• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przyjęła uchwałę krajobrazową

Michał Sielski
30 sierpnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (193)
Skrzyżowanie ulicy Wielkopolskiej i alei Zwycięstwa: przyczepy, bilbordy, stelaże i reklamy na ścianie budynku. Skrzyżowanie ulicy Wielkopolskiej i alei Zwycięstwa: przyczepy, bilbordy, stelaże i reklamy na ścianie budynku.

Ostatnia w Trójmieście, ale jest: w środę, 30 sierpnia 2023 r., 5 lat po Gdańsku i Sopocie, radni Gdyni przyjęli uchwałę krajobrazową, która jest pierwszym krokiem do uporządkowania miasta ze szpetnych, często zupełnie dowolnie umieszczanych reklam i szyldów.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy uchwała krajobrazowa mocno zmieni wygląd Gdyni?

Gdańsk i Sopot uchwały krajobrazowe przyjęły na początku 2018 r. Już dawno mają je m.in. gmina Kosakowo czy Władysławowo. W Gdyni prace nad dokumentem szły jednak jak po grudzie. Władze Gdyni tłumaczyły to niedoskonałą legislacją i podawały przykłady spraw przed sądami administracyjnymi w przypadku miast, które uchwały wprowadziły wcześniej.

Pierwszy projekt uchwały pojawił się w 2020 r., ale trafił do konsultacji wojewódzkiego konserwatora zabytków i marszałka województwa pomorskiego. Po nich wrócił do gdyńskich urzędników, którzy musieli wprowadzić poprawki. Z nimi także się nie spieszyli. Opozycja i społecznicy regularnie podnosili, że projekt "leży w szufladzie" i dawno mógłby już być przyjęty.



Ostatecznie stało się to 30 sierpnia 2023 r.

Uchwała krajobrazowa w Gdyni - pełna treść.


- Warto jednak pamiętać, że po wprowadzeniu uchwały krajobrazowej reklamy i szyldy nie znikną od razu - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
Uchwała zakłada bowiem kilka okresów przejściowych.

Rok na usunięcie nielegalnych reklam



  • rok dla urządzeń reklamowych, tablic reklamowych, szyldów usytuowanych nielegalnie (bez wydanego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia);
  • rok dla urządzeń reklamowych, tablic reklamowych szyldów usytuowanych legalnie;
  • rok dla elementów małej architektury, takich jak automaty sprzedażowe i usługowe, automaty przechowujące przesyłki;
  • rok - dla dostosowania ogrodzeń w zakresie otwarcia ciągów komunikacyjnych (ustawa nie przewiduje narzędzi egzekucyjnych - kar administracyjnych, tak jak w przypadku reklam).

  • Skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej i al. Zwycięstwa
  • Na najbliższej sesji radni Gdyni mają przyjąć uchwałę krajobrazową.
  • Skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej i al. Zwycięstwa
  • Dodatkowo duże nośniki reklamowe będą odsunięte od skrzyżowań na rzecz czytelności znaków drogowych i informacji miejskiej.
  • Skrzyżowanie ulicy Wielkopolskiej i alei Zwycięstwa
W praktyce oznacza to, że na część zmian mieszkańcy będą musieli poczekać. Urzędnicy tłumaczą, że 80 proc. reklam w mieście jest niezgodnych z przepisami i one znikną w ciągu roku, zaś czteroletni okres przejściowy dotyczy pozostałych 20 proc. legalnych nośników.

- Chodzi nam przede wszystkim o uporządkowanie przestrzeni, by była bezpieczna - np. w pasie drogowym - i przyjazna dla mieszkańców oraz turystów. Określiliśmy nawet standardy automatów paczkowych, których sporo powstaje w Gdyni i nie zawsze w miejscach, w których byśmy sobie życzyli. Dokładnie ustaliliśmy standardy dotyczące skrzyżowań i sposób pomiaru stref skrzyżowań, by nie było żadnych wątpliwości - zaznacza wiceprezydent Marek Łucyk.
Do uchwały wpłynęło aż 117 uwag, ponad 80 z nich wystosowały firmy z branży reklamowej, walczącej o to, by uchwała była jak najmniej restrykcyjna. 13 wysłały galerie handlowe. Niewiele udało im się jednak wywalczyć, a centra handlowe będą traktowane bardziej restrykcyjnie, bo są w eksponowanych miejscach miast.

Dwie strefy wolne od reklam



W strefie A (na czerwono) będą większe obostrzenia dotyczące reklam. W strefie A (na czerwono) będą większe obostrzenia dotyczące reklam.
Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy: A i B.

  • Strefa A obejmuje między innymi: centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej, w tym fragment Oksywia i całe Orłowo. Będzie tu zaostrzony rygor zakładający ograniczenie tablic i urządzeń dużego formatu.
  • Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Zostanie tam ograniczona liczba szyldów oraz reklam, które nie będą mogły pojawić się np. na ogrodzeniach. Mają także zniknąć reklamy na kółkach zwane mobilami.


Miejsca

Opinie (193) 10 zablokowanych

  • Czas na Rumię i najbardziej szpetną ul. Grunwaldzką - cala w bilboardach

    • 15 1

  • (2)

    Rumio patrz i ucz sie :-)

    • 8 5

    • W Rumi tunel (1)

      zrobili w dwa lata, niedawno węzeł koło dworca. W Gdyni ciągle tylko się mówi o tunelu. Patrz gdynio i ucz się

      • 6 1

      • Gdynia ma 14 bezkolizyjnych przejazdów nad/pod infrastrukturą kolejową

        I kolejny w budowie, więc nie musi biec do Biedry po pseudoszampana z okazji otwarcia jednego.

        • 0 0

  • (1)

    Matko, w końcu. Ale roczny okres przejściowy dla nielegalnych reklam jest jakimś absurdem. Chyba nikt nie wierzy, że te reklamy zaczną znikać wcześniej niż w ciągu ostatnich paru tygodni przed upływem terminu. Maks. 90 dni, potem mandaty. Dość wizualnego śmietnika.

    • 14 2

    • A to już na Wiejską

      Bo taka karencja jest zapisana ustawowo

      • 1 0

  • Tylko w Gdyni - rok na usunięcie nielegalnie umieszczonych reklam (4)

    A dlaczego nie natychmiastowo na koszt właściciela?
    Jak coś ukradnę to też rok karencji na zwrot?

    • 14 5

    • A czytałeś/aś (3)

      Ustawę i jaki jest w niej termin minimalny ?

      • 5 1

      • Jaką ustawę? (2)

        • 0 2

        • Ustawe np której miasta powinny (1)

          napisać własne uchwały

          • 4 0

          • Jeśli te reklamy jak powiedziano - już są nielegalne

            To nie trzeba czekać na krajobrazową i wymaganą karencję.

            • 0 2

  • "Dokładnie ustaliliśmy standardy dotyczące skrzyżowań"

    - patrz skrzyżowanie przy Park(ING)u Centralnym ;)

    • 8 0

  • No w koncu

    • 4 1

  • Tylko Lidl bedzie sie mogl reklamowac.

    • 6 2

  • Super

    Nareszcie!

    • 3 1

  • Brak podstaw prawnych (4)

    Ciekawe jak niby chcą sobie radzić z przyczepami reklamowymi.
    To są normalnie zarejestrowane pojazdy, które parkują na prywatnych, bądź ogólnodostępnych terenach.

    Nie ma takiego prawa gdzie urzędnik będzie decydował czy mój pojazd się mu podoba czy nie.

    • 4 15

    • Co innego jak będzie ona w ruchu...

      Tutaj chyba można...
      Ale to kosztuje tak za benzynę jak i kierowcę...
      A jak postawić..to tylko tam gdzie nie nie widać.

      • 0 0

    • Tu chodzi o same przyczepy

      Gdynia ma problem z parkowaniem przyczep na skrzyżowaniach

      • 0 0

    • (1)

      Coś się znajdzie, nie bój nic.

      • 0 0

      • niech próbują najwyżej kolejna duża bańka pójdzie na odszkodowania w NSA jak lubią płacić niech płacą byle ze swoich

        • 0 4

  • Rumia (1)

    to jest to.

    • 6 1

    • Zwłaszcza Janowo

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane