- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (262 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (57 opinii)
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3207/750x0/3207536-Potrzeba-przywrocenia-zieleni-wysokiej-wielokrotnie-byla-zglaszana-w-toku__c_5_36_1534_910.webp)
porównać
Ulica nie tylko tranzytu, ale też miejskiego życia, przywrócenie zieleni oraz znaczna poprawa jej bieżącego utrzymania - tak powinna zmienić się al. Grunwaldzka w Gdańsku zdaniem mieszkańców, którzy wzięli udział w miejskich konsultacjach na temat jej przyszłości.
Jak zapewniają pracownicy Biura Architekta Miasta oraz Biura Rozwoju Gdańska, czyli jednostek koordynujących prace nad dokumentem, studium al. Grunwaldzkiej będzie miało przełożenie na:
- nowe miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
- decyzje różnych wydziałów miasta.
Uproszczone składanie wniosków do planów miejscowych w Gdańsku
Różne dzielnice, bardzo podobne problemy i postulaty zmian
W IX Liceum Ogólnokształcącym im. Krzysztofa Kolbergera na Strzyży odbyły się kilka dni temu otwarte warsztaty dla mieszkańców dzielnic, przez które biegnie al. Grunwaldzka.
Najwięcej mieszkańców przybyło z Wrzeszcza Górnego oraz Oliwy. Znacznie mniejsze zainteresowanie konsultacje wzbudziły na Aniołkach, Strzyży oraz Przymorzu Małym, które włączono do studium jako tereny rozwojowe w związku z docelowym układem transportowym (przede wszystkim budową ul. Nowej Abrahama).
Mieszkańcy w swoim dzielnicowym gronie omawiali wraz z urzędnikami zagadnienia związane z przestrzenią publiczną, zielenią i wodą, nową zabudową oraz transportem zbiorowym pod kątem stanu obecnego, problemów i zalet oraz propozycji zmian na przyszłość.
Co ważne, grupa mieszkańców z danej dzielnicy nie miała dostępu do notatek sporządzonych przez mieszkańców innych dzielnic. Dzięki temu w trakcie podsumowania możliwe było skonfrontowanie ze sobą poglądów z różnych lokalizacji.
Okazało się, że choć dzielnice między sobą znacznie się różnią pod względem kształtu zabudowy oraz "osadzenia" ich na al. Grunwaldzkiej, poglądy na temat stanu obecnego oraz kierunków zmian są bardzo podobne.
Postulaty pojawiające się we wszystkich kategoriach:
- potrzeba zwiększenia liczby naziemnych przejść dla pieszych,
- rozpatrywanie połączeń pieszych pod kątem szerszych powiązań o zasięgu nawet międzydzielnicowym,
- myślenie o zieleni jako strukturze ciągłych powiązań, a nie pojedynczych wyspach odseparowanych od siebie,
- traktowanie alei jako atrakcyjnej przestrzeni do życia, a nie tylko tranzytowego korytarza transportowego (zwłaszcza w wymiarze ruchu aut),
- przekształcenie alei Grunwaldzkiej w aleję drzew z doborem gatunków o dużych, okazałych koronach, sadzonych bezpośrednio w gruncie, a nie donicach.
Ponadto w zakresie przestrzeni publicznej:
- zwracano uwagę na problematykę nadmiernej presji motoryzacji indywidualnej na otoczenie - w tym parkowania, hałasu czy dewastacji chodników i zieleni,
- na plus oceniono wprowadzone zmiany na rzecz uspokojenia ruchu i poprawy bezpieczeństwa ruchu,
- na minus oceniono ogrodzenie kampusów uczelni, tworzenie niepotrzebnych barier w postaci schodów zamiast pochylni oraz skarp i murów oporowych,
- postulowano wprowadzenie placówek sztuki i kultury, które wzbogacą aleję - obecnie tego typu placówki zdominowały obszar Śródmieścia kosztem innych dzielnic.
W zakresie zieleni i wody:
- uskarżano się na niedostateczne bieżące utrzymanie terenów zieleni miejskiej,
- postulowano odkrywanie potoków i tworzenie otwartych systemów obiegu wody zamiast dotychczasowej polityki kanalizowania i wprowadzania wody do podziemnych zbiorników,
- zwracano uwagę na potrzebę myślenia o zieleni miejskiej w kategorii integracji jej z przestrzenią miasta i różnych funkcji - rekreacji, wypoczynku, uprawiania sportu, a także prowadzenia działalności gastronomicznej,
- podkreślano potrzebę budowy toalet publicznych w parkach,
- jako atut wymieniano sąsiedztwo terenów leśnych, choć pojawiały się głosy o problemach z niewielką liczbą wejść oraz potrzeby poprawy ich stanu technicznego.
W zakresie kształtowania nowej zabudowy:
- wśród problemów wymieniano wyludnianie się obszaru ze stałych, dotychczasowych mieszkańców (gentryfikacja) i rozrost najmu krótkoterminowego, uciążliwego często dla stałych mieszkańców,
- w paśmie al. Grunwaldzkiej proponowano dopuścić lokalizację nowej zabudowy o odważnej współczesnej architekturze, choć z ograniczeniami i szacunkiem w obszarach najcenniejszej substancji np. w starej Oliwie,
- wskazywano obszary dla nowych inwestycji (w tym wysokich) przede wszystkim w pasie między aleją a torami kolejowymi pomiędzy Wrzeszczem a Oliwą oraz w sąsiedztwie przystanku SKM Gdańsk Politechnika.
W zakresie transportu zbiorowego (w toku dyskusji temat potraktowano szerzej jako mobilność różnego typu):
- postulowano zwężenie alei w zakresie liczby pasów lub/i szerokości jezdni pod poszerzenie chodników (w tym wydzielenie dróg rowerowych z ciągów pieszo-rowerowych) i nasadzenia zieleni (w tym szpalery drzew),
- ruch aut indywidualny powinien być maksymalnie ograniczony - zastopowany już na parkingach przesiadkowych typu park and ride na przedmieściach Gdańska,
- wskazywano na potrzebę budowy poprzecznych połączeń tramwajowych w osi wschód - zachód (oceniając transport szynowy w osi północ - południe za bardzo dobry),
- proponowano uwzględnienia w projektach przystanków kolejowych niezawodnych rozwiązań przestrzennych przy pokonywaniu różnic poziomów - pochylni, ramp, podjazdów i prowadnic jako uzupełnienie awaryjnych wind, podnośników i platform przyschodowych,
- sugerowano zwiększenie liczby połączeń drogowych niższej kategorii oraz liczby zjazdów zamiast tworzenia układu wymuszającego nakładanie drogi celem zawrócenia autem i koncentracji ruchu w obrębie przewymiarowanych skrzyżowań,
- przyszłość Drogi Czerwonej kreślono jako trasę rowerową międzydzielnicową o najwyższym standardzie - tzw. ekostrada lub rowerostrada.
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Mieszkańcy chcą zmian tu i teraz. Urzędnicy: potrzebujemy czasu
Czy postulaty mieszkańców mają szansę na realizację? Potrzebę wcielenia ich w życie w możliwie najkrótszym czasie wielokrotnie powtarzano podczas dyskusji. Praktyka dotychczasowych konsultacji społecznych pokazuje bowiem, że dyskusje mają często charakter fasadowy, a wyniki trafiają na dno urzędniczych szuflad.
Przewodniczące komisji tematycznych w Radzie Miasta obiecywały uwzględniać je w działaniach na najbliższe lata.
- Nie wyobrażam sobie sytuacji, że spotykamy się, a potem nic nie wyjdzie z tych pomysłów. Celem jest, aby powstał dokument, który będzie miał przełożenie m.in. na nowe plany zagospodarowania - zapowiada Emilia Lodzińska (KO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Poważnie biorę do serca zgłoszone uwagi oraz to, że tego typu spotkania muszą być sprawcze. Jako radne będziemy "nieść" ten przekaz z dzisiejszego spotkania dalej - zapewnia Anna Golędzinowska (KO), przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju RMG.
Nieco inne spojrzenie prezentuje Biuro Rozwoju Gdańska - jednostka bez wątpienia najbardziej doświadczona w prowadzeniu konsultacji społecznych z zakresu planowania przestrzennego. Jej dyrektor zapowiedziała konieczność weryfikacji wszystkich propozycji.
- Czas, który dzisiaj spędziliśmy na warsztatach, był tym najprzyjemniejszym. Usiedliście państwo, pomyśleliście, jak zaplanować idealne miasto, a teraz razem z zespołem Biura Architekta Miasta będziemy musieli to przełożyć na zagadnienia związane z prawem, finansami, roszczeniami odszkodowawczymi itd. - mówiła w podsumowaniu warsztatów Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG. - To jest ta niewdzięczna praca po naszej stronie, ale takie podejście z otwartą głową daje możliwość wykreowania i poszukiwania najlepszych rozwiązań i spotkania się gdzieś pośrodku.
Dyrektor BRG wskazywała na potrzebę współpracy także właścicieli terenów, którzy mają już korzystne plany zagospodarowania lub regulacje prawne np. w zakresie zgody na zamknięcia terenów, które stały się barierami przestrzennymi - w tym ogrodów działkowych czy kampusów uczelni wyższych.
Politechnika Gdańska ogrodziła część parku Akademickiego
Ostateczny kształt dokumentu pod koniec przyszłego roku
Do tematu konsultacji studium pasma al. Grunwaldzkiej urzędnicy wrócą za kilka miesięcy. Wstępnie planowane są kolejne konsultacje jesienią bieżącego roku. Cały dokument powinien być gotowy pod koniec przyszłego roku.
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (343) 3 zablokowane
-
2022-06-28 06:14
Zwezic grunwaldzka z 3 do 1 pasa a po godzinie 20 kazdego dnia zamienic ją na boisko do gry w bule!!!!!!!! Buahaaaa
- 1 0
-
2022-06-28 08:21
Jak zawsze zastanawia mnie głupota czy może chciwość decydentów
Przecież asfalt, nawierzchnia drogi jest wielokrotnie bardziej trwała gdy jest osłonięta i w cieniu np. drzew. Czy komuś zależy na ciągłych remontach i naprawach. Odzielny temat to głupota projektantów al. Adamowicza, i nie chodzi mi o słup składający lusterka, może warto się zainteresować.
- 2 0
-
2022-06-28 11:36
Co to za bzdurne pomysly??
Garstka ludzi ma decydowac o tym czy glowna arteria miasta ma byc trawnikiem?? To jest miasto nie wies, Grunwaldzka ma byc latwo i szybko przejezdna - korzysc dla wszystkich i fla srodowiska.
- 3 0
-
2022-06-28 11:48
Mieszkańcy nie chcą tramwaju na BGW
I jakoś nikt ich nie słucha a tutaj proszą o konsultacje? Już widzę więcej przejść na Grunwaldzkiej i likwidowanie pasów dla aut...Paraliżu wtedy nie będzie ale jak by tramwaj jechał Do Studzienki aż do skrzyżowania z Grunwaldzką to już nie da się? Hipokryzja pełną parą
- 2 0
-
2022-06-28 15:50
Wszystko zaorać!
Zaorać wszystkie ulicę, chodniki i parkingi i w ich miejsce nasadzić drzew!
- 1 0
-
2022-06-29 07:37
To ja poproszę...
... Zmiany na Rzeczpospolitej/Chłopskiej.
Mieszka tam wielokrotnie więcej ludzi, a nikt się o te miejsca nie troszczy.
Zacząć należy od remontu torowisk i tramwajów. Hałas, który emitują one w tej chwili przewyższa hałas generowany przez samochody. Na Zaspie brak przejść naziemnych, na Przymorzu zresztą też. Kolobrzeska, Obrońców, Bora Komorowskiego, Jagiellońska - to właściwie ulicę osiedlowe. Należy ograniczyć ruch kołowy tymi ulicami. Niedopuszczalna jest ukończenie drugiego pasa ul. Obrońców Wybrzeża.
Poza tym, należy zacząć od redukcji miejsc parkingowych przy Urzędzie Miejskim, i oddaniu przestrzeni mieszkańcom.- 0 0
-
2022-06-29 23:40
Pewnie, wgl zrezygnujmy z pasów dla samochodów...
Niech poruszają się tylko 40-50 letni panowie w pantalonkach na rowerkach. Ludzie o czym my mowimy? Zieleń? Owszem. Ale jaka przesztrzeń piesza? Gdzie? Czy wy chcecie sparaliżować to miasto? Przestrzenie piesze i rowerowe to można rozszerzać gdy jest pod to zapas rezerwy terenowej, a nie kosztem dróg, które i tak są potężnie zakorkowane każdego dnia!!! Ludzie mieszkają w jednym mieście, a pracują w innym. Często ich praca polega na poruszaniu się między Gdańskiem, Gdynią i Sopotem. Jak mamy się poruszać? Może rowery dostawcze z chłodnią zafundujecie co? I najlepiej napędem elektrycznym. Człowiek wychodzi z domu i sprawdza godzinę czy jest sens w ogóle wyjeżdżać, do tego doprowadziła opieszałość w rozwoju kluczowych tras tranzytowych! I to już nie jest "o, 12-sta, poczekam na mniejszy ruch", to są okolice 9:00, 12:00, 16:00 i 18:00. Chcecie się bawić w przestrzenie pieszo-rowerowe i zieleń? Prosze bardzo - zróbcie najpierw porządek z trasami wyjazdowymi na obwodnicę, zainwestujcie w tranzyt godny XXI wieku, szybkie, często kursujące pociągi, szybkie linie autobusowe, zachęćcie najpierw ludzi do niespędzania cennych godzin w transporcie, i wtedy bawcie się w zieleń i przestrzenie piesze... Normalnie ciśnienie mi podniósł ten artykuł.
- 3 0
-
2022-06-30 09:19
Jak zrobić ludzi w ci*la
Lewackie bełkoty. Od razu widać i czuć, że ma to na celu pozyskanie terenów pod zabudowę. Pewnie jeden pas ruchu w każdą stronę albo zakaz wjazdu samochodów do Gdańska. Potrzebne nam są hotele dla niemiaszków, mieszkańców ma się gdzieś. Niech Ono pamięta zbliżają się wybory, a potem będziemy sprawdzać wydane pozwolenia na budowy i przekształcenia. Siema ONO
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.