• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Graffiti mówi prawdę: tunel i kładka nie dla wszystkich

Andrzej
29 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tunelu, gdzie brakuje zjazdów dla wózków, o pomocy niepełnosprawnym przypomina graffiti na ścianie. W tunelu, gdzie brakuje zjazdów dla wózków, o pomocy niepełnosprawnym przypomina graffiti na ścianie.

Gdynia promuje się na przyjazne i nowoczesne miasto, jednak wciąż są tutaj miejsca nieprzyjazne i utrudniające życie osobom niepełnosprawnym oraz rodzicom z wózkami - pisze nasz czytelnik, pan Andrzej i wskazuje konkretny przykład, gdzie wskazane osoby nie mają szans przemieszczać się bez pomocy innych.



Problemy stwarza również kładka nad torami SKM Stocznia. Problemy stwarza również kładka nad torami SKM Stocznia.
Oto treść jego listu:

W ostatnich dniach w tunelu na wysokości stacji SKM Gdynia Stocznia zobacz na mapie Gdynipojawił się apel przedstawiony za pośrednictwem świetnie trafionego malunku. Rysunek przedstawia człowieka na wózku inwalidzkim wyciągającego do dziecka ręce po pomoc w pokonaniu drogi.

Miejsce, gdzie pojawił się malunek, to tunel pod ul. Morską, który od strony Grabówka nie posiada ani jednego podjazdu dla wózków, a schody są nie dość, że strome, to jeszcze ich stopnie są poprzechylane i zasypane śliskimi liśćmi. Idąc dalej w kierunku stacji SKM Gdynia Stocznia musimy pokonać strome drewniane schody, również bez podjazdu!

Czy zdarza ci się pomóc niepełnosprawnym w poruszaniu się?

Na drugim końcu kładki jest z kolei aż pięć zejść: dwa na perony Szybkiej Kolei Miejskiej i trzy na ulicę, prowadzące m.in. do przystanku ZKM Ofiar Grudnia 1970. Każde z tych zejść to również strome schody, na których nie ma ani jednej pochylni dla wózków.

Czytaj też: Sprawdzą, czy Gdynia jest przyjazna osobom niepełnosprawnym

W związku z tym warto zadać kilka pytań. Jak osoba niepełnosprawna na wózku inwalidzkim ma dostać się na peron SKM lub do wymienionego wyżej przystanku? Co ma zrobić matka z dzieckiem w wózku w takiej sytuacji? Jak ma pokonać tę drogę starsza osoba z bagażami?

Problem jest poważny, widzi go codziennie masa osób, lecz nikt nic z tym nie robi. Tymczasem standardem są już windy instalowane na przystankach tramwajowych i SKM, a w Gdyni Stoczni nie ma nawet jednej pochylni, która umożliwiłaby normalne korzystanie i dostęp do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej.

***


Opisany przez naszego czytelnika problem dotyczy także Gdańska. Odkąd ponad dwa lata temu zastępcy prezydenta wyszli na miasto, by przekonać się, jak poruszają się po nim niepełnosprawni, nic się w tej sprawie nie zmieniło. Czytaj: Gdańsk z perspektywy wózka

Odpowiada Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.

Kłopot związany z przystosowaniem tych miejsc dla osób niepełnosprawnych jest nam znany, jednak na tę chwilę nie możemy nic zrobić w tej kwestii. Obydwa wskazane przez czytelnika obiekty są na tyle stare, że niewskazane jest robienie specjalnych podjazdów. Rozwiązaniem w przypadku tunelu jest przebudowa jego wejścia i montaż windy. Podobnie sprawa ma się z kładką, która niedawno była remontowana i modernizowana w porozumieniu z PKP. Niestety bez instalacji windy. W obydwu sytuacjach na przeszkodzie w realizacji inwestycji stoi brak środków finansowych w budżecie miasta.
Andrzej

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (121) 5 zablokowanych

  • A na marnowanie pieniądze są ... (26)

    Infobox i inne d*perele

    • 181 10

    • Nie tylko infobox a i słynną kurtynę vel zasłonę (2)

      że o kilkunastu milionach na tzw. marketing nie wspominając.

      • 31 4

      • (1)

        estakada rowerowa prowadząca do nikąd...

        • 30 2

        • teraz będą topić statek za pieniądze podatnika, żeby kilku nurków mogło go zwiedzać w sezonie

          • 7 1

    • najwięcej pieniędzy marnuje się (3)

      na chybione rozwiązania komunikacyjne, jak np. tunele i kładki dla pieszych tam, gdzie powinny być normalne przejścia.

      • 7 16

      • Odezwał się agitator z PO, który kupił mieszkania przy Toruńskiej. (1)

        Marzy się zasypanie tunelów pod Podwalem. Może wówczas ceny mieszkań wzrosną ?

        • 12 5

        • zazdrościsz?????

          Nie zazdrość. Pracuj ciężko. NIe wszyscy kradną, jak Ci się wydaje...

          • 6 5

      • Najwięcej pieniędzy marnuje się

        na chybione inwestycje typu ECS albo stadion dla 10 tys. kiboli, budowane za społeczne pieniądze.

        • 3 1

    • (3)

      Stawiajmy jeszcze więcej ekranów akustycznych. Te wzdłuż torów na wysokości ul. Wielkopolskiej są bardzo potrzebne. Nie wspomnę o tych w Gdańsku Osowa postawionych ostatnio wzdłuż obwodnicy. Co one chronią przed hałasem?

      • 6 2

      • (2)

        Te ekrany to porażka jak sie chce mieć ciszę w domu to na wieś lub wystarczy wymienić okna...
        a te ekrany to szkaradztwo

        • 7 1

        • wystarczy uspokoić ruch na ulicach, (1)

          które są budowane z myślą o szybkim ruchu a faktycznie stoją zakorkowane codziennie. Mniejsza prędkość chwilowa = niezmieniony czas przejazdu = większe bezpieczeństwo = mniejszy hałas

          • 3 2

          • mniejsza prędkośc = niższy bieg = większa emisja spalin

            • 1 1

    • na zbędne lotnisko pieniądze są, na podjazdy już nie

      • 8 3

    • Budujemy lotnisko! (13)

      To są d*perele! Wśród moich znajomych nie ma ludzi niepełnosprawnych, za to właściciele apartamentów z SeaTowers mają awionetki. To wielki prestiż, że wybudujemy dla nich lotnisko. Dzielnice muszą poczekać. Schody, podjazdy windy - to sa pierdoły. Nikt nie pokaże nas w tv jak otworzymy windę. A otwarcie lotniska to sami rozumiecie... Tak więc potrzeba nam 100 baniek na lotnisko, potem ewentualnie kolejna kasa na terminal dla plebsu, potem może pierdoły.

      • 12 2

      • odpowiedz mi łaskawcze (6)

        od kiedy to perony i kładki (oraz inne przejścia przez nie) przejął UM Gdyni, a może nawet kasy biletowe?

        Jakoś widać ostatnio wypadłem z tematu;)) A czy ustawa o działkach powietrznych została także przez sejm klepnięta?

        • 0 6

        • już odpowiadam, uprzejmie (5)

          rzeczony tunel jest tunelem miejskim, w zarządzie ZDiZ, jest on pod ulicą Morską. Nie ma on nic wspólnego z koleją. A odpowiadajac na pytanie - podejrzewam, że przejął 30 - 50 lat temu po zakończeniu budowy. A mój komentarz jest satyrą. Jak to możliwe, że budujemy drugie absolutnie niepotrzebne lotnisko podczas gdy nie ma kasy na nic? Budujemy centrum informacyjne za kilka mln złotych, lotnisko a brakuje na oświatę, infrastrukturę drogową, przedszkola, nowe drogi, chodniki, rewitalizację dzielnic... a ludzie się cieszą! Cieszą się, że sami będą jechali po dziurach a paru bogatych karkó będzie mogło za ich podatki lądować sobie na Oksywiu. Bo chyba nie wierzysz, że z tego lotnidska będą korzystały linie komunikacyjne (no chyba,ze wrzucimy kolejne 100 - 200 mln złotych).

          • 10 0

          • "budujemy drugie absolutnie niepotrzebne lotnisko" (4)

            To w Rumi które służyło do obsługi Gdyni już od ok.20 lat jest nie używane więc pozostało wykorzystać już i tak istniejące a do tego cztery razy takie jak w Gdańsku.
            "a brakuje na oświatę,...." to co by było gdyby tak jak w Gdansku zlikwidowano sześć szkół?
            "bogatych karkó będzie mogło za ich podatki lądować" no nie sądzę, aby ciągnęły "te karki" samolot jak w..... jeśli już to będzie praca dla nie karków;)))

            • 0 3

            • (2)

              "To w Rumi które służyło do obsługi Gdyni już od ok.20 lat jest nie używane więc pozostało wykorzystać już i tak istniejące a do tego cztery razy takie jak w Gdańsku."

              Przepraszam, ale o czymś nie wiem chyba. Jakie lotnisko w Rumi? Jakie lotnisko od 20 lat obsługiwało Gdynię?! Kosakowo-Babie Doły? Chyba nie, to lotnisko nie obsługiwało Gdyni nigdy. Ludzie, opamiętajcie się. To że jest pas startowy, jakiś pas startowy nie znaczy, że możemy otworzyć lotnisko komunikacyjne! A gdzie płyty postojowe? Dopiero muszą zostać wybudowane i to nie takie których obciążenie projektowe stanowił lekki myśliwiec tylko takie na kilkanaście razy cięższy samolot przynajmniej kodu C. Co się dzieje z drogami po których jeżdżą przeładowane samochody chyba każdy widzi. Budowany jest teraz (oficjalnie) terminal GA (General Aviation - to właśnie awionetki i tego typu maszyny). Jeśli chcemy mieć prawdziwe lotnisko to potrzebujemy inwestycji jak w Rębiechowie, sam kawałek betonu po wojsku nie wystarczy. Wmówienie, że przecież lotnisko już jest, trzeba je wykorzystać to właśnie największy majstersztyk PR-u UM Gdynia i Szczurka! Szkoda, ze ludzie tak bezmyślnie mu wierzą.
              "to co by było gdyby tak jak w Gdansku zlikwidowano sześć szkół?" urodziłem się w Gdyni, mieszkam tu nieprzerwanie już 28 lat, tu się uczyłem, tu płacę podatki i w doopie mam co się dzieje w Gdańsku. Wolę by TU się inwestowało w infrastrukturę dla Gdynian a nie brac udział w wyścigu z Gdańskiem. Jak panowie chcą porównywać kto ma większego to niech nie robia to kosztem miast i bawiąc się publicznymi pieniędzmi. Niech się ścigają prywatnymi furami zamiast szczuć na siebie mieszkańców Trójmiasta. Nie mamy wspólnej komunikacji, nie mamy wspólnego planu rozwoju chociażby dróg, nie mamy niczego wspólnego, żadnych udogodnień które od dawna funkcjonują w każdej dużej aglomeracji, bo dwóch nie potrafi się dogadać. Pasuje Ci to? Ok... gratuluję.

              • 7 1

              • jesteś młody i mało wiesz, nawet pewnie nie wiesz co jesz (1)

                no ale kombinuj? Widać żaden z Ciebie awiator i znawca lotniskowej profesji;))

                • 1 4

              • oświeć nas...

                Na pewno osoba która pisze, że jest jakies inne lotnisko poza Rębiechowem które obsługiwało od 20 lat Gdynię ma szaloną wiedzę. Wbrew temu co mi zarzucasz jakaś tam wiedzę mam. Jeśli jesteś chętny na rzeczową dyskusją - zapraszam. Przepychanki na zasadzie żaden z Ciebie awiator pozostawię panom prezydentom.

                • 5 1

            • przepraszam, jakie lotnisko obsługiwało Gdynię od 20 lat oprócz Rębiechowa? Kosakowo to było lotnisko WOJSKOWE, a lotnictwo wojskowe ma zupełnie inne standardy niż cywilne.

              I to nie jest tak że w Kosakowie stoi jakies lotnisko odłogiem - tam jest tylko pas startowy z punktu widzenia lotnictwa cywilnego, a to jest jedynie niewielki ułamek całkowitych kosztów.

              • 5 1

      • (5)

        terminal to tylko mała część kosztów budowy lotniska. przystosowanie płyty postojowej dla kodu C to już wydatek rzędu 100 mln

        • 5 0

        • (4)

          Kurna, czy naprawdę żyjemy w tak bogatym kraju by w aglomeracji poniżej 1mln osób utrzymywać dwa terminale (buynek + wyposażenie!), dwie lotniskowe straże pożarne, odśnieżać dwa pasy startowe itd itp. Przypomnę, że to co jest budowe teraz to nie terminal pasażerski według oicjalnych informacji - to terminal GA!
          Żeby lotnisko było opłacalne musi mieć 1,5 - 2 mln pasażerów. Gdańsk teraz ma 2,5 mln, może dobije do 3, ale tylko dzięki 4 miesiącom OLT. Nawet gdyby lotniska podzieliły się pół na pół pasażerami (nierealne) to do obu będzie trzeba dopłacać. Za zabawy i prywatne animozje Budynia i Gryzonia zapłacimy wszyscy z naszych podatków. Mieszkańcom Gdyni gratuluję dobrego samopoczucia... Mi do śmiechu nie jest.

          • 8 0

          • (3)

            w Polsce lotniska zarabiają powyżej 1mln pax. ale to i tak nierealne dla lotniska w Kosakowie na tą chwilę. wiadomo że to lotnisko jest jedynie potrzbene dla megalomanii Szczurka

            • 6 1

            • 1 mln może wystarczy może nie... (2)

              trzeba pamiętać, że tyle ile zyska Gdynia tyle straci Gdańsk a więc bilans pasażerów w aglomeracji jest zerowy a infrastruktura do utrzymania dwa razy taka... a ten typ infrastruktury tani nie jest. A do tego nowe zarządy, rady nadzorcze, kierownicy, specjaliści, dyrektorzy, koledzy królika - może o to chodzi? I jeszcze jedno... czym może Gdynia przyciągnąć do siebie? Co takiego będzie miała czego Gdańsk nie ma? No może mieć jedynie niższe stawki za pasażera. Efekt będzie taki, że może skuszą ceną dumpingową FR lub W6 (wątpię, Gdańsk to ich baza) czyli jedynym wygranym będzie jeden z przewoźników a oba lotniska będą deficytowe. Ten deficyt pokryjemy my - z podatków. Nie mówię już o stratach dla pasażerów jeśli chodzi o wygodę - za 10 mln zł Gdynia nie wybuduje tego co Gdańsk za 300 mln... Czeka nas barak dla LCC jak w Turku? Dochodzi jeszcze utrata pasażerów transferowych - nikt o zdrowych zmysłach nie będzie planował lotu z przesiadką w Trójmieście z wykorzystaniem dwóch lotnisk mając do wyboru kilkanaście lotnisk typowo przesiadkowych dla linii LCC gdzie nie musi ruszać się z miejsca.

              • 6 0

              • (1)

                jak uczy nas historia z Hiszpanii takie lotniska się zamyka. Zanim Kosakowo w ogóle będzie mogło obsługiwać normalne loty pasażerskie miną lata. A potem jeszcze następne zanim przyciągną jakiegoś przewoźnika. Gdynia będzie musiała im dopłacać aby zechcieli tam latać, a nawet jak się skuszą to i tak nazwą to lotnisko... Gdańsk-Gdynia albo coś takiego. A wtedy Szczurek chyba się zapali ze złości

                • 4 0

              • otóż to

                Ważny jest efekt propagandowy i megalomania... Szkoda, ze odbywa się to kosztem potrzebnych na dziś inwestycji. Masz rację -zakończy się jak w Hispzanii. Nie potrafimy się uczyć na błędach innych.

                • 3 0

  • pani Monika niech się uczy kadrowania (10)

    bo guzik widać

    • 82 40

    • Widać zarówno malunek jak i schody. (2)

      Kadrowanie jak najbardziej ok.

      • 21 16

      • Co więcej (1)

        widać, że brakuje podjazdu na schodach - gdyby były wykadrowane, można by podejrzewać, że podjazd jest akurat na tym fragmencie, którego nie widać.

        • 6 1

        • a nie można było

          troszkę do tyłu i w lewo

          • 2 6

    • Amatorka (1)

      Jak już się przyszło z lustrem, to:
      1. Można było zrobić więcej ujęć
      2. Aż się prosiło o zdjęcie graffiti na wprost
      Amatorzy fotografowie i filmowcy z Trójmiasto.pl ;-)

      • 20 17

      • ;)

        W jej profilu jest:
        1 - więcej zdjęć miejsca
        2 - zdjęcie graffiti na wprost

        Amatorzy redaktorzy co ich nie pokazuja.

        • 10 4

    • nazwisko (3)

      coś nie nasze ;)

      • 4 9

      • hahahah

        usmialem sie :D

        • 1 1

      • :)))))))))))))) (1)

        ciźbi psipadek???????

        • 2 2

        • czyżby zaczal sie ICH od dawna zapowiedziany "powrot" ?

          • 1 0

    • pod artykułem jest całe "stado" zdjęć

      wystarczy zjechać kursorem trochę niżej i kliknąć - ale tego też się trzeba nauczyć

      • 9 1

  • W przypadku

    przejścia podziemnego jest miejsce i można by (szczególnie od strony zachodniej (tam gdzie szkoły) zrobić długą rampę podjazdową wygodna i dla niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Kładka jest za to bardzo trudna. Szczególnie od strony Janka nie mam miejsca nawet na windy.
    Ale płacimy niemało urzędnikom to powinny jakoś zaleście rozwiązanie.
    Miłego poniedziałku wszystkim czytelnikom Trójmiasto.pl

    • 29 9

  • No to co, niby ja mam zrobić windę i podjazd. (1)

    to sprawa UM Gdynia. Zamiast wywalać kasę na wątpliwą inwestycję na rogu 10 lutego i Świętojańskiej powinni pomóc ludziom niepełnosprawnym.

    • 33 8

    • co tam róg, 10 lutego... lotnisko przecież się buduje

      • 2 0

  • Aż się prosi o windy dla niepełnosprawnych..

    Choćby takie jak mają na budowach.
    Można by też postawić Toj-Toje w tunelach. Czytałem że imprezowicze lubią się w tunelach załatwiać i z tego powodu miasto ponoć planuje niektóre wyburzyć.

    • 7 7

  • Wózki inwalidzkie jak również wózki dla dzieci.... (4)

    Automatycznie brak możliwości korzystania z wózków zarówno inwalidzkich jak i wózków dla dzieci skreśla dany fragment miasta do dalszego rozwoju.....

    • 33 6

    • Ciekawi mnie, dlaczego w artykule wpisano "matka z dzieckiem w wózku"? (3)

      Tak walczymy o równouprawnienie, ale oznaczające tylko "to, co chcą kobiety ma być dla nich dostępne".

      Podobna sytuacja z tłumaczeniem "baby care room" na "pokój dla matki z dzieckiem".

      Jeszcze nie jestem ojcem, ale jeśli chcemy równouprawnienia, to Droga Pani Redaktor musi to działać w obie strony.

      "co ma zrobić rodzic z dzieckiem w wózku" :) lub ogólniej "osoba z dzieckiem w wózku" (bo przecież może być to starszy brat, babcia, czy sąsiad - oni nie mają problemu z zejściem po schodach?)

      • 12 1

      • "matka" jest najbardziej... naturalnym słowem

        a te całe równouprawnienie... szkoda gadać, bo wg mnie niektórym to już się w głowach przewraca.
        Jednocześnie nie mówię, że kobietom, ale też przecież wszystkim ludziom nie należy się szacunek.

        • 4 3

      • (1)

        równouprawnienie zaczyna się na parytetach a kończy w restauracji gdy trzeba zapłacić rachunek

        • 6 5

        • też tak sądzę

          • 1 0

  • (1)

    idźmy na całość i jak to ma się w Gdańsku zacznijmy likwidacje wszystkich tuneli, kładek i budujmy "bezkolizyjne" przejścia dla pieszych przez ulice czy tory...tańsze w budowie i utrzymaniu i zniknie problem podjazdów czy wind.... To czysty absurd, chcemy zmierzać ku zachodowi gdzie większość ruchu sprowadza się pod i nad ziemie a tak naprawdę cofamy się w rozwoju

    • 10 23

    • większość ruchu samochodowego

      Piesi tam idą górą.

      • 7 0

  • samochodziarzom tam kazać mieszkać

    to by zwolnili i nabrali szacunku do człowieka

    • 20 17

  • za to na pasach niektórzy kierowcy polują na każdego kto wolniej chodzi, mało który zwalnia

    • 16 4

  • Gdynia to miasto nieprzyjazne dla ludzi (3)

    • 35 24

    • i odwrotnie (2)

      • 4 4

      • że niby ludzie nieprzyjaźni dla Gdyni? (1)

        • 4 3

        • Bo mają wymagania szydery.

          I krytykują pomysły jaśnie oświeconego prezydenta, w ogóle tylko mu zawadzają, zużywają mu trasę Kwiatkowskiego, tak że musi ją remontować, zamiast po prostu ją podziwiać. Mendy.

          • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane