• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński sposób na trolejbusy

Mariusz Kurzyk
15 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Choć co roku w Gdyni przybywa 6 niskopodłogowych trolejbusów marki Mercedes, wciąż ok. połowy taboru to stare Jelcze. Choć co roku w Gdyni przybywa 6 niskopodłogowych trolejbusów marki Mercedes, wciąż ok. połowy taboru to stare Jelcze.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej znalazło sposób na uzupełnianie taboru. Stare Jelcze wymienia na... równie stare mercedesy. Są w zdecydowanie lepszym stanie - zapewnia rzecznik ZKM Gdynia.



W tym roku mija 65 lat, od kiedy na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus. - Jesteśmy jednym z czterech miast w Polsce, po których jeżdżą trolejbusy - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Tymczasem wiele spośród jeżdżących po Gdyni trolejbusów nadaje się do natychmiastowej wymiany. Problemem jest cena: nowy trolejbus kosztuje blisko dwa razy więcej, niż autobus.

- Cztery lata temu temu zaproponowaliśmy Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej (PKT) bardzo ciekawe rozwiązanie - tłumaczy Marcin Gromadzki. - Chodziło o kupowanie używanych autobusów marki Mercedes i instalowanie w nich aparatury elektrycznej z Jelczy. Choć są to pojazdy o podobnym stażu, to o ile Mercedesy nie noszą praktycznie śladów eksploatacji, o tyle w przypadku Jelczy można napisać doktorat z korozji.

Program okazał się strzałem w dziesiątkę. Ponieważ aparatura elektryczna trolejbusu ma ok. 30 lat żywotności, gdyńskie PKT zyskało sześć niskopodłogowych trolejbusów płacąc za nie po ok. 200-250 tys. zł, czyli ok. 20 proc. ceny nowego pojazdu.

Niedawno na ulice wyjechał 21. zmodernizowany Mercedes, dzięki czemu połowa taboru trolejbusowego w mieście to pojazdy niskopodłogowe.

Ale to nie wszystko. - Zamierzamy aplikować o fundusze unijne w ramach projektu rozbudowy trakcji trolejbusowej. Pozwoli nam to na kupno 39 lub 44 fabrycznie nowych pojazdów - dodaje rzecznik ZKM.

W niedzielę przypada 65-lecie komunikacji trolejbusowej w Gdyni, a przy okazji 10-lecie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Specjalnie na tę okazję planowane jest uruchomienie 51-letniego, szwajcarskiego trolejbusu Saurer, który pojawi się na ulicach miasta. Tego dnia, po raz pierwszy, zwiedzić też można będzie zajezdnię trolejbusową.

Wcześniej, bo w nocy z piątku na sobotę (z 19 na 20 września) będzie można wziąć udział w imprezie trolejbusowej. Ulicami Gdyni i Sopotu zorganizowana zostanie specjalna wycieczka. W planie jest zaliczenie wszystkich tras trolejbusowych. Kierowcy zatrzymywać się będą na przystankach tylko na żądanie pasażerów po to, aby zrobić pamiątkowe zdjęcie.

Wydarzenia

Opinie (81) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia to stolica europejskiego biznesu, mekka turystyczna i metropolia (2)

    która wchłania trolejbusy z całego świata

    • 1 0

    • jak czarna dziura! (1)

      Jako miasto ma tylko jedną wadę - możliwość przeczytania najnowszych wiadomości o niej w internecie przez każdego - w tym także mieszkańców nieudolnych miast, którzy wyładowywują na niej swoją frustrację.

      • 0 0

      • I dobrze.

        Lepiej niech frustraci z innych miast wyładowują się tutaj niż na ulicy. W końcu nie jest im łatwo. Z racji wykonywanej pracy dużo podróżuje po Polsce i też bym był sfrustrowany mieszkając np. w Koluszkach. Gdynia jest OK.

        • 0 0

  • Gdynia posiada najlepszą komunikację miejską! :D

    • 2 0

  • Tylko ile marecedes woził ludzi za granicą (2)

    a ile jelcz u nas kilka lat temu :))
    Jelcze po 15 lat przeładowane jeździły pod góry typu Karwiny i tak cud że do tej pory jeżdżą !!!

    • 2 0

    • nie znasz się, Jelcze były jednymi z lepszychy pojazdów w Europie

      jak i może na świecie! Tyle wytrzymały tyle przejechały!

      • 0 0

    • Może nie nalepsze ale

      jelcze wiecznie przecież przeładowane a mercedes za granicą wątpię. Piszą i narzekają wiecznie na ikarusy i jelcze a mało który pojazd by taką eksploatacje wytrzymywał jak u nas. Sam pamiętam jak nie udało mi się wsiąść kilka razy albo na drzwiach stałem przygnieciony tłumem o nacisku wielu ton :))

      • 0 0

  • (7)

    uprzejmie proszę, oszczędźmy sobie wszyscy porównania Gdańska i Gdyni i tego kto ma lepszy ZKM...

    poza tym trolejbusy to bardzo fajna sprawa. nie zużywają bezpośrednio paliwa pierwotnego, tylko korzystają z trakcji elektrycznej, która to z kolei dostarcza energię wytworzoną również z paliwa pierwotnego, ale wytworzonej z większą sprawnością, no i nie z ropy naftowej, tylko węgla, a w przyszłości przy znaczącym udziale źródeł odnawialnych

    korzystajmy z trolejbusów!
    to dobre dla środowiska i drogi się mniej korkują, gdy więcej osób jeździ komunikacją miejską. a mniej korków to ponownie zysk dla środowiska

    • 1 0

    • i tak wynika z tego, że gdańsk ma najlepsza komunikację (1)

      • 0 0

      • zerknij se w rankingi, jestescie na szarym koncu, pierwszy krakow, potem poznan, a trzecia gdynia. Czyste fakty, przestance pisac te glupoty

        • 0 0

    • Korki (1)

      Ale trolejbusy mają jedną poważną wadę - stoją w korkach tak samo jak autobusy. W tym przypadku wolę model gdański rozbudowy sieci tramwajowej

      • 0 0

      • wydzielone pasy

        wystarczyłoby wprowadzić wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej w najbardziej zakorokowanych miejscach - miałoby to ten plus, że dotyczyłoby także autobusów (w Gdańsku wydzielone torowiska wcale nie ratują autobusów jadące do centrum od stania w korkach)

        • 0 0

    • główną zaletą trolejbusów jak i tramwaji (1)

      jest to że w miescie jest mniej spalin ale za to gdzie indziej jest więcej - w pobliżu elektrowni. Odnawialna energia na dużą skale to w Polsce narazie odległa przyszłość ale cieszmy się że wogole coś sie w tym kierunku robi. A jeżeli ktoś chce naprawde dbać o środowisko to niech cześciej chodzi piechotą a nie jezdzi samochodem do sklepui na drugi koniec ulicy albo jeden przystanek dalej...

      • 0 0

      • albo jeździjmy więcej rowerami
        cały świat tak robi, tylko Polska jakoś nie
        ja przyznam się że sam niewiele jeździłem, ale to dlatego że mi rower ukradli... ale! ostatnio używałem nie pożyczonego i muszę powiedzieć, że nawet mamy w tym 3mieście jakieś ścieżki rowerowe i tak naprawdę przemieszczanie się (nawet na dużych odległościach rzędu kilku km) jest porównywalne czasowo z komunikacją miejscą do której trzeba najpierw dojść, poczekać chwilkę i później znowu gdzieś dojść

        rower jest spoko

        • 0 0

    • ktos zyskuje, ktos traci

      Jesli bede jezdzil komunikacja miejska to w dlugim okresie czasu wyjde finansowo na zero bo oszczednosci zezre choroba, ktora sie przyplacze w zimnym autobusie albo w drodze na przystanek. Mozna tez dostac w ryja za darmo lub za dodatkowa oplata (wtedy koszty podwojne). A kto wtedy zyskuje? Ano ci ktorzy i tak jezdza samochodami. Maja wtedy luzniejsze drogi i wiecej klientow (jesli chodzi o np lekarzy, czy szefow ZTM itp)

      • 0 0

  • JESIEN IDZIE

    a na fotce z trajktkiem widać, że zimno, zero liści, ciemno, morko... będzie jesień, załamka :(

    • 1 0

  • Brawo dla Gdyni że nie mają Renomy (3)

    dzięki temu mógłbym nawet jeżdzioć starą komunikacją miejską
    oni nie muszą się obawiać pobić śmierdzących kontrolerów często napitych i dynia ma 100% kasy z kar dla siebie.

    W dańsku 100% bierze cfaniak kolea Lisickieo.Pobicia to normalka!

    • 1 0

    • Wczoraj Renoma mnie skasowała bo bilet miałem pognieciony (1)

      banda złodziei !!!

      • 0 0

      • Wybronisz się, napisz szybko odwołanie.

        Wejdź też na renomastop.pl. W razie czego powiem Ci jak postępować. Nie mają szans.

        • 0 0

    • dobrze, że nim tyłka nie wytarłeś

      O bilet należy dbać jak o każdy inny dokument. A Renoma robi to co do niej należy, czyli zwalcza oszustów okradających miasto.

      • 0 0

  • (1)

    jak dla mnie nowe trajtki sa ok tylko nielubie zbyt dlugich pozdrozy nimi wiec zal mi wszystkich z morskiej i okolic :/ nie ma porownania jelcze musza kiedys odejsc tak jak ikarusy ktorych juz nie ma, ja nie narzekam bo widac jak sie wszystko zmienia w naszej komunikacji.

    • 1 0

    • Ikarusow nie ma w Gdyni

      Ale gdzie indziej sa i radza se "swietnie"

      • 0 0

  • ten świszczący dźwięk z solarisów.... (1)

    ahhhhh, mógłbym go słuchać godzinami!!!!!!!!! :D

    • 1 0

    • popieram

      • 0 0

  • (3)

    Podac nazwisko Idioty ktory decyzja o budowie zajezdni trlejbusowej na Grabowku jak i umiejscowieniem tuz za nia osrodka szkolenia kierowcow zakorkowal ul. Morska. W godz. szczytu korki siegaja juz do UM. BRAWO!!!

    • 1 0

    • ze co? idota to jestes Ty, korki moze i sa na tej ulicy, a raczej zatory ale napewno nie siegajace UM, a pozatym przed budowa tej zajezdni bylo dokldani etak samo, tam w dzien nie zjezdzaja ani wyjezdzaja zadne trajtki. No moze sie bym zgodzil z osrodkiem szkolenia, powoduje to pewne utrudnienia ale nie na tej ulicy a na ogoleni calej chyloni.

      • 0 0

    • osoba ta jak wydaje pozwolenia to nie sprawdza tego, czy bedą korki czy nie

      • 0 0

    • Towarzysz Wojciech Szczurek

      • 0 0

  • dlaczego na zdjeciu obok trajtka nie ma NASZEGO WIELKIEGO Prezydenta nad prezydenty (3)

    dlaczego też nie ma napisane ze to wszystko zawdzieczamy Jemu i tylko Jemu

    • 1 0

    • Ciekawe co ty zrobiłeś dla naszego miasta !

      Chociaż przestałeś już pluć na chodnik ?

      • 0 0

    • Prezydent Szczurek nie jest takim megalomanem jak Prezydent Adamowicz, który bez skrupułów pokazuje gdzie się da

      • 0 0

    • Chyba masz jakiś kompleks.

      Jeśłi masz coś do zarzucenia Prezydentowi Gdyni to napisz konkrety a nie jakieś idiotyzmy. Swją drogą na pewno Gdynia i Gdynianie zawdzięczają mu wiele. WIęcej na pewno niż tobie (celowo z małej litery)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane