• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znowu wydaje na lotnisko

Michał Sielski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 12:27 (17 sierpnia 2015)
Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko. Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko.

Przez ostatnie miesiące władze Gdyni zapewniały, że mają pomysł, jak rozwiązać pat ze zbudowanym za niemal 100 mln zł i do dziś nieczynnym lotniskiem cywilnym. Tymczasem właśnie zamawiają opracowania firmy doradczej, która przedstawi pomysły na... "możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie". Mogą zapłacić za to nawet ponad 1 mln zł.



Gdynia powinna nadal inwestować w lotnisko?

Na zgłoszenia firm doradczych Gdynia czeka do 17 sierpnia. Wadium przetargu określone zostało na 20 tys. zł, więc biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej wynosi ono 2-5% szacowanej wartości zamówienia, łatwo obliczyć, że władze miasta liczą się z tym, że usługi doradcze mogą kosztować nawet ok. 1 mln zł. Zwycięzca przetargu, który wyłoniony zostanie podczas dialogu konkurencyjnego, przez cztery lata ma doradzać w sprawie lotniska.

Opozycja oburzona: Władze Gdyni przekonywały, że mają pomysł

Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić.
Czym konkretnie się zajmie? Najpierw opracuje koncepcje prawno-organizacyjne i biznesowe w zakresie możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie. Będzie musiał wziąć pod uwagę dwa warianty: utrzymanie dotychczasowej decyzji Komisji Europejskiej o niedozwolonej pomocy publicznej, w wyniku czego spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i nie może organizować lotów na cywilnej części lotniska; a także to, że zaskarżenie przez Gdynię tej decyzji może być skuteczne. Sęk w tym, że nie tylko przed wyborami władze Gdyni zapewniały, że mają gotowe scenariusze, co zrobić z lotniskiem.

- Czytając ogłoszenie o przetargu, nie wiadomo: śmiać się czy płakać? Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić - kręci głową opozycyjny radny Marcin Horała.
Doradca powie, czy ktoś będzie chciał z Gdyni latać

Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta. Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta.
Nowy podmiot ma jednak nie tylko wymyślić, co zrobić z lotniskiem, ale też stworzyć pełen harmonogram działań, określić koszty, a nawet przedstawić analizę ekonomiczną na okres 25 lat. Ma ona zawierać założenia dotyczące ewentualnych kredytów, wskazać efektywność projektu, a także przedstawić szanse na pozyskanie przewoźników oraz analizę możliwości wykorzystania potencjału obsługi general aviation, czyli małych, prywatnych samolotów.

- Przed wyborami samorządowymi, jesienią zeszłego roku, jako kandydat na prezydenta takie rozwiązanie sam przedstawiłem - nie podjęto na ten temat nawet dyskusji. Władze Gdyni cały czas zachowywały się, jakby "wiedziały lepiej". Teraz okazuje się, że nic nie wiedziały. Z biegiem miesięcy skala "wpadki" z lotniskiem rysuje się jako coraz większa. Natomiast sprawa uratowania w jakiś sposób choćby części nakładów na lotnisko powinna teraz łączyć wszystkich zatroskanych o dobro Gdyni. Pomimo kilkukrotnego zignorowania, deklarujemy tu wolę pełnej współpracy. Za darmo - podkreśla Marcin Horała, gdyński lider PiS.
Władze miasta przekonują jednak, że pomysły miały i mają. Ale szukają następnych.

- Miasto Gdynia stworzyło kilka scenariuszy pozytywnych, których realizacja prowadziłaby do uruchomienia lotniska cywilnego. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, iż duża liczba zmiennych elementów oraz skomplikowane uregulowania prawne powodują konieczność rozpatrywania wielu wariantów postępowania. Dlatego cały czas prowadzone są dalsze poszukiwania optymalnych modeli biznesowych, które, uwzględniając sytuację prawną i ekonomiczną portu lotniczego, pozwolą najlepiej wykorzystać jego istniejący potencjał. Elementem tych poszukiwań jest wyłonienie firmy doradczej, specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań dotyczących infrastruktury lotniskowej w Europie - przekonuje wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Majątku nie ma, dłużnicy są

Póki co fakty są jednak nieubłagane. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i zarządzana jest przez syndyka. Na zaległe wypłaty czeka wiele firm i osób, które wykonywały tam prace. Niektórzy nie dostali zapłaty za faktury sięgające 200 tys. zł. Spółka nie ma bowiem żadnego majątku. Wszystkie dotacje z Gdyni, sięgające 91,7 mln zł, zostały wydane na rozbudowę lotniskowej infrastruktury i koszty funkcjonowania spółki. Kilkunastu milionów złotych nie musi jednak zwracać gminie, bo wydano je na tzw. cele obronne, czyli choćby budowę ogrodzenia lotniska, które pełni też funkcje wojskowe. Problem w tym, że wszystkie budynki stoją na gruncie, który jest dzierżawiony od Skarbu Państwa, więc trudno je sprzedać.

Grecy wylądowali, ale na części wojskowej

Sąd w Luksemburgu oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, ale batalia prawnicza może potrwać jeszcze kilka lat. W tym czasie na lotnisku wylądował niedawno cywilny samolot z piłkarską reprezentacją Grecji. Airbus A320 usiadł jednak na wojskowej części lotniska, a wszystkie elementy konieczne do podjęcia pasażerów - wózki, schody, a nawet agregaty prądotwórcze - zostały przywiezione z trójmiejskiego lotniska w Rębiechowie.

Opinie (552) 2 zablokowane

  • jest jeden wspólny pas panie Sielski!

    chce pan szczuć publikę przeciw Szczurkowi kłamliwymi dezinformacjami razem z Horałą ? Nawet takim głupim stwierdzeniem, ze ten Airbus lądował na wojskowym pasie! Przecież to jeden wspólny pas dla wojska i dla cywilów.

    • 8 10

  • Super wiadomość, choć nieco spóźniona (20)

    Co prawda dawno proponowałem tę drogę skoro PO wstydzi się polskości Gdyni ? A jej pro-rozwojowy i dynamiczny charakter pozywa poprzez swoich kolesi do PE. Dziwię sie, że jeszcze w tym wszystkim macza palce nijaki Horała z PiS to tylko widać, że PiS sie całkowicie pogubił i nie jest przygotowany do przejęcia władzy w Polsce. Szkoda, że Kupis ma tak słabe rozeznanie i nie chce lub boi sie Samorządności Polskiej, bo to jedyny ruch który udał się Polakom.

    Dobrze, że nadchodzą zmiany i taki właściciel lotniska Gdynia-Kosakowo wzorem lotniska Londyn-City, po opracowaniu stosownej dokumentacji wystawi je na sprzedaż - mam nadzieję, że za godziwą kwotę min. 180 mln..Co dałoby ponad 80 czystego zysku, który można było zainwestować w Lotniskowy Park Naukowo Technologiczny. Wczorajsza doskonała impreza pokazuje ile Gdynianie maja inwencji i kreatywności jeśli chodzi o obiekty powietrzne - zresztą zdominowali całkowicie ivent aż wszyscy byli zaskoczeni :)))
    Gdynia to wielki świat i wielkie pieniądze, wspaniali ludzie, a do tego potrafiący się śmiać i wygrywać !!!.

    Mam tez nadzieje, że w Polsce już niedługo wydarzą się podobne transakcje z lotniskami jak ma to miejsce w świecie a Gdynia jak zwykle będzie prekursorem. O tym myśli także PPL i ostatnio ogłosiło, że Przedsiębiorstwo chce wyjść z kilku lotnisk regionalnych.

    To że Gdynia mają pomysł, jak rozwiązać pat ze zbudowanym za niemal 100 mln zł i do dziś nieczynnym lotniskiem cywilnym, a przypomnę zablokowanym na podstawie donosu PO do PE, mówiła nam wice prezydent zaraz po kampanii wyborczej i ważne, że nie obiecywała na wyrost jak robią to inni, a konsekwentnie realizuje plan.

    Moim zdaniem to chyba najlepszy moment na taki ruch i szansa aby podwoić co ja mówię POTROIĆ kapitał tam zainstalowany. Śledząc informacje z lotnisk nawet przy dużej gęstości jak W-wa, Modlin, Radom, łódź,.. - widzimy, że wszędzie notuje się duże wskaźniki wzrostowe. Niektóre są nawet o dziwo rekordowe. Przez nieudolność pomorskich władz dano tylko hegemonie jednemu koleżeńskiemu - no trudno, ale czas to zmienić i jak zwykle Gdynia musi się wykazać niezmierną determinacją. Większość lotnisk zakończyła już długotrwałe i trudne procesy inwestycyjne to gdyńskie nieużywane już ponosi ogromne straty nie tylko"techniczne", a jeszcze nie zderzyło się na serio z problemem spłaty zaciągniętych zobowiązań.

    Bardzo ciekawy jestem jak ta dezinwestycja dla Gdyni się odbędzie? Czy ze względów POlitycznych uprzywilejowanymi zostaną nabywcami z przetargu państwowego jak widzieliśmy w Stoczni Gdynia i człowieka PO Miśka, czy rzucone na międzynarodowy przetarg, czy wystawione zostaną na sprzedaż na wolnym rynku? czy zamknięty zostaną dla ścisłego grona w powiązaniu z samorządami regionalnymi? Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy dodatnie i plusy ujemne, ale jak nie ma wyjścia należy wybierać lepsze zło.

    • 18 29

    • Człowieku ! Co Ty wypisujesz ? (3)

      PO wstydzi się polskości Gdyni ? PO doniosła na Gdynię do PE ?

      • 8 9

      • jeśli byłoby inaczej to;

        - interweniowałby wtedy komisarz Lewandowski, (PO b.minister prywatyzacji)
        - Buzek przewodniczący prezydencji UE (członek PO wcześnie nieudolny premier z ramienia RS AWS)
        - Wojewoda jako przedstawiciel rządu RP
        - Marszałek Woj. odpowiedzialny za całe zamieszanie (jedyne w miarę rozsądne stanowisko choć stroniczce z uwagi na przynależność do PO - b.Marszałek Jan Kozłowski, dlatego nie został wybrany na następna kadencje i "wystawiony" niżej p.Krzywonos :(() - po prostu żenada ?
        - o jeździe bez trzymanki p.Adamowicza i mediach szkoda tu się rozpisywać, a nawet PiS-u co widać w artykule :))

        • 9 5

      • przeciez to Bezstronny ;)

        I wszystko jasne...;)

        • 8 6

      • no jak nie? jak tak jest faktycznie

        Gdynia dąży aby bywać w światowym biznesie transportowym, prowadzić uczciwie interesy, być poważnym partnerem w wymianie handlowej, my Gdynianie poprzez nasze władze powinniśmy w jak najszybszym czasie doprowadzić do wielowariantowego opracowania techniczno-ekonomicznych zdolności operacyjnej naszego wspaniałego lotniska. Po takim opracowaniu województwo i rząd PO i PiS powinny to w końcu zauważyć, że oni odejdą, a region musi sie dynamicznie rozwijać.

        Miejmy nadzieję, że tak się stanie za sprawą tego opracowania i intensywnych działań, zwłaszcza po ostatnich misjach ministra z PSL i szczytach gospodarczych Europa-Azja. Gdańska niech ma połączenia kontenerowe Polska Azja a my w Gdyni Lotnicze Gdynia Azja.

        • 4 1

    • dwukronie więcej negujących "Gdynian i PiS-owców" (7)

      Ot bogaci sponsorzy tylko kogo, chyba nie Gdańska, bo lotnisko sobie radzi nie najgorzej ? Więc kogo //// ???

      G ł u p o t y ? tego nigdy nie posądzałem kochanych mi Gdynian ?

      Czy to jakiś żart, nie musi być dalekie od prawdy a jednak 6/11 :))).
      A przecież jednym z pomysłów była przystań dla hudroplanów, która z lotniskiem i terminalem tworzyłaby coś na kształt pasażerskiego minihubu intermodalnego.

      Ale to oczywiście raczej long-range shooting, o ile kiedykolwiek zostałoby zrealizowane (jednak jest realne, bo już obecnie przy paru polskich miastach portowych lądują hydroplany, nie mówiąc o Skandynawii itd., sprawa w przypadku Gdyni dotyczyłaby po prostu także ucywilizowania tego obszaru poprzez stworzenie jakiejkolwiek infrastruktury.

      Do tego miasto daje możliwości wyjścia z zagonienia Gdyni w kozi róg, a oni (Gdynianie)co robią minusuja miasto i jego najlepsze władze. Może jeszcze powstanie wywołajcie niczym to żydowski w 60 roku co skreśliło ich z mapy na 2 tys. lat??

      Oj ludzie opamiętajcie sie i zacznijcie ważyć co Wam się opłaca i co warte jest dalszego dofinansowania celem wyjścia z impasu?

      • 7 3

      • Marych jest z Tobą coraz gorzej. (5)

        • 2 7

        • ...ale kompów w Urzędzie MIasta masz coraz więcej :) Zostajesz po godzinach (4)

          i prosisz kolegów, zeby sie nie wylogowywali? Zupełnie niepotrzebnie, wystarczy, ze wyczyscisz historie przegladarki i kazdy kto mieszka w twojej glowie bedzie mogl postawic jednego minusa. W sumie to przecież legion ;)

          • 2 2

          • widać dobrze POsłuchac rady od doświadczonego Gdańskiego urzędnika i firmy trollingowej (3)

            a ile płacicie tzw. wolnym strzelcom w Gdańsku o hejtowanie Gdyni ?? Może się do Was dołączę ?

            Już kilka razy o tym czytałem, ale obecnie myślę o tym poważnie

            • 3 2

            • Jestem wszędzie. Siedzę obok Ciebie w pracy i udaję gdynianina, chociaż naprawdę jestem z Gdańska. (2)

              Rano jadę z tobą trolejbusem, chociaż brzydzę się nimi i wolę tramwaje, codziennie cię obserwuję jak wysiadasz pod urzędem. Robię zakupy w tym samym sklepie i siedzę w tej samej poczekalni u dentysty. Słyszę wieczorem jak łazisz po mieszkaniu i słuchasz tej durnej opery. Jestem głosem w twojej głowie. Otaczają cię sekretni agenci z Gdańska, którzy przez ciebie chcą się dobrać do Szczurka. Osaczamy cię. Jesteśmy obok ciebie. W pokoju, za szafą, pod łóżkiem. Drżyj, gdynianinie. Zły Gdańsk idzie po ciebie.

              • 4 3

              • nie bój żaby (1)

                brałeś coś że tak odjechałeś

                • 3 0

              • Ja się bawię, a ty masz w głowie koleżankę schizofrenię, czas coś z tym zrobić.

                Smutne jest tylko to, ze osoby chore psychicznie są zatrudniane w UM Gdynia, przełożeni i koledzy doskonale o tym wiedzą i nikt z tym nic nie robi. Zmowa milczenia, aż dojdzie do tragedii.

                • 1 2

      • nie jest już 6/11

        a powiększyło się 16/26 widać jak liczny jest Gdańsk z kolegami z PiS-u :))

        • 2 0

    • O! Bezstronny Marych wrócił z sanatorium :-))))) (6)

      • 2 7

      • Chyba raczej ze Srebrzyska.

        • 3 5

      • Gdynia ma najwięcej bezstronnych atutów (4)

        I nie chodzi tu o wojskowych pilotów, lecz o specjalistów obsługi operacyjnej lotów, techników lotniczych, obsługi prawnej, specjalistów cash handlingu. Co więcej, lotnisko to stanowi część interdyscyplinarnego gdyńskiego węzła transportowego, w którego skład wchodzą lotnisko, szybki dojazd kolejowy, autostrada A-1 droga szybkiego ruchu przez Trasę Kwiatkowskiego i przeładunkowa baza transportu morskiego a także możliwość przesiadki na yachty czy stworzenia bazy dla Hydropłatów/hydroplanów i innych nawet rakiet.
        Czas pokaże, że tylko Gdynia jest najlepszym miejscem na Uniwersalny Międzynarodowy Port Lotniczy.

        Gratulacje dla mądrego i przewidującego Prezydenta Szczurka.

        • 5 2

        • Gdynia musi postawić na ciężki transport powietrzny (1)

          i dobrze by było, aby nowe partie postawiły na politykę rozbudowy gdyńskiego lotniska tak aby uwzględniała takiego odpowiedniego taboru i takiego rodzaju transportu. Do tego lotnisku BB nie przeszkadza, bo większość operacji może być kierowana z nad morza. A lotnisko łatwo przystosować do obsługi dużych statków powietrznych. Faktem jest też to, że potrzebny jest specjalny zespół infrastruktury. Do tego musi być odpowiedni personel do obsługi samolotów dalekiego zasięgu. Latają samoloty krótkiego zasięgu klasy C jak w gdańsku lekkiej, obsługujące państwa europejskie trasy turystyczne niech sobie tam zostaną. Pozostałe z firmy zagraniczne, zwłaszcza uczestniczące w przewozach frachtowych powinny być kierowane do Gdyni. Potrzebny transport ciężki towarowy dla Gdyni, dalekiego zasięgu i to od zaraz Pani Grażynko Pilarczyk.

          • 5 1

          • ciężkie samoloty to jest TO !!!

            Pani Grażyno Pilarczyk zapisać to w ofercie, unia nam się teraz nie wykręci sianem

            • 4 0

        • Marych i Bezstronny obaj Zatroskani. Obaj gnieżdżą się w jednej głowie, biedacy :)

          • 2 5

        • "autostrada A-1 droga szybkiego ruchu przez Trasę Kwiatkowskiego" proszę Cię, zaraz pęknę ze śmiechu :D
          Szybko przez Kwiatkowskiego? Chyba balonem

          • 1 3

    • lapidarność wypowiedzi ćwiczyć

      myślisz, że ktoś jest w stanie się tak poświęcić i przeczytać to w całości?

      • 1 0

  • Hahaha (1)

    coraz bardziej rozsmiesza mnie gdynia...
    Niby nic z lotniska nie mialo byc a teraz nagle znowu kase pompuja a potem znowu sie okaze zebna marne to bylo...
    A potem ludzie sie dziwia ze smieja sie z polski...

    • 15 10

    • nie jest aż tak źle

      Choć to najgłupsza trójmiejska decyzja (całe gdyńskie lotnisko), to popatrz na hiszpańskie Ciudad Real Central Airport :).

      • 0 2

  • u (2)

    Gdyby nie gdańskie cioty lotnisko dawno by było

    • 11 16

    • Gdyby nie inne miasta Gdynia byłaby najlepsza w Polsce :) (1)

      • 6 4

      • Boli cię że jest najlepsza?to dobrze...😃

        • 2 2

  • Zaorajcie to

    taniej wyjdzie leczenie kompleksów pana Szczurka

    • 12 10

  • donosiciele z magistratu nowe ogrody znowu w akcji (3)

    a tak nie łaska donieść na swego pryncypała że nie płaci podatku od wynajmu mieszkań

    • 9 9

    • Gdynia sama na siebie doniosła bo potrzebowała zatwierdzić pomoc publiczną a teraz szuka winnych (2)

      Takie rzeczy robi się przed rozpoczęciem inwestycji a nie w trakcie no ale skąd wy możecie o tym wiedzieć

      • 6 6

      • Czyżby nastąpiły stalinowskie czasy za rządu PO ??

        to że jest wszechobecna totalna inwigilacja to wiemy, ale że sami na siebie samorządność za czasów rządu PO, donosiła ???

        To to już koniec tej władzy(PO)i całe szczęście do jesieni :))

        • 3 5

      • znakiem Gdynia honorna jest

        a gdański pryncypał niehonorny. dalej opłaca ryczałt od dochodów a nie zgłasza działalności gospodarczej i nie płaci według skali

        • 2 2

  • lotnisko musi zostac otwarte ! (1)

    Tylko cymbały i zazdrosnicy nie zdaja sobie sprawy z tego że Gdynia aby sie rozwijać dalej musi posiadać własne lotnisko !!!
    Ja jako gdynianin nie wyobrażam sobie w przyszłości Gdyni bez swojego lotniska .To po pierwsze zyski dla miasta ,ułatwienie dla mieszkańców Gdyni i półwyspu Helskiego .Coraz więcej ludzi na świecie lata samolotami ... A Horała czy jak mu tam i inne d*pki z PO PiSu i innych partii niech sie od Gdyni trzymają jak najdalej !

    • 12 13

    • Ty jestes tak głupi że aż ręce opadają...

      Po pierwsze jak narazie gdyńscy urzędasy zmarnowali STO baniek! A że nie swoich tylko publicznych to tak naprawdę Wam te pieniądze po porstu ukradli! a Ty frajerze, co też zostałeś przez nich wycyckany mówisz o jakiś zyskach. JESTEŚ GŁUPIM TROLLEM BO NIE WIERZĘ W ISTNIENIE TAKICH IMBECYLÓW!!!!

      • 7 4

  • hahahha Śledziuchy już kompletnie opdpłynęły w tej swojej propagandzie nowoczesnego miasta (1)

    A urzędasy kroją ich z kasy aż miło. tyle milionów zmarnowane, a nikt za to nie beknął

    • 14 12

    • wypowiedz roku

      • 1 0

  • a ja się pytam gdzie jest prokurator?

    Skoro nie zadbano o notyfikację przed rozpoczęciem budowy to jest to jawne działanie na szkodę Gdyni. Swoich prywatnych 100 mln nikt by tak nie zaryzykował

    • 18 6

  • ciekawe, że (1)

    jakoś nikt nie kwestionuje zasadności wydania 250 mln na lotnisko w środku lasów, w Szymanach, 60 km od Olsztyna. na pewno będzie miało większe "obłożenie" niż lotnisko w milionowej aglomeracji.

    • 7 7

    • Wiele osób kwestionuje. Tylko, że dla nich najbliższe sensowne lotnisko to Gdańsk lub Warszawa

      Trochę daleko. Zwłaszcza, że drogi w warminsko mazurkim są raczej kiepskie

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane