• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gruz i złom na Podwalu

Michał Stąporek
14 września 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Zwały gruzów zalegające pod remontowanym Podwalem Grodzkim zwiększą koszt remontu o 1 mln zł, ale nie wpłyną na jego czas trwania.

Drogowcy remontujący Podwale Grodzkie w Gdańsku co krok natykają się na tkwiące pod ziemią niespodzianki, których nie opisano w dokumentacji technicznej budowy. Inna konstrukcja budowy tunelu, średniowieczny murek w kanale Raduni, przedwojenne studzienki kanalizacyjne - te wszystkie znaleziska zaskakiwały budowlańców, ale na szczęście nie opóźniały prac budowlanych.

- Jednak to, co teraz znaleźliśmy, bije tamte sprawy na głowę - martwi się kierownik budowy Paweł Piński ze Skanskiej, wskazując na wielkie masy gruzów i stali, wydobywane z koryta remontowanej ulicy. Gruba warstwa wymieszanego gruzu, cegieł, stalowych belek i prętów zalega na długości ok. 500 metrów (od budynku prokuratury aż do końca remontowanego odcinka) oraz na całej szerokości ulicy. Na takiej "podbudowie" nie można kłaść nowej drogi, gdyż na niestabilnym podłożu mogłoby dojść do tąpnięć.

Inżynierowie Skanskiej wraz z pracownikami Zarządu Dróg i Zieleni musieli zdecydować co robić. Z jednej strony, zalegające od 50 lat pod ulicą gruzowisko, nie doprowadziło - jak dotąd - do uszkodzenia jezdni. Z drugiej zaś, polskie normy budowlane nie pozwalają na budowanie na podbudowie z cegieł. Wybrano złoty środek.

- Postanowiliśmy zedrzeć dodatkową, półmetrową warstwę podłoża. Nie wiemy, czy na tej głębokości będzie już "czysto", ale głębsze kopanie nie miałoby sensu - byłoby niezwykle kosztowne - wyjaśnia Romuald Nietupski, dyrektor Zarządy Dróg i Zieleni w Gdańsku. - PO zdarciu dodatkowej wartswy na całym odcinku, wykonawca zamuli podłoże, na nim położy 30-50 centymetrowy "materac" z kruszywa. Takie rozwiązanie będzie kosztowało ok. 1 mln zł i będzie wymagało podpisania aneksu do umowy ze Skanską.

Być może już dziś na budowie pojawi się nowa, duża koparka, z łyżką o pojemności 1 metra sześciennego oraz kilka dodatkowych ciężarówek. Sprzęt posłuży do usunięcia odnalezionego gruzu.

Inżynierowie Skanskiej bronią się przed zarzutem, że prace posuwają się wolno, a na budowie niewiele się dzieje. Zapewniają, że już niebawem będzie widać efekty ich pracy. - Media informują, że na budowie nic nie robimy i czasem ciężko znaleźć jednego pracującego robotnika - skarżą się. - To wszystko dlatego, że dotąd prowadziliśmy mało widowiskowe prace instalacyjne. Już niebawem ruszą prace drogowe i wtedy mieszkańcy powinni być zadowoleni, zarówno z ilości zatrudnionych pracowników, jak i wykorzystywanego sprzętu budowlanego.

Remont Podwala Grodzkiego potrwa do końca października 2007. Remontowana obecnie jezdnia będzie oddana do użytku do połowy kwietnia, zaś druga nitka do końca sierpnia 2007 r.

Opinie (111) 7 zablokowanych

  • Jezu-sicku to i Prokuratura "niestabilna"?, w Grodzie Nad Motławą?

    (od budynku prokuratury aż do końca remontowanego odcinka) oraz na całej szerokości ulicy. Na takiej "podbudowie" nie można kłaść nowej drogi, gdyż na niestabilnym podłożu mogłoby dojść do tąpnięć.

    • 0 0

  • nie odmienia sie nazwy firmy - SKANSKA. "Inżynierowi Skanskiej..." ??????

    • 0 0

  • Skanska- skansen

    Szanowna Pani Grażyno,
    Proszę nie zajmować się głupotami, tj. pisownią forumowiczów, od tego są poloniści, tylko proszę się zająć pracą zgodnie z profilem Waszej firmy- remonty idą wolno, brak organizacji, co widać na placu budów, oraz slychać w opiniach ludzi !!!!!!!!!!!!!!!
    Nam chodzi o drogi, a nie o to czy jakaś nazwa się odmienia czy nie- to jest pole dla prof. Bralczyka, a nie dla Państwa.
    Niech każdy się zajmie "swoją działką" !!!!!!!!!

    • 0 0

  • nie wiem

    czemu ten lament ze Skanską. To że jest szwedzka świadczy tylko na jej korzyść - bo gdyby wykonawcą była polska firma to po ukończeniu prac budowlanych nawierzchnia nadawałaby się do remontu.
    Mam nadzieje że Skanska nie wygrała, dlatego że miała najtańszą ofertę - co jest regułą w wygryanych przetargach i jednocześnie powoduje użycie kiepskiej jakości materiałów i cięcie kosztów gdzie się da.
    Jedno mnie irytuje przy wykonywaniu dróg przez Skanskę (po za miastem), dlaczego robią takie głębokie rowy zaraz obok jezdni, a nie w pewnej odległości (kończy się droga, ok 0.5m nawierzchni z piasku i jak ręką uciął, rów na 1.5 metra). Jak ktoś "w przyszłości" będzi musiał zjechać z drogi jakiemuś furiatowi to wyląduje w głebokim rowie Skanski i będzie miał raczej marne szanse na przeżycie.

    • 0 0

  • lobby malkontentów i ten temat dopadło

    Jak to dobrze, ze cos sie dzieje. Gdyby nie ten temat pewnie byscie z nudów poumierali.

    • 0 0

  • weselley

    Jak widać, temat nawet podpasował pani ze SKANSKA , widocznie się nudzi też!

    • 0 0

  • weselley

    Gdyby nie było malkontentów, to po co forum? O cym by się mówiło?

    • 0 0

  • narzekaliby na PiS, w koncu robią to codziennie

    • 0 0

  • gdyby

    PiS rządziło Gdańskiem, to w trakcie remontu Podwala, wybuchłoby 10 afer i powstałyby 3 komisje śledcze, a budowa zostałaby wstrzymana na bliżej nieokreślony czas ;)

    • 0 0

  • weselley

    Narzekanie a zgłaszanie konkretnych absurdów polityczno- miejskich to co innego.
    W końcu takie programy jak Ekspress reporterów, czy podobne też w dużej mierze mogłyby zostać nazwane narzekaniem, a jdnak kilka spraw pomogły ludziom rozwiązać.

    MOżna zrobić inny temat na formu- dla kogo dzisiaj pochwały? Kto się wykazał uczynnością, myśleniem, przewidywaniem, itp.- np. dotyczy urzędów, tzw. służby - zdrowia, motorniczych, zwykłych ludzi.
    Np. do mnie kiedyś uśmiechnęła się dziewczyna stojąca za kólkiem na sąsiednim pasie rano , w korku. Uśmiechnęliśmy sie do siebie pośród tłumu zasępionych ludzików, i z pozytywnym nastawieniem zaczęlismy dzień.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane