• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie trolejbusy i autobusy to nawet nie nastolatki

Szymon Zięba
25 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
7 czerwca 2022 r. przed budynkiem Muzeum Emigracji w Gdyni wprowadzono do eksploatacji 24 fabrycznie nowe, zeroemisyjne elektrobusy miejskie Mercedes-Benz eCitaro. 7 czerwca 2022 r. przed budynkiem Muzeum Emigracji w Gdyni wprowadzono do eksploatacji 24 fabrycznie nowe, zeroemisyjne elektrobusy miejskie Mercedes-Benz eCitaro.

Średni wiek gdyńskich autobusów to nieco ponad 9 lat, a trolejbusów - 10. Sprawdziliśmy w jakim wieku są pojazdy komunikacji miejskiej w Gdyni. W kolejnym tekście przeanalizujemy roczniki taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Lubisz podróżować zabytkową komunikacją miejską?

Po Gdyni kursuje w sumie 275 autobusów i 105 trolejbusów. Wśród nich znajduje się osiem pojazdów zabytkowych i pięć mikrobusów, przeznaczonych do przewozów osób z niepełnosprawnościami.

Średni wiek autobusów to nieco ponad 9 lat, przy czym do średniej nie zostały wliczone pojazdy zabytkowe, których zaawansowany wiek jest akurat zaletą (im starsze, tym atrakcyjniejsze).

"Trajtki" (również z wyłączeniem tych zabytkowych) to pojazdy średnio w wieku nieco ponad dziesięciu lat.

W piątce najstarszych autobusów znalazły się:

  • Mercedes-Benz, rok produkcji 1994 (pojazd zabytkowy),
  • MAN NL222, rok produkcji 1998 (pojazd zabytkowy),
  • Mercedes-Benz O530 Citaro, rok produkcji 1998,
  • MAN NL222, rok produkcji 2000,
  • MAN A23, rok produkcji 2000.

Saurer 4TIILM z 1957 roku. Szwajcarska firma Saurer oraz Brown Boveri Company zbudowała tylko 12 sztuk tych trolejbusów. Pojazdy mogły ciągnąć przyczepy. W 2001 r. trzy trolejbusy trafiły do Gdyni, jeden został odremontowany i jeździ po ulicach.
 Saurer 4TIILM z 1957 roku. Szwajcarska firma Saurer oraz Brown Boveri Company zbudowała tylko 12 sztuk tych trolejbusów. Pojazdy mogły ciągnąć przyczepy. W 2001 r. trzy trolejbusy trafiły do Gdyni, jeden został odremontowany i jeździ po ulicach.
Wśród najstarszych trolejbusów znalazły się pojazdy marki:

  • Saurer 4IIM z 1957 r. (nr 128),
  • Skoda 9Tr z 1975 r. (nr 359),
  • ZiU 682B z 1984 r. (nr 12096) i 
  • Jlecz 120MTE z 1994 r. (nr 10121).

- Następne są dwa trolejbusy marki Mercedes-Benz O405N z 1993 r. (nr 3064) i z 1994 r. (nr 3035) - nieeksploatowane liniowo, a służące jedynie zimą do incydentalnej konserwacji (przecierania oblodzonej) sieci trakcyjnej - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Zabytkowe trolejbusy w Gdyni



Zapytaliśmy urzędników, czy planowane jest wycofanie jakichś pojazdów ze względu na wiek.

- O tym, które konkretnie pojazdy zostaną wycofane, decydują poszczególni operatorzy - mówi Marcin Gromadzki. I dodaje: - Duża partia najstarszych pojazdów zostanie wycofana po Festiwalu Open'er, bo chwilowo na stanie operatorów są zarówno najnowsze pojazdy (np. elektrobusy w PKA), jak i stare, przeznaczone do kasacji. Jest tak dlatego, że festiwal angażuje zwiększoną liczbę pojazdów w ruchu.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdyni



Zabytkowy "Ziutek" w Gdyni. Film z 2016 roku.

Opinie (111) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (12)

    Ehh te dawne trajtki, i ikarusy z harmonijką...dobrze że wymieniają na nowsze,jakby tak inne sprawy tak robili Gdynia byłaby drugim Singapurem. A z mld długiem staje się Sosnowcem....

    Dr Svencjusz

    • 25 12

    • Ale za to mamy znawców i malkontentów cała mnogość (4)

      Matki z wózkami i inwalidzi też tęsknią za starymi Ikarusami

      • 11 1

      • Lepszy jeżdżący Ikarus, niż odwołany kurs elektrykiem. (3)

        • 3 3

        • Nie świruj. Trasy elektrykow nie są obleganymi trasami (2)

          Lepiej dobrze zjeść niż podobać sie byle komu

          • 2 3

          • (1)

            Z Obłuża i Oksywia ...nie są oblegane?
            Piszesz waść głupoty.

            • 0 0

            • Który niby jest ?

              128 z epicką trasą pod dom marynarza ? Negro please. 40 lat zyje w Gdyni i nigdy go pełnego nie widziałem. To nie 194 czy 146

              • 0 0

    • Za to gdansk ma 3 mld dlugu (3)

      I 40 letnie tramwaje od niemca

      • 4 1

      • No widzisz... (2)

        ...Gdyni nawet na 40-letnie tramwaje nie stać.

        • 3 2

        • Tak sobie tłumacz. Ważne żebyś poczuł się lepiej.

          • 2 1

        • :D

          • 3 0

    • A za to (1)

      Co kradnie burmiszcz picimia Polska była. By drugim "czikago" ale nikt wam nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne

      • 0 3

      • Pijesz - Nie pisz

        • 3 1

    • Wymieniają - na pojazdy bez klimatyzacji.

      W 2022 roku....

      • 2 0

  • W kolejnym tekście (6)

    Będzie z czego się pośmiać

    • 9 3

    • Opinia wyróżniona

      Fajne byly te ziu

      Do przedszkola jeździłem

      • 2 0

    • Pokaż co cie śmieszy (3)

      A powiem ci kim jesteś smh

      • 1 6

      • Smiesza mnie te 40 letnie złomy (2)

        Z dortmundy i kassel

        • 6 4

        • Pokaz co cie śmieszy

          Starszną patologią byłobyć by tobą :(

          • 3 0

        • Mnie nie śmieszą, bo maję oryginalne podłogi w dobrym stanie, a w pesach gniją już po 10 latach.

          • 1 1

    • Dobrze, ze te najstarsze beda na openera

      Szkoda by było, aby ta trzoda zniszczyła i zarzygała te nowe. Ten opener w gdyni potrzebny jak świni siodło

      • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Pamiętam pierwsze mercedesy od Zasady i zarazem pierwsze białe autobusy z automatyczną skrzynią (tu byly jeszcze Ikarusy w automacie i jezdziłt krótko na linii R)
    Nie zapomnę Ziutków w których zimą parzyło i jednocześnie był przeciąg a od pracy kompresora można było ogłuchnąć. Drzwi łamały kończyny.

    • 49 2

    • A zamiast tylnej szyby była sklejka.

      • 14 0

    • (1)

      To były cudowne czasy. Zapach Ikarusów, zapach siedziska Jelcza. Ludzie tacy uśmiechnięci z zakupami ( m in śledzie z hali i flądry), uczniowie, starsi. Dzisiaj te czasy trzeba odkreślić kredą.

      • 17 0

      • Tak było,więcej życzliwości.

        • 8 3

  • Zobaczymy czy elektryczne "tostery" (2)

    Wytrzymają 10 lat. Buda i podwozie, pewnie tak, ale to co najdroższe, czyli baterie? Pewnie dwa komplety nie wystarczą.

    • 29 6

    • Przy przebiegach

      jakie osiągają autobusy i jak są "serwisowane" to myślę, że po 3-4 komplety bateri będzie mało

      • 6 0

    • Właśnie kolejny elektryk na awaryjnych stał chyba nr 133

      • 5 1

  • Te nowe autobusy są mniej ekologiczne niż stare Ikarusy. (3)

    Ten stary Ikarus by wyprodukować to niemal nic nie było potrzebne. Trochę stali, trochę blachy i skrawki miedzi.

    A te nowe? W Chinach trzeba całą górę przekopać na to by było metali rzadkich na ogniwa, akumulatory, baterie i półprzewodniki.

    A prąd u nas i tak z Węgla. Czyli w zasadzie na jedno wychodzi jakby miał jeździć na ropę/benzynę taki Ikarus.

    Nie mówię, ze indywidualne samochody na paliwa kopalne to super eko rozwiązanie, ale transport masowy jak najbardziej.

    • 28 14

    • nie bojaj się elektryka

      • 1 0

    • Joooo

      Coż za ekspecka rzetelna wypowiedz profesora znawcy

      • 4 0

    • ekspert internetowy się wypowiedział

      • 2 0

  • To kiedy następne wycinanie kursów? (1)

    Takie nowe i ładne autobusy nie mogą się szybko zniszczyć.

    • 32 3

    • Że nie szkoda tych autobusów na te dziurawe drogi w Gdyni !

      • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    Zabawnie (27)

    Gdansk o polowe większy a ma tylko ok 290 autobusów w ruchu (ok 250 GAiT i 30 Bp tour) i 108 składów tramwajowych w ruchu :)))

    I tu wychodzą te okrojone rozkłady jazdy i brak potrzebnych linii. Od lat przybywa nowych kilometrów tras tramwajowych (Witosa, łostowice swietokrzuska, Morena, adamowicza) a liczba tramwajów w ruchu się nie zwiększa, tylko ograniczają częstotliwością innych liniach np lini 5 z 10 min do 20 min - ilość wozów w ruchu można sprawdzić na przestrzeni lat na stronie urzędu - i od wielu lat oscyluje na poziomie 100 składów

    • 61 11

    • Gdyńskie pojazdy obsługują jeszcze Rumię i gminę Kosakowo (2)

      A wtedy proporcje się nieco wyrównują.

      • 13 5

      • A ZTM Pruszcz Gdański, Otomin, zukowo, chwaszcxyno, Sopot i inne wioski

        • 10 0

      • Źle pan liczy albo się nie zna

        A czy Gdańsk obsługuje tylko Gdańsk?nie ma Janina itp?

        • 2 0

    • (7)

      Sam sobie odpowiedziałeś - Gdańsk ma tramwaje, a ich pojemność jest wielokrotnie wyższa niż autobusów. Autobusy to domena wsi.

      • 13 29

      • tramwaje to przeżytek (2)

        • 10 18

        • (1)

          W Gdyni na pewno. W cywilizowanym świecie na pewno nie patrz USA, Dubaj i wiele, wiele innych przykładów.

          • 8 5

          • dania, portugalia, holandia, niemcy, belgia dalej uzywaja przeżytków?

            no nie , tylko trzeba dobrze dobrać trasy bo potem problem ze zmiana.

            • 1 2

      • Wy macie trolejbusy na prąd, my tramwaje na prąd - ilościowo wychodzi tak samo - +/- 100 brygad (2)

        • 5 1

        • wy / my ? polowa gdanszczan pracuje w gdyni a gdynian w gdańku ... gdzie jesy my/wy ?

          • 15 7

        • Brygad tak ale nie pojemności pojazdów

          • 1 0

      • dlatego w takim Berlinie czy londynie same tramwaje

        • 2 0

    • Co mnie Gdańsk ?

      Artykuł o Gdyni a ktoś zawsze z tym kompleksem danzingera musi wyjechac. Zaiste, zabawne ;)

      • 15 13

    • (4)

      Zabawne to jest jak do litrowej butelki nalać litr i 200 ml płynu. I twoja logika na tym polega. Tramwajów już nie ma gdzie przechowywać. Pojemność zajezdni została wyczerpana.
      Odpowiedz sobie na to pytanie to spoważniejesz. Trasy to nie wszystko.

      • 5 5

      • Trzeba było nie niszczyć zajezdni pod deweloperow

        Tak jak na łąkowej

        • 12 4

      • Brak zajezdni to żadna wymówka - W latach 80 składów było dużo więcej. (2)

        Po za tym, jak w wielu innych miastach - tramwaje nocami parkowane są na pętlach jak brak miejsca w zajezdni.

        • 6 1

        • (1)

          Tylko w tedy trzeba by zapłacić komuś za pilnowanie tych tramwajów.

          • 1 2

          • PKT płaciło dyspozytorom za pilnowanie wozów na pętli Kacze buki

            • 2 0

    • Zwykły hejterze (2)

      Autobusów i tramwajów jest więcej niż napisałeś.

      • 1 4

      • Składów tramwajowych jest 141 ale wszystkie nie jeżdżą Panie mądry. Kilkanaście wozów zawsze stoi w zajezdni, jako rezerwa czy w

        Na linie wyjeżdża ok. 110 składów, w zależności czy to szczyt poranny czy popołudniowy

        według strony gait - posiadają 250 autobusów - oczywiście wszystkie nie kursują (część to rezerwa, część przechodzi przeglądy czy naprawy)
        BP Tour posiada 35 autobusów - z czego też wszystkie naraz nie jeżdżą - kilka stanowią rezerwę

        • 7 1

      • Ilość pojazdów a ilość pojazdów w ruchu to dwie różne liczby kolego :)

        • 5 0

    • Problem polega na tym, że gdyby było więcej tramwajów w tej chwili, to stałyby one w zajezdni, ponieważ w godzinach szczytu komunikacyjnego nie wciśnie się w rozkład więcej linii tramwajowych (no może tylko na 5. udałoby się z dwie-trzy brygady wcisnąć, choć jest to wątpliwe). Oczywiście mówię to w kontekście aktualnej sieci tramwajowej w Gdańsku.

      • 2 3

    • Gdańsk jest prawie 2 razy większy od Gdyni (2)

      a nie o połowę.
      Gdańsk - 470,6 tys. mieszkańców
      Gdynia - 244,1 tys. mieszkańców

      • 6 0

      • on miał pałę z matmy

        tak. Gdańsk jest dokładnie 2 razy większy, a nie o jakąś połowę.

        • 2 1

      • Poprawka, gdansk ma ponad 600 tys z Ukraińcami :)

        Był ostatnio nawet artykuł tu

        • 2 0

    • Gdańsk jest dokładnie 2 razy większy

      wiesz co znaczy większy o połowę?? z matmy miałeś pały widać. Gdańsk jest dokładnie 2 razy większy od Gdyni.

      • 3 1

    • Gdańsk jest prawie dwa razy większy od Gdyni .

      • 0 0

    • To chodź pan pojeździć za te marne grosze to będzie jeden więcej sklad

      • 0 0

  • W kolejnym tekście

    No to będzie można pośmiać się z czego

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane