• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia testuje autobus wodorowy

Piotr Weltrowski
4 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (219)

W poniedziałek na ulice Gdyni wyjechał nowoczesny autobus wodorowy firmy Caetano. To pierwsze testy tego modelu w Polsce. Warto tu jednak zaznaczyć, że autobusy napędzane wodorem już niedługo pojawią się w stałej eksploatacji nie w Gdyni, a w Gdańsku.



Zwracasz uwagę na napęd autobusu, którym jedziesz?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym.

Nie ma się więc co dziwić, że na świecie coraz większą uwagę przyciągają autobusy wodorowe - zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, gwarantując przy tym wyjątkowo cichą pracę silnika.

Choć to wciąż melodia przyszłości, to niektóre europejskie miasta - jak choćby Kolonia - już wymieniają swoją flotę na pojazdy wodorowe, inne - jak Frankfurt nad Menem - zapowiadają całkowite przejście na tę technologię w ciągu kilku najbliższych lat.

500 km na jednym tankowaniu



Na razie koszty eksploatacji takich pojazdów są wciąż dość duże, podobnie jak ceny samych autobusów (aktualnie to wciąż ponad 500 tys. euro za jeden pojazd), ale szacuje się, że cena wodoru będzie spadać, co w przyszłości zapewni tego typu transportowi dużą konkurencyjność.

Model, który pojawił się w poniedziałek na testach w Gdyni, może zatankować jednorazowo 37,5 kg wodoru. Wystarcza to na przejechanie nawet 500 km. Kilogram wodoru to koszt ok 40 zł, przy czym przy większych zamówieniach - a na takie liczyć mogą całe floty pojazdów - ceny te dryfują dość mocno w dół.



Jak słyszymy jednak w kuluarach, na razie autobusy wodorowe w Gdyni to melodia przyszłości. Na pewno nie pojawią się w większej liczbie na drogach ani w tym, ani w przyszłym roku, bo miasto wciąż czeka zarówno na spadki cen, jak i rozbudowę stosownej infrastruktury.

Gdańsk pierwszy wynajmie 10 autobusów na wodór



Być może też na pierwsze doświadczenia Gdańska, który kilka tygodni temu rozstrzygnął przetarg na 10-letnią dzierżawę 10 tego typu pojazdów, choć wyprodukowanych w Polsce.

- Autobusy zasilane wodorem mają szansę stać się przyszłością transportu zbiorowego w polskich miastach. A my zawsze chętnie sięgamy po nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, a do takich z pewnością zaliczają się właśnie autobusy wodorowe. Przy każdych nowych technologiach warto poznać wnioski płynące z już zdobytych doświadczeń krajowych czy międzynarodowych - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni.


W poniedziałek i wtorek autobus wodorowy firmy Caetano będzie jeździł po mieście, co pozwoli sprawdzić, jak sprawdza się w gdyńskich warunkach, a także oszacować faktyczne koszty jego eksploatacji.

W środę zaś prezentowany ma być w kilku gdyńskich szkołach, gdzie dzieci będą mogły poznać technologię napędu wodorowego na jego przykładzie i dowiedzieć się więcej o ekologicznym transporcie.
13:43 5 WRZEśNIA 23

Wodorowy autobus i debaty (26 opinii)

Wodorowy autobus i debaty o elektromobilnosci w komunikacji miejskiej
Wodorowy autobus i debaty o elektromobilnosci w komunikacji miejskiej

Opinie (219) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    Szkoda że to takie drogie i niebezpieczne.

    • 3 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    No i to jest odpowiedni kierunek....

    Do ekologii. A nie elektryczne worki z cementem. Brawo Gdynia...

    • 1 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    Ekologia jak wielki H. (5)

    Wodór jako paliwo samochodowe powstaje w wyniku odpowiedniego przetworzenia, na przykład w procesie elektrolizy wody. Polega ona na rozkładzie wody na jony czystego wodoru i tlenu pod wpływem przepływającego przez nią prądu.

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

      Wodór to przyszłość (3)

      Tak, dokładnie. I uwaga, można go produkować np. z nadwyżki energii solarnej czy wiatrowej, wtedy, kiedy sieć inaczej by nie uciągnęła. Nawet jeśli nie jest tak skuteczny jak po prostu magazynowanie prądu, to jest długoterminowo bardziej opłacalny niż magazyny energii.

      • 3 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

        Wodorowa utopia. (2)

        Niestety, ale przekształcanie prądu w systemie energetycznym jest jednokierunkowe. Nie ma możliwości, by produkcję z domowej fotowoltaiki wykorzystać do produkcji wodoru kilkadziesiąt kilometrów dalej, a sam proces elektrolizy jest ekstremalnie mało efektywny - po przetworzeniu energii elektrycznej na wodór, a potem wodoru z powrotem na energię elektryczną odzyskujemy jakieś 15-20% energii. Dodając do tego koszty transportu i utraty wodoru (on migruje przez każdy materiał na świecie) efektywność energetyczna zielonego wodoru wynosi nierzadko poniżej 10%. Wodór szary za to powstaje najczęściej z gazu ziemnego (i wciąż dość dużej ilości energii), więc sprawność rośnie nam do szokujących trzydziestu paru procent. Zwykły samochód elektryczny ma dziś około 80%.

        Kilogram wodoru kosztuje dziś prawie 70 złotych, a taki autobus potrzebuje ich 8-10kg na 100km, co oznacza szalone ponad 700 złotych za 100km. Diesel zużywa około 40 litrów ON (co daje około 260zł), elektryk - około 140kWh co daje 240 złotych. Widać więc, że nawet kilkukrotna wymiana akumulatora w elektryku nie spowoduje, że będzie to droższy interes, niż autobus wodorowy (pomijając, że ogniwo energetyczne w wodorowym nie zużywa się tylko przy idealnie czystym wodorze, a takiego na świecie nie ma).

        Gdańsk zapłaci za wypożyczenie wraz z serwisem i paliwem na 10 lat 17mln zł za jeden autobus wodorowy. Za jednego, elektrycznego MANa niecałe 3mln zł, a za prąd do niego przez te 10 lat zapłaci około 1,5mln zł. Łącznie niecałe 5mln zł, czyli podobnie jak za diesla. Nawet jak będzie trzeba wymienić dwa razy akumulatory po 1mln zł (a na pewno wyjdzie taniej), to nawet nie będzie połowa ceny wypożyczenia i eksploatacji autobusów na wodór.

        • 0 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

          Jak już chcesz coś napisać to upewnij się że piszesz prawdę , dziś 1 kg czystego wodoru kosztuje ok 9,5 euro , ok 40 zł a nie

          • 0 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

          Toyota Mirai 2 spala ok 0,8 kg wodoru na 100 km , koszt ok 32 zł

          • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

      95 % produkcji wodoru jest z ropy

      Na całym świecie 95% wodoru pochodzi z węglowodorów. Wodór pozyskiwany jest w procesie produkcji paliw z ropy. Elektroliza jest jedną z najdroższych metod. Rafineria Gdańska buduje nowy terminal do magazynowania i dystrybucji wodoru. Kiedyś o LPG mówiono że jest niebezpieczny a dzisiaj jest na każdej stacji paliw . Wodór to paliwo przyszłości ale jest międzynarodowa zmowa by nie wdrażać tej technologii bo światową gospodarką rządzi ropa .

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    A wodór skąd? (1)

    Wodór z elektrolizy wody. Elektroliza wody, prądem. A skąd prąd? Z elektrowni węglowych. Czysta ekologia.

    • 4 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

      Aluminium i woda , poczytaj o tym , najczystszy wodór bez prądu w warunkach pokojowych , to stara technologia pozyskiwania wodoru , ale dziś to nad tym się pracuje

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    40 zł za 1 kg wodoru

    Aby przejechać 500 km zużyje ok 33 kg wodory - koszt minimum 1300 zł za przejechanie 500 km...
    W dodatku by wytworzyć czysty wodór potrzeba jest elektroliz- elektro, czyli prąd. Prąd to skąd?
    taka ekologia... lepiej niech robią silniki na plastiki wielkich koncernów... biednemu zawsze wiatr w oczu przez fanaberie rządzących i ich bardzo bogatych zleceniodawców

    • 1 3

  • A jak spłacić miliard długu ? Wodorem ?

    • 0 0

  • Stworzyć stanowisko w UM - Oficer Wodorowy

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    Smuech

    Nowe technologie testowane na dziurawych ulicach Gdyni a tak serio to na wioskach wokół Gdyni są lepsze ulice

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdynia testuje autobus na wodór

    W Gdyni jak zwykle wspaniałe inwestycje! Kolejny autobus, który a) wprowadzi dodatkowe koszty w postaci konieczności postawienia stacji z wodorem oraz sprowadzania do nich wodoru b) będze jeździł na trasie która nie jest zbyt popularna, więc większość kursów będzie na pusto. Zamiast wywalania pieniędzy na nowe technologie, może warto wymienić część starej floty? Autobusy na liniach najpopularniejszych (R,Z, trajtki do centrum) są strasznie stare i rozklekotane. Nie wspomne, że większość z nich jest tragiczna do podróży, w szczególności w upały, gdzie klima nie działa, a okna zablokowane. Jeżeli okna nie są zablokowane, to po otwarciu zawsze znajdzie się ktoś, kto jakimś cudem zmarznie w 30st upale. Z każdym dniem Gdynia staje się coraz mniej przyjaznym miastem do życia.

    • 1 1

  • A dlaczego ten autobus stoi na placu na którym większość kierowców nie może wyjeżdżać? Kultowe miejsce spotkań Gdynia zostało zamknięte

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane