• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia pyta mieszkańców, które ulice wyłączyć z ruchu

Patryk Szczerba
21 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ul. Świętojańska to jedno z miejsc typowanych do zamknięcia ruchu kołowego w centrum Gdyni. Ul. Świętojańska to jedno z miejsc typowanych do zamknięcia ruchu kołowego w centrum Gdyni.

Mniej samochodów na Skwerze Kościuszki zobacz na mapie Gdynioraz Świętojańskiej zobacz na mapie Gdynito postulat, który wybrzmiewa coraz głośniej. Gdyńscy urzędnicy z decyzjami wstrzymują się, badając w międzyczasie preferencje mieszkańców co do kolejności działań.



Która z ulic powinna być w pierwszej kolejności dostępna tylko dla pieszych i rowerzystów?

Symbolicznym początkiem zmian było ograniczenie parkowania na al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Od zeszłorocznych wakacji parkować można tylko wzdłuż prawej krawędzi ulicy. Po początkowych kontrowersjach i niezbędnej obecności strażników miejskich sytuacja unormowała się.

Wstępne badania przeprowadzone w ostatnim czasie w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo pozwalają realnie myśleć o kolejnych krokach.

Pracownicy Uniwersytetu Gdańskiego zapytali po raz pierwszy ponad 200 pieszych o ich stosunek do ograniczenia ruchu w centrum. 55 proc. badanych zadeklarowało, że samochody w pierwszej kolejności powinny zostać usunięte z ul. Świętojańskiej, a 25 proc., że ze skweru Kościuszki. Dużo mniej wskazało na ul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni.

Podobne ankiety będą przeprowadzane coraz częściej.

- Chcemy otrzymać kompleksowy obraz sytuacji komunikacyjnej i jej oceny przez mieszkańców Gdyni i odwiedzających miasto w trakcie sezonu letniego, czy weekendów. Ostatecznym celem jest uchwalenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który planujemy przyjąć w 2016 roku - będzie on rozszerzeniem planu transportowego, który za kilka dni zostanie uchwalony przez radę Miasta Gdyni - wyjaśnia Marcin Wołek, radny Samorządności i jednocześnie pracownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego, realizującej badania w ramach projektu Civitas Dynamo.

Ankiety w rozszerzonej wersji pojawią się w najbliższym czasie na stronie internetowej Mobilna Gdynia, będącej jednym z widocznych efektów unijnego programu.

- Zależy nam, żeby zapytać jak najwięcej osób, nie tylko mieszkańców, ale także turystów, sklepikarzy, wynajmujących biura w centrum. Skupiamy się na ulicach Świętojańskiej, al. Jana Pawła II i Starowiejskiej. Chcemy otrzymać odpowiedź, która z tych ulic powinna zostać otwarta bardziej dla pieszych - opowiada Alicja Pawłowska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Po zebraniu odpowiedzi urzędnicy planują zamknięcie na jakiś czas najczęściej wskazywanej przez mieszkańców ulicy. To zadanie zaplanowane na przyszłość, ale wcale nie tak odległą. Cały projekt Civitas Dynamo potrwa do końca 2016 roku. Miasto otrzymuje na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro.

Miejsca

Opinie (322) 6 zablokowanych

  • Bzdura

    Czy starsi, niedołężni ludzie nie mają prawa pospacerować po Skwerze ? będzie to niemożliwe, jeśli nie będą mogli na Skwerze zaparkować., to samo z niepełnosprawnymi, dojście od Świętojańskiej do końca Skweru i powrót to duży wysiłek.Gdynia powinna myśleć o parkingach dla turystów a nie o zamykaniu ulic.

    • 5 2

  • Świętojańska NIE, Starowiejska TAK (2)

    Lepiej zrobić deptak ze Starowiejskiej, mniej ważna logistycznie dla ruchu , bruk zabytkowy już jest:)

    • 5 2

    • Może i tak. Ale spacerować po kocich łbach?

      Na suchych, jakotako. Jakby spacer sam w sobie był rozrywką...

      • 1 1

    • to mi się podoba,

      szkoda tylko, że teraz na samym końcu widać to obrzydlistwo gowniannne Sea Towers

      • 2 0

  • urzad miasta _wylaczyc z ruchu

    Proponuje wylaczyc z ruchu caly teren w oklolicy urzedu miasta. Zakaz poruszania sie calkowity wlacznie z autami urzedu miasta. Dodatkowo teren centrum riviera. Jest blisko skm, mozna spacerkiem po co samochod.

    • 4 1

  • Wszystko wyłączyć z ruchu najlepiej

    Urzędnicy tacy z siebie zadowoleni,a zobaczymy gdzie będą parkować turyści jak już teraz poza sezonem i przy niekoniecznie dobrej pogodzie Skwer jest na maksa zapchany. A parkingów dodatkowych ani widu,ani słychu. To jest dziwna polityka

    • 10 1

  • Starowiejska (1)

    Tylko Starowiejska nadaje się na deptak.Byłby naturalny ciąg od dworca do Skweru Kościuszki.Zrobić tylko łagodne przejścia pod 3Maja i Władysława IV.Budowa drugiego pasa jezdni na Jana z Kolna powinna zrównoważyć zamknięty ruch na Starowiejskiej.W weekendy mogło by funkcjonować pośrodku ulicy coś w rodzaju pchlego targu,podobnie jak londyńskie Portobello.

    • 6 3

    • Trudno się nie zgodzić. A pchle targi w weekendy na całym świecie poprawiają klimat sąsiedztwa i dlatego są trendy.

      • 2 0

  • Zabrac auta sluzbowe

    mam propozycje żeby Szczurkowi i ekipie już podziekowac za ich pomysły .Juz raz zdemolowali swietojanska i wystarczy .Żaden sklep się nie utrzyma a nasz klimat to nie lazurowe wybrzeże na knajpy i inne wyczyny .Skoro kochaja jezdzenie roweremi i spacery poponuje zabrać auta sluzbowe stojące przed urzędem miasta .umilowanie do luksusu widać jest wiec będzie ciężko się rozstać .No i pozostaje jeszcze splacenie lotniska własnego pomylu a nie pozostawienie długu dla miata.swoja droga dlaczego nie ma ograniczenia ilości kadencji do 2 i do domu

    • 9 1

  • !!!

    A czemu nikt nie mówi o ulicy pomiędzy teatrem muzycznym a hotelem orbis ? Tam powinien być zakaz zatrzymywania się, przejechać tam kiedy jest full samochód, graniczy z cudem.

    • 4 0

  • Apel

    Drodzy decydenci naszego miasta, apeluję o troszkę umiaru w dążeniu do usunięciu ruchu samochodowego z ulic Gdyni. Wasze pomysły doprowadzą do marginalizacji i straty atrakcyjności centrum. Najwięcej straci Skwer Kościuszki i Molo Południowe. Brak możliwości parkowania na największym w okolicy parkingu (przy akwarium gdyńskim), wymusi odwrót od tego rejonu większości zmotoryzowanych turystów jak również mieszkańców. Duża rzesza turystów straci zainteresowanie tak nieprzyjaznym miejscem. Ucierpi również sfera usług,
    Drodzy decydenci Gdynia to nie Sopot gdzie Monciak jest otoczony siecią alternatywnych uliczek.
    A jeśli chodzi o to głosowanie, która ulica ma ma byc dostępna tylko dla pieszych , to proponuję jeszcze jedno pytanie " czy jest sens ograniczania ruchu w mieście takim jak Gdynia, które podobno jest miastem przyjaznym.
    Jeszce raz apeluję o rozwagę, i branie pod uwagę interesów wszystkich zainteresowanych.

    • 11 2

  • kasa Wojtus, kasa

    Miasto otrzymuje na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro wiec nawet najwieksza bzdura zapewni kolesiom z UM Gdynia odpowiednia kasiore. Reszta nie jest wazna.

    • 4 0

  • 800 tys. euro dotacji publicznych na turystyczne uatrakcyjnienie ulicy?

    A czy to nie jest aby niedozwolona pomoc publiczna i konkurencja wobec gdańskiej "starówki"?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane