomości typu rozbudowy lotnisk, placów składowych,..), a przedsiębiorców przyciągać na swój teren dobrze przygotowanymi terenami inwestycyjnymi pod względem prawnym i infrastrukturalnym i oczywiście możliwie szeroko o tym informując i zachęcając.

    Przez takie działana PO, Gdynię wyprzedzać zacznie Radom, pewnie Gdańskowi o to chodzi? Bo pomorskie musi być na szarym końcu, oby tylko Gdańsk a za nim nikt w woj..

    Ponieważ Lotnisko w Radomiu będzie najtańszym lotniskiem w Polsce Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził już nowy cennik, zgodnie z którym linie korzystające z nowego mazowieckiego portu zapłacą 33 złote za każdego pasażera, a Lotnisko będzie się utrzymywać z działalności pozalotniskowej.

    Gratulacje dla Władz Mazowieckiego, niestety prezydent Szczurek to zamalo w upolitycznionym województwie pomorskim.

    • 12 12

    • (2)

      POmimo wszystko cieszę się, że Szczurek nie jest upolityczniony, bo ostatecznie Gdynia nie wyszłaby na tym dobrze.

      • 4 5

      • Szczurek nie jest upolityczniony ?! (1)

        A Samorządność co to takiego ? Typowe lokalne ugrupowanie polityczne. Prezydentura miasta nie ma nic wspólnego z polityką ? Mylisz bezpartyjność z polityką.

        • 4 3

        • Nazywaj to jak chcesz. Miałem na myśli te kretyńskie partie z Wiejskiej.

          • 1 2

    • (1)

      Radom nie będzie najtańszym lotniskiem w Polsce, są lotniska, gdzie cena od pasażera jest niższa. Poza tym dotowanie niedochodowych lotnisk to nie jest wspieranie przedsiębiorczości. Modlin na dużym minusie, Radom też najprawdopodobniej będzie na minusie, a jak chce się gdzieś konkretnie polecieć to i tak trzeba się udać do Warszawy.

      • 5 1

      • Radom - że co?

        Tam takie samo lądowisko jak w Kielcach.
        Megalomania lokalnych władz.
        Ciekawy jestem też ile lubelskie dokłada do swojego lądowiska.
        Modlin - ile było wpadek z tym lotniskiem?
        Na razie to baza Ryanair.
        Nawet Wizzair tam nie lata.

        • 6 2

    • (1)

      spisek spisek
      oto stały tekst urzędasów z Gdyni

      • 6 3

      • jaki sPiSek ?

        my go w Gdyni nie chcemy

        • 0 0

  • Jest ! (5)

    Zenon Kocurman !

    • 1 2

    • to "najmądrzejszy" gdańszczanin (4)

      i propagator władz miasta Gdańska i lotniska Walenzy

      • 3 2

      • Dziękuję za uznanie (3)

        A że lądowisko w Kosakowie jest głupotą najwyższego sortu.
        Jest faktem.
        Nawet autentycznym.
        I zdania w materii powyższej nie zmienię.
        Z resztą jak większość myślących logicznie - nawet Gdynian.

        • 5 3

        • Zenem zdradź tajemnice (2)

          czy twoje nazwisko to etymologicznie powiązane jest z Kocborowem?

          • 1 4

          • Troskliwy - zatroszcz się sam o siebie

            A raczej o stan swego umysłu.
            Wyjaśnienie rozwoju semantycznego i objaśnienie struktury morfologicznej mojego nazwiska może przerosnąć twoje możliwości percepcji.

            • 3 2

          • Z Korwinem :)

            • 0 0

  • kolejna skucha szczurolandii (1)

    W szczurolandii kolejne marnacje, ale kolesie mają się dobrze. Dziwie się że prezydent toleruje tego typu dziwne układy i nie reaguje na ewidentne kolesiostwo. W ZDIZ afera jeszcze nie skończona, Tomasz W. mimo, że okradał miasto i jego mieszkańców, zwalniając z opłaty urzędasów i kolesiów wciąż pobiera dobrą pensje. Wybory w listopadzie ludzie otwórzcie oczy!!! Prezydent powinien dbać o wizerunek miasta i natychmiast odsunąć wszystkie osoby w ZDiZ które dopuściły do takich zaniedbań. Brak nadzoru to wina Dyrektora ZDiZ i on też powinien ponieść konsekwencje personalne. Bo to co tam się dzieje nie buduje zaufania do Gdyńskich instytucji samorządowych. Kasa na lewo na lotnisko na zwolnienie opłat dla urzędasów i kolesiów - czy uchwały Rady Miasta tak nakazują?

    • 7 5

    • prawda

      • 0 0

  • Błędy logiczne... A przecież logika jest już na pierwszym roku prawa!

    Za co zatem zapłacono 400 tysięcy? Za gniot niegodny nawet studenta prawa?

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane