• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: znika "dziura rowerowa" na Morskiej

Michał Sielski
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Nie wszystko jest jeszcze gotowe, ale prace trwają i lada dzień rowerzyści przejadą tędy w pełni legalnie.
  • Do nowego oznakowania muszą przyzwyczaić się też kierowcy, którzy dotąd parkowali samochody na tej części chodnika.
  • Wcześniej w tym miejscu trzeba było zjechać na drugą stronę ul. Morskiej i przedostać się przez przejście z sygnalizacją, która po wciśnięciu przycisku zapala światło zielone dla pieszych i rowerzystów nawet po dwóch minutach.
  • Na odcinku dla pieszych i rowerzystów pierwszeństwo będą mieli piesi.
  • Za kilka dni znikną barierki i będzie można bezpiecznie jechać dalej.

Wzdłuż ul. Morskiej w Gdyni Grabówku powstaje kolejny odcinek drogi dla rowerzystów, która zostanie wyznaczona na dotychczasowym chodniku, często zastawionym przez samochody. Warto jednak pamiętać, że ze względu na jej oznakowanie i status prawny, rowerem nadal będzie tam można poruszać się po jezdni.



Wiesz, że rowerzyści mogą w większości przypadków jechać ulicą, nawet gdy obok jest ścieżka rowerowa?

Zmiany na ul. Morskiej pozwolą rowerzystom korzystać z odcinka trasy bez konieczności zmiany strony. Do tej pory w kilku miejscach rowerzyści jadący przeznaczonym dla nich traktem musieli zsiadać z rowerów i je prowadzić bądź przejeżdżać na drugą stronę ul. Morskiej lub wjeżdżać na jezdnię. Teraz na odcinku od ul. Przybyszewskiego zobacz na mapie Gdyni do budynku MDK przy ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni będzie można zgodnie z prawem jechać prawą stroną ul. Morskiej w kierunku centrum.

"Ul. Morska jest kluczowa dla Gdyni"

- Robimy kolejny krok w kierunku tego, by jazda wzdłuż ul. Morskiej była prosta, intuicyjna, wygodna i pozwalała jechać po jednej stronie jezdni. Na tym odcinku zależało mi szczególnie na tym, by niewielkim nakładem uzyskać istotną zmianę. Czekamy jeszcze na montaż sygnalizacji świetlnej. Ważne też, by osoby parkujące dotychczas na tym odcinku zmieniły swoje przyzwyczajenia i dostrzegły zmianę. Mam nadzieję, że szybko pójdziemy za ciosem - czekają kolejne odcinki, a ul. Morska jest, w mojej ocenie, absolutnie kluczowa - podkreśla Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rozwoju dróg rowerowych.

Kończą się prace związane z malowaniem oznakowania poziomego. Wykonawcom została jeszcze do uruchomienia sygnalizacja świetlna na ul. Mireckiego i rzecz najprawdopodobniej najtrudniejsza - przekonanie kierowców, że na nowym odcinku drogi dla rowerzystów nie wolno parkować.

Rowerzyści nadal będą mogli jechać ulicą

Tak wyznaczona i oznakowana droga dla rowerów i pieszych zezwala na jazdę rowerem równoległą ulicą. Niewielu rowerzystów z tego uprawnienia korzysta, a część kierowców samochodów w ogóle nie wie, że takie są przepisy. Tak wyznaczona i oznakowana droga dla rowerów i pieszych zezwala na jazdę rowerem równoległą ulicą. Niewielu rowerzystów z tego uprawnienia korzysta, a część kierowców samochodów w ogóle nie wie, że takie są przepisy.

Warto też pamiętać, że taka konstrukcja drogi rowerowej wcale nie zabrania rowerzystom jazdy jezdnią ul. Morskiej. Według ustawy Prawo o ruchu drogowym jezdnią nie mogą jechać wyłącznie jeśli w kierunku, w którym się poruszają, jest wyznaczona droga dla rowerów, a według definicji jest ona "oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego". Tych wymogów nie spełniają więc drogi wyznaczone farbą albo dwukolorową kostką, których w Gdyni nie brakuje. Od Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni do centrum zobacz na mapie Gdyni Gdyni rowerzyści mogą więc zupełnie legalnie jechać jezdnią. Podobnie jak na większości pozostałych odcinków.

Mimo tego większość rowerzystów nie decyduje się na jazdę ulicami. Robią to głównie bardziej doświadczeni, którzy jeżdżą w celach transportowych, a nie rekreacyjnych. Ułatwienia przy ul. Morskiej są więc ukłonem w stronę tych, którzy jazdy ulicą po prostu się boją. Drogi rowerowe często są jednak bardziej niebezpieczne niż ulice. Czy podobnie będzie przy ul. Morskiej?

Tylko w takim przypadku rowerzysta nie może jechać jezdnią. Droga dla rowerów jest wyznaczona dla kierunku, w którym jedzie i jest fizycznie oddzielona od chodnika oraz jezdni, a także oznakowana znakami poziomymi i pionowymi. Tylko w takim przypadku rowerzysta nie może jechać jezdnią. Droga dla rowerów jest wyznaczona dla kierunku, w którym jedzie i jest fizycznie oddzielona od chodnika oraz jezdni, a także oznakowana znakami poziomymi i pionowymi.


- Prosiliśmy oficera rowerowego o skrócenie czasu dojazdu do centrum i "legalizację" podróży, które mieszkańcy wykonywali tam wcześniej. Prace malarskie poprawiają sytuację. Wyzwaniem pozostaje zabezpieczenie rowerów przed autami wyjeżdżającymi z bram i zmiana przyzwyczajeń kierowców i pieszych. Trzymamy kciuki za efekty eksperymentu - komentuje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Opinie (220) 1 zablokowana

  • A kiedy drogi ale dla aut? (7)

    Obcisłogaciowce już chyba dużo dostali a w zamian tylko roszczenia i brak kultury na drodze, ta jak wczoraj pedalarz zamiast przeprowadzić rower przez przejście pędem przejechał a jak mu próbowałem zwrócić uwagę to zwymyślał mnie i gdy ruszyłem w jego stronę prędziutko zaczął uciekać i ma szczecie ze nie chciało mi sie jego gonić bo ten kask miał by na stale na głowie

    • 12 27

    • Aż strach się bać

      Dziwne, że ile razy jakiś przygłup zajedzie mi drogę na przejeździe rowerowym to nigdy walki wręcz nie ma. Zawsze grzecznie zaklekocze swoją turbinką i szybciutki odjazd

      • 6 4

    • A ty jesteś zwierzakiem i wstręną obmirzłą pisowską mendą i to właśnie takich jak ty trzeba tępć bo jesteście zwierzętami a nie ludźmi!!!

      • 5 5

    • Lecz się bucu! Wklejasz to samo do znudzenia.

      Twoi rodzice to pewnie alkoholicy i się nawet nie nauczyłeś jeździć na rowerze ośle!

      • 8 5

    • Kiedy drogi dla aut?

      Ty tak serio? Rozejrzyj się dookoła.

      • 10 2

    • drogi dla aut są w naszych miastach wszędzie: często są przewymiarowane (1)

      • 6 3

      • można dopisać: są często przewymiarowane

        ale i tak bywają często zakorkowane: między innymi z powodu nadmiaru jeżdżących samochodem nawet na małe odległości.

        • 2 2

    • drogi dla aut są passe

      trzeba żyć ekologicznie

      • 4 3

  • A dzisiaj na Chwarznieńskiej dwóch rowerzystów (2)

    pomykało jezdnią w kierunku Witomina. Dokładnie w tym miejscu co na zdjęciu mijał ich autobus.

    • 6 3

    • A ja wczoraj miałem pomidorową na obiad

      A dwa diesle klekotały piłując pod Wielkopolską, Janusz golf kontra Zenon pasek, wygrał trolejbus

      • 10 6

    • a dzisiaj na Chwaszczyńskiej dwóch kierowców jechało zachowując limit prędkości

      wszyscy pozostali mijali ich szerokim łukiem myśląc że tamują ruch. Większość z tych ostatnich zdążyła zahamować przy czerwonym świetle. Żadnego pieszego nie potrącili, uważając to za duże osiągnięcie.

      • 8 2

  • (3)

    TIRy na prawy pas
    Janusze też
    My na lewy
    A ciasnych gatków sr.ł pies ;)

    • 5 15

    • Kolejny master "czip tuningu" w klekocie po Niemcu, żenada

      • 6 2

    • ludzka mądrość

      głębokie refleksja.

      • 4 2

    • Sorry, ale nie wiem

      Kto to "Janusze"?

      • 1 1

  • Na sokółce za to zlikwidowali chodnik i zrobili ścieżkę rowerową. (5)

    Co za palant to wymyślił? Chodnik się nagle kończy, a dalej to po jezdni ma pieszy iść???

    • 17 5

    • może iść drogą rowerową

      • 4 4

    • noooo to na pewno super pomysl Stempy

      • 8 2

    • (2)

      pieszo-rowerową

      • 2 2

      • (1)

        Przy wjeździe na Sokółkę nie ma drogi pieszo-rowerowej. Przez wiele lat był tam chodnik, który w całości został zamieniony na ścieżkę rowerową.
        Rowerzyści się pieklą, że im piesi wchodzą na ścieżkę, ale że potem jadą wzdłuż Staniszewskiego po chodniku to już im nie przeszkadza.

        • 2 1

        • a pieszym to przeszkadza?

          niekoniecznie

          • 0 0

  • Trochę farby, pędzel i już jest "droga rowerowa"...

    • 10 3

  • przestan tez krasc

    Jak wszyscy przestana

    • 1 1

  • Może mi ktoś wyjaśnić...

    w jaki sposób ścieżka rowerowa na zdjęciu trzecim (tym z autobusem) jest: " wyznaczona dla kierunku, w którym jedzie i jest fizycznie oddzielona od chodnika oraz jezdni"? Od jezdni owszem jest oddzielona fizyczne, ale od chodnika??

    • 5 1

  • A na Obłużu znikają autobusy

    • 7 3

  • rowerem przez estakadę Kwiatkowskiego ? (3)

    a po raz kolejny pytam jak dojechać rowerem od Bazy Kontenerowej na ul. Morską ?

    • 15 0

    • .....

      Rower zapakuj do autobusu

      • 4 4

    • dwie opcje:
      - dymasz az do ul Puckiej, potem Hutniczą do Chyloni i do Morskiej
      - jedziesz ściezką na Wiśniewskiego w kier centrum, na wysokości Energetyków bierzesz rower na plecy i myk przez tory do Hutniczej obok Makro, potem do Opata Hackiego i do Morskiej

      obydwie opcej do d**y.

      • 9 1

    • torów nie przeniosą w inne miejsce

      • 2 3

  • parking (4)

    Sama jeżdżę rowerem i uważam, że na grabówku nie było żadnej luki ,można zjechać na druga stronę Morskiej. Natomiast teraz będzie inny problem a mianowicie gdzie parkować samochody?jak maja podjeżdzać dostawcy do sklepów z towarem? O tym niestety nikt nie pomyślał. Za ulica Mireckiego (w stronę estakady )kilka bloków nie ma parkingów przed klatkami dlatego samochody parkowano na szerokim pasażu ( dla pieszych jest chodnik) . Nie ma też możliwości parkowania na podwórku gdyż nie ma dojazdu (wspólnota mieszkaniowa innego budynku zagrodziła dojazd) I co teraz Panie Trzebiatowski? Czy Pan był na Grabówku? Czy Pan widział sytuację-nie ,myślę że na pewno nie , proszę postawić się w sytuacji tych kierowców .Skoro robicie drogę dla rowerzystów ,pomyślcie też o kierowcach i zróbcie dla nich miejsca parkingowe.

    • 17 21

    • Ojejku, znowu oszkodowany kierowca

      W tym miejscu chodnik jest tak szeroki że poza ścieżką rowerową zmieścił by się tam jeszcze dodatkowy pas dla aut. Natomiast idąc twoim tokiem rozumowania, ścieżki rowerowej nigdzie by nie było bo każdy chce mieć parking !!! Niestety ale taki są koszta cywilizacji i miejsc dla aut brakuje wszędzie. Proponuję parkować kilometr dalej i do domku piechotką, dla zdrowia, urody, środowiska i przyszłych pokoleń.

      • 12 5

    • Jagodo droga (2)

      posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania go w dowolnym miejscu za darmo, ani też nie stwarza roszczenia wobec władz miasta, by taką możliwość zapewniły. Samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 12 5

      • ecc drogi/a (1)

        posiadanie roweru nie stwarza automatycznie prawa do wydzielania dla niego ddr w dowolnym miejscu za darmo, ani też nie stwarza roszczenia wobec władz miasta, by taką możliwość zapewniły. Rower naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

        • 4 7

        • nie jest jedynym - zgoda; nie jest głównym i nim nie będzie - to jest już dyskusyjne

          Głównym zwykle jest chodzenie piechotą. Rowerzyści znający temat nie stwarzają roszczeń do władz miasta, by wydzielały drogi dla rowerów przy wszystkich ulicach. Mieszkańcy chcący korzystać z rowerów mają prawo domagać się prawa do bezpiecznego poruszania się rowerem po ulicach, przy których są lub przy których nie ma wydzielonych dróg dla rowerów. Jak widać z sondy przy tym artykule, 50% respondentów pierwszy raz słyszy, że mają oni (i one) takie prawo.

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane