• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia rozpoczyna konsultacje w sprawie zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy. Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy.

O zmianach na ul. Starowiejskiej władze Gdyni mówią od ponad 10 lat. Jest szansa, że niedługo urzędnicy przejdą od słów do czynów, bowiem właśnie ogłoszono konsultacje społeczne w tej sprawie. Ich rezultat będzie znany w lipcu.



Czy chcesz zmian na Starowiejskiej?

Podejść do zmian na najstarszej ulicy w Gdyni było kilka. Ponad 10 lat temu dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy. Za pierwszym razem wpłynął tylko jeden projekt i wobec braku konkurencji unieważniono przetarg. Do drugiego nie zgłosił się już nikt.

Ankieta na temat zmian na Starowiejskiej

Zobacz też: Ul. Starowiejska w Gdyni: próby zmian w 2008 roku

Ul. Starowiejska: zmiany proponowane od dekady



- Obecnie projektanci mają tyle pracy, że nie zawsze są zainteresowani braniem udziału w takim konkursie. A my nie możemy powierzyć tego projektu pierwszej lepszej firmie - wyjaśniał w 2008 roku Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Znający zapisy konkursowe twierdzili, że projekt pozostawiałby ulicę w takiej samej formie jak obecnie, więc brak rozstrzygnięcia nie był najgorszym rozwiązaniem. Zniechęcać projektantów mogła też pula nagród. Za pierwsze miejsce można było zgarnąć zaledwie 100 tys. zł.

Temat zmian na ulicy wrócił dopiero po latach, gdy Gdynia, w ramach projektu Civitas Dynamo, zadeklarowała stworzenie w centrum strefy pieszej z ograniczonym ruchem samochodów. Pod uwagę była wtedy brana m.in. ul. Starowiejska.

Miasto Wspólne: Starowiejska - zmiany - pierwsza inicjatywa społeczników



Do działania przystąpili wówczas po raz pierwszy społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, proponując radykalne zmiany w ruchu najstarszej ulicy w mieście. Szybko uaktywnili się przeciwnicy ograniczeń - w głównej mierze prowadzący punkty handlowe przy ulicy.

Skończyło się na postawieniu znaku ograniczenia prędkości do 30 km/h, a także analizach ruchu i sposobów parkowania kierowców. Społecznikom musiało zaś wystarczyć ustawienie parkletu zgłoszonego w ramach budżetu obywatelskiego.

Ich prośby o przeprowadzenie konkursu architektonicznego, formalne stworzenie strefy zamieszkania zamiast strefy Tempo 30, uporządkowanie parkowania, ułatwienia dla pieszych oraz umiejscowienie w pobliżu Starowiejskiej przystanków autobusowych pozostały bez odpowiedzi.

Gdynia wznawia dyskusję o Starowiejskiej



Na kilka miesięcy przed wyborami samorządowymi dyskusja o zmianach na Starowiejskiej wraca, i to z inicjatywy władz miasta. Przygotowania do konsultacji przeprowadzanych przez Laboratorium Innowacji Społecznych trwały od początku roku.

Czytaj również: Kolejne wizje zmian ul. Starowiejskiej

Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu. Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu.
W piątek poznaliśmy harmonogram. Do 3 kwietnia będą zbierane opinie w formie ankiet. Później zaplanowano trzy tury kilkugodzinnych warsztatów z projektantami, na które można się zapisywać do 3 kwietnia pod adresem www.badanialis.pl/sw-warsztaty lub telefonicznie pod numerem (58) 727 39 08. Zwieńczeniem będzie wystawa wypracowanych koncepcji. W czerwcu propozycje wrócą do urzędników, którzy jeszcze raz je zrecenzują i zapytają o uwagi gdynian, a pod koniec lipca konsultacje zostaną podsumowane.

Mniejsze znaczenie mają mieć sprawy związane z organizacją ruchu, które dominowały przy ankietach Civitas Dynamo. Ostateczny wybór koncepcji ma być kompromisem pomiędzy różnymi oczekiwaniami. Czy to oznacza, że nie ma szans na radykalne i głębokie rozwiązania?

Konsultacje przez całą wiosnę



- Opinie będą zbierane na kilka sposobów, co z kolei pozwoli spojrzeć na Starowiejską pod różnymi kątami. Jednym z takich kontekstów będzie najbliższe sąsiedztwo i np. możliwości, jakie otworzą się przed Starowiejską po inauguracji Konsulatu Kultury przy ul. Jana z Kolna i Mediateki - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Zaznacza, że to właśnie te dwie inwestycje miały decydujący wpływ na rozpoczęcie konsultacji akurat w tym terminie, zapewniając jednocześnie, że ich wynik na pewno zostanie wzięty pod uwagę przy realizacji potencjalnych inwestycji.

Ostateczne decyzje, także te dotyczące terminów, ma podejmować prezydent.

Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi
- Nigdy nie było kompleksowego spojrzenia na temat Starowiejskiej. Po to uruchamiamy tak poważne zasoby w Laboratorium Innowacji Społecznych, które zajmie się konsultacjami, żeby realizować później to, co zostanie wypracowane. Jesteśmy zdeterminowani, by zmieniać tę ulicę - podkreśla jednak Guć.

Społecznicy: chcemy międzynarodowego konkursu architektonicznego



Na inicjatywę miasta z dystansem patrzą społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Robienie konsultacji dla samych konsultacji to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto, a po zapowiedziach pana wiceprezydenta Gucia mam obawy, że na to się zanosi. Mamy za sobą kilka lat konkretnych analiz dotyczących Starowiejskiej, kilka projektów, gdzie za unijne pieniądze sprawdzano wszelkie możliwe warianty zmian na ulicy. Jeśli władze Gdyni chcą pokazać, że traktują mieszkańców poważnie, to oczekuję, że zaraz po zakończeniu konsultacji, zgodnie z ich wynikami, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Niezależnie od tego, czy większość gdynian opowie się za strefą współdzieloną, deptakiem, czy też za pozostawieniem dominującej funkcji komunikacyjnej - Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Wskazują też na nieprecyzyjnie sformułowane pytania.

- Mam nadzieję, że nikt w ratuszu nie będzie zasłaniał się stanowiskiem konserwatora zabytków, by znów nic nie robić. Liczę również na profesjonalne podejście do konsultacji ze strony Laboratorium Innowacji Społecznych, bo pytania przygotowane w przedstawionej właśnie ankiecie są nieprecyzyjne. Oby nie powtórzyła się sytuacja z konsultacji Parku Centralnego, gdzie zapomniano zapytać się o parking - najważniejszą część całej inwestycji.
Przypomnijmy przy okazji, że w ostatnim czasie swoje propozycje przedstawił też gdyński ZDiZ. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Urzędnicy działają przy okazji unijnego i co najważniejsze badawczego projektu FLOW. Wnioski mają być znane w kwietniu.

Miejsca

Opinie (360) 3 zablokowane

  • (3)

    Szczerbaty śmieciu czemu nie było cię w radiu dziś? Będziesz jutro w gazetach gdynskich opowiadał o żłobkach i dzieciach dla których urząd tyle robi? ŚMIECIU kiedy w końcu dasz spokój?

    • 6 3

    • Zastanów się lepiej dlaczego tyle ludzi łyka tę prostą propagandę

      i wciąż na niego głosuje. Na takiego nieroba!!!

      • 4 2

    • Śmieciem jesteś (1)

      ty mały obszczymórku z Kartuz

      • 0 1

      • Mórek?? Nie dość że śmieć to jeszcze tępy debil

        • 0 0

  • Kierunek zmian charakteru Starowiejskiej jest oczywisty (3)

    Jeśli nie podejmie się radykalnych decyzji to ulica będzie stopniowo obumierać (tak jak to ma miejsce od kilkunastu lat).

    Konsultacje są potrzebne jedynie w celu znalezienia sposobów rozwiązywania problemów mieszkańców tej ulicy (przypuszczalnie wielu z nich ma samochody, od których bywają mentalnie uzależnieni).

    W Gdyni musi się zmienić polityka transportowa: komunikacja autobusowa to nie jest jedyna poważna alternatywa jazdy samochodem. Trzeba w mieście przede wszystkim dbać o pieszych, rowerzyści muszą być poważnie traktowani, a nie traktowani jako zło konieczne lub zakała dróg.

    Ważnym elementem systemu jest oczywiście SKM i PKM - bez rozwoju linii PKM na północy Gdyni nie ma szans na poprawę warunków korzystania z miasta. Całe szczęście miasto ma lokalnych patriotów takich jak Xxx którzy o tym potrafią mówić i głośno walczyć.

    • 6 9

    • ciekawe czy te minusy za dawanie kredytu Xxx czy z innych przyczyn?

      • 0 0

    • bredzisz (1)

      rowerzysci to zadna polityka transportowa - nikt powazny poza paroma pajacami w obcislych gatkach nie traktuje tego hobby jako elementu polityki transportowej. W ramach dbania o pieszych - warto zaczac od tego by w chodnikow usunac rowerzystow, ktorzy po prostu sa dla pieszych zagrozeniem.
      Co do starowiejskiej - ta ulica nie ma potencjalu na nic wiecej niz to co w tej chwili soba reprezentuje - od spacerniak w drodze od dworca do swietojanskiej, pasa nadmorskiego. Nie ma co bredzic o kafejkach na tej ulicy - skoro tam po prostu nie ma warunkow lokalowych na takowe. Na dobra sprawe , trzebaby te ulice zburzyc i zbudowac na nowo by wasze chore wizje o umieszczaniu tam deptaku realizowac. Ta ulica i tak skazana jest na wegetacje gdy powstanie nowe centrum w okolicy Sea Towers ( Dalmor, Waszyngtona, Skwer Kosciuszki ) - to tam nad morzem jest miejsce na strefe piesza.

      • 1 5

      • jeżeli szefa departamentu transportu w USA

        mera Londynu (obecnie jest ministrem spraw zagranicznych UK), mera Paryża i wielu innych polityków z pierwszej półki uważających rower za ważny element polityki transportowej miasta nie traktujesz poważnie, to znaczy po prostu że jesteś nieświadomie ograniczony mentalnie.

        To jest Twój problem: być może dawno rowerem nie jeździłeś, albo mama nie nauczyła cię korzystać z roweru w dzieciństwie.

        Saldo plusów i minusów mówi samo za siebie. Wyjdź na spacer i przewietrz wyobraźnię, to ci na pewno pomoże.

        • 0 0

  • Tym razem magistrat zatrudnił hejterów i trolli do medialnych "konsultacji"...

    - widać to wyraźnie po gwałtownym wzroście punktacji + za projektem - przeciw projektowi...
    Namolne odrażające i bezczelne manipulacje.

    • 5 4

  • Konsultacje społeczne to największa głupota (5)

    Demokracja w dziedzinach technicznych to głupota. Przebuduja ulice tak jak chcą tego okoliczne dziadki. Gwarantuje porazke.

    • 5 6

    • to nie jest problem techniczny (3)

      to jest problem społeczny i gospodarczy.

      Ulice przyjazne pieszym w centrum to normalność. Projekty ich tworzenia zawsze napotykają opór wielu lokalnych kupców, ale jeśli miasto wykaże wolę polityczną to oni najbardziej na tym zyskają.

      • 2 2

      • a nie można zrobić tak aby jezdnia była dla pojazdów a chodnik dla pieszych? (2)

        • 3 2

        • jak na razie chodniki służą jako rezerwa miejsc do parkowania (1)

          miasto powinno być dla ludzi (niekoniecznie jeżdżących po nich w samochodach).

          W centrum miasta miasto powinno być maksymalnie przyjazne dla pieszych.

          Kierowcy sobie poradzą, nie muszą wszędzie wjeżdżać.

          • 3 0

          • to nie jest problem na starowiejskiej

            tam auta od lat parkuja na ulicy a nie chodniku.

            • 0 2

    • myślisz że ktoś się przejmuje okolicznymi dziadkami?

      Zrobią tak jaką mają "wizję".

      • 1 1

  • Gdynia padła!!! (3)

    I co to da!!!Świętojańska umarła,o prezydium puste i zamknięte sklepy,tylko ogłoszenia pod wynajem,na chodnikach pustki,tylko jakość babcia z pieskiem przemyka,masakra kiedyś tłumy a dziś..., więc po co robić starowiejska,kto tam będzie chodził jak wszyscy siedź w Riwierze,co to ma dać

    • 10 4

    • Gdańsk zdominował Gdynie (2)

      zero nowych miejsc pracy. Gdynia to wyludniających się miasto. Zwykła sypualnia. Młodzi uciekają do Gdańska. Wystarczy popatrzeć na statystyki. Jeden wielki festyn i prowizorka. Aby do jutra

      • 2 2

      • no to przytocz te statystyki (1)

        • 1 0

        • Strona UM Gdyni, dane demograficzne, spadek liczby mieszkańców przez ostatnie kilka lat

          • 3 0

  • Przecież to zwykła uliczka. (3)

    Nie nadawajcie jej jakiegoś wymyslonego prestiżu.

    • 8 4

    • ale na piechotę wolę tędy niż 10 Lutego.

      • 5 0

    • problem polega na tym, że niektórzy za prestiżowe ulice miejskie mają tylko tzw. arterie przelotowe

      na których stoją w korkach codziennie

      • 1 2

    • zwykła uliczka może stać się wspaniałą ulicą prestiżu

      Sprawdź w Gdańsku Piwną, Ogarną, Wajdeloty i Stągiewną - to też były kiedyś zwykłe uliczki.

      • 0 1

  • Jakie konsultacje

    Jeżeli będą takie konsultacje jak w przypadku budowy wieżowca przy Banku Polskim / ul. 3 Maja- 10 Lutego/ to urzędnicy miasta z Prezydentem zrobią ze Starowiejskiej co będą chcieli.
    Art. w www. wybrzeże 24.pl pokazuje zaangażowanie urzędników w wizerunek miasta kierowany przez przedsiębiorcę z Warszawy

    • 6 1

  • spójrzcie na UK

    Wygonić samochody i codziennie sprzątać, zamiatać ulicę - wystarczy!

    • 6 1

  • dać kierowcom szansę.

    pół roku mogą wjechać pod warunkiem uiszczenia 100 zł za wjazd.
    w tym czasie uzbiera się pieniądze na przeskztałcenie ulicy w teren przyjazny ludziom. Czyli bez samochodów, itp.

    Kierowcy w miastach nie pasują.

    • 4 3

  • Deptak na Starowiejskiej?

    Nie mieszkam w Gdyni, lecz często tam bywam. Starowiejska po południu i wieczorem-nawet wiosna i latem-jest spokojna ulicą. Wracając z kina, czy ze spaceru na Skwerze czy bulwarze idąc do SKM zawsze omijam zatłoczona 10 lutego i wybieram Starowiejską. Nigdy nie miałem, nie mieliśmy problemów z przemieszczaniem się. Nieliczni przechodnie, niezbyt liczny ruch samochodowy.
    Na zamieszczonych w artykule fotografiach widać "intensywny" ruch pieszy. Na zadnym z nich nie widać więcej niż kilka kilkanaście osób. Samochodów owszem, sporo. Co zmieni zakaz ruchu pojazdów? Więcej miejsca dla mieszkańców i ich pojazdów.
    Kiedyś-za komuny-Świetojańska, 10 lutego, Starowiejska były zatłoczone, ponieważ ludzie z Rumi, Redy, Wejherowa przyjeżdżali na zakupy do "miasta" Kawiarnie i restauracje były pełne, kina również. Teraz w każdym z tych miast można kupić to samo. Dla wybrednych jest "Riviera" czy "Port Handlowy' w Rumi.
    Kto będzie spacerował po deptaku na Starowiejskiej? Kto zainwestuje w knajpy na tej ulicy? Gdybym ja miał pieniadze, to raczej bym je inwestował w rejon b. 'Dalmoru". to tam raczej bedą kierowali sie miejscowi i turyści

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane