• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Panie prezydencie

    Za co pan zbudował dwa domy w Wiczlinie i Koleczkowie?Czy pan ma jakieś powiązania z restauracja Baracuda na bulwarze?Czy pana rodzina ma jakieś koneksje z firmą drogową MTM?Czy może pana brat ma powiązania?Jaki jest budżet miasta i stan finansów bo na stronie miasta ostatnie uaktualnienie jest z roku 2017?

    • 8 6

  • Odpowiadając do komentarzy odnośnie lotniska dla GA (1)

    Tak wiadomo część z was sie burzy bo niby jak to? 100 milionów wydane, drugie tyle pewnie poszlo bokiem a teraz niby 3 samolociki GA mają z tego korzystać na krzyż i gdzie tu na utrzymanie zarobić tak?

    Otóż powiem wam: To że Gdynia zrobiła machloje z kasa i z tym lotniskiem i że plan sie nie powiódł to już wasza sprawa, rozwiążcie to sobie sami. Ale teraz z tego lotniska trzeba zrobić pożytek, trzeba dać ludziom to czego potrzebują a potrzebują lotniska dla GA. Nie potrzeba tu lotniska pasażerskeigo dla lini lotniczych żeby jakieś arbuzy czy benki latały ludziom nad glowami bo od tego ejst lotnisko w gdansku. A w Polsce naprawde jest problem z lotniskami dla malego lotnictwa GA, dlatego to lotnictwo sie nie rozwija a prędzej upada to jest straszne. A to czy to lotnisko zarobi na siebie czy nie to już zostawiam w gestii zarządzającego czy operatora by zrobili taki plan i marketing by to bylo mozliwe- a jest mozliwe, jest mozliwe by tu byly regularne lądowania, mozna stworzyc hangary postojowe, serwis, bazy dla malych przeladunkow, bazdy i terminal malych lini lokalnych, mozna wszystko wzorując sie na lotniskach z USA. I lotnisko zarobi, ale trzeba miec troche o tym pojecia i trzeba chciec a nie znowu jakis urzednik sie odpali z nowym pomyslem, to jest sporo terenu i sporo oplat do wykonania w ciagu roku czy miesiaca ale idzie to ogarnąć.

    p.s jak w ogole można hejtować lotnictwo i lotniska?? Heloł ludzie coś z wami nie tak od tej epidemii

    • 10 4

    • jak? ano tak

      Ze obecnie ludzie nie widzieli granic i zatrucie postepowalo lawinowo.

      NIe dalo sie juz zyc w miastach tak malych jak te trojmiesjkie. To naprawde zle.

      Bo lotnisko bolka widac bylo szlo na rekordy. NAwet dyrektor nie zamknal lotniska dla lotow z Wloch jak bylo juz wiadomo o rozszerzajacej sie tam pandemii.

      Teraz mam czyste powietrze niebo normalne i przyjazny klimat na zewnatrz. Jk bylo jeszcze do roku 2001.

      • 0 0

  • Gdynskie lotnisko-moglo by obslugiwac ruch lotniczy dla obu Ameryk.

    Gdy wroci rynek przewozow-jesli wroci-lotnisko Gdynskie polaczone z lotniskiem w Gdansku-moglo by przejac role lotniska we Frankfurcie dla Rosjan i calej sciany wschodniej. Gdansk i Wizzair weszly by na rynek prze pasazerow na lotnisko przelotow na wschodzie laczac Gdansk z miastami w Rosji Bialorusi,Ukrainie..z Gdanska wewnetrzna linia kolejowa (szynobusy lotniskowe ) przewiozla by pasazerow do Gdyni ponownie by ludzie nie musieli ponownie przechodzic tam odprawy i stac w kolejkach odprawy.z Gdyni lecieli by do miast w USA i Ameryki Polodniowej,Cuby,itp.. ale skonczy sie jak zwykle ..Miasto odda 340 hektarow agencji wojskowej a Agencja Mienia Wojskowego szybko i korzystnie rozparceluje ten teren za grube miliony dla deweloperki...Zalozymy sie?

    • 8 4

  • lotnisko (1)

    Pani na stołku w urzędzie marzy się lotnisko to nie zabawa to są miliony a potrzeb jest dużo

    • 2 4

    • Ta pani to PiSiora, więc teraz czuje się pewnie. A" kompetencje" jak u wszystkich z tej opcji.

      • 0 0

  • Gdynia w ruinie!

    • 5 4

  • Wszystkie miasta tną inwestycje ze względu na pandemię. Gdynia nie musi, ponieważ żadnych inwestycji w mieście nie ma. Znowu Szczurek górą!

    • 4 3

  • A co z dojazdem????!!!!!!!!!! (2)

    A jaki jest plan na rozbudowę infrastruktury drogowej do lotniska z centrum ?.Już teraz gdy lotnisko jeszcze nie działa dojazd do północnych dzielnic Gdyni to dramat.

    • 9 2

    • Dojazdy (1)

      ja myśle że gdyby władze i zarzadzający lotniskiem ustalili plan rozwoju lotniska dla malego lotnictwa GA, dobrze by przemysleli wszystko wliczając konsultacje i debaty z mieszkańcami, oraz firmami z pomorza to dopiero wtedy można myśleć o nowych drogach dojazdowych do lotniska, ale koniecznie rozdzielając ruch cieżarowy i ruch osobowy. Co prawda do takiego lotniska nie był by potrzebny jakiś dodatkowy aspekt ruchu osobowego kołowego bo takiego ruchu sie nie przewiduje ( chodzi o ilość pasażerów, bo to nie ma być tego typu lotnisko) ale o połączeniu czy to kolejowym czy ciężarowym można pomyśleć. Dojazd na lotnisko musiałby być bezpośredni i bez ingerencji w codzienne korki w dzielnicach Gdyni, i podejrzewam że właśnie jakieś połączenie z obwodnica Trojmiasta bylo by tu dobrym rozwiązaniem. Napewno było by potrzebne połączenie drogowe miedzy 2 lotniskami, ze względu na służby oraz i korzystających z tego lotniska w Gdyni.

      • 1 0

      • " jakieś połączenie z obwodnica Trojmiasta"

        Ty chyba nie z Trójmiasta?
        Przecież to nawiększy wrzód na tyłku Gdyni, brak komunikacji z północą.

        • 2 0

  • Przerobić na tor wyścigowy

    Przerobić na tor wyścigowy z dodatkowymi usługami, szkolenia dla kierowców itd.

    • 4 3

  • Dyrektor Marketingu

    Gdzie jest wypowiedź dyrektora marketingu tego lotniska? Proszę o opinię.

    • 4 2

  • I bardzo dobrze

    Mam nadzieję, że jak się skończy to koronawirusowe szaleństwo to pan prezydent uruchomi lotnisko i to nie byle jakie. Lepsze byłoby lotnisko typowo pasażerskie a nie takie jakie jest do tej pory. Ono jest używane dosłownie trzy razy w roku. Open-er festiwal, red bulle nie redbulle i koniec.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane