• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Michał Brancewicz
14 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (276)
Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw. Zajezdnia tramwajowo-autobusowa powstanie na terenie o powierzchni ok. 120 tys. m kw.

GAiT szuka wykonawcy koncepcji ogromnej zajezdni autobusowej na UjeściskuMapka, która będzie w stanie pomieścić co najmniej 250 pojazdów. Obok powstanie nieco mniejsza zajezdnia tramwajowaMapka z wewnętrznymi torowiskami o łącznej długości 4,7 km.



Ile czasu dziennie spędzasz w komunikacji?

Z perspektywy południa Gdańska cały tabor GAiT stacjonuje w odległej części miasta. Zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

To sprawia, że pojazdy często jeżdżą "na pusto" do miejsc, gdzie rozpoczynają regularne kursowanie w ciągu dnia.

Dlatego potrzebne jest nowe miejsce do nocowania autobusów i tramwajów, skąd będą mogły od razu wyjeżdżać na trasy.

Budowa nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku zapowiadana jest od kilku lat. W zeszłym roku uchwalony został miejscowy plan, który dał zielone światło do jej powstania. Zanim to się jednak stanie, swoją część pracy muszą wykonać projektanci.



Kilka wariantów do wyboru



Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukują wykonawcy wielobranżowej, wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni autobusowej "Ujeścisko" przy ul. Warszawskiej.

Wybrana firma będzie musiała opracować kilka wariantów, oszacować koszty prac projektowych i budowlanych, a następnie stworzyć finalną koncepcję.

Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej. Wielokrotnie publikowana wizualizacja przedstawiająca możliwy wygląd przyszłej zajezdni. To jedynie koncepcja, prawdopodobnie zajezdnia będzie rozplanowana zupełnie inaczej.
Zajezdnia ma zostać tak rozplanowana, by mogło na niej nocować jednocześnie co najmniej 250 pojazdów, w tym połowa przegubowych (18 m).

Koncepcja zajezdni autobusowej powstanie za rok



Zajezdnia będzie obsługiwać zarówno pojazdy o napędzie spalinowym, jak i elektrycznym oraz wodorowym.

Dodatkowo powstanie tam też budynek biurowy, który ma zostać przygotowany w trzech wariantach powierzchniowych: 3,4 tys. m kw., 8,3 tys. m kw. i 15 tys. m kw.

Pierwszy wariant zakłada, że budynek będzie wyłącznie siedzibą pracowników GAiT-u. Natomiast w wariancie drugim i trzecim część powierzchni może być wykorzystana pod wynajem komercyjny lub dla innych jednostek miejskich.

Oferty można składać do 18 lipca, wybrany wykonawca będzie miał rok na opracowanie koncepcji.

Zajezdnia autobusowa będzie sąsiadowała z planowanym hipermarketem Kaufland, który ma powstać przy ul. WarszawskiejMapka.

Nowy hipermarket na południu Gdańska Nowy hipermarket na południu Gdańska

Zielone torowisko i tramwaje pod dachem



Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni. Tak prezentują się założenia samej tramwajowej części zajezdni.
Podobny dokument powstał już dla zajezdni tramwajowej, ale do tej pory nie był publikowany. Teraz, przy okazji przetargu na zajezdnię autobusową, udostępniony został jej schemat.

Na zajezdni tramwajowej powstanie łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m, chociaż na razie takie tramwaje jeszcze nie jeżdżą po Gdańsku.

Póki co trudno powiedzieć, kiedy zajezdnia mogłyby powstać. Wstępne założenia sprzed roku mówiły, że najwcześniej stanie się to w 2026 r.

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • Za Pętle na Hallera

    Mam nadzieje ze jak miasto sprzeda pętle na Hallera to nie będzie musiało dopłacać do nowej a od dewelopera co to kupi jeszcze wynegocjuje pare bloków socjalnych.Gdansk nie powinien sie rozwijać w stronę obwodnicy

    • 4 3

  • A gdzie warsztaty naprawcze, myjnie, lakiernia itp.? (1)

    To nie mogą być tylko miejsca noclegowe tramwajów i autobusów. Na Południu powinna powstać wypasiona zajezdnia z naprawami, której do tej pory nie ma w Gdańsku.
    Druga sprawa, na rysunku części tramwajowej zajezdni, tory są umieszczone na działce " na maxa" przy samej granicy terenu. Taki obiekt generuje jednak duży hałas i wzdłuż granic działki powinny powstać przynajmniej szpalery drzew i krzewów, jak nie mocniejsze formy wygłuszania hałasu jak ekrany dźwiękochłonne

    • 6 0

    • Na Hallera są warsztaty

      • 0 0

  • Przypominam marudzącym

    Że rozmiary zajezdni wynikają z likwidacji zajezdni na Wrzeszczu.

    • 3 0

  • Po cóż się ekscytować jak ta zajezdnia nigdy nie powstanie.

    Najpierw dokumentacja i kosztorys, później stwierdzą, że za drogo i miasto nie ma kasy na budowę. Od 2015 roku tylko jest o tym gadane a nic nie robione. Ta ekipa rządząca miastem nic nie potrafi tylko obiecywać. Jeszcze nie tak dawno miał powstać Park Regana Bis. Teraz zajezdnia. Ciekawe co jeszcze wymyślą do wyborów

    • 5 0

  • ktos ma apecik na stara zajezdnie blisko morza,ciekawe kto ?

    • 3 0

  • Pis

    Dziekuje PiSowi..Polska sie rozwija..a wy dalej glosujecie na kogos kto nie ma zadnego programu..10 lat temu 1400 na reke mialem,obecnie 3200..dane mowia same za siebie..milego dnia wam zycze..

    • 4 4

  • Zajexdnia

    Mam nadzieję, że nie powstanie.

    • 2 1

  • Jak wyjadą te autobusy? (1)

    Tylko niech zbudują Nową Warszawską, Nową Jabłoniową i pociągną Adamowicza do Świetokrzyskiej, żeby to autobusy miały się jak wydostać z tej zajezdni...

    • 4 1

    • bez problemu sie wydostaną. nie bój żaby

      • 0 0

  • Fantasmagorie

    Znowu wyjdzie nieudacznikom jak zawsze. Pora na zmiany....

    • 1 0

  • Dworzec główny

    Może niech najpierw poprawią swój 'projekt' Dworca głównego. Wystarczy 1 dzień opadów i ściany zalane. Nie mówiąc o karach za zwłokę w oddaniu tego żenującego 'projektu'....

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane