• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie doczekają się świateł na niebezpiecznym skrzyżowaniu?

Michał Sielski
13 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
Córka Wojciecha Rosińskiego omal nie zginęła na tym przejściu dla pieszych. Nie ona pierwsza. Dlatego gdynianin wraz z innymi mieszkańcami i Radą Dzielnicy Mały Kack walczą o sygnalizację świetlną. Córka Wojciecha Rosińskiego omal nie zginęła na tym przejściu dla pieszych. Nie ona pierwsza. Dlatego gdynianin wraz z innymi mieszkańcami i Radą Dzielnicy Mały Kack walczą o sygnalizację świetlną.

Na ul. Wielkopolskiej od 2004 roku było ponad tysiąc wypadków i kolizji. 17 osób zginęło, a 153 zostały ranne. Ostatnia z poszkodowanych to 21-latka, która właśnie wyszła ze szpitala. Jej ojciec zaproponował urzędnikom, że za darmo wykona projekt sygnalizacji świetlnej, która poprawiłaby bezpieczeństwo na feralnym skrzyżowaniu.



Czy na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej z Łowicką powinna stanąć sygnalizacja świetlna?

W okolicy skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z Łowicką zobacz na mapie Gdyni są trzy szkoły i mnóstwo domów. Jest też przejście dla pieszych przez ruchliwą, dwupasmową w obu kierunkach ulicę. O dziwo, do dziś nie ma na nim sygnalizacji świetlnej.

- Pierwsze pisma z prośbą o instalację sygnalizacji mieszkańcy wysyłali do urzędników ponad 10 lat temu. Ile można słuchać, że w budżecie nie ma pieniędzy, że może za rok? Dlatego zadeklarowałem, że przygotuję kompletną dokumentację, projekt sygnalizacji świetlnej. Robię to zawodowo, więc nie będzie to jakiś rysunek, ale dokument, który za darmo przekażę miastu - mówi gdynianin, Wojciech Rosiński.

Skąd w nim taka determinacja? Właśnie odebrał ze szpitala swoją 21-letnią córkę, która przez osiem dni walczyła o życie. 31 stycznia przechodziła przez wspomniane przejście dla pieszych. Dwa samochody na prawym pasie zatrzymały się, by ją przepuścić, lewym jechał 20-latek w renault, który nie wyhamował. Efekt? stłuczenie pnia mózgu, obrzęk mózgu, popękany obojczyk, kłopoty z nerwami twarzy i mnóstwo mniejszych urazów.

Od 2004 roku w ciągu całej ul. Wielkopolskiej było 901 kolizji, 125 wypadków, w których zginęło 17 osób, a 153 zostały ranne. W tym czasie wprowadzono nowe oznakowanie, pojawił się fotoradar oraz patrole drogówki.

- Według policyjnych statystyk od postawienia fotoradaru nie doszło na tym odcinku do tragicznych wypadków, więc poprawa była spora. Aż do tego roku, kiedy zanotowaliśmy już dwa zdarzenia. Docelowo planujemy przebudowę skrzyżowania wraz z wyznaczeniem dodatkowych pasów do skrętów oraz zamontowaniem sygnalizacji - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Tylko, że to kolejne plany na przyszłość, o których mieszkańcy Małego Kacka słyszeli od lat. Dlatego teraz nie zamierzają odpuścić i domagają się konkretnych deklaracji. W czwartek spotykają się z wiceprezydentem Gdyni Bogusławem Stasiakiem, któremu chcą naświetlić problem. Bo wszystko jak zwykle rozbija się o to samo - pieniądze na inwestycję.

W tym roku w ciągu ul. Wielkopolskiej ruszyć ma także system sterowania ruchem Tristar, który jednak skrzyżowania z ul. Łowicką nie obejmie. Z prostej przyczyny - nie ma tam wciąż sygnalizacji świetlnej.

- Mimo tego system wpłynie na bezpieczeństwo także na tym odcinku. Inne światła będą tak ustawione, że spowolnią jazdę kierowców na całej długości jezdni. Będzie ona płynna, bo nie będzie opłacało się gnać, by nie "wypaść" z zielonej fali - przekonuje Maciej Karmoliński.

To jednak tylko pośrednie rozwiązanie problemu, bezpośrednim byłyby oczywiście światła na przejściu dla pieszych. Całkiem możliwe, że i one się pojawią, choć najwcześniej w drugiej połowie roku. Prace rozpoczną się dopiero po zakończeniu remontu ul. Morskiej oraz Chwarznieńskiej.

- Na ul. Morskiej dochodziło do większej ilości zdarzeń, więc ma ona priorytet. Nie możemy też zablokować kilku największych dróg w mieście jednocześnie. Obecnie trwają prace, w których udział bierze też policja, mające na celu określenie czy sygnalizacja bardziej potrzebna jest na skrzyżowaniu z ul. Łowicką czy Racławicką zobacz na mapie Gdyni. Za miesiąc powinniśmy znać efekty, a na jednym z nich na pewno zamontowana zostanie w tym roku - kończy Maciej Karmoliński.

Opinie (278) 1 zablokowana

  • Lepiej ustawić policjantów z radarem i z pałami,

    przy okazji chłopaki zarobią.

    • 2 2

  • "pojawił się fotoradar"

    tak w tym kraju rozwiązuje się problem bezpieczeństwa na drodze...

    • 3 0

  • naz zsrane teatry i ecsy inne stolca jest pieniądz, na sygnalizacje nie ma

    • 1 0

  • na światła pieniędzy nie ma (2)

    na szczęście znalazły się pieniądze na fotoradar. Od razu mi ulżyło...

    • 3 1

    • (1)

      słupek kretynie stoi tam od 10 lat

      • 0 0

      • czyli 10 lat temu były pieniądze na "słupek". Na światła nie. Mój ty gjeniószó

        • 0 0

  • światła to nie wszystko (1)

    20-latek wyraźnie naruszył przepisy ruchu drogowego. Nie miał prawa przejechać przez przejście. Obawiam się, że na takich kierowców światła to za mało. Wielu inteligentnych inaczej kierowców przejeżdża na czerwonym świetle. Jedynym wyjściem jest dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych dla tak postępujących.

    • 7 1

    • pierd**^sz

      glupoty moze najlepiej go ukamienowac co ?

      • 0 3

  • bzdura z prędkością

    po prostu cały problem to nie prędkość, itd.. tylko idotyzm tworzenia przejść dla pieszych bez sygnalizacji na jezdniach wielopasmowych..ja nie zatrzymuje się na takich aby przepuścić pieszych właśnie w trosce o ich zdrowie

    • 2 1

  • nie światła

    kładka tunel ale nie światła za duzo mamy przejść ze światłami .Po za tym jeżdżąc po miescie i kilka razy w tygodni Wielkopolską widzę ,że wielu pseudo kierowców nie zatrzymuje się na czerwonym świetle a w tamtym miejscu na 100% niektórzy nie bedą się zatrzymywac .Budujcie kładki nad jezdnią tylko to zabezpiecza pieszych

    • 6 0

  • Niech wprowadza przepis nakazujacy zatrzymanie sie, gdy sie widzi ze ktos chce przjsc przez ulice, do tego surowe mandaty za nadmierne predkosci (bo wiadomo, ze "kierowca" jadacy szybko nie bedzie sie w stanie zatrzymac). Tak jest w wieu innych krajach i nie ma z tym problemu rowniez w duzych miastach.

    • 3 1

  • Dając projekt za darmo robi Pan błąd!

    Ktoś nie zarobi, ktoś nie zyska, ktoś czegoś nie sprzeda.

    • 4 4

  • Taaa wszędzie światlai radary to wyprawa do centrum będzie trwała pół dnia. Kładkę niech tam zrobią.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane