- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (77 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Gdynia stawia na gazowe autobusy
Kolejne cztery 18-metrowe, autobusy MAN Lion's City, napędzane gazem ziemnym zamówiło gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Na ulicach Gdyni pojawią się w grudniu.
Miasto wyraźnie stawia na gazowy, czyli oszczędnościowy napęd. W swoim taborze ma już 10 supernowoczesnych pojazdów MAN Lion's City. Za miesiąc pojawią się kolejne cztery. Gdynia jest drugim po Radomiu miastem w Polsce, gdzie jeżdżą tego typu autobusy.
- Te fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy posiadają klimatyzację, są też wybitnie proekologiczne, bo ich silniki spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Wytwarzają także mniej hałasu od tradycyjnych pojazdów - podkreśla Lech Żurek, wiceprezes PKM
W przypadku silnika MAN zasilanego sprężonym gazem ziemnym zawartość związków szkodliwych w spalinach jest znacząco niższa od wartości granicznych określonych w dyrektywach unijnych nawet dla "szczególnie przyjaznych środowisku pojazdów" EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle).
Rozwijaniu taboru gazowych autobusów sprzyja też fakt że PKM w porozumieniu z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem uruchomiło drugą stację napełniania gazem ziemnym CNG. Jej zarządcą jest PGNiG, zlokalizowano ją jednak na terenie bazy PKM w Kaczych Bukach.
14 MAN-ów Lion's City będzie wykonywało 25 proc. przejazdów komunikacji miejskiej w Gdyni, a dokładniej 1,3 mln km ze wszystkich 19 mln km, które pokonują w skali roku pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej. Kolejne 4,1 mln km rocznie wykonują trolejbusy.
Miejsca
Opinie (65) ponad 10 zablokowanych
-
2010-11-09 21:09
Matemtayka ? (4)
Nie rozumiem 0,25*19 =4,75 , z tego wynika ze 25% przejazdow to raczej nie 1,3 mln km ? Moze jednak "a dokladniej" trzeba zdefiniowac troche inaczej?
- 39 3
-
2010-11-09 23:10
moze te 25% tyczy sie ILOSCI przejazdow a nie odleglosci, oznaczaloby to ze te autobusu beda robily duzo krotkich przejazdow, a na dluzsze trasy wypuszczane beda te "tradycyjne"
- 0 5
-
2010-11-10 07:42
"25% przejazdów", a przejazd przejazdowi nierówny, jedne trasy są dłuższe inne krótsze, te MANy zapewne będą jeździć po tych krótszych, stanowiących te 7% długości wszystkich tras, ale mogę się mylić
- 2 0
-
2010-11-10 09:01
"a niedokładniej:..."
- 0 0
-
2010-11-10 10:48
czytajcie ze zrozumieniem...
19 mln km rocznie pokonują pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej, czyli podlegające pod ZKM (PKM+PKA+Veolia+PKT+Gryf...), natomiast wspomniane 25% odnosi się do wkm PKM...
- 1 0
-
2010-11-09 21:11
Priorytet dla trolejbusów i tramwajów (13)
Za 10 lat gaz będzie tani jak barszcz, ale... to trolejbusy cieszą się uznaniem gdynian i turystów, są ekonomiczne, ciche, dla środowiska przyjazne... czyli Gdynia powinna na nie stawiać. Tak jak w Gdańsku powinno się rozwijać linie tramwajowe.
- 32 13
-
2010-11-09 21:30
Za 10 lat gaz będzie kosztował jakieś 150 % więcej niz dziś (5)
inne paliwa zresztą też.
- 7 5
-
2010-11-09 21:36
ropa i pochodne drożeją trochę szybciej niż te 150%....
- 1 4
-
2010-11-10 05:58
(3)
Pokłady gazu łupkowego mają być w Polsce eksploatowane za 10 lat, mamy być eksporterem tego surowca... jeśli to się uda, to gaz raczej na pewno stanieje... inaczej perspektywy energii elektrycznej - jeśli przestawimy się na atom to prąd kilkakrotnie zdrożeje na pewno.
- 4 0
-
2010-11-10 07:42
jeśli przestawimy się na atom to prąd kilkakrotnie zdrożeje na pewno. (1)
Na pewno to prąd zdrożeje, jak NIE przestawimy się na atom.
- 3 4
-
2010-11-10 07:56
Wyborcza tak napisała, poczytaj sobie coś innego.
- 1 1
-
2010-11-12 11:54
niestety, ale energia z atomowki jest drozsza, maja sprawnosc 4 lub ok. 20% (dokladnie nie pamietam) a elektrownia weglowa
jakies 40%.
- 1 0
-
2010-11-09 21:39
a prąd dla trolejbusów to z nikąd sie bierze (1)
- 5 2
-
2010-11-09 22:53
bierze się z powietrza
z tych drutów ;p;p
- 12 0
-
2010-11-09 22:14
Trolejbusy
W polskich realiach nie można trolejbusu nazwać ekologicznym tak samo jak samochodów napędzanych energią elektryczną które ładuje się z gniazdka. w Polsce z tego co się orientuję na rok 2005 energia elektryczna wytwarzana z paliw kopalnych wynosiła 97% a 3% to energia wiatrowa wodna itp. w europie zaś z paliw kopalnych 44% a z pozostałych 66%. u nas wykorzystanie Trolejbusów, pojazdów elektrycznych etc. sprowadza się do tego że spaliny nie występują bezpośrednio przy szlakach komunikacyjnych a na obrzeżach lub po za miastami. Najlepiej ukazuje sytuacje obrazek z Cioci Wikipedii ukazujący rozmieszczenie elektrowni w Polsce.
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Elektrownie_w_Polsce.JPG&filetimestamp=20070202225223- 1 4
-
2010-11-09 22:54
no prosze Ciebie. Tylko nie tramwaje... (2)
...One tak paskudnie niszczą miejski krajobraz.
Faktem jest jednak, że mikrometro mogłoby obsługiwać dzielnice północne i zachodnie.
Są nawet linie zarośnięte trawą.
Zrobiłem prywatne studium na ten temat, po codziennym staniu w korkach na Estakadzie Kwiatkowskiego.
Mam pewne wyobrażenie przebudowy rejonu Dworca Głównego z wykorzystaniem nieczynnej linii w kierunku Obłuża i Kosakowa.
Dzięki temu mieszkańcy zyskaliby piękną trasę mikrometro z jednoczesnym rozładunkiem ruchu samochodowego na głównych arteriach.
Ech...jak ja kocham Gdynię....
Pozdrawiam sasiadów...- 2 3
-
2010-11-10 00:27
niby czemu tramwaje niszczą krajobraz?
że druty i szyny? szyny można wbudować w kostkę brukową / płyty betonowe / asfalt i z bańki. zasilanie z trzeciej szyny w systemie ALS (zasilane są fragmenty będące pod tramwajem). zresztą, ładne słupy trakcyjne też mogą być.
- 3 0
-
2010-11-10 05:42
Tramwaje mają swoje wady - koszty, hałas - ale dla mnie dodają miastom miejskiego uroku.
Znacznie więcej od wad mają zalet; przykładowo linie tramwajowe przebiegają niezależnie od systemu ulic, dzięki czemu nie stoją w ulicznych korkach, zwłaszcza w godzinach szczytu płynnie pokonują trasę.- 3 1
-
2010-11-09 22:58
inwestowanie w trolejbusy to absurd
zastapic autobusami na gaz trolejbusy
autobusy na gaz to duzo lepszy srodek transportu od trolejbusow.
1. nie wymagaja ukladania trakcji trolejbusowej - drogiej i szpecacej okolice
2. w przeciwienstwie do trolejbusow sa ekologiczne ( produkcja pradu w Polsce to wciaz elektrownie opalane weglem brunatnym i kamiennym - emitujace wielkie ilosci zanieczyszczen)
3. moga jezdzic dowolna trasa a nie tylko tam gdzie wisi trakcja
4. nie wyja tak jak trolejbusy
utrzymywanie trolejbusow w Gdyni to kosztowne hobby kilku fascynatow z manufaktury, ktora w okolicy ZKM zajmuje sie produkcja/przerobkami autobusow na trojelbusy. Czas najwyzszy skonczyc z tym bezsensem i calkowicie zrezygnowac z trolejbusow z pozytkiem dla srodowiska i mieszkancow.- 4 7
-
2010-11-09 21:32
25% (1)
...a matma leży u redaktora :)
- 26 1
-
2010-11-10 09:07
moje nazwisko to Trolejbus, ale mówcie mi Bus
- 0 0
-
2010-11-09 21:40
- >dzisiejszy PRZEKRÓJ i wszystko jasne. Gdynia tu się żyje. (2)
a właściwie też ekologicznie jeździ. Jedną z wad gazu ziemnego jako paliwa jest fakt, że zajmuje on sporą objętość, dlatego konieczne jest jego sprężanie i garb na dachu. Pamiętam jedne z pierwszych takich autobusów w (już nie pamiętam jak to się dokładnie pisze)Klusz w Rumuni, strasznie śmiesznie to wyglądało, bo wtedy autobus na dachu wiózł dwa duże cygara, ale to było b.dawno temu.
Super, że mamy taki ekologiczny, wspaniały i do tego tani transport publiczny w Gdyni. A jeszcze ważniejsze, że się rozwija planowo.- 27 7
-
2010-11-10 07:27
bardzo tani... (1)
bezstronny ale co ty możesz o tym wiedzieć skoro jeździsz samochodem, który potem parkujesz za darmo pod urzędem miejskim.
- 0 1
-
2010-11-10 11:16
a znasz moją tablice rej.?
co takie bzdety PiSzesz:))
A może zajeżdżam tam na hulajnodze:)?- 0 0
-
2010-11-09 21:42
Skąd będzie ten gaz? (3)
- 1 6
-
2010-11-09 21:45
Jak to skąd ?
Od mateczki rosj !
- 3 3
-
2010-11-10 00:01
z
kozich bobków
- 2 0
-
2010-11-10 09:22
Od Pani Krystyny z gazowni :)
:)
- 0 0
-
2010-11-09 21:47
(1)
Mydlenie oczu.
Jest taniej, bo są mniejsze podatki. Ale ekologia spalin z emisją siarki mówi, że jedynie kilkadziesiąt największych statków pcha ich tyle co wszystkie osobówki na benzynę na świecie.- 4 6
-
2010-11-09 22:42
benzyna benzyną
zobacz ile syfu do atmosfery emitują diesle
- 1 3
-
2010-11-09 21:49
szczurek jak zwykle chce nasladowac Adamowicza (1)
tym razem w kiełbasie wyborczej, był blaszany zbity na predce stadionik, teraz kilka autobusów, które i tak trzeba było kupić
- 11 37
-
2010-11-09 22:56
wiadomosci z Gdanska - pozar na remontowanym w gdanskiej stoczni promie
zaczadzilo cie tym dymem z plonancego u was promu naplywowy mieszkancu Gdanska? ty chyba wzorem adamowicza masz budyn zamiast mozgu....
- 4 1
-
2010-11-09 21:52
ale nuuda! Szczurek obiecaj jeszcze starty promów kosmicznych (1)
kiełbasa wyborcza bardzo niskiej jakosci!!!
- 13 23
-
2010-11-10 12:30
ludzie co wy piszecie?! gdyby nie Szczurek to byśmy nie mieli takiej gdyni jaką mamy!
- 2 0
-
2010-11-09 22:06
a Gdańsk (1)
na korki
- 8 5
-
2010-11-09 22:29
znaczy że dzisiaj koło 16 Wiśniewskiego i Estakada znalazły się w Gdańsku...
- 5 0
-
2010-11-09 22:08
ja stawiam na gazowe bąki - są najlepsze
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.