• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia stworzy plan spójnej sieci dróg rowerowych

Michał Sielski
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koniec drogi i co dalej? Koniec drogi i co dalej?

Koniec pustych obietnic i tłumaczeń, że nie udało się z "przyczyn niezależnych od urzędu". Gdynia za unijne pieniądze przygotuje konkretną rozpiskę rowerowych inwestycji. Jeśli nie powstaną w terminie, będzie można pożegnać się z unijnymi dotacjami.



"Sieć" dróg rowerowych w Gdyni jest daleka od doskonałości. "Sieć" dróg rowerowych w Gdyni jest daleka od doskonałości.
Mała ilość dróg rowerowych to jedno, ale rozstrzelenie i całkowity brak ciągłości już istniejących to również istotny problem. Dziś praktycznie nie ma dróg, łączących kilka dzielnic ze Śródmieściem, a standardem są trasy, które kończą się nagle i nie bardzo wiadomo jak jechać dalej - wąskim chodnikiem czy uczęszczaną ulicą?

- M.in. dlatego wdrażamy audyt polityki rowerowej, czyli dokument, który jasno wskaże strategię i plany miasta. Ważne jest to, żeby w tym roku zrobić projekty, które będą likwidować nieciągłości. W budżecie miasta mamy 180 tys. zł na to działanie, a dokument powinien być gotowy do czerwca - mówi Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Czy Gdynia ma sensowną politykę rozwoju dróg rowerowych?

Nie będzie to jednak kolejny dokument, nad którym najpierw przez miesiące będą głowić się urzędnicy, a potem trafi do szafy, gdzie będzie tylko zbierał kurz. Audyt wyznaczy konkretne terminy na realizację ściśle określonych celów, z których urząd będzie rozliczany.

- Będzie to analiza aktów prawnych, procedur, dokumentów strategicznych, ale również diagnoza rozwoju rowerowego i audyt tras, którymi nie zawsze są drogi rowerowe. Sprawdzenie będzie w niektórych miejscach polegało wręcz na przejechaniu z jednego miejsca do drugiego i sporządzeniu listy rzeczy do poprawienia. Raport z konkretną listą działań w konkretnym czasie - mówi Rafał Studziński z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W tworzeniu audytu wezmą udział nie tylko urzędnicy. Naciskają na to m.in. społecznicy, skupieni wokół Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Udział społeczeństwa jest istotny. Zachęcam, by w badaniu zapytać przede wszystkim rowerzystów, którzy wiedzą czego im brakuje - podkreśla Jakub Furkal, wiceprezes stowarzyszenia.

Jak ważny będzie to głos, przekonać się można choćby na przykładzie "zdublowanej estakady". Jest droga, niechciana przez rowerzystów, którzy wskazywali inne, ważniejsze realizacje, a do tego wciąż zamknięta z powodu błędów projektowych.

- Na pewno postaramy się, by jak najwięcej osób mogło wziąć w tym udział. Dzięki temu uzyskamy przecież najszerszy obraz oczekiwań, a także o to w tym badaniu chodzi - zapewnia Rafał Studziński.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Przed chwilą przeczytałem o KATASTROFALNYM (11)

    stanie ul. Chwaszczyńskiej (bardzo uczęszczanej)na której 2km odcinek trzeba wydać 2mln zł aby ją gruntownie wyremontować. Ja się pytam jak to się ma do kosztu 3mln. zł którą lekką rączką ktoś chce wydawać na zbudowanie 1km ŚCIEŻKI ROWEROWEJ.
    Czy nas stać na fanaberie bosowskiego i paru jego kolegów którzy i tak nie będą zadowoleni bo ścieżka nie będzie przebiegała tak jak sobie to wyobrazili.Czyli spod domu pod supermarket, a w zimie będą ciężko obrażeni bo będzie nieodśnieżona i należy to zepchnąć na chodnik dla pieszych, albo że deszcz pada.
    TO SĄ PIENIĄDZE WSZYSTKICH PODATNIKÓW. A bosowski i spółka ma do nich najmniej. Kosztem większości załatwiają sobie bardzo kosztowną infrastrukturę tak naprawdę do dyspozycji bardzo niewielkiej grupy.I jak widzę nie liczą się z innymi , bardziej potrzebnymi inwestycjami .Szafując idiotycznymi "argumentami" wciskają , że rowery są najważniesze w świecie.
    Wspomnieć trzeba o służbie zdrowia, szkołach , przedszkolach, niepełnosprawnych i wielu innych palących problemach które NALEŻY rozwiązać w dobie kryzysu rozsądnie wydając pieniądze podatników.Zachowując właściwą kolejność.
    Ja na przykład potrzebuję basenu koło domu, bo lubię pływać i boiska piłkarskiego (też blisko) bo lubie poharatać w gałę.
    I proszę mi to niezwłocznie wybudować bo ja tak chcę.
    Gwarantuję że będą miały większe powodzenie niż pedałowanie z dużo większym efektem dla zdrowia społeczeństwa.A bosowski i jego ekipa niech poczekają na lepszą koniunkturę.Jak na razie nie brakuje miejsca do jazdy na rowerach. Do lasu panowie!!! Tylko nie straszyć zwierzyny!!!!.

    • 6 20

    • (1)

      Młodzi ludzie nie moga iśc do pracy bo w miescie brakuje żłobków, przedszkoli a opłata za opiekunkę do dziecka jest bardzo wysoka. Basenów jak na lekarstwo. Niepelnosprawni musza siedziec w domach bo miasto nie ma funduszy na zbudowanie podjazdów. Klasy sa przepełnione a szkoły wymagają remontów. Ludzie czekają kilka lat w kolejkach żeby dostac sie do specjalisty lub zrobic badania na specjalistycznym sprzęcie. Nie ma funduszy na likwidowanie pieców opalanych weglem i zastępowanie ich ekologicznym ogrzewaniem.
      Ale koniecznie musi znaleźć się kasa na "głupawe widzimisię" rowerzystów.

      • 3 10

      • Grupka lobbujących za lotniskiem jest jeszcze mniejsza niż grupka rowerzystów; za te ponad 100 - 150 mln wydanych na Kosakowo można by zafundować i żłobki i podjazdy i drogi i ścieżki rowerowe, ale to jakoś Ci nie przeszkadza...

        • 6 5

    • (2)

      Ja chcesz sobie jeździć samochodem, to jedź sobie na autostradę, jest w dobrym stanie. Co, nie po drodze?
      No to zrozum, że ja nie chce rowerem jeździć - ja chce rowerem DOJECHAĆ- tam, gdzie akurat muszę.

      • 9 3

      • Wielu ludzi różne rzeczy CHCE i co z tego

        • 3 5

      • a ja chcę zeby na moim osiedlu był żłobek, przedszkole i szkoła a nie na drugim koncu miasta
        a ja chcę aby córka sasiadów miała podjazd i mogła wózkiem wyjechać na spacer a nie całymi dniami siedzieć w domu
        a ja nie chcę czekać do okulisty lub innego specjalisty rok a na tomograf pół roku
        więc z tym rowerem to do lasu ... co nie po drodze?

        • 2 8

    • kubusiu anonimowy (5)

      pomyśl ,że rower to nie tylko sport i rekreacja, ale przede wszystkim TRANsport. Nie mieszaj kolarstwa z codziennym ruchem rowerowym. prawo do bezpiecznego jeżdżenia rowerem mają wszyscy mieszkańcy, tylko na razie niektórym uczestnikom tego forum rower kojarzy się na przykład z pływaniem kajakiem lub windsurfingiem, które na pewno nie są formą codziennie dostępnej rekreacji.

      • 8 2

      • (3)

        rower nie jest przede wszystkim transportem, rower jest transportem tylko dla nielicznej grupy ludzi, dla większości jest formą rekreacji, i tyle.

        • 3 8

        • badania realizowane w Gdańsku nie potwierdzają tej tezy (2)

          większość ludzi w normalnym dniu pracy korzysta z roweru w celach użytkowych a nie dla rekreacji lub treningu sportowego. Jak ktoś ma ograniczoną wyobraźnię, to można mu między innymi współczuć, ale można też dyskutować.

          • 2 3

          • (1)

            nie przeginaj , spośród osób, które w dniu powszednim korzystają z roweru większość korzysta z niego w celach użytkowych, ok, w weekendy proporcje są odwrotne. Poza tym, osoby, które w dniu powszednim w celach użytkowych korzystają z roweru to garstka w porównaniu do osób, które korzystają z roweru w celach rekreacyjnych w weekendy. Tak więc większość osób które w ogóle korzystają z roweru korzysta z niego w celach rekreacyjnych. Można prowadzić rzetelne badania, można też naciągać fakty tak jak ty cepie.

            • 2 3

            • ja opieram się na faktycznie przeprowadzonych badaniach

              to że w Polsce wielu ludzi korzysta z rowerów w celach rekreacyjnych nie podważa sensu tworzenia udogodnień do użytkowego korzystania z roweru w celach transportowych - z takiego korzystania z roweru korzystają nie tylko rowerzyści, ale również tacy, którzy decydują się na korzystanie z samochodu nawet na bezsensowne z obiektywnego punktu widzenia krótkie przejazdy na odległość 3-5 km, które w godzinach szczytu zabierają im czasem nawet i ponad półgodziny. Gdyby zaczęli myśleć o użytkowym korzystaniu z roweru (nikt im tego nie broni, a zarząd miasta powinien ich do tego zachęcać) to jakość życia w mieście byłaby wyższa dla wszystkich. Ty piszesz o tym, co ci się wydaje że jest, ja piszę o tym, co faktycznie jest i co mogłoby być.

              • 1 0

      • Zatrudnię rowerzystę do TRANsportu żwiru.

        • 2 7

  • Trójmiasto.pl wspiera chore inicjatywy w Trójmieście (1)

    np.poprzez dobór wypowiedzi

    • 5 5

    • popieram

      Tak, gdy ostatnio kulturalnie wskazałem na koszty tych inicjatyw, dostałem na 24 godziny "bana".
      Pewnie za chwilę zrobią mi to samo...

      • 4 5

  • Nie da sie nie zauważyć braku bezstronności

    Ale to nie pierwszy raz

    • 5 3

  • Tego Zygmunt Zmuda-Trzebiatowskiego pełnomocnika (4)

    Wyrzuciłbym na zbity pysk ,audyt tras ? jakich tras ? facet nie ma żadnej koncepcji ? nie zna struktury Gdyni? i ma pieniądze na audyt , teraz będzie przejeżdżał rowerem ? a gdzie był do tej pory ? no litości !

    • 14 3

    • spokojnie (3)

      Srodki są (wreszcie) na audyt w uznanym w Polsce i na świecie standardzie BYPAD(http://www.bypad.org Wykona go wybrany w przetargu autoryzowany audytor.

      Strategia i koncepcje mają powstac w oparciu w oparciu o tę akcję. więc emocje trzymałbym na wodzy.

      • 6 3

      • (1)

        A skąd sa te srodki??? Spadly z nieba? Wygraliście w lotto? Nie, skoro budzet miasta nie jest z gumy, to srodki na "strategie, koncepcje" oraz scieżki rowerowe zostaną ZABRANE z innych funduszy np. na zakup do szpitali nowoczesnego sprzetu.

        • 5 10

        • znowu ktoś się podszywa pod cudzego nicka

          • 1 0

      • ...

        Rozumiem, że te środki finansowe pokryje pan i pana koledzy z własnej kieszeni, a nie z naszych portfeli (składka unijna=nasze podatki).

        • 5 5

  • Sektę, według encyklopedystów z PWN, charakteryzuje zespół wybranych cech, które często uznawane są za negatywne przez oficjalne instytucje państwowe lub religijne, m.in. autorytarne sprawowanie władzy przez przywódcę sekty, traktowanie członków sekty w sposób instrumentalny przez jej kierownictwo, łączenie celów politycznych i ekonomicznych (czerpanie korzyści materialnych z działalności sekty przez wybrane osoby lub grupy osób) z celami religijnymi lub parareligijnymi, brak samokrytycyzmu, dążenie do uniezależnienia się od uznawanych przez społeczeństwo czynników kontroli (np. rodzina lub media)
    /za Wikipedią/
    no nie wiem ale jak czytam wypowiedzi rowerzystów ... hm

    • 5 9

  • Problem komunikacji

    w Gdyni powinien być rozwiązywany kompleksowo. Należy mądrze wytyczyć trasy rowerowe, tak aby nie stwarzały niebezpieczeństwa dla pieszych jak np. w rejonie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Przebendowskich obok klasztoru i przystanku autobusowego, gdzie rowerzyci jadą po plecach pieszych oczekujących na światła przy przejściu i przystanku. Nie należy też odkładać dokończenia trasy różowej (przedłużenie dawnej ul Lotników do granicy z Sopotem. Usprawnianie komunikacji przez budowanie fragmentów dróg szybkich to tylko półśrodek. Już stoimy w długich porannych korkach przy zjazdach z Wielkopolskiej w Lotników i Zwycięstwa. Chyba, że boimy się przypierać U.M. Sopotu do ściany, bo oni ciągle nie wiedzą jak tą trasę pociągnąć dalej przez swoje włościa. Ja bym im proponował estakadę nad linią SKM. Będzie to tańsze i bezpieczniejsze niż kilkukilometrowy tunel, którego ewentualna budowa może wymagać licznych wyburzeń i nie jest taka prosta pod istniejącą zabudową.Tak czy owak należy tu już zacząć działać, a nie czekać na zmianę warty.

    • 3 4

  • Gratuluję gdyni powstania planu zrobienia planów! (1)

    Teraz już będę spokojny o to, że pieniądze zostaną właściwie wykorzystane i odpowiednia wizualizacja tych planów będzie stałą ekspozycją w gdyńskim infoboksie. Brawo Gdynia!

    • 17 3

    • Ha, ha! Przerobili tytuł mojej wypowiedzi z dużych liter na małe, włącznie z nazwą Gdyni z małej litery. Brawo "trójmiasto.pl"!

      • 6 2

  • tvp teleexpres pokazali strzezone boksy z monitoringiem na rowery!!

    zadaszone oswietlone i na karte.Ale to był Wrocław!! A ciemnota z Gdańska jak zawsze tylko obiecuje!!I tak od lat!!

    • 0 7

  • idiotyczny ruch rowerowy (4)

    W Gdyni ruch na rowerze praktycznie jest możliwy tylko w kierunku południowy wschód - północny zachód, inne kierunki to strome wzgórza morenowe. Promowanie ruchu rowerowego na taką skalę w tak górzystym mieście to jest chory pomysł. Chciałbym zobaczyć jak prezydent Szczurek siada na rower i wjeżdża na słynną estakadę rowerową przy terminalu kontenerowym i dalej jedzie w kierunku na Oksywie Arciszewskiego na Dickmana. Gdynia to nie Holandia gdzie jest wszędzie płasko !!! Albo taka trasa - z Polanki Redłowskiej na Huzarską koło Szpitala Morskiego - można ducha wyzionąć. Trzeba być młodym zdrowym i silnym jak koń, najlepiej perszeron. Opamiętajcie się władze Gdyni, Wasze myślenie zaczyna być szkodliwe dla społeczeństwa.

    • 3 10

    • (1)

      Musisz być totalną amebą, żeby takie górki cię przerażały. Zrób coś ze sobą, zanim nie będziesz mógł się wspiąć na krawężnik!

      • 8 3

      • taki krawężnik to bywa wyzwaniem i dla rowerzystów:
        stąd wynalazek amortyzatorów. to umiejętności, a nie sprzęt, pozwalają przeżyć rowerzyście na szosówce w mieście

        żona mi pękła stalową ramę, a jeździ ostrożniacko. właśnie się rozwodzimy. to był dobry rower ;-)

        • 3 2

    • ...rusz d*pe to schudniesz...

      ..spróbuj...jak Ci d*pa schudnie to będziesz mówił, że jednak można...a jaką frajdę dzieciakom sprawia wycieczka rowerowa po parku krajobrazowym...:))

      • 6 3

    • Polecam wyprawę na południe Polski

      - i zobaczenie na własne oczy, jak babcie i dziadkowie zasuwają na rowerach nieraz pod górkę dużo bardziej stromą niż taki np. podjazd Wielkopolską.

      • 7 1

  • niezadowolona (1)

    Proszę zaopatrzyć mieszkańców Gdyni w wodę|15 km do centrum/drogi dojazdowe i kanalizację potem myśleć o rowerach,albo przesiedlić UM do Wiczlina niech pochodzą w gumiakach,a następnie wsiądą na rowery.

    • 5 3

    • wysiedlony

      ..Ciebie wysiedlic ...może wtedy Twoje auto przestanie zatruwać wszystkich wokół...

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane