• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znowu wydaje na lotnisko

Michał Sielski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 12:27 (17 sierpnia 2015)
Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko. Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko.

Przez ostatnie miesiące władze Gdyni zapewniały, że mają pomysł, jak rozwiązać pat ze zbudowanym za niemal 100 mln zł i do dziś nieczynnym lotniskiem cywilnym. Tymczasem właśnie zamawiają opracowania firmy doradczej, która przedstawi pomysły na... "możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie". Mogą zapłacić za to nawet ponad 1 mln zł.



Gdynia powinna nadal inwestować w lotnisko?

Na zgłoszenia firm doradczych Gdynia czeka do 17 sierpnia. Wadium przetargu określone zostało na 20 tys. zł, więc biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej wynosi ono 2-5% szacowanej wartości zamówienia, łatwo obliczyć, że władze miasta liczą się z tym, że usługi doradcze mogą kosztować nawet ok. 1 mln zł. Zwycięzca przetargu, który wyłoniony zostanie podczas dialogu konkurencyjnego, przez cztery lata ma doradzać w sprawie lotniska.

Opozycja oburzona: Władze Gdyni przekonywały, że mają pomysł

Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić.
Czym konkretnie się zajmie? Najpierw opracuje koncepcje prawno-organizacyjne i biznesowe w zakresie możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie. Będzie musiał wziąć pod uwagę dwa warianty: utrzymanie dotychczasowej decyzji Komisji Europejskiej o niedozwolonej pomocy publicznej, w wyniku czego spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i nie może organizować lotów na cywilnej części lotniska; a także to, że zaskarżenie przez Gdynię tej decyzji może być skuteczne. Sęk w tym, że nie tylko przed wyborami władze Gdyni zapewniały, że mają gotowe scenariusze, co zrobić z lotniskiem.

- Czytając ogłoszenie o przetargu, nie wiadomo: śmiać się czy płakać? Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić - kręci głową opozycyjny radny Marcin Horała.
Doradca powie, czy ktoś będzie chciał z Gdyni latać

Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta. Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta.
Nowy podmiot ma jednak nie tylko wymyślić, co zrobić z lotniskiem, ale też stworzyć pełen harmonogram działań, określić koszty, a nawet przedstawić analizę ekonomiczną na okres 25 lat. Ma ona zawierać założenia dotyczące ewentualnych kredytów, wskazać efektywność projektu, a także przedstawić szanse na pozyskanie przewoźników oraz analizę możliwości wykorzystania potencjału obsługi general aviation, czyli małych, prywatnych samolotów.

- Przed wyborami samorządowymi, jesienią zeszłego roku, jako kandydat na prezydenta takie rozwiązanie sam przedstawiłem - nie podjęto na ten temat nawet dyskusji. Władze Gdyni cały czas zachowywały się, jakby "wiedziały lepiej". Teraz okazuje się, że nic nie wiedziały. Z biegiem miesięcy skala "wpadki" z lotniskiem rysuje się jako coraz większa. Natomiast sprawa uratowania w jakiś sposób choćby części nakładów na lotnisko powinna teraz łączyć wszystkich zatroskanych o dobro Gdyni. Pomimo kilkukrotnego zignorowania, deklarujemy tu wolę pełnej współpracy. Za darmo - podkreśla Marcin Horała, gdyński lider PiS.
Władze miasta przekonują jednak, że pomysły miały i mają. Ale szukają następnych.

- Miasto Gdynia stworzyło kilka scenariuszy pozytywnych, których realizacja prowadziłaby do uruchomienia lotniska cywilnego. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, iż duża liczba zmiennych elementów oraz skomplikowane uregulowania prawne powodują konieczność rozpatrywania wielu wariantów postępowania. Dlatego cały czas prowadzone są dalsze poszukiwania optymalnych modeli biznesowych, które, uwzględniając sytuację prawną i ekonomiczną portu lotniczego, pozwolą najlepiej wykorzystać jego istniejący potencjał. Elementem tych poszukiwań jest wyłonienie firmy doradczej, specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań dotyczących infrastruktury lotniskowej w Europie - przekonuje wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Majątku nie ma, dłużnicy są

Póki co fakty są jednak nieubłagane. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i zarządzana jest przez syndyka. Na zaległe wypłaty czeka wiele firm i osób, które wykonywały tam prace. Niektórzy nie dostali zapłaty za faktury sięgające 200 tys. zł. Spółka nie ma bowiem żadnego majątku. Wszystkie dotacje z Gdyni, sięgające 91,7 mln zł, zostały wydane na rozbudowę lotniskowej infrastruktury i koszty funkcjonowania spółki. Kilkunastu milionów złotych nie musi jednak zwracać gminie, bo wydano je na tzw. cele obronne, czyli choćby budowę ogrodzenia lotniska, które pełni też funkcje wojskowe. Problem w tym, że wszystkie budynki stoją na gruncie, który jest dzierżawiony od Skarbu Państwa, więc trudno je sprzedać.

Grecy wylądowali, ale na części wojskowej

Sąd w Luksemburgu oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, ale batalia prawnicza może potrwać jeszcze kilka lat. W tym czasie na lotnisku wylądował niedawno cywilny samolot z piłkarską reprezentacją Grecji. Airbus A320 usiadł jednak na wojskowej części lotniska, a wszystkie elementy konieczne do podjęcia pasażerów - wózki, schody, a nawet agregaty prądotwórcze - zostały przywiezione z trójmiejskiego lotniska w Rębiechowie.

Opinie (552) 2 zablokowane

  • OPAT (4)

    Za kasę utopioną w lotnisko mógłby powstać spory kawałek OPAT-u.

    • 22 16

    • spory to jest 2 km? (1)

      • 4 4

      • po waszych urzędowych cenach i projektach to nawet nie dwa metry

        • 5 5

    • (1)

      Kolejny Janusz tym razem nie ekonomii, ale budownictwa :D. Człowieku, przejrzy sobie artykuły o ostatnio rozstrzygniętych przetargach chociażby o S7 i zobacz ile kosztuje wybudowanie drogi klasy ekspresowej.

      • 3 5

      • Chwarznieńska nie kosztowała nawet 30 mln. Za te pieniądze można by ją dokończyć

        • 1 3

  • a czego innego mozna sie spodziewac po "gwiazdach" z UM Gdynia???

    przecież wyrzucanie kasy w bloto to jest to co najlepiej potrafi robic ekipa WS. No, przepraszam ale zapomniałem jeszcze o propagandzie. I co za idioci ich wybrali???

    • 17 12

  • Polecieli

    Lotnisko w Kosakowie to byl kiepski pomysl przy dobrze prosperujacym lotnisku w Gdansku.Zmarnowane miliony zlotych z naszych podatkow,mogly byc przenzaczone na inne cele w Gdyni.

    • 16 13

  • 8 z 10 (1)

    Tylu mieszkańców Gdyni popiera politykę i styl zarządzania miastem przez Samorządnośc. Wynik ostatnich wyborów samorządowych. Kto nie był na wyborach nie ma prawa do komentowania.

    • 16 9

    • bylem na wyborach i jestem przeciw urzedniczej klice pt "Samorzadnosc"

      a te 80 % to wyłącznie klakierzy

      • 4 5

  • stać nas. Gdynia bogata.

    • 13 7

  • stać nas. Gdynia bogata.

    • 10 7

  • to władze Gdańska i Sopotu donosiły na Gdynię , a znając władze Gdyni lotnicko i tak powstanie (2)

    NO I BARDZO DOBRZE ! niech Gdańsk wydaje miliony na puste Europejskie Centrum Solidarnośc, bublowaty Teatr Szekspirowski i za chwilę Muzeum II Wojny Światowej do którego będzie dopłacał setki milionów złotych A Sopot dusi świetnie rozkręcone kluby ( za wyjątkiem tych prowadzonych przez "swojaków" od Gdyni WARA !!!!

    • 20 14

    • uważaj bo jeszcze porwą cię kosmici z tak świetnych projektów jak muzeum emigracji, infobox, kolej wysokogórska itp itd

      • 4 7

    • Przestań ciągle powtarzać te brednie. Gdynia sama złożyła wniosek o uznanie pomocy publicznej, bo takie są procedury prawne. Problem w tym, że zrobili to po wybudowaniu części pasażerskiej, a nie przed, licząc, że "jakoś to będzie". Nie tłumacz nieudolności gdyńskiego magistratu Sopotem i Gdańskiem.

      • 7 4

  • Ale co tam po upływie kadencji znowu wybierzecie gryzonia.. (2)

    Będziecie się cieszyć że uzyskał wysokie poparcie,a Gdynia to miasto wiecznej szczęśliwości,taka tradycja..Ludzie zdejmijcie te klapy z oczu...lotnisko to najbardziej kosztowna wpadka,ale ruchów ponad stan i zbytecznych i kosztownych było i jest w Gdyni coraz więcej..

    • 19 11

    • (1)

      a kim ty jesteś, aby mi mówić na kogo mam głosować?
      W życiu nie oddam głosu na popapranego Po-pisowca

      • 3 3

      • Nie oddam głosu nie bo nie oddam,bo nie lubię i już..włącz poprostu myślenie a nie tylko głupi upór.

        • 1 2

  • kolejka na kamienna Górę - ruina, INFOBOX - zgliszcza (5)

    na ulicach głodujące dzieci... skąd te negatywne opinie o wszystkim cokolwiek by się nie działo w Gdyni?

    RedBull - rozrywka dla buraków, sylwester - dla idiotów, itd, itp...

    a TYMCZASEM ja chodząc po Gdyni widzę tysiące uśmiechniętych i zadowolonych ludzi, ba nawet turystów, którzy dobrze się tu czują i świetnie się bawią, o zgrozo nawet ci zagraniczni...

    :)))

    problem z lotniskiem w Gdyni jest jedynie taki, że nie funkcjonuje - gdyby funkcjonowało ZAPEWNIAM, że przyczyniłoby się do rozwoju nie tylko Gdyni i okolic, ale także GDAŃSKA i całego Pomorza

    ale według naszych lokalnych kononowiczów, najlepiej gdyby nie było NICZEGO

    • 29 19

    • niczego oprócz kosciołów

      • 0 0

    • (1)

      niech będzie wszystko oczywiście oprócz gryzonia i jego kliki

      • 2 4

      • a to są gryzonie w Gdyni

        wczoraj dowiedziałem się, że jest wściekły wiewiór

        • 3 1

    • no ale gdańscy zawistni trolle (1)

      jarmarku już nie mają bo się skończył i się nudzą więc wypisują tu totalne brednie odnośnie wspaniałej uśmiechniętej Gdyni pod przywództwem równie wspaniałego i mądrego prezydenta.

      A to boli sąsiadów :)))

      • 2 3

      • To tylko świadczy jak w Gdańsku rozwiniety jest trolling

        a na dodatek są tworzone firmy, które na zlecenie niszczą np. Gdynie wypisująć całkowite głupoty, ale to PiSowi sie podoba ?

        • 0 1

  • Jakiś sponsorowany artykuł :)

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane