• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Jeżeli p.Dulkiewicz nie doniesie na Gdynie to urzędasy z Brukseli może dadzą spokój i 100 baniek uratujemy (2)

    Może to bedzie jakieś żródło dochodu aby spłacić 700 ml. długu jaki ma Gdynia?

    • 7 7

    • bedzie to kolejna studnia bez dna

      • 0 2

    • genau - dokladnie

      • 1 0

  • Ktoś pana panie Sielski robi w bambuko. Proponowałbym jednak najpierw dobrze sprawdzić co lata nad Europą, bo ruch General Aviation (prywatne awionetki) to może 1% tego co pan pokazał na zrzucie ekranu.

    • 5 3

  • Lotnisko

    Znowu artykuł dla baranów z Gdyni,dla mydlenia oczu.Szczurek kończy kadencje i odejdzie w chwale i glorii bo przez 22 lata nic nie zrobił dla Gdyni.Wladze Gdańska i Sopotu odradzały budowanie lotniska ze względu na to ze nie będzie wykorzystane.Czemu?Niech ktoś spróbuje dojechać w godzinach szczytu z Obluza albo na Obłuze.Brak dróg dojazdowych,infrastruktury,autobusów czy kolejki jak to jest w Rębiechowie.Ludzie to przekręt stulecia 770mln pln poszło w piach a winny temu prezydent chodzi na wolności.Te pieniądze powinny być zainwestowane w port i koleje bo Gdynia to port i na nim my wszyscy mieszkańcy byśmy zarobili plus mieli prace.Dalekowzroczny megaloman jednak wolał postawić na turystykę i biedaków co 2 pln zostawia na śmierdzących frytkach i zapiekance.Port jest sercem tego miasta i żyła złota,niestety bezmyślni urzędnicy dbają tylko i wyłącznie o deweloperów i własne kieszenie.Dno.

    • 6 5

  • Gdynia zainwestowała wielką kasę w lotnisko, które administracyjnie leży w powiecie puckim. Czy podatki i większość kasy zostanie w tym powiecie. Pierwszym warunkiem uruchomienia tego lotniska powinno być przesunięcie granicy powiatu, żeby pieniądze z lotniska wracały do inwestora.

    • 3 3

  • Bezsens !!!!!!

    Nie ma Gdynia na co wydać pieniędzy ,naprawdę????? Mamy mnóstwo potrzeb w postaci zniszczonych chodników ,ulic ,peronów SKM ,dofinansowania służby zdrowia, szkół,przedszkoli.... Teren przed stacją SKM Leszczynki woła o pomstę do nieba ,dziura na dziurze ,nie można zaparkować auta by go nie uszkodzić..... Naprawdę tylko lotniska nam w Gdyni brakuje ??????? Zaraz potworzy się miejsca pracy dla prezesa lotniska i jego świty za konkretną sumkę co miesiąc więc kasa będzie wypływać szerokim strumieniem a roboty będą mieć tyle co kot napłakał !!!!!!! Gdzie jest więc sens budowy tego lotniska jak mamy dobrze działające w Rebiechowie ??????

    • 2 5

  • wiecej samolotów = zły wpływ na klimat

    Tylko tak dalej. Zamiast inwestować w szybkie połaczenia kolejowe to będzie lotnisko. chore

    • 4 3

  • Dojazd (1)

    Kto zdradzi tajemnice jak pasażerowie samolotów(???)z tego zad*pia mieli dostać się gdziekolwiek?Może Kwiatkowskiego:):):):):)?Przekret stulecia.

    • 6 3

    • zad*pie?

      Powiat pucki ma największy potencjał turystyczny na Pomorzu.

      • 0 0

  • Później

    A będzie miał kto tym latać szpitale jadą już na oparach może parę respiratorów, na biznesy pora później teraz trzeba ogarnąć inne sytuacje właśnie po to by chwalić się planami choć nie zawsze przemyślanymi.

    • 1 3

  • (1)

    To miejsce na festiwal Opener, a nie na jakieś tam samoloty!!!! (ironia)

    • 1 7

    • opener szkodzi

      • 0 0

  • Szczur zmarnuje kolejne miliony z budzetu miasta

    Zmarnowane 100+ mln i wciaz dochodza kolejne. Budzet od lat na defocycie, od tych milionow trzeba placic odsetki. Nie ma na drogi w miescie a maja na lotnisko dla awionetek..... Skrajna niegospodarnosc

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane