• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: wolniej i bezpieczniej przy Hali Targowej

Michał Sielski
15 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 50 nowych miejsc parkingowych przy hali
  • Progi zwalniające i ograniczenie do 30 km/h ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, którzy przechodzą przez jezdnię na przystanki autobusowe.
  • Progi zwalniające i ograniczenie do 30 km/h ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, którzy przechodzą przez jezdnię na przystanki autobusowe.
  • Progi zwalniające i ograniczenie do 30 km/h ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, którzy przechodzą przez jezdnię na przystanki autobusowe.

Osiem progów zwalniających zostało zamontowanych przy ul. Jana z Kolna, na tyłach Hali Targowej w Gdyni. Ma to uspokoić ruch w miejscu, w którym piesi przechodzą na przystanki autobusowe przez trzypasmową jezdnię.



Zdarza ci się przechodzić przez wielopasmowe jezdnie w miejscu, w którym nie ma przejścia dla pieszych?

O problemach przy Hali Targowej w Gdyni piszemy regularnie. Większość z nich dotyczy tego samego: pieszych przechodzących z hali w kierunku przystanków autobusowych. Żeby tam się dostać, muszą pokonać trzypasmową jezdnię. Wprawdzie nie ma tam przejścia dla pieszych, ale oba są oddalone o ponad 100 m, więc przejście przez jezdnię jest w tym miejscu legalne - oczywiście pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa kierującym samochodami i autobusami. W praktyce bywa z tym różnie.

Jak zmienić ruch przy Hali Targowej - pomysł gdynianina



Progi spowolnią samochody osobowe



- Starsze osoby po prostu nie mają tyle siły, by dynamicznie przejść i nikogo nie zablokować. Większość kierowców wie, co dzieje się w tym miejscu i profilaktycznie zwalnia, ale niekiedy dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń. Potrącenia też się zdarzają - przyznaje pan Andrzej, który codziennie wraca z pracy przez ul. Jana z Kolna.
Teraz zwolnić będą musieli nie tylko ci, którzy przewidują potencjalne ryzyko potrącenia pieszego, ale wszyscy. Na jezdni zamontowano osiem progów zwalniających - w sumie każdy kierowca musi przejechać przez trzy z nich. To tzw. poduszki berlińskie - ich rozstaw wymusza wolniejszą jazdę na kierowcach samochodów osobowych, ale autobusy nie muszą przejeżdżać przez podwyższenie. One mają jednak tuż za progami przystanek, więc i tak jadą tam wolno. Oprócz progów pojawiło się również ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Lokalizacja progów zwalniających przy Halach Targowych w Gdyni. Lokalizacja progów zwalniających przy Halach Targowych w Gdyni.

Bezpieczeństwo przede wszystkim



- Progi zainstalowano w trzech rzędach, po jednym na każdym pasie ruchu. Dodatkowo na tym odcinku pojawiło się ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zastosowanie tego rozwiązania ma wyhamować i uspokoić ruch pojazdów. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych - podkreśla Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni nie wyklucza w przyszłości budowy przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną na wysokości Miejskich Hal Targowych. Wymaga ono jednak wykonania projektu oraz zarezerwowania określonych środków finansowania - dodaje.
Zmiany cieszą społeczników, którzy od lat walczyli o uspokojenie ruchu w tym rejonie miasta. Przypominają też, że politycy obiecywali w tym miejscu także nowe przejście dla pieszych.

- Gratulujemy, że po wielu latach "nie-da-się" w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa pieszym w tym miejscu, tłumaczonego na wiele sposobów, w tym obiekcjami ZKM, udało się coś zrobić. Bardzo liczę, że nie jest to ostatnie słowo ratusza, bo w nowoczesnym mieście to piesi są najważniejsi. Przypominam też, że rządzące Gdynią ugrupowanie obiecało w wyborach w tym miejscu budowę przejścia dla pieszych, więc pozostaje trzymać za słowo i czekać - komentuje Łukasz Piesiewicz, radny dzielnicy Śródmieście.

Miejsca

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Bo szybciej robimy niż (1)

    myślimy..Być może jest to jakiś innowacyjny "eksperyment"- doświadczenie drogowe ?
    Jakoś logiki w tym dopatrzyć się nie mogę.
    A jak takie działanie nie przyniesie zamierzonego rezultatu to co w tedy ? Ograniczymy prędkość pojazdów do 20 km/h- czy zdemontujemy te płyty i wybudujemy normalne przejście dla pieszych z sygnalizacją świetną ? Teraz kierowcy będą dodatkowo koncentrować swoją uwagę na "pokonaniu" tych progów zwalniających....

    • 1 4

    • następnym krokiem może być strefa zamieszkania, ale nie ma potrzeby demontażu progów.

      • 0 1

  • Piesiewicz

    Powiatowy expert od wszystkiego i niczego.

    • 5 4

  • Drodzy kierowcy!

    Proszę zachować szczególną ostrożność przy przekraczaniu tego typu "progów zwalniających" i nigdy w życiu gwałtownie gdy już na nie wiedziemy-to nie hamować ! Miałem osobiście taką sytuację-kilka lat temu), że w miejscowości nazwijmy to X podczas pokonywania tego typu "przeszkody drogowej" zwanej progiem zwalniającym-zmuszony bylem do gwałtownego zatrzymania się( wtargnięcie pieszego+póżna pora wieczorna) biegnącego z przeciwnej strony ulicy do tramwaju...Uderzenie było tak silne ( akurat na dobiciu amortyzatora), że wyrwało w moim pojeżdzie-(przednie zawieszenie) "poduszkę" amortyzatora (górne mocowanie kolumny MC Persona). Trzon amortyzatora uderzył w maską ..Prędkość niby nie wielka( 15-20 km/h), a w pojeżdzie tylko trzy osoby...I wpasowałem się/prawidłowo w sam środek tej przeszkody drogowej gdy ją pokonywałem...

    • 1 4

  • Zebra (2)

    Ja proponuje zrobić tam przejście dla pieszych, a nie progi zwalniające. Geriatria i tak nie patrzy na to czy jedzie jakiś samochód, bo przecież musi zdążyć na autobus, który właśnie podjechał na przystanek i pcha się jak samobójca pod koła.. Najgorszy pomysł jaki udało się zrealizować w tym miejscu.

    • 9 1

    • (1)

      Same pasy będą mniej bezpieczne, bo piesi czują się na nich zbyt pewnie, bo mają pierwszeństwo, a kierowcy często przed nimi wyprzedzają. Jak dla mnie pasy to zły pomysł.

      • 0 0

      • Nie wiem czy sarkazm czy kompletny dureń pisał.

        • 0 0

  • Jana z Kolna i Wiśniewskiego to trzeci Świat!

    • 4 1

  • Czyli urzędnicy machnęli ręką na samowolkę pieszych na ulicy.

    Kierowco, stój !

    • 4 4

  • progi zwalniające (1)

    nie prościej zrobić przejście dla pieszych z światłami?

    • 4 3

    • Trudniej i drożej zapewne, ale ja się nie znam

      • 0 0

  • Staruchy musza miec lepiej (1)

    I wszystko przez to ze d**ilni ludzie musza przechodzic przez srodek jezdni..
    Nie wiem jak wy ale ja nie mam zamiaru zwalniac na tych progach..

    • 4 5

    • Nie, no ty w SUV-e w środku miasta masz mieć lepiej od tych staruchów

      • 1 0

  • Taka ciekawostka..

    Każdy nawet średnio wprawiony kierowca samochodu ciężarowego w tym i autobusu potrafi tak się "wpasować" w sam środek tego typu progu zwalniającego, że pokona go bez wjeżdżania na niego/ lub zrobi to tylko niewielką wewnętrzną/ powierzchnią kół i z dowolną prędkością czy 20 km/h czy 60 km/h...Bierze go po między rozstaw kół przedniej ,tylniej lub kilku osi w zależności od "wozu" ciężarowego.. natomiast dostawczakiem lub osobówką to prawie nie wykonalne.

    • 4 1

  • beznadziejne rozwiazanie

    moze piesi by sie w koncu nauczyli przechodzi tam gdzie mozna bo szlag mnie trafia jak wchodza prosto pod kola , no ba przeciez im wolno

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane