• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie trolejbusy i autobusy to nawet nie nastolatki

Szymon Zięba
25 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
7 czerwca 2022 r. przed budynkiem Muzeum Emigracji w Gdyni wprowadzono do eksploatacji 24 fabrycznie nowe, zeroemisyjne elektrobusy miejskie Mercedes-Benz eCitaro. 7 czerwca 2022 r. przed budynkiem Muzeum Emigracji w Gdyni wprowadzono do eksploatacji 24 fabrycznie nowe, zeroemisyjne elektrobusy miejskie Mercedes-Benz eCitaro.

Średni wiek gdyńskich autobusów to nieco ponad 9 lat, a trolejbusów - 10. Sprawdziliśmy w jakim wieku są pojazdy komunikacji miejskiej w Gdyni. W kolejnym tekście przeanalizujemy roczniki taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Lubisz podróżować zabytkową komunikacją miejską?

Po Gdyni kursuje w sumie 275 autobusów i 105 trolejbusów. Wśród nich znajduje się osiem pojazdów zabytkowych i pięć mikrobusów, przeznaczonych do przewozów osób z niepełnosprawnościami.

Średni wiek autobusów to nieco ponad 9 lat, przy czym do średniej nie zostały wliczone pojazdy zabytkowe, których zaawansowany wiek jest akurat zaletą (im starsze, tym atrakcyjniejsze).

"Trajtki" (również z wyłączeniem tych zabytkowych) to pojazdy średnio w wieku nieco ponad dziesięciu lat.

W piątce najstarszych autobusów znalazły się:

  • Mercedes-Benz, rok produkcji 1994 (pojazd zabytkowy),
  • MAN NL222, rok produkcji 1998 (pojazd zabytkowy),
  • Mercedes-Benz O530 Citaro, rok produkcji 1998,
  • MAN NL222, rok produkcji 2000,
  • MAN A23, rok produkcji 2000.

Saurer 4TIILM z 1957 roku. Szwajcarska firma Saurer oraz Brown Boveri Company zbudowała tylko 12 sztuk tych trolejbusów. Pojazdy mogły ciągnąć przyczepy. W 2001 r. trzy trolejbusy trafiły do Gdyni, jeden został odremontowany i jeździ po ulicach.
 Saurer 4TIILM z 1957 roku. Szwajcarska firma Saurer oraz Brown Boveri Company zbudowała tylko 12 sztuk tych trolejbusów. Pojazdy mogły ciągnąć przyczepy. W 2001 r. trzy trolejbusy trafiły do Gdyni, jeden został odremontowany i jeździ po ulicach.
Wśród najstarszych trolejbusów znalazły się pojazdy marki:

  • Saurer 4IIM z 1957 r. (nr 128),
  • Skoda 9Tr z 1975 r. (nr 359),
  • ZiU 682B z 1984 r. (nr 12096) i 
  • Jlecz 120MTE z 1994 r. (nr 10121).

- Następne są dwa trolejbusy marki Mercedes-Benz O405N z 1993 r. (nr 3064) i z 1994 r. (nr 3035) - nieeksploatowane liniowo, a służące jedynie zimą do incydentalnej konserwacji (przecierania oblodzonej) sieci trakcyjnej - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Zabytkowe trolejbusy w Gdyni



Zapytaliśmy urzędników, czy planowane jest wycofanie jakichś pojazdów ze względu na wiek.

- O tym, które konkretnie pojazdy zostaną wycofane, decydują poszczególni operatorzy - mówi Marcin Gromadzki. I dodaje: - Duża partia najstarszych pojazdów zostanie wycofana po Festiwalu Open'er, bo chwilowo na stanie operatorów są zarówno najnowsze pojazdy (np. elektrobusy w PKA), jak i stare, przeznaczone do kasacji. Jest tak dlatego, że festiwal angażuje zwiększoną liczbę pojazdów w ruchu.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdyni



Zabytkowy "Ziutek" w Gdyni. Film z 2016 roku.

Opinie (111) 10 zablokowanych

  • To już wiemy czemu tabor nie będzie jezdził w weekendy:)

    Jest po prostu zabytkowy i może warto zmienić im blachy na żółte?:)
    Tu oszczędzicie na komunikacji będzie więcej na zakup nowej białej farby:)
    Oby tak dalej władzo..... dbasz o ......swoje stołki:)

    • 11 1

  • Mercedes z 1994 r. to 3065. taka korekta

    • 11 2

  • Tabor PKM najlepszy (1)

    W PKM Gdynia codziennie na trasy wyjeżdżają 20-22 letnie wozy(np 2027, 2095) i jakoś nikt nie planuje ich skasować tylko będą dalej jeździły z wybitym zawieszeniem bo po co robić coś w tak starym wozie.

    • 16 1

    • Akurat 2046 i 2299 trzymają się nieźle. Reszta nie wiem, ale ogólnie jest tak jak mówisz - taki 2027 to padaka i ciągle jeździ.

      • 4 0

  • I co z tego ze mamy nowe autobusy

    Jak Gdynia wywala kase na eCitaro a na zatrudnienie kierowcow to juz nie. Co z tego ze są nowe autobusy jak organizacja ruchu jest g*wniana (np. 5 autobusów jednoczesnie a potem 20 min nic) bilety coraz droższe a cięcia coraz większe, usuwają linie po cichu zeby nikt nie zauważył i jednoczesnie kursów na wszystkich liniach coraz mniej. Wole jechac 30 letnim Mercedesem O405 i moc polegać na komunikacji niż nowym i miec to co teraz jest.

    • 26 0

  • W imię ekologi będziesz nagi i ubogi (1)

    • 23 1

    • dobre

      • 3 1

  • i takie

    i takie to są nasze władze dbające o mieszkańców-jedyny pomysł na sprawną komunikację to podwyżka cen biletów

    • 6 0

  • (3)

    Pamiętam jak budowali linię 28. Te wypieki ma twarzach kiedy na Pustki jechał przegubowy czerwony Ikarus a na linii W jechał pierwszy mercedes z elektroniczną tablicą z przodu. Płacz nostalgii.

    • 10 0

    • Masz już kilka wiosen na karku,co?

      Też to pamiętam........

      • 3 0

    • Mercedesy były modernizowane

      Najpierw miały takie płachty z nadrukami, które były nawinięte na dwie rolki, a kierowca korbką przewijał numery i kierunki. Elektroniczne tablice weszły dopiero po jakimś czasie.

      • 4 0

    • Pamiętam oba typy taboru. Jelczedesy na W też. Właśnie z pixelami. Wtedy to był prestiż, jechać pośpieszną linią. Z tymi wozami będzie mi się już kojarzyła zawsze.

      • 3 0

  • Po Gdyni wciąż jeżdżą Many które mają 19 - 20 lat

    Tylko część ma klimę, ale zaczynają trzeszczeć, za to te solarisy z PKT Gdynia które maja po 16 - 17 lat jeszcze pewnie zostawią, kiedyś jak jeździły Ikarusy czy Jelcze przyjemnie się jechało, pamiętam te trajtki Ikarus 280E co linię 25 obsługiwały, wygodne pojemne, szerokie okna, czy słynne Ziutki.. To jest historia

    • 9 0

  • To czejkam na wazeline o Gdańsku te szroty ze złomowiska niemieckiego i tureckie mietki (1)

    • 5 3

    • Te sprzedalismy do Gdyni

      Byl artykuł na trojmiasto.pl

      • 1 0

  • A Jarek powiedział o tęczowych ,że dzisiaj kobietą jutro mężczyzną ,a ty Jarek jesteś stary ,steryczały chłopczyk ziejący (1)

    tak naprawdę do wszystkich ,bez wyjątku.

    • 4 8

    • w punkt

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane