• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znowu wydaje na lotnisko

Michał Sielski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 12:27 (17 sierpnia 2015)
Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko. Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko.

Przez ostatnie miesiące władze Gdyni zapewniały, że mają pomysł, jak rozwiązać pat ze zbudowanym za niemal 100 mln zł i do dziś nieczynnym lotniskiem cywilnym. Tymczasem właśnie zamawiają opracowania firmy doradczej, która przedstawi pomysły na... "możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie". Mogą zapłacić za to nawet ponad 1 mln zł.



Gdynia powinna nadal inwestować w lotnisko?

Na zgłoszenia firm doradczych Gdynia czeka do 17 sierpnia. Wadium przetargu określone zostało na 20 tys. zł, więc biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej wynosi ono 2-5% szacowanej wartości zamówienia, łatwo obliczyć, że władze miasta liczą się z tym, że usługi doradcze mogą kosztować nawet ok. 1 mln zł. Zwycięzca przetargu, który wyłoniony zostanie podczas dialogu konkurencyjnego, przez cztery lata ma doradzać w sprawie lotniska.

Opozycja oburzona: Władze Gdyni przekonywały, że mają pomysł

Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić.
Czym konkretnie się zajmie? Najpierw opracuje koncepcje prawno-organizacyjne i biznesowe w zakresie możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie. Będzie musiał wziąć pod uwagę dwa warianty: utrzymanie dotychczasowej decyzji Komisji Europejskiej o niedozwolonej pomocy publicznej, w wyniku czego spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i nie może organizować lotów na cywilnej części lotniska; a także to, że zaskarżenie przez Gdynię tej decyzji może być skuteczne. Sęk w tym, że nie tylko przed wyborami władze Gdyni zapewniały, że mają gotowe scenariusze, co zrobić z lotniskiem.

- Czytając ogłoszenie o przetargu, nie wiadomo: śmiać się czy płakać? Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić - kręci głową opozycyjny radny Marcin Horała.
Doradca powie, czy ktoś będzie chciał z Gdyni latać

Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta. Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta.
Nowy podmiot ma jednak nie tylko wymyślić, co zrobić z lotniskiem, ale też stworzyć pełen harmonogram działań, określić koszty, a nawet przedstawić analizę ekonomiczną na okres 25 lat. Ma ona zawierać założenia dotyczące ewentualnych kredytów, wskazać efektywność projektu, a także przedstawić szanse na pozyskanie przewoźników oraz analizę możliwości wykorzystania potencjału obsługi general aviation, czyli małych, prywatnych samolotów.

- Przed wyborami samorządowymi, jesienią zeszłego roku, jako kandydat na prezydenta takie rozwiązanie sam przedstawiłem - nie podjęto na ten temat nawet dyskusji. Władze Gdyni cały czas zachowywały się, jakby "wiedziały lepiej". Teraz okazuje się, że nic nie wiedziały. Z biegiem miesięcy skala "wpadki" z lotniskiem rysuje się jako coraz większa. Natomiast sprawa uratowania w jakiś sposób choćby części nakładów na lotnisko powinna teraz łączyć wszystkich zatroskanych o dobro Gdyni. Pomimo kilkukrotnego zignorowania, deklarujemy tu wolę pełnej współpracy. Za darmo - podkreśla Marcin Horała, gdyński lider PiS.
Władze miasta przekonują jednak, że pomysły miały i mają. Ale szukają następnych.

- Miasto Gdynia stworzyło kilka scenariuszy pozytywnych, których realizacja prowadziłaby do uruchomienia lotniska cywilnego. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, iż duża liczba zmiennych elementów oraz skomplikowane uregulowania prawne powodują konieczność rozpatrywania wielu wariantów postępowania. Dlatego cały czas prowadzone są dalsze poszukiwania optymalnych modeli biznesowych, które, uwzględniając sytuację prawną i ekonomiczną portu lotniczego, pozwolą najlepiej wykorzystać jego istniejący potencjał. Elementem tych poszukiwań jest wyłonienie firmy doradczej, specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań dotyczących infrastruktury lotniskowej w Europie - przekonuje wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Majątku nie ma, dłużnicy są

Póki co fakty są jednak nieubłagane. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i zarządzana jest przez syndyka. Na zaległe wypłaty czeka wiele firm i osób, które wykonywały tam prace. Niektórzy nie dostali zapłaty za faktury sięgające 200 tys. zł. Spółka nie ma bowiem żadnego majątku. Wszystkie dotacje z Gdyni, sięgające 91,7 mln zł, zostały wydane na rozbudowę lotniskowej infrastruktury i koszty funkcjonowania spółki. Kilkunastu milionów złotych nie musi jednak zwracać gminie, bo wydano je na tzw. cele obronne, czyli choćby budowę ogrodzenia lotniska, które pełni też funkcje wojskowe. Problem w tym, że wszystkie budynki stoją na gruncie, który jest dzierżawiony od Skarbu Państwa, więc trudno je sprzedać.

Grecy wylądowali, ale na części wojskowej

Sąd w Luksemburgu oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, ale batalia prawnicza może potrwać jeszcze kilka lat. W tym czasie na lotnisku wylądował niedawno cywilny samolot z piłkarską reprezentacją Grecji. Airbus A320 usiadł jednak na wojskowej części lotniska, a wszystkie elementy konieczne do podjęcia pasażerów - wózki, schody, a nawet agregaty prądotwórcze - zostały przywiezione z trójmiejskiego lotniska w Rębiechowie.

Opinie (552) 2 zablokowane

  • Jakie Gdynia-Oksywie raczej Kosakowo-Gdynia

    Najpierw trzeba się przygotować do napisania artykułu a potem pisać! Skąd ta wiedza, kto to przepuścić nikt tego nie sprawdza??? Można sobie tak wszystko pisać? ??

    • 9 1

  • ,.

    niestey została tu powiedziana jedna prawda ze gdansk jest tylko pod polska administracja a rozwoj gdynia jest o wiele lepszt niz budyniowa

    • 8 12

  • jak debile budują za nie swoje lotnisko 20 km od drugiego to mają klops

    • 21 16

  • (1)

    Samorządność to gorzej jak partia.Nie dociera do nich ,że inni mogą mieć rację a ignorowanie mieszkańców jest na porządku dziennym. Kto poniesie odpowiedzialność za wydane i wciąż wydawane miliony zł. ?!

    • 25 11

    • Mieszkańcy sami chcą być ignorowani, głosując ciągle na partię Samorządność i Szczurka.

      • 11 8

  • uchodźcy z Erytrei .....

    Lokalizacja obozów o ile w ogóle do tego dojdzie ma korespondowac z mapa poparcia dla PO w ostatnich wyborach. Ma to być powiązane nawet z dzielnicami. Ma to sprzyjać asymilacji i wsparciu lokalnych polityków koalicji. Najwięcej podobno ma być w Gdańsku.

    • 7 5

  • Drogę mi, kurczę,

    dojazdową zróbcie, a nie lotnisko. Do Rębiechowa dojadę bez problemu, do własnego mieszkania nie mogę...

    • 18 9

  • A może tak trochę więcej tolerancji. (2)

    Lotnisko powinno być bo nienawiść jaką zieją "krzyżaki' sprawia ze nawet kolejka do Gdyni będzie rzadko jeździł. To dyskryminacja. Mówi się o trójmieście a tak naprawdę to się wszystko robi aby to podzielić. Ambicje poszczególnych środowisk doprowadziły do wielu antagonizmów. A mówią ze jesteśmy tolerancyjni, solidarni - brednie.

    • 22 8

    • Chore ambicje prezydenta Gdyni . Bądzmy precyzyjni w wymienianiu "ambitnych".

      • 5 9

    • jeśli mówisz o pkm to tak jak negocjował twój prezydent tysiąclecia i jego partia tak będziecie mieli, a tak na marginesie to nawet przystanków jeszcze nie wybudowaliście/odremontowaliście tacy to jesteście zainteresowani pkm
      tolerancja??? dla wyrzucania pieniędzy w błoto?

      • 5 5

  • słusznie czy nie słusznie..... (1)

    wybudowano lotnisko w Gdyni,ale ono już jest i nie dano szansy zaistnienia i funkcjonowania.Dopiero jak by pracowało i nie przynosiło zakładanych korzyści to można by powiedzieć ,że to chybiona i niepotrzebna inwestycja.

    • 19 11

    • racja trzeba zmarnować jeszcze więcej kasy by przekroczyć kolejne pkt na skali komizmu i absurdu - bardzo logiczne popieram - a teraz idź gadać ze to spisek że niema opat, ani tunelu/wiaduktu ani połączenia z obwodnicą na osi północna południowa
      spisek PO, spisek PiS, spisek KNP spisek światowy itp itd

      • 7 4

  • Mam pytanie .Kto w Gdyni odpowiada za finanse miasta? Na nic nie ma pieniędzy ! Począwszy na drogach a skończywszy na Sylwestrze. Za to na utrzymywanie lotniska - widma kasa jest !

    • 19 11

  • no to frustraci z Gdańska maja kolejny artykuł do narzekania (13)

    WCZORAJ było o lotach Red BULL - tez im sie nie podobało, bo w Gdyni, dziś lotnisko... a prawda jest taka że te osobniki nienawidzą Gdyni, cokolwiek by się tu nie działo czy nie budowało

    a dla przypomnienia gimbusom, którzy parę lat temu zmieniali pieluchy - to lotnisko było 'ucywilniane' za zgoda wszystkich, dawno temu, gdy Gdansk nie był rozbudowany, rósł dynamicznie ruch i chciano wypieprzyć TANIE linie do Gdyni (bo mniej na nich zarabiano, albo wcale)

    istnieje list intencyjny podpisany przez Gdańsk, Rebiechowo i Województwo - ba kiedys Gdynia była nawet pod zarządem Rebiechowa

    i przypominam takze ze LOTNISKO istnieje od dawien dawna, nikt go nie 'budował' od podstaw, ma długi pas startowy i lepsze warunki pogodowe (średnio w całym roku)

    • 34 31

    • Argument z pogodą przestał być aktualny w chwili gdy lotnisko w Gdańsku zainstalowano nowy poziom ILSu. (1)

      • 10 9

      • LOGIKA - za 100 lat będziemy moze latać na Marsa

        co ma piernik do wiatraka? to nie jest sytuacja z dziś ale sprzed wielu lat

        poza tym ILS chyba nawet jeszcze nie funkcjonuje

        nie było także rękawów, ba pamiętam nawet wypowiedzi władz lotniska w Gdansku, które wzbraniały sie PRZED rękawami i uważały, że są niepotrzebne

        nie wiem czy wiesz ale rękawy zawdzięczamy... OLT

        • 4 6

    • (1)

      Prawda boli bo sa takie fakty ktore przedmówca napisał.

      • 5 5

      • oj boli, boli

        Błąd został popełniony wiele lat temu za gierka, bo Rębiechowa nie powinno być - to nieporozumienie. Po prostu źle wybrano teren, została źle zaprojektowana koncepcja rozbudowy polskich portów lotniczych pod naciskiem PO. A ostatni wstyd się przyznać, ale za poparciem Gdyni wybudowanie PKM, która pochłonie ponad miliard i ciągle będzie studnią bez dna - wszystko kosztem Gdyni. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo pozostawiono samym sobie, nastawiając się głównie na kreacje dynamicznej Gdyni. W ogóle nie brano pod uwagę wykorzystywania samolotów do transportu towarów na dużą skalę czy możliwości ciekawych różnych połączeń transportowych. Obecnie też niewiele się o tym mówi. A świat z tego coraz powszechniej korzysta, bo jest szybciej, bezpieczniej i co niemniej istotne taniej.
        Jedyna nadzieja w poparciu większej liczby internautów inicjatywy lotniska w Gdyni, bo polityczne władze regionu tego nie zrobią ?

        • 5 2

    • (4)

      Od czasu podpisania listu intencyjnego wiele się zmieniło i było jeszcze sporo czasu aby wstrzymać się z budową części pasażerskiej w Gdyni. Poza tym list intencyjny to nie nakaz budowy.
      Argument o pogodzie chybiony, a akurat pas startowy to w Kosakowie jest krótki jak na lotnisko cywilne, 2500 m to za mało dla niektórych typów samolotów.

      • 3 12

      • KRAKÓW 2550 (3)

        nie wiem czy wiesz ILE i JAKIE samoloty startują i laduja w grodzie centusiów

        pas startowy krótki - ha ha ha

        concordy już i tak nie lataja PACANIE

        Modlin - 2500
        Poznań - 2500
        Wrocław - 2500

        • 4 1

        • (1)

          I to jest za mało dla chociażby w pełni obciążonego 747-400. Wylądować wyląduje, ale już nie wystartuje zatankowany do pełna i z kompletem pasażerów.

          • 1 3

          • a jak czesto samoloty startuja z pełnymi bakami i z pełnym obciazeniem?

            • 3 1

        • to są fakty

          ale do politykierów PO nie przemawiają ?

          • 1 3

    • to znajdź ten list i go przeczytaj i wtedy pisz bzdury o przenoszeniu lowcostów (1)

      i przypominam, iż lotnisko na dzień dzisiejszy NIE ISTNIEJE, nie ma pasa startowego czy płyty postojowej, które mają prawo na przeprowadzenie operacji lądowania czegokolwiek.

      przypominam też, iż Gdynia jest udziałowcem lotniska w Rębiechowie, i budowanie drugiego to nie tylko czystej wody debilizm, ale zwykłe działanie na szkodę własnej spółki.

      • 2 9

      • nie wiem czy można dac lepszy dowód głupoty od twojego

        nie ma pasa startowego - no po prostu te MIGI to pewnie przez kilkadziesiąt lat ladowały na trawie a może nawet i na wodzie

        • 3 1

    • o urząd miasta gdynia znów nas utwierdza, ze gdynia to szczurek, a szczurek to gdynia (1)

      krytykując szczurka zdradzasz gdynię i stajesz po stronie siepaczy z gdańska!!!

      • 4 2

      • gdańskich trolli nic nie przekona, że białe jest białe

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane