- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (259 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (102 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie
Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.
Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.
Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.
- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.
- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?
Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.
Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.
Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.
Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.
Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.
Miejsca
Opinie (375) ponad 10 zablokowanych
-
2020-04-09 11:12
Jakie są koszty utrzymania takiego (1)
lotniska? Personel z wojskiem itp? Policzyć o wtedy zagadka rozwiązana
- 6 3
-
2020-04-09 22:00
A wojsko nie jest potrzebne?
- 0 0
-
2020-04-09 11:12
Historia jest taka że to Gdańsk robił pod górkę (3)
Prezydent Gdańska twierdził że to konkurencja dla jego pięknego lotniska im. Lecha Wałęsy i kazał wstrzymać prace budów. Teraz z kolei Bruksela i Luksemburg się nie godzą. To lotnisko chyba nigdy nie będzie otwarte :(
- 5 5
-
2020-04-09 11:16
blokada
Gdańsk robi pod gorke bo Gdynia chciała lotnisko pasażerskie i chciała przyjmować samoloty wąskokadłubowe średniego zasięgu A319-A321, B737 itd. I sie nie dziwie że Gdańsk to blokował . ale jesli ma to być lotnisko dla malego lotnictwa GA które jest w stanie krytycznym ze względu na brak lotnisk i pasów startowych to jak najbardziej. Gdańsk nie zabardzo ma miejsce na zaplecze do rozwoju tej gałęzi oraz to by mocno kolidowało z ruchem obecnym a Gdyni może tą niższe wykorzystać i bardzo dobrze zagospodarowac. To lotnisko było by nadzieja dla całej Polski pólnocnej jesli chodzi o General Aviation.
- 1 1
-
2020-04-09 11:20
(1)
a prawda jest taka, że które polskie 300-tysięczne miasto ma międzynarodowe lotnisko?
- 1 0
-
2020-04-09 11:24
Katowice, Bydgoszcz
Stare miasta z liczbą ludności podobną do Gdyni.
- 1 2
-
2020-04-09 11:24
Zobaczcie sobie teraz matoły jak bardzo Polska sie rózni od innych w epidemi .Na zachodzie ruch jest 100 razy wiekszy!!
- 3 3
-
2020-04-09 11:35
Wojskowi maja tu swoje interesy obrotu ziemia i taka jest prawda.
A nie tam jakies Bruksele- srele.Przypomnijcie sobie co bylo na takich terenach po jednostkach jak w Gdansku Garnizon ,poligony w miescie na Jasieniu czy po poligonie miedzy Morena a Niedzwiednikiem ...Komu mydlicie oczy? Wszystkie dobre tereny po poligonach na Jasieniu czy po pomiedzy Morena a niedzwiednikiem rozszmalcowaliscie i poszly pod deweloperski mlotek .. Dzis Gorski i inni tam stawiaja bloki. W interesie Agencji Mienia Wojskowego jest nigdy nie dopuscic do powstania w Kosakowie lotniska.....Dla was najlepiej bylo by teren podzielic na parcele i sprzedac...Tyle waszego patriotyzmu i rozwoju regionu co w waszych sprzedajnych kieszeniach.
- 6 4
-
2020-04-09 11:35
Szpital polowy zrobić
- 2 2
-
2020-04-09 11:37
Suwerenność
w pełnej krasie. P-olaczkom gratuluję Eurokołchozu. Nawet lotniska nie mogą wybudować. Udanego świętowania 11 listopada.
- 4 3
-
2020-04-09 11:37
Grube misie z Agencji Mienia Wojskowego-rzadza..
Rzadza po swojemu....Tu jest Polska-Polska duzych lewych interesow.
- 4 3
-
2020-04-09 11:37
Akurat się drojazd nadaje
- 1 1
-
2020-04-09 11:44
Witomino w ruinie
- 2 2
-
2020-04-09 11:45
Lotnisko Gdynia
Życzę Gdyni, żeby się udało im z tym lotniskiem.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.