• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska w parlamencie

Jadwiga Bogdanowicz
25 listopada 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy prezes Polskiego Rejestru Statków
Stocznia Gdynia będzie dokapitalizowana. W gdańskim porcie powstanie baza kontenerowa. Urzędy Morskie mają się połączyć. Rybołówstwo dalekomorskie umiera. PRS walczy o byt. Polski parlament po raz pierwszy od 23 lat zajmie się na poważnie gospodarką morską.

Rząd powołał specjalny zespół ds. przemysłu stoczniowego, którego członkiem jest Witold Górski, podsekretarz stanu ds. morskich w Ministerstwie Infrastruktury:
- W czwartek, podczas obrad tego zespołu dowiedziałem się, że Stocznia Gdynia, gdzie sytuacja jest najgorsza - absolutnie nie z winy obecnego zarządu - zostanie wspomożona dokapitalizowaniem w wysokości 120 mln zł, co mam nadzieję pozwoli rozwiązać jej problemy - powiedział Witold Górski.

W ciągu miesiąca zespół ma opracować projekt konsolidacji przemysłu stoczniowego czyli połączenia Stoczni Nowej ze Szczecina, Stoczni Gdynia i zakładów Cegielskiego z Poznania. Wicepremier Hausner po zapoznaniu się z projektem ma przedstawić go na forum rządowym. Tymczasem pomorska Rada Wojewódzka SLD zajęła w sobotę stanowisko, w którym ostro protestuje w stosunku do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz Agencji Rozwoju Przemysłu wobec braku realizacji rządowego programu restrukturyzacji sektora stoczniowego.

- Sprawa Grupy stoczni Gdynia wróciła pewnym echem - mówi Jerzy Jędykiewicz, przewodniczący pomorskiego SLD. - Rząd zdecydował się pomóc przemysłowi okrętowemu przy naszym bardzo silnym wsparciu i założeniu, że przemysł okrętowy ożywi się - bo takie są tendencje w gospodarce światowej. Rząd zatrzymał się w tej pomocy i może się okazać, że cała dotychczasowa pomoc legnie w gruzach, jeśli nie zrobi się kolejnego istotnego kroku.

- W lipcu ub.r. rząd zatwierdził konsolidację branży okrętowej - dodaje Jan Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski. - ARP miała stanąć na czele i rzecz przeprowadzić. I znów brak działań.

Bardzo ciężka jest też sytuacja w rybołówstwie dalekomorskim. Pozostały 3 jednostki połowowe w Dalmorze. Niestety, jak skończy się im tzw. pływalność ("papiery" na użytkowanie tych statków) rybołówstwa dalekomorskiego możemy nie mieć. Wciąż zadziwia fakt, że za rybołówstwo odpowiada Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

- Źle się dzieje w dwóch instytucjach - wylicza Witold Górski. - W Instytucie Morskim, gdzie ogłosiliśmy powtórny konkurs na wybór dyrektora tej jednostki. Instytut jest mocno zadłużony i znalazł się w sytuacji naprawdę ciężkiej, a jest to instytucja bardzo znacząca i zasłużona dla nauki Wybrzeża. Druga taka firma to Polski Rejestr Statków - jest na etapie zdobywania uznania partnerów zagranicznych. Robimy wszystko, żeby to uznanie zdobyć, bo inaczej PRS nie będzie uznawany przez Unię Europejską.

Szykuje się też konsolidacja trzech polskich Urzędów Morskich - w Szczecinie, Słupsku i Gdyni.

- Niestety każdy z tych urzędów ma osobny budżet - mówi minister. - Jak stanie się jakaś katastrofa w jednej części Wybrzeża, nie można tych pieniędzy "przerzucać" w ten rejon. Poza tym struktury NATO-wskie i unijne wymagają kontaktu z jednym partnerem, a nie z trzema. Jak zwykle najtrudniejsze są sprawy personalne oraz ustanowienie siedziby - gdzie ma być główna, żeby pogodzić te trzy miasta?

Dobrze wygląda przystosowywanie polskiego prawa dotyczącego spraw morskich do norm unijnych. Zdążymy na czas. Natomiast czym bliżej wstąpienia do Unii, tym trudniej jest o środki, które nam obiecywano. Dobrze wygląda sytuacja portów morskich. Wzrasta ilość przeładowywanych ton, co świadczy o stanie gospodarki.
- W czwartek zapadła w Ministerstwie Skarbu decyzja, że w Gdańsku będzie budowana baza kontenerowa - informuje minister Górski. -

Będzie to jedna z największych inwestycji przez najbliższe lata w województwie pomorskim. Pracujemy usilnie, choć idzie ciężko, nad tzw. konsolidacją portów morskich. Napotykamy tu trudności w podejściu zarządów czy związków zawodowych, a przecież niektóre elementy jak polityka marketingowa czy inwestycyjna powinne być wspólne. Sądzę, że w niedługim czasie niektóre elementy portów Gdańska i Gdyni będziemy konsolidować.

Resort opracował niedawno analizę sytuacji w gospodarce morskiej. Została ona przedstawiona i przyjęta przez Radę Ministrów 18 października. Pierwszy raz po 23 latach tematy te będą omawiane przez forum polskiego parlamentu, co też świadczy o niewielkim zainteresowaniu kolejnych rządów tą gałęzią gospodarki. Minister Górski zaznacza, że bez posłów i senatorów z Wybrzeża nie udałoby mu się wprowadzić tych tematów pod obrady polskiego rządu i polskiego parlamentu:

- Dopracowaliśmy się też tego, że Instytut Studiów i Strategii Operacyjnych - czyli naprawdę najwybitniejsi przedstawiciele nauki naszego województwa - opracują zagadnienia związane ze strategią gospodarki morskiej. Fundatorem opracowania będzie Komitet Badań Naukowych.
Głos WybrzeżaJadwiga Bogdanowicz

Opinie (19)

  • na dobra
    na razie to znowu tylko gadanie
    a co z tego wyniknie...?

    • 0 0

  • Redaktor Jadwiga Bogdanowicz

    Pisze, że w Gdańsku powstanie Baza
    Kontenerowa? W Gdańsku już jest
    terminal kontenerowy.
    Chyba mowa o zupełnie nowym, drugim
    terminalu ?

    Połączenie Urzędu Morskiego w Szczecinie,
    Słupsku i w Gdyni w jeden organ bo struktury
    Nato chcą rozmawiac z jednym przedstawicielem.
    To jakiś absurd.!! A może by tak połączyć Urząd miasta, Warszawy ,Krakowa i Łodzi w jeden Urzad
    War- Kra-ŁÓD ?

    • 0 0

  • "Dobrze wygląda sytuacja portów morskich. Wzrasta ilość przeładowywanych ton, co świadczy o stanie gospodarki."

    miało to zabrzmieć jak propaganda w starym, dobrym stylu Polskiej Kroniki Filmowej, a tak na prawdę świadczy o tym, że przypływa do naszego kraju coraz więcej azjatyckiego badziewia (obecnie dlatego, że zbliżają się święta), a wypływa dotowany węgiel...

    • 0 0

  • szary!

    nie zabieraj głosu w sprawach, o których masz blade (żadne) pojęcie. Istniejący terminal kontenerowy to namiastka prawdziwego terminalu. Planowana jest budowa nowego dużego terminalu z głebokowodnym torem podejściowym w Porcie Północnym. Połączenie Urzędów Morskich skonsoliduje nadzór nad całością polskiego wybrzeża.

    • 0 0

  • TIGI

    Ty skonsoliduj swoje myślenie .
    Połącz firmę w której pracujesz
    z siostrzaną z kilku innych miast.
    To Ty nie wiesz o czym piszesz.

    Dla mnie w Gdańsku mogą powstać jeszce
    cztery inne Bazy Kontenerowe.
    Chodziło o niezbyt precyzyjny zwrot
    Pani Redaktor artykułu. :))))
    Jak już zabiera głos niech pisze
    precyzyjnie .

    • 0 0

  • konsolidacja = delegacja
    popieram szarego
    zrobią urząd powiedzmy w gdyni a do szczecina delegacje??
    pewne urzędy ze swej natury nie mogą obejmować swoim zasięgiem całego wybrzeża
    czemu nie centralny kapitanat??
    żeby było wygodniej w krakowie
    na lato delegacyjki do sopotu jak znalazł
    ile sie człowiek musi naszarpać
    a wszystko dla tego kraju:)

    • 0 0

  • Bez nowych inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną kontenery i inne ładunki najszybciej trafią do portów spławione Wisłą...Chyba, ze wirtualne ładunki dojadą do planowanych terminali po p/o/lanowanych autostradach...

    • 0 0

  • dobrze ze urzedasy warszawskie zatwierdzily port kontenerowy
    inwestycja ta docelowo ma byc warta pol miliarda dolarow
    oby tylko rownoczesnie z budowa tego terminalu powstawala A1
    bo inaczej bedzie dzialal na pol gwizdka

    • 0 0

  • A propos konsolidacji portów

    Istnieje bardzo proste rozwiązanie. Gdyby członkowie Rad Nadzorczych byli rzeczywistymi przedstawicielami Skarbu Państwa, czującymi porty, a nie kolesiami - problemu by nie było. W porcie gdańskim i gdyńskim przedstawiciele Skarbu Państwa (a jest ich większość) byliby Ci sami i określaliby kierunki rozwoju portów. Zapobiegłoby to konkurencyjności inwestycyjnej bo to główny problem.
    Ale cóż, mniej do podziału stołków dla kolesi.

    • 0 0

  • Port Północny i szanse na rozwój

    Terminal kontenerowy w Gdańsku za 500 mln.euro to największa inwestycja na Pomorzu od upadku komuny,dzięki niej są szanse na przełamanie impasu i przyciąganie kolejnych dużych inwestycji.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane