• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński sposób na trolejbusy

Mariusz Kurzyk
15 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Choć co roku w Gdyni przybywa 6 niskopodłogowych trolejbusów marki Mercedes, wciąż ok. połowy taboru to stare Jelcze. Choć co roku w Gdyni przybywa 6 niskopodłogowych trolejbusów marki Mercedes, wciąż ok. połowy taboru to stare Jelcze.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej znalazło sposób na uzupełnianie taboru. Stare Jelcze wymienia na... równie stare mercedesy. Są w zdecydowanie lepszym stanie - zapewnia rzecznik ZKM Gdynia.



W tym roku mija 65 lat, od kiedy na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus. - Jesteśmy jednym z czterech miast w Polsce, po których jeżdżą trolejbusy - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Tymczasem wiele spośród jeżdżących po Gdyni trolejbusów nadaje się do natychmiastowej wymiany. Problemem jest cena: nowy trolejbus kosztuje blisko dwa razy więcej, niż autobus.

- Cztery lata temu temu zaproponowaliśmy Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej (PKT) bardzo ciekawe rozwiązanie - tłumaczy Marcin Gromadzki. - Chodziło o kupowanie używanych autobusów marki Mercedes i instalowanie w nich aparatury elektrycznej z Jelczy. Choć są to pojazdy o podobnym stażu, to o ile Mercedesy nie noszą praktycznie śladów eksploatacji, o tyle w przypadku Jelczy można napisać doktorat z korozji.

Program okazał się strzałem w dziesiątkę. Ponieważ aparatura elektryczna trolejbusu ma ok. 30 lat żywotności, gdyńskie PKT zyskało sześć niskopodłogowych trolejbusów płacąc za nie po ok. 200-250 tys. zł, czyli ok. 20 proc. ceny nowego pojazdu.

Niedawno na ulice wyjechał 21. zmodernizowany Mercedes, dzięki czemu połowa taboru trolejbusowego w mieście to pojazdy niskopodłogowe.

Ale to nie wszystko. - Zamierzamy aplikować o fundusze unijne w ramach projektu rozbudowy trakcji trolejbusowej. Pozwoli nam to na kupno 39 lub 44 fabrycznie nowych pojazdów - dodaje rzecznik ZKM.

W niedzielę przypada 65-lecie komunikacji trolejbusowej w Gdyni, a przy okazji 10-lecie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Specjalnie na tę okazję planowane jest uruchomienie 51-letniego, szwajcarskiego trolejbusu Saurer, który pojawi się na ulicach miasta. Tego dnia, po raz pierwszy, zwiedzić też można będzie zajezdnię trolejbusową.

Wcześniej, bo w nocy z piątku na sobotę (z 19 na 20 września) będzie można wziąć udział w imprezie trolejbusowej. Ulicami Gdyni i Sopotu zorganizowana zostanie specjalna wycieczka. W planie jest zaliczenie wszystkich tras trolejbusowych. Kierowcy zatrzymywać się będą na przystankach tylko na żądanie pasażerów po to, aby zrobić pamiątkowe zdjęcie.

Wydarzenia

Opinie (81) ponad 20 zablokowanych

  • Ludzieeeee :)

    Odwalcie się od trolejbusów !!!! Trajdki to tradycja, historia, superprzyjemność i superatrakcja Gdyni :) Kiedy jadę swoim starym fiaciorem przez Gdynię i widzę trajdka, to normalnie łezka się w oku kręci, ustępuję im miejsca z szacunem :) Jedno z niewielu miast w Polsce, które ma odwagę (no i kasę) na utrzymanie trajdków :) Są wspaniałe :) Pamiętacie "Misia" ? Córce nadaje się imię TRADYCJA :) No chyba, że GLUTY (30-40 latkowie) uważają, że historia zaczęła się w 1989 roku :(

    • 0 0

  • Re:

    Nie mieli ropy naftowej. Mieli za to węgiel z którego produkowali energie elektryczną. I dlatego dziś w Gdyni mamy trolejbusy.

    • 0 0

  • bzdury są tu opowiadane.Wiele Jelczów np model 120 MTE zostało wyprodukowanych w latach 1997-2000 więc nie są to takie stare wozy część jest w stanie lepszym niż dobry korozji na nich nie widać.Powiem nawet że kilka Mercedesów z początku przeróbek czyli z lat 2004/2005 ma się dużo gorzej niż nawet 20 letnie PRki 110.Kupują te Mercedesy 0405 bo ich nie stać na nowsze modele i roczniki.Często się zdarza że Jelcza zastępuje starszy o rok czy dwa Mercedes.Te Jelcze z najstarszych roczników czyli 1988 89 1990 1991 zostały w latach 2001-2004 poddane naprawom głównym czyli zostały rozebrane do kratownicy wyremontowane i zbudowane niemal od nowa także nie mówmy że to są wozy takie jak z fabryki 20 lat temu bo mają wiele ulepszeń.

    • 0 0

  • Trajtek to samo dobro (6)

    Dobrze, że Gdynia nie poszła w ślady innych miast i lobby autobusowo-tramwajowego. Nawet w Europie dziś, mimo że zostały jeszcze bardziej wyparte przez autobusy, nadal można je spotkać, m.in. w Holandii czy w Szwajcarii gdzie komunikacja miejska jest fantastyczna.
    W Polsce wprowadzono trajtki dopiero przed II wojną światową w Poznaniu a obecniepozostały jedynie w Lublinie, Gdyni i Tychach. Najgęstszą i z najdłuższą linią jest trasa gdyńska o dł. w obie strony ok.41 km. Ograniczenia szkodliwej emisji spalin i łatwiejsza w Polsce możliwość pozyskiwania energii elektr. z czystych źródeł(np.odnawialnych), trolejbusy dziś przeżywają renesans. Pojazdy te mają lepsze przyspieszenie niż autobusy, podczas ruszania zużywają wielokrotnie od nich mniej energii, a przy tym nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania (zwłaszcza te, które kursują w Szwajcarii) co ogromnie wpływa na zużycie energii elektrycznej podczas jazdy w warunkach miejskich. Gdynia ma tu dużo do zrobienia, ponieważ jest to miasto położone o dużych nachyleniach jezdni.Do tego podczas eksploatacji praktycznie nie emitują zanieczyszczeń, a ich bieg jest zazwyczaj b.cichy nie tylko od autobusów, ale i tramwaju i SKM-ki, dzięki tłumieniu odgłosów jazdy przez opony. Koszt budowy sieci trakcyjnej jest dużo niższy w przypadku tramwajów, mimo, że sieć trakcyjna trolejbusów jest bardziej skomplikowana niż tramwajowa, posiada bowiem dwa przewody jezdne. Poza tym trolejbusy mają lepszą od tramwajów przyczepność, dzięki czemu mogą gwałtowniej przyspieszać i hamować, co zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji. Charakteryzują się także większą zdolnością pokonywania wzniesień - co w Gdyni nie jest bez znaczenia. Wielka szkoda, że nie będzie nowych linii trolejbusowych na Witomino, Fikakowo, do Rumi i hali (gdańsko-sopockiej)"na granicy", co doskonale rozwiązałoby problem - przynajmniej za unijne pieniądze - no, ale nasz marszałek z preziem gdańskim się nie popisali:( . I bez tej pozytywnej opinii wojewódzkiej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie dopuści do konkursów tych inwestycji:(( Gdańsk przedłużał, jak zwykle kluczył, aby odpowiedzieć na NIE, używając nieprawdziwego argumentu o technicznej niemożności połączenia trakcji trolejbusowej i tramwajowej:)). Władze Gdańska widać nie wiedzą, że takie rozwiązania są ogólnie stosowane w wielu miastach Europy.

    • 0 0

    • Trolejbusy to przezytek (3)

      W Bazylei własnie likwidowana jest sieć trolejbusowa. To juz drugo w przeciągu kilku lat likwidacja trakcji trolejbusowej w tym kraju.
      Niestety trolejbusy są drogie w eksploatacji do czasu kiedy w Gdyni nie wybuduja buspasów na Morskiej zawsze będą stac trajtki w korkach.

      • 0 0

      • buspasy (2)

        fakt, ale i autobusy też lepiej by się po nich poruszały:))

        • 0 0

        • Gdynia nie ma pomysłu na buspasy (1)

          Nie interesuje mnie czy jadę autobusem czy trolejbusem skoro i tak stoję w korku.

          • 0 0

          • pomysł na buspasy

            może i będzie, ale należałoby zmienić i dostosować Prawo o ruchu drogowym podobne do wiodących stanów USA. A to już spr.rządu

            • 0 0

    • mało jasno > do ww.

      Koszt budowy sieci trakcyjnej"trolejbusowej" jest dużo niższy"niż" w przypadku tramwajów, mimo, że sieć trakcyjna trolejbusów jest bardziej skomplikowana niż tramwajowa.
      - wstawiono w cudzysłowie (dla jasności)

      • 0 0

    • Na szczęście trakcje na Witomino i Fikakowo nie są jeszcze kompletnie stracone. :)

      • 0 0

  • (1)

    Ja nie moge doktorat o korozji ileś facet siedział nad tym tekstem chyba tyle ile mają te Jelcze bo ja jeszcze korozji nie widziałem a Jelcze są bardzo dobrymi trolejbusami a te mercedesy dajemy zrobić niemcom dużą kase za te gówna (przepraszam za słowo) Które jak jadą to im się podłoga rozpada i są głośniejsze niż najstarszy Ikarus Diesel jak go się uruchamia po czasie. Ty facet napiszeszdoktorat o niby korozji ale chyba korozji twojej pamięci bo ci się z wszystko poodwracało. Ja napisze habilitacje o Superwygodzie i małej ilości eksploatcji. W tych mercach ogrzewanie nie dziala to zauwazył to żur i zamiast na złom to się poświęcił i oddał dla wygody paażerów, najlepsza to jest okładzina na ścianch stara wykładzina ze starej bazy PKT. Pkt powinno dostać nagrodę za Ekologię ! Bo nie wyrzuca starych wykładzin ale je wykorzystuje ponownie do Mercedesów.

    Mercedes Superpartia k.....

    • 0 0

    • Firma Gr.f zarabia na sprowadzaniu uzywanych mercedesów

      • 0 0

  • Trolejbusy to ekologia

    Najstarszy jelcz z 1987 roku do tej pory jeździ, a solaris-szkoda pisać.Mało
    w nim miejsc siedzących.Najbardziej podobają mi się trajtki przerobione czyli mercedes od 1996 roku.Przestronność, komfort,nie ma tej szarości
    jak w tych starszych mercedesach.Poza tym jelcze są niby leciwe ale po przejściu modernizacji jeżdżą!Przerobiony autobus na trolejbus jest lepszy
    jak nowy solaris.Żeby było więcej mercedesów jak solarisów.

    • 0 0

  • ekologia nad ekologie

    Trajtki są i (chyba będą ) historią Gdyni. JEŚLI ICH ZABRAKNIE TO BĘDZIE WINA POLITYKÓW!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • (1)

    a gdzie program tego nocnego przejazdu?

    • 0 0

    • na stronie ZKM miał być od wczoraj.

      • 0 0

  • PROGRAM JEST NA STRONIE WWW.ZKMGDYNIA.PL

    • 0 0

  • TRZEBA WEJSC NA FORUM I KLIKNĄC NA 65 LECIE

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane