• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Krzysztof Koprowski
27 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Ulica nie tylko tranzytu, ale też miejskiego życia, przywrócenie zieleni oraz znaczna poprawa jej bieżącego utrzymania - tak powinna zmienić się al. Grunwaldzka w Gdańsku zdaniem mieszkańców, którzy wzięli udział w miejskich konsultacjach na temat jej przyszłości.



Czy wzdłuż al. Grunwaldzkiej powinny pojawić się szpalery drzew?

Przypomnijmy: od kilku miesięcy trwają prace planistyczne nad dokumentem Studium Pasma al. Grunwaldzkiej. To pewnego rodzaju przewodnik (masterplan) określający to, jak ma się zmieniać aleja: jaka ma przy niej powstać zabudowa, jakie przestrzenie publiczne, jak ma wyglądać zieleń oraz jak ma być zorganizowany transport.

Jak zapewniają pracownicy Biura Architekta Miasta oraz Biura Rozwoju Gdańska, czyli jednostek koordynujących prace nad dokumentem, studium al. Grunwaldzkiej będzie miało przełożenie na:

  • nowe miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
  • decyzje różnych wydziałów miasta.


Uproszczone składanie wniosków do planów miejscowych w Gdańsku



Obszar objęty opracowaniem studium Pasma al. Grunwaldzkiej. Obszar objęty opracowaniem studium Pasma al. Grunwaldzkiej.

Różne dzielnice, bardzo podobne problemy i postulaty zmian



W IX Liceum Ogólnokształcącym im. Krzysztofa Kolbergera na Strzyży odbyły się kilka dni temu otwarte warsztaty dla mieszkańców dzielnic, przez które biegnie al. Grunwaldzka.

Najwięcej mieszkańców przybyło z Wrzeszcza Górnego oraz Oliwy. Znacznie mniejsze zainteresowanie konsultacje wzbudziły na Aniołkach, Strzyży oraz Przymorzu Małym, które włączono do studium jako tereny rozwojowe w związku z docelowym układem transportowym (przede wszystkim budową ul. Nowej Abrahama).

Mieszkańcy w swoim dzielnicowym gronie omawiali wraz z urzędnikami zagadnienia związane z przestrzenią publiczną, zielenią i wodą, nową zabudową oraz transportem zbiorowym pod kątem stanu obecnego, problemów i zalet oraz propozycji zmian na przyszłość.

Konsultacje z mieszkańcami w formie warsztatów odbyły się w sali gimnastycznej IX LO. Konsultacje z mieszkańcami w formie warsztatów odbyły się w sali gimnastycznej IX LO.
Co ważne, grupa mieszkańców z danej dzielnicy nie miała dostępu do notatek sporządzonych przez mieszkańców innych dzielnic. Dzięki temu w trakcie podsumowania możliwe było skonfrontowanie ze sobą poglądów z różnych lokalizacji.

Okazało się, że choć dzielnice między sobą znacznie się różnią pod względem kształtu zabudowy oraz "osadzenia" ich na al. Grunwaldzkiej, poglądy na temat stanu obecnego oraz kierunków zmian są bardzo podobne.

Postulaty pojawiające się we wszystkich kategoriach:

  • potrzeba zwiększenia liczby naziemnych przejść dla pieszych,
  • rozpatrywanie połączeń pieszych pod kątem szerszych powiązań o zasięgu nawet międzydzielnicowym,
  • myślenie o zieleni jako strukturze ciągłych powiązań, a nie pojedynczych wyspach odseparowanych od siebie,
  • traktowanie alei jako atrakcyjnej przestrzeni do życia, a nie tylko tranzytowego korytarza transportowego (zwłaszcza w wymiarze ruchu aut),
  • przekształcenie alei Grunwaldzkiej w aleję drzew z doborem gatunków o dużych, okazałych koronach, sadzonych bezpośrednio w gruncie, a nie donicach.

Ponadto w zakresie przestrzeni publicznej:

  • zwracano uwagę na problematykę nadmiernej presji motoryzacji indywidualnej na otoczenie - w tym parkowania, hałasu czy dewastacji chodników i zieleni,
  • na plus oceniono wprowadzone zmiany na rzecz uspokojenia ruchu i poprawy bezpieczeństwa ruchu,
  • na minus oceniono ogrodzenie kampusów uczelni, tworzenie niepotrzebnych barier w postaci schodów zamiast pochylni oraz skarp i murów oporowych,
  • postulowano wprowadzenie placówek sztuki i kultury, które wzbogacą aleję - obecnie tego typu placówki zdominowały obszar Śródmieścia kosztem innych dzielnic.

Zdaniem uczestników warsztatów nowoczesna zabudowa, nawet w formie wieżowców, może zostać dopuszczona m.in. na Strzyży. Zdaniem uczestników warsztatów nowoczesna zabudowa, nawet w formie wieżowców, może zostać dopuszczona m.in. na Strzyży.
W zakresie zieleni i wody:

  • uskarżano się na niedostateczne bieżące utrzymanie terenów zieleni miejskiej,
  • postulowano odkrywanie potoków i tworzenie otwartych systemów obiegu wody zamiast dotychczasowej polityki kanalizowania i wprowadzania wody do podziemnych zbiorników,
  • zwracano uwagę na potrzebę myślenia o zieleni miejskiej w kategorii integracji jej z przestrzenią miasta i różnych funkcji - rekreacji, wypoczynku, uprawiania sportu, a także prowadzenia działalności gastronomicznej,
  • podkreślano potrzebę budowy toalet publicznych w parkach,
  • jako atut wymieniano sąsiedztwo terenów leśnych, choć pojawiały się głosy o problemach z niewielką liczbą wejść oraz potrzeby poprawy ich stanu technicznego.

W zakresie kształtowania nowej zabudowy:

  • wśród problemów wymieniano wyludnianie się obszaru ze stałych, dotychczasowych mieszkańców (gentryfikacja) i rozrost najmu krótkoterminowego, uciążliwego często dla stałych mieszkańców,
  • w paśmie al. Grunwaldzkiej proponowano dopuścić lokalizację nowej zabudowy o odważnej współczesnej architekturze, choć z ograniczeniami i szacunkiem w obszarach najcenniejszej substancji np. w starej Oliwie,
  • wskazywano obszary dla nowych inwestycji (w tym wysokich) przede wszystkim w pasie między aleją a torami kolejowymi pomiędzy Wrzeszczem a Oliwą oraz w sąsiedztwie przystanku SKM Gdańsk Politechnika.

Nie dodatkowych pasów ruchu, lecz więcej przestrzeni dla pieszych (z pełnym rozdzieleniem ruchu rowerowego) oraz zieleni nawet kosztem pasów ruchu - tego chcą mieszkańcy dzielnic, dla których al. Grunwaldzka jest przestrzenią do życia, a nie jedynie drogą tranzytową przez Gdańsk. Nie dodatkowych pasów ruchu, lecz więcej przestrzeni dla pieszych (z pełnym rozdzieleniem ruchu rowerowego) oraz zieleni nawet kosztem pasów ruchu - tego chcą mieszkańcy dzielnic, dla których al. Grunwaldzka jest przestrzenią do życia, a nie jedynie drogą tranzytową przez Gdańsk.
W zakresie transportu zbiorowego (w toku dyskusji temat potraktowano szerzej jako mobilność różnego typu):

  • postulowano zwężenie alei w zakresie liczby pasów lub/i szerokości jezdni pod poszerzenie chodników (w tym wydzielenie dróg rowerowych z ciągów pieszo-rowerowych) i nasadzenia zieleni (w tym szpalery drzew),
  • ruch aut indywidualny powinien być maksymalnie ograniczony - zastopowany już na parkingach przesiadkowych typu park and ride na przedmieściach Gdańska,
  • wskazywano na potrzebę budowy poprzecznych połączeń tramwajowych w osi wschód - zachód (oceniając transport szynowy w osi północ - południe za bardzo dobry),
  • proponowano uwzględnienia w projektach przystanków kolejowych niezawodnych rozwiązań przestrzennych przy pokonywaniu różnic poziomów - pochylni, ramp, podjazdów i prowadnic jako uzupełnienie awaryjnych wind, podnośników i platform przyschodowych,
  • sugerowano zwiększenie liczby połączeń drogowych niższej kategorii oraz liczby zjazdów zamiast tworzenia układu wymuszającego nakładanie drogi celem zawrócenia autem i koncentracji ruchu w obrębie przewymiarowanych skrzyżowań,
  • przyszłość Drogi Czerwonej kreślono jako trasę rowerową międzydzielnicową o najwyższym standardzie - tzw. ekostrada lub rowerostrada.

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu


Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu



Mieszkańcy chcą zmian tu i teraz. Urzędnicy: potrzebujemy czasu



Czy postulaty mieszkańców mają szansę na realizację? Potrzebę wcielenia ich w życie w możliwie najkrótszym czasie wielokrotnie powtarzano podczas dyskusji. Praktyka dotychczasowych konsultacji społecznych pokazuje bowiem, że dyskusje mają często charakter fasadowy, a wyniki trafiają na dno urzędniczych szuflad.

Przewodniczące komisji tematycznych w Radzie Miasta obiecywały uwzględniać je w działaniach na najbliższe lata.

Przywracanie terenów miastu i mieszkańcom to jeden z postulatów warsztatów. Na zdjęciu koryto Potoku Strzyży, wzdłuż ul. Słowackiego - obecnie skanalizowane pod drugą jezdnią tej drogi. Przywracanie terenów miastu i mieszkańcom to jeden z postulatów warsztatów. Na zdjęciu koryto Potoku Strzyży, wzdłuż ul. Słowackiego - obecnie skanalizowane pod drugą jezdnią tej drogi.
- Nie wyobrażam sobie sytuacji, że spotykamy się, a potem nic nie wyjdzie z tych pomysłów. Celem jest, aby powstał dokument, który będzie miał przełożenie m.in. na nowe plany zagospodarowania - zapowiada Emilia Lodzińska (KO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Poważnie biorę do serca zgłoszone uwagi oraz to, że tego typu spotkania muszą być sprawcze. Jako radne będziemy "nieść" ten przekaz z dzisiejszego spotkania dalej - zapewnia Anna Golędzinowska (KO), przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju RMG.
Nieco inne spojrzenie prezentuje Biuro Rozwoju Gdańska - jednostka bez wątpienia najbardziej doświadczona w prowadzeniu konsultacji społecznych z zakresu planowania przestrzennego. Jej dyrektor zapowiedziała konieczność weryfikacji wszystkich propozycji.

- Czas, który dzisiaj spędziliśmy na warsztatach, był tym najprzyjemniejszym. Usiedliście państwo, pomyśleliście, jak zaplanować idealne miasto, a teraz razem z zespołem Biura Architekta Miasta będziemy musieli to przełożyć na zagadnienia związane z prawem, finansami, roszczeniami odszkodowawczymi itd. - mówiła w podsumowaniu warsztatów Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG. - To jest ta niewdzięczna praca po naszej stronie, ale takie podejście z otwartą głową daje możliwość wykreowania i poszukiwania najlepszych rozwiązań i spotkania się gdzieś pośrodku.
Dotychczas największymi orędownikami przywrócenia zieleni wzdłuż alei były rady dzielnic. Nz. drzewa współfinansowane przez RD Wrzeszcz Górny. Podobną realizację na swoim odcinku wykonała RD Oliwa. Dotychczas największymi orędownikami przywrócenia zieleni wzdłuż alei były rady dzielnic. Nz. drzewa współfinansowane przez RD Wrzeszcz Górny. Podobną realizację na swoim odcinku wykonała RD Oliwa.
Dyrektor BRG wskazywała na potrzebę współpracy także właścicieli terenów, którzy mają już korzystne plany zagospodarowania lub regulacje prawne np. w zakresie zgody na zamknięcia terenów, które stały się barierami przestrzennymi - w tym ogrodów działkowych czy kampusów uczelni wyższych.

Politechnika Gdańska ogrodziła część parku Akademickiego



Ostateczny kształt dokumentu pod koniec przyszłego roku



Do tematu konsultacji studium pasma al. Grunwaldzkiej urzędnicy wrócą za kilka miesięcy. Wstępnie planowane są kolejne konsultacje jesienią bieżącego roku. Cały dokument powinien być gotowy pod koniec przyszłego roku.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (343) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Po co przestrzeń dla pieszych wzdłuż największej trójmiejskiej arterii? Potem narzekania, że są korki. Co innego na osiedlach czy drogach i ulicach o mniejszym znaczeniu.

    • 72 42

    • (2)

      A po to, że o kształcie otoczenia powinni decydować jego mieszkańcy a nie ci, dla których jest to tylko miejsce przejazdu z punktu a do punktu b.

      • 10 7

      • (1)

        powiedz to ludziom wysiedlanym z powodu budowy autostrad

        • 2 1

        • Mówię i Ty też mów.

          • 0 0

  • (2)

    Przecież to logiczne,jasne i oczywiste....nie wiem czemu tyle lat a nie można zrobić szpaleru drzew,które nie dość że dadzą cień,poprawią retencję to i powietrze oczyszczą.Nie wiem czemu to tyle trwa...dokument pod koniec przyszłego roku?Przecież to jedna strona a na drugiej szkic...10 minut roboty.

    • 45 13

    • (1)

      Możesz spróbować pracować przy tym. To nie jest tak hop siup, że dwa dni i mamy dokument. Trzeba zobaczyć, czy ma podstawy prawne, a później czy nie ma innego dokumentu, który jest sprzeczny. Po za tym trzeba uzyskać różne opinie m.in. od Komisji Urbanistycznej czy Wojewody i tak się to przeciąga do kilku miesięcy.

      • 1 2

      • Zmiana majtek na czyste to dla ciebie 5 min.z dezynfekcją ciała.,a i tak to kosmos dla ciebie.

        Ahahahaha.

        • 0 1

  • Najlepiej niech zasadza wielkie drzewo na środku grunwaldziej (1)

    Będzie rondo

    • 53 19

    • Palmę!

      Jak w stolycy!

      • 10 2

  • (6)

    kochani drogowcy, od zmiany limitu prędkości na wielu odcinkach Grunwaldzkiej minęło już wiele czasu, czy byłaby szansa na dostosowanie świateł to nowych ograniczeń? Jak to się dzieje ze jak jadę 70 z Błędnika do Opery to mam zieloną falę, a jak 50 to stoję na wszystkich możliwych światłach na tym odcinku?

    • 66 10

    • (1)

      Dzieje się tak dlatego bo urzędnicy w Gdańsku realizują od lat plan utrudniania kierowcom poruszania się po mieście w imię idei w której samochód jest ci niepotrzebny.

      • 29 8

      • Ograniczenie tylko po to

        żeby wlepiać mandaty. z bezpieczeństwem to nie ma nic wspólnego

        • 14 4

    • Właśnie światła są dostosowane do nowego ograniczenia. Przed jego wprowadzeniem, żeby załapać się na zieloną falę trzeba było jechać około 110.

      • 4 11

    • nieważne ,że stoisz w korkach i płacisz

      Najważniejsze że nie rządzi PIS w Trójmieście .
      Aż strach pomyśleć co by się działo

      • 6 7

    • Jak to się stało, że przed zmianą ograniczenia zielonej fali przy 70 nie było, a teraz nagle się pojawiła? :D

      • 0 2

    • piszesz nieprawdę

      przepustowość pasa drogowego zwiększa się dzięki uspokojeniu ruchu -najlepiej poniżej 50 km/h

      • 0 3

  • Gdańsk to piękne miasto moi drodzy i kochani (2)

    Zieleleni nigdy nie za dużo.

    • 16 21

    • czytaj ze zrozumieniem

      ...

      • 2 1

    • Jak była komuna to było piękne.

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    (16)

    Należy wreszcie zawęzić te pasy tej pseudo autostrady. Posadzić drzewa i żywopłoty. Zrobić więcej miejsc wypoczynku dla pieszych czyli skwery z ławkami i kwiatami. Może jeszcze jakieś fontanny zwłaszcza teraz by się przydały na upalne dni.

    • 105 172

    • (1)

      I jeszcze wesołe miasteczko na środku ulicy.

      • 49 21

      • nie będzie miejsca na wesołe miasteczko, ale pomysł fajny.

        • 2 0

    • Ja proponuję w ogóle (1)

      Zaorać grunwaldzka i zrobić tam fontannę. Niech mieszkańcy jedzą to co wykopią z gródka, a nie domagają się dostaw towarów, a ludzie niech nie jedzą do pracy. Praca to przeżytek

      • 59 17

      • niech idą, jadą komunikacją, na rowerach ...kto co woli.

        a zaoranie jest fajne,

        • 3 3

    • (1)

      Ja proponuję wyprowadzić sie na twoją wieś...

      • 15 20

      • że do gdyni lub sopotu ?

        • 3 0

    • Tak, będą się inhalować spalinami. Co za gamoń

      • 15 8

    • Jak tu komentującym tak zależy na utrzymaniu obecnego autostradowego stanu Grunwaldzkej, to czemu nie poszli na konsultacje? Czyżby dlatego, że mieszkają na przedmieściach i mają w nosie jakość życia we Wrzeszczu i Oliwie?

      • 18 12

    • fontanna na zamkniętym obiegu wody to zło (1)

      jedynie fontanna na otwartym obiegu, tworzenie tzw mżawki/ mgły wodnej

      • 6 2

      • zło jak sie nie filtruje bo sikami wali.

        • 3 0

    • I druty kolczaste dla rowerzystów potrącających codziennnie pieszych na chodnikach.

      • 9 5

    • pseudo autostrada? (2)

      od niepamiętnych czasów jedyne połączenie Gdańska z Gdynią. Jakoś za dużo alternatyw nie ma poza ciasna obwodnicą. Pokaz mi inne aspirujące do metropolii miasta z tak bogatym układem drogowym.

      • 21 9

      • (1)

        jest skm

        • 8 13

        • SKM to nie układ drogowy, i nie dociera do wszystkich dzielnic.

          • 14 7

    • Miejsc wypoczynku szukaj sobie na plaży albo w lesie a nie przy głównej arterii komunikacyjnej

      • 6 3

    • Normalnie cretino.

      Ławki przy drodze, gdzie wali spalinami. Po zwężeniu będą większe korki, a co za tym idzie więcej spalin.

      • 5 2

  • (1)

    Niesamowite...postulaty mieszkańców wysłuchane przez radnych...coś podobnego.

    Svensson

    • 27 7

    • tylko wysłuchane

      do realizacji jeszcze daleko

      • 8 0

  • Grunwaldzka powinna mieć cztery pasy ze względu na ciągłe korki. Parki i zieleń tak ale w innym miejscu. (16)

    Tutaj to jest droga która najkrócej łączy 3 Miasta. Ale czwarty pas nie powstanie nigdy bo PiS zafundował Polakom hiper inflację.

    • 60 64

    • (8)

      Od szybkiego łączenia trzech miast masz obwodnicę. Czteropasmowa autostrada w centrum miasta jest jakimś poronionym pomysłem z co najmniej kilku powodów, w dodatku dawno zostało już dowiedzione, że dokładanie kolejnych pasów ruchu nie wpływa wymiernie na korki w miastach.

      • 28 17

      • no no, a jak był jakiś dzwon na obwodnicy, to Grunwaldzka stoi tak samo jak obwodnica

        • 7 5

      • (6)

        obwodnica już jest niestety niewydolna. A mieszkając w dużym mieście trzeba dostosować infrastrukturę do ilości ludzi, Nie można mieć za razem klimatu wiejskiego i wielkomiejskiego. Jakoś ten ogrom ludzi musi się przemieszczać...

        • 12 7

        • (5)

          Proponuję przestać wozić powietrze, jadąc samemu wielkim SUV-em. Carsharing, transport publiczny, rowerowy i ruch pieszy to odpowiedzi na rosnące korki. Nie kolejny pas ruchu.

          • 9 10

          • Carsharing nie jest rozwiazaniem (4)

            Bo w wypożyczonych samochodach też jedzie jedna osoba, która w dodatku normalnie - jako nie mająca samochodu - pojechałaby zbiorkomem.

            • 3 7

            • (1)

              Dla ciebie jedynym rozwiązaniem to jest założyć schodzone sandały i zasuwać pieszo aż do Wejherowa ;)

              • 3 5

              • to siedź w Wejherowie

                • 4 2

            • Absolutnie nie.

              Mam samochód a i tak nieraz jadę carsharingiem. Jak mam cały dzień spędzić w SPP, zwyczajnie nie opłaca mi się wyciągać swojego z garażu.

              • 1 1

            • Carsharing to również umawianie się że znajomymi na wspólną jazdę do pracy/szkoły, nie tylko auta na minuty, geniuszu.

              • 2 0

    • 8 pasów w każdą stroną, albo nawet po 10 !!! (2)

      a jak ktoś nie ma samochodu to niech siedzi w domu !

      • 9 6

      • Bidok nam sie tutaj jakiś produkuje ;)

        • 1 1

      • Pobno wg aktywistów w Trójmieście więcej samochodów niż ludzi

        No to chyba każdy ma?

        • 1 3

    • Nie powstanie z uwagi na dyktat roferofczykow (1)

      • 5 5

      • wszdzie cykliści i ich spiski

        to są jakieś fobie

        • 4 3

    • (1)

      Co ci dadzą cztery pasy jeśli w Oliwie będzie na nich korek bo Opata ani Spacerowa się od tego nie poszerzy. Będzie też korek przed Sopotem bo tam nawet trzeciego pasa się nie zmieści bez olbrzymich wyburzeń zabytkowych domów.

      • 6 1

      • Pomyśl

        Nie wszyscy jadą od Gdańska Głównego do Sopotu. Wiele ludzi jedzie tylko po Gdańsku, 3 pasy rozładowują się po drodze i do Sopotu dojeżdża już dużo mniej aut. Ale dla kogoś bez auta to jest kosmiczne myślenie, niewyobrażalne. Jakby było 20 pasów to według niego też wszyscy jadą od początku do końca, nikt nie zjeżdża.

        • 1 1

  • Stworzmy problem, który potem rozwiążemy

    • 42 6

  • Najważniejsze to zwężenie Grunwaldzkiej (6)

    I odtworzenie zlikwidowanych przejść dla pieszych

    • 34 64

    • najlepiej zostawic tylko chodnik i drogę dla rowerów (1)

      po zakupy będziesz chodzić do Pruszcza-najbliższe miejsce,gdzie dotrze transport

      • 15 6

      • Transport nie może dotrzeć, bo blokują go osobówki z samym kierowcą na pokładzie.

        • 9 8

    • (3)

      a tak i jeszcze wspaniałe przejście dla pieszych tuż obok podziemnego. Nie ma jak to mądre decyzje dla dobra Gdańszczan i Gdańszczanek... hm a może jednak właścicieli wspaniałego centrum forum... serdeczności...

      • 14 5

      • A gdzie na Grunwaldzkiej jest tunel dla pieszych? (1)

        Jesteś w ogóle z Gdańska czy Żukowa że takie bzdury wypisujesz?

        • 9 10

        • Minusujcie ale dzbany wskazać miejsca nie potraficie.

          • 3 3

      • Masz rację.

        Zaorajmy Grunwaldzką i Zwycięstwa bo tuż obok jest obwodnica.

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane