• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (277)
Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw. Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw.

GAiT szuka wykonawcy koncepcji ogromnej zajezdni autobusowej na UjeściskuMapka, która będzie w stanie pomieścić co najmniej 250 pojazdów. Obok powstanie nieco mniejsza zajezdnia tramwajowaMapka z wewnętrznymi torowiskami o łącznej długości 4,7 km.



Ile czasu dziennie spędzasz w komunikacji?

Z perspektywy południa Gdańska cały tabor GAiT stacjonuje w odległej części miasta. Zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

To sprawia, że pojazdy często jeżdżą "na pusto" do miejsc, gdzie rozpoczynają regularne kursowanie w ciągu dnia.

Dlatego potrzebne jest nowe miejsce do nocowania autobusów i tramwajów, skąd będą mogły od razu wyjeżdżać na trasy.

Budowa nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku zapowiadana jest od kilku lat. W zeszłym roku uchwalony został miejscowy plan, który dał zielone światło do jej powstania. Zanim to się jednak stanie, swoją część pracy muszą wykonać projektanci.



Kilka wariantów do wyboru



Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukują wykonawcy wielobranżowej, wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni autobusowej "Ujeścisko" przy ul. Warszawskiej.

Wybrana firma będzie musiała opracować kilka wariantów, oszacować koszty prac projektowych i budowlanych, a następnie stworzyć finalną koncepcję.

Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej. Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej.
Zajezdnia ma zostać tak rozplanowana, by mogło na niej nocować jednocześnie co najmniej 250 pojazdów, w tym połowa przegubowych (18 m).

Koncepcja zajezdni autobusowej powstanie za rok



Zajezdnia będzie obsługiwać zarówno pojazdy o napędzie spalinowym, jak i elektrycznym oraz wodorowym.

Dodatkowo powstanie tam też budynek biurowy, który ma zostać przygotowany w trzech wariantach powierzchniowych: 3,4 tys. m kw., 8,3 tys. m kw. i 15 tys. m kw.

Pierwszy wariant zakłada, że budynek będzie wyłącznie siedzibą pracowników GAiT-u. Natomiast w wariancie drugim i trzecim część powierzchni może być wykorzystana pod wynajem komercyjny lub dla innych jednostek miejskich.

Oferty można składać do 18 lipca, wybrany wykonawca będzie miał rok na opracowanie koncepcji.

Zajezdnia autobusowa będzie sąsiadowała z planowanym hipermarketem Kaufland, który ma powstać przy ul. WarszawskiejMapka.

Nowy hipermarket na południu Gdańska Nowy hipermarket na południu Gdańska

Zielone torowisko i tramwaje pod dachem



Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni. Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni.
Podobny dokument powstał już dla zajezdni tramwajowej, ale do tej pory nie był publikowany. Teraz, przy okazji przetargu na zajezdnię autobusową, udostępniony został jej schemat.

Na zajezdni tramwajowej powstanie łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m, chociaż na razie takie tramwaje jeszcze nie jeżdżą po Gdańsku.

Póki co trudno powiedzieć, kiedy zajezdnia mogłyby powstać. Wstępne założenia sprzed roku mówiły, że najwcześniej stanie się to w 2026 r.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • Proponuję odtworzyć...

    Zajezdnię na Łąkowej , będzie jak znalazł.

    • 7 0

  • zapewne kilkaset autobusów bardzo pomoże w jednej z bardziej zakorkowanych dzielnic, gdzie infrastruktura nie nadąża za

    • 8 1

  • Potrzebna inwestycja (1)

    Budowa nowej zajezdni tramwajowo-autobusowej jest zdecydowanie na plus, tylko nie wiem czy rozsądna jest likwidacja obecnej zajezdni autobusowej na al. Hallera. Może ewentualnie lepiej byłoby zdecydować się na jej zmniejszenie?

    • 12 0

    • Nic nie zmniejszajmy.

      • 1 0

  • nie ma kasy zajezdni nie będzie (1)

    a w artykule to tylko fajerwerki

    • 9 1

    • kasa bedzie ze sprzedazy gruntów

      • 0 1

  • lepiej niech zrobią większą tę zajezdnię (2)

    wybuduje się obiekt, który ma pomieścić co najmniej 250 autobusów i X tramwajów, a później jak dołożą jeszcze jakieś inne, dodatkowe trasy, to trzeba będzie dokupić taboru i dla tych nowych pojazdów nie będzie już miejsca. Trzeba myśleć przyszłościowo, a nie tylko o tym co jest tu i teraz.

    • 79 12

    • (1)

      Na dzien dzisiejszy wystarczy chyba tylko zabezpieczyc dzialke obok pod taki obiekt

      • 7 1

      • Nie ma potrzeby

        CPK ma byc zbudowany etapami. Po co budować budynki skoro stałyby puste latami. Wystarczy że zajezdnia tak samo będzie zbudowana. Wystarczy zabezpieczyć tylko ziemię i czekać. Zwracam uwage że obecnie modne sa pojazdy elektryczne a jak ich bedzie w przyszłości najwiecej to po co nam inwestycje pod spaliniaki i to na przyszłość? To zapotrzebowanie i zmiany zadecyduja co bedzie i kiedy budowane.

        • 2 0

  • To deweloper kupuje stara zajezdnie

    Coś mi się wydaje że zaraz ktoś kupi na Halera i będzie biznes dewelopera

    • 11 0

  • Tramwaj to epoka PRLu gdyby chcieli go unowocześnić były by autonomiczne bo obecnie motorniczy powoduje mnóstwo wypadków (2)

    mimoz e tramwaje potrafiła by małpa prowadzic to zpowodu niskich zarobków zatrudniaja samych emerytów.
    Ten tramwajowy złom który powpduje wrecz gigantyczne koszty w komunikacji w Gdańsku i jednoczesnie powoduje ze Gdańska komunikacja jest najgrosza w Polsce w Gdańsku jest z uporem maniaka rozbudowywana boo im wieksze straty i koszty tym łatwiej naiwnym mieszkancom wmawiadc ciagłe podwyzki cen biletów

    • 6 3

    • Samych emerytów ?

      Średnia wieku to 45 lat

      • 0 0

    • jeszcze tak durn..o wpisu nie czytałem, same bzdury i kłamstwa

      • 0 0

  • Mieszkaniec (1)

    Południowe dzielnice Gdańska miały mieć krajobraz zielony,przyjemny dla ludzi. Przy budowie zajezdni towarzyszą stanowiska naprawy, czyli warsztaty mechaniczne i lakiernicze. A to niestety smar i zapach nieprzyjemny. Wątpię czy będzie tam sprawdzał Urząd ochrony środowiska Na Ujeścisko jeszcze parę drzew zostało i niech tak zostanie. Z dzielnic zielonych , powstaną dzielnice przemysłowe. Na razie architekci w Gdańsku nie mają czym się pochwalić , wszystko betonują a szkoda. Miało być tak pięknie.

    • 7 2

    • Gdzie, jak nie na poludniu mialyby byc dzielnice przemyslowe?

      • 0 0

  • Zbędna inwestycja dla autobusów

    Tylko tramwaje.

    • 2 3

  • Dalej tramwaje jednokierunkowe? ;)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane