• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gwarancje dla Stoczni Gdynia SA

Maciej Goniszewski
22 października 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Spełniony został jeden z ostatnich wymogów skarbu państwa w stosunku do Stoczni Gdynia S.A., który warunkował udzielenie zakładowi gwarancji rządowych. W skład zarządu stoczni wszedł przedstawiciel SP. Jest nim Jerzy Lewandowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich.

- Wejście do zarządu pana Lewandowskiego sprawia, że w poniedziałek prawdopodobnie zostaną podpisane gwarancje rządowe na sumę 52 mln zł - poinformował "Głos" Maciej Leśny, wiceminister gospodarki. - Gwarancje rządowe dla stoczni w sumie mogą sięgać 150 mln, ale zarzad firmy wnioskował na razie tylko o 52 mln potrzebne do zakończenia budowy dwóch jednostek.

Jerzy Lewandowski jest absolwentem Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie, Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, doktorem Uniwersytetu Gdańskiego, ukończył kurs dla członków rad nadzorczych skarbu państwa. Obecnie jest wiceprezesem Międzynarodowych Targów Gdańskich, a wcześniej pełnił m.in. funkcję dyrektora ekonomicznego Stoczni Nauta.

- Ponieważ specjalizuję się w zagadnieniach ekonomiczno-finansowych, właśnie tymi sprawami będę się zajmował w Stoczni Gdynia - powiedział "Głosowi" Jerzy Lewandowski. - Firmie tej potrzebne są teraz po pierwsze działania restrukturyzacyjne, po drugie działania rządu wprowadzające zmiany systemowe, które pozwolą polskim stoczniom działać na tych samych zasadach co ich zagraniczna konkurencja. Obecnie mają one gorsze warunki funkcjonowania.

Objęcie przez Jerzego Lewandowskiego stanowiska w zarządzie Stoczni Gdynia będzie prawdopodobnie oznaczało rezygnację z pełnienia funkcji wiceprezesa MTG.

- W poniedziałek będziemy pracować nad przygotowaniem dalszego finansowania budowy dwóch statków - powiedział "Głosowi" Janusz Szlanta, prezes Grupy Stoczni Gdynia. - Jeżeli dostaniemy gwarancje, będzie to duży krok do przodu. Wspomniane statki są już zbudowane w około 50 proc., ale potrzebne są pieniądze na materiały do dokończenia prac. Ponadto jeżeli uda się zdobyć pieniądze, duża część zaległych pensji zostanie wypłacona.

W tej sytuacji wydaje się, że planowany na wtorek w Warszawie protest pracowników stoczni przeciwko przedłużającemu się procesowi wydania gwarancji, nie będzie potrzebny.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (17)

  • Kiedy wszystko to dzieje się na 5 dni przed wyborami to mam wrażenie, że po wyborach wszystko wróci do początku.

    • 0 0

  • odejscie Lewandowskiego z MTG moze byc dla targow ciosem

    • 0 0

  • no proszę zepsuli im wycieczkę do stolicy :)

    • 0 0

  • przecież nie chodzi o sam wyjazd ale o "zwiedzanie" ciekawych miejsc w stolicy:)))

    • 0 0

  • stocznia

    stocznia to gwarancji chce, kredyty tez sie przydadza - a moze warto by bylo panie Szlanta ludziom co dla stoczni to i owo wykonali i dostarczyli, pieniadze wyplacic. bo jak sie nie wyplaci to kim sie jest?
    fajnie ze te gwarancje dostali ale z innymi to ladnie jada ;(

    • 0 0

  • i jeszcze cos

    jeszcze kilkanascie miesiecy temu "specjalisci" (pozal sie Boze) z bankow uznawali caly przemysl stoczniowy za swietnie prosperujacy i wiarygodny i dawali kredydty na prawo i lewo. i nagle sie "okazalo" ze w Szczecinie stocznia padla (szok jeszcze w poniedzialek znakomita - we wtorek bankrut) i nagle cala branza jest branza wysokiego ryzyka ( z dnia na dzien) i bez gwarancji rzadu o kredycie moga pomarzyc. pozdrawiam "specjalistow" bankowych.

    • 0 0

  • hm....z jednej strony dobrze,że gwarancja zostanie przyznana...Choć z drugiej strony zastanawiam się ,że to nie jest sprawiedliwe w systemie zwanym kapitalizmem...Do dupy są szefowie stoczni,którzy doprowadzili do takiej sytuacji...
    Boże, nawet nie chce myśleć co stanie się gdy nasze stocznie padną.To pociągnie za sobą upadek wielu firm współpracujących lub pracujących dla stoczni...A co mają powiedzieć studenci wydziału Oceanotechniki i okrętownictwa PG?....

    • 0 0

  • No to o ile podniosą nam podatki?

    Znowu nasze ukochane Państwo pakuje kasę w zakład który już dawno nie powinien istnieć bo stracił ekonomiczną rację bytu. Aby jakikolwiek myślący bank udzielił stoczni kredytu musi mieć zagwarantowane przez państwo spłatę co najmniej pełnej wartości kredytu (bez odsetek), a w rzeczywistości pełnej wartości kredytu wraz z odsetkami większymi niż w przypadku obligacji emitowanych przez Skarb Państwa. Tak więc stocznia będzie robić sobie jakieś tam stateczki, a my podatnicy jak zwykle za tę bzdurę zapłacimy z naszych podatków. A w kolejce są jeszcze kopalnie i huty - też przecież chcą gwarancji kredytowych na bieżącą działalność. Pytanie więc brzmi następująco: o ile nam podniosą podatki? Przedsiębiorstwom podniesiono podatek o 3% (z 24% do 27%), progi podatkowe dla osób fizycznych są zamrożone (czyli realna podwyżka podatków). Co jeszcze?

    • 0 0

  • Konrad

    nie wiem skad masz informacje, ze przemysl stoczniowy "stracił ekonomiczną rację bytu". ja uwazam, ze jest odwrotnie - sa chetni na polskie statki (jest ich bardzo wielu), stocznia jest w stanie je produkowac tylko niezrozumiala jest w tym wszystkim polityka bankow, ktore albo daja kredydty prawie "w ciemno" albo nagle sie budza z reka w nocniku przy bankructwie stoczni w Szczecienie i juz teraz zadnej stoczni nie chca udzielic kredytu. to jest chore. a ze stocznia chce budowac z kredytu to chyba normalne nie? uwazam tez, ze w tym wypadku panstwo polskie niewiele ryzykuje udzielajac gwarancji. dziwi mnie tez Twoje pytanie o to czy w dobie kapitalizmu panstwo powinno sie w ten sposob zachowywac. moze i nie powinno tylko, ze wszystkie panstwa tak robia (Francja, Nimcy Stany itp) a jeden kraj - najwiekszy konkurent dla Polski w tej branzy - czyli Korea wrecz doplaca do budowy statkow i Koreanskie sa najtansze.

    • 0 0

  • oj sorki Konrad

    to saVortH sie dziwil w sprawie tej pomocy panstwa.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane