• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie Centrum Filmowe zmieni charakter Placu Grunwaldzkiego

Patryk Szczerba
26 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Inwestycja ma spowodować, że Plac Grunwaldzki będzie miejscem przyjaznym mieszkańcom.


Nowy gmach, parking oraz kolejka górska będą elementami Gdyńskiego Centrum Filmowego zobacz na mapie Gdyni, którego budowa ruszy w kwietniu i pochłonie ponad 37 mln zł. Przy okazji zmieni się charakter Placu Grunwaldzkiego zobacz na mapie Gdyni, który w większości zajmą trawniki. Opozycja nadal nie zostawia na tej inwestycji suchej nitki.



Czy trawnik zamiast kostki na Placu Grunwaldzkim to dobry pomysł?

Nowy trzykondygnacyjny budynek o powierzchni 3,5 tys. m.kw. stanie obok Placu Grunwaldzkiego zobacz na mapie Gdyni w okolicach ul. Wybickiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni i ma służyć przede wszystkim studentom działającej od ponad czterech lat w mieście szkoły filmowej. Ta będzie wykorzystywała jednak obiekt tylko w 40 proc. W gmachu zaplanowano m.in. trzy sale kinowe oraz aulę na 230 miejsc.

- Będziemy chcieli kształcić 120 studentów na trzech kierunkach: reżyserii, studium produkcji audiowizualnych oraz filmoznawstwie. Oprócz tego liczymy na prężną działalność Klubu Filmowego oraz spotkania z twórcami, nie tylko w ramach festiwalu filmów fabularnych - wyjaśnia Leszek Kopeć, dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej.

Ciekawostką ma być możliwość wyświetlania z budynku obrazów dla widzów zgromadzonych na Placu Grunwaldzkim oraz dach pokryty zielenią. Będzie on jednak niedostępny dla mieszkańców, a nawet większości studentów i ma być wykorzystywany tylko podczas specjalnych okazji związanych z nagrywaniem materiałów filmowych.

Dla mieszkańców przygotowano głównie parter, gdzie swoje miejsce znajdzie sklep z multimediami, restauracja oraz klub dla osób zainteresowanych filmem. Część powierzchni zostanie prawdopodobnie wynajęta komercyjnym podmiotom.

- Postawiliśmy na oszczędną bryłę, prostotę, stąd szklana elewacja oraz takie rozwiązania jak dyskretne podświetlenie i odkryte na dole patio. Mamy niezbyt duże środki na realizację ale zapewniam, że przypadnie ona wszystkim do gustu. Nie zapominajmy przy okazji, że gmach szkoły to tylko jeden z elementów większej całości - przekonywał zainteresowanych podczas prezentacji inwestycji w Infoboksie Zbigniew Reszka, prezes pracowni Arch Deco - zwycięzcy konkursu na projekt centrum.

Na nią będzie się składał także zaaranżowany od nowa Plac Grunwaldzki. Dotychczasową kostkę zastąpi poprzecinany chodnikami trawnik. Pojawią się ławki, nowe lampy. Modernizacji zostanie poddana także muszla koncertowa, która również będzie podświetlona.

- Liczymy, że to miejsce będzie pełniło funkcję Hyde-Parku, miejsca spotkań i odpoczynku dla mieszkańców. Dlatego nie chcemy jej zamykać, a wręcz zachęcać do chodzenia po trawie - podkreśla Reszka.

Furorę ma robić kolejka górska. Mimo wątpliwości co do zasadności jej budowy, które zgłaszali m.in. opozycyjni radni, nowy środek transportu - to już przesądzone - będzie zawoził chętnych na szczyt Kamiennej Góry. Czerwony wagon zabierze jednocześnie od 12 do 16 osób na wysokość 39 metrów w dwie minuty. Póki co, nie wiadomo, ile będzie kosztował wjazd.

Dla kierowców przygotowano podziemny parking na ponad 200 miejsc. Pozostawienie auta będzie płatne i ma kosztować tyle, ile zmotoryzowani płacą za parkowanie w mieście. Do parkingu poprowadzą cztery odrębne wejścia.

- Po zakończeniu budowy dostępnych będzie 5 tys. m kw. powierzchni, pełną infrastrukturę i bezpośrednie połączenie z Teatrem Muzycznym, dzięki czemu liczymy, że zostanie rozwiązany problem z parkowaniem dla osób przyjeżdżających na spektakle. Dodatkowo w podziemiach pojawią się publiczne toalety - zaznacza Tomasz Dąbrowski, projektant z firmy Arch Deco.

Opozycja na pomysłach władz miasta związanych z inwestycją nie zostawia suchej nitki. Wątpliwości wszystkich budzi przede wszystkim jej zakres, a zwłaszcza kolejka górska, która będzie kosztowała 6 mln zł.

- Budowa parkingu jest potrzebna i co do tego nie ma wątpliwości. Nawet gmach szkoły może być również długofalowo trafioną inwestycją, ale kolejka górska na Kamienną Górę to już pewnego rodzaju bizancjum. Mamy tyle innych miejsc, które można by lepiej promować, zamiast sztucznego kreowania wzniesienia jako wielkiej atrakcji. Pamiętajmy też, że całość powstaje za pożyczone pieniądze, które trzeba będzie kiedyś zwrócić - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Budowa kompleksu będzie kosztowała ponad 37 mln zł i zakończy się w czerwcu 2015 roku. Zostanie sfinansowana z dwóch źródeł - pożyczki z unijnego programu Jessica (ponad 22 mln zł) oraz budżetu Gdyni (ponad 15 mln zł).

Miejsca

Opinie (240) 2 zablokowane

  • nareszcie parking

    liczę na to, że po zbudowaniu parkingu zostanie wprowadzony zakaz zatrzymywania i postoju na Armii Krajowej w okolicy skrzyżowania ze Świętojańską

    • 3 2

  • wciskają gdzie się da

    to w gruncie rzeczy jest niewielki plac, choc na załaczonych zdjęciach wydaje sie większy. Wystarczyłoby posiac trawe i byłoby to fajne miejsce do relaksu,a po co ten szklany moloch to nie wiem. Gdynia i tak jest już ciasna a ciągle jest zabudowywana.

    • 8 4

  • kolejka na Kamienna Górę

    kolejka na kamienna górę dowiezie wreszcie klientów do restauracji na Kamiennej Górze Teraz właściciel pan Janusz Hirsch ma pustki w kasie a jak konserwator pan Robert Hirsch zaopiniuje decyzje na terenie ścisłej ochrony konserwatorskiej
    Myślicie, że to zbieżność nazwisk
    , taki przypadek :))))))

    • 13 3

  • (1)

    Potrzebne "jak umarłemu kadzidło". Czas wysłać Śzczurka i samorządność wraz z ich "wizjami" - jakie śmiało można określić OMAMAMI - na "zieloną trawkę". Jak można dopuścić do realizacji projektu jaki "w 40% będzie wykorzystany"!? PO co i dla kogo aż takie przewymiarowanie!? Koszmar. Nie musimy finansować takich absurdów! Czas zagłosować PRZECIW Śzczurkowi i jego samorządności w najbliższych wyborach samorządowych. Tylko PRZEGRANA Śzczurka przerwie nieracjonalne wydawanie środków z naszych podatków.

    • 12 5

    • racja

      • 1 0

  • "powstaje za pożyczone pieniądze, "

    no a co ma robić, jak PO zablokowało większość dofinansowania UE pozostawiając tylko niekorzystne ochłapy. A na lokomotywę napędowa i rozwojową jaką jest modernizacja wojskowego lotniska poprzez swoich kolesi w Brukseli chcą na dodatek zniszczyć publiczne skromne miejskie pieniądze.

    To już jest perfidia dla potęgi?

    • 3 8

  • projekt placu (1)

    Nie wiem na ile ta inwestycja podniesie prestiż miasta ale wiem, że na pewno przydałby się tunel łączący hutniczą z Chylonią, ścieżki rowerowe na hutniczej, nowe chodniki na Pogórzu i Obłużu i na wielu, wielu zapomnianych przez Urząd Miasta, ulicach miasta. Prestiż miasta to jego infrastruktura nie tylko w samym centrum ale w każdym innym miejscu miasta. Gdynia się rozrasta, na jej obrzeżach miejscami ludzie toną w błocie i naprawdę nie jadą do centrum, żeby pospacerować sobie po chodnikach jak z bajki. Chcieliby mieć je u siebie po własnym domem. Chyba jednak czas na zmiany w Gdyni zbyt długie sprawowanie władzy, jak widać, zmienia perspektywy patrzenia na wiele spraw.

    • 13 0

    • Kinga, ale tunel prestiżu nie przysporzy, więc po co go budować

      :)

      • 3 0

  • Gdynia się zmienia ,tyle że na plakatach !!!!!!!!!!!!!!!!!! W rzeczywistości wygląda jak ul. Jana z Kolna czyli dziadostwo w centrum miasta .

    • 13 3

  • po co zielony dach

    skoro dokoła dużo zieleni? takie zabiegi stosujemy, gdy dokoła jest beton, a nie z 3 stron otaczająca zieleń. marnotrawstwo kasy. bezmyślne kopiowanie rozwiązań z krajów skandynawskich, które modne były dobre 20 lat temu.

    • 8 2

  • Paskuda, co za fatalna bryła.

    tzw. sześcian komunistyczny.

    • 9 2

  • A czy to nie jest ziemia prywatna do zwrotu dla Skwiercza?

    Nie wiem tak tylko pytam

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane