• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gwarancje dla Stoczni Gdynia SA

Maciej Goniszewski
22 października 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Spełniony został jeden z ostatnich wymogów skarbu państwa w stosunku do Stoczni Gdynia S.A., który warunkował udzielenie zakładowi gwarancji rządowych. W skład zarządu stoczni wszedł przedstawiciel SP. Jest nim Jerzy Lewandowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich.

- Wejście do zarządu pana Lewandowskiego sprawia, że w poniedziałek prawdopodobnie zostaną podpisane gwarancje rządowe na sumę 52 mln zł - poinformował "Głos" Maciej Leśny, wiceminister gospodarki. - Gwarancje rządowe dla stoczni w sumie mogą sięgać 150 mln, ale zarzad firmy wnioskował na razie tylko o 52 mln potrzebne do zakończenia budowy dwóch jednostek.

Jerzy Lewandowski jest absolwentem Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie, Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, doktorem Uniwersytetu Gdańskiego, ukończył kurs dla członków rad nadzorczych skarbu państwa. Obecnie jest wiceprezesem Międzynarodowych Targów Gdańskich, a wcześniej pełnił m.in. funkcję dyrektora ekonomicznego Stoczni Nauta.

- Ponieważ specjalizuję się w zagadnieniach ekonomiczno-finansowych, właśnie tymi sprawami będę się zajmował w Stoczni Gdynia - powiedział "Głosowi" Jerzy Lewandowski. - Firmie tej potrzebne są teraz po pierwsze działania restrukturyzacyjne, po drugie działania rządu wprowadzające zmiany systemowe, które pozwolą polskim stoczniom działać na tych samych zasadach co ich zagraniczna konkurencja. Obecnie mają one gorsze warunki funkcjonowania.

Objęcie przez Jerzego Lewandowskiego stanowiska w zarządzie Stoczni Gdynia będzie prawdopodobnie oznaczało rezygnację z pełnienia funkcji wiceprezesa MTG.

- W poniedziałek będziemy pracować nad przygotowaniem dalszego finansowania budowy dwóch statków - powiedział "Głosowi" Janusz Szlanta, prezes Grupy Stoczni Gdynia. - Jeżeli dostaniemy gwarancje, będzie to duży krok do przodu. Wspomniane statki są już zbudowane w około 50 proc., ale potrzebne są pieniądze na materiały do dokończenia prac. Ponadto jeżeli uda się zdobyć pieniądze, duża część zaległych pensji zostanie wypłacona.

W tej sytuacji wydaje się, że planowany na wtorek w Warszawie protest pracowników stoczni przeciwko przedłużającemu się procesowi wydania gwarancji, nie będzie potrzebny.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (17)

  • hmmmm

    świetnie bank da kasę która i tak Szlanta zabierze i skoczy o parę miejsc do przodu na liście najbogatszych w Polsce

    • 0 0

  • Taaaa...Pan Szlanta wezmie kase i skoczy, ale do jakiejs drogiej restauracji (podjedzie swoim Jaguarem) i wypije sobie troszke alkoholu za jedyne... 4 tys - no a potem oczywiscie wezmie na to fakture!!! Facet sie bogaci a stoczniowcom obcina sie pensje!

    • 0 0

  • wygląda jednakowoż, że gwiazda pana szlanty gaśnie....
    nawet jak im dadzą al po tym popisie w wawie jak znam mściwość niektórych decydentów to se tylko POMARZĄ.....

    • 0 0

  • Konrad

    Bzdury, Panie. Stocznia Gdynska jest przedsiebiorstwem ktore ma zamowienia na 12 statkow. Podklesmam: DWANASCIE. Aby je zbudowac i sprzedac potrzebne sa pieniadze. Sprzedaz tych statkow dala by olbrzymi zysk dla firmy. Pytanie brzmi: czemu Rzad nie daje tych pieniedzy mimo 100% pewnosci zysku. Czemu inne stocznie takze maja klopoty z uzyskaniem gwaracji rzadowych mimo duzych szans na zysk (moze nie 100% jak Gdynska ale np. Gdanska 90%).
    O CO TU CHODZI?!
    O zniszczenie slinego, niezaleznego finansowo od "centrum" regionu, zlikwidowanie niewygodnych (bo duzych, "uzwiazkowionych") przedsiebiorst, albo moze jakas umowa z UE (my niszczymy nasz przemysl stoczniowy a wy jeszcze za czasow kadencji Millera przyjmujecie nas do UE). Nie wiem czy kiedykoliwk poznamy prawde, ale moge z pewnoscia powiedziec: tu nie chodzi o ludzi, firme, zyski czy straty, tu chodzi o polityke.

    • 0 0

  • stocznie a UE

    W tym całym zamieszaniu wokół przemysłu stoczniowego najprawdopodobniej chodzi o "sprostanie" wymogom UE - rząd oznajmił ostatnio, iż pomoc publiczna będzie dla sektora możliwa, jeśli ten "ograniczy trwale swoje moce produkcyjne przez okres conajmniej 10 lat", a pan Krężel, który mocno przyczynił się do upadku Stoczni Szczecińskiej, stwierdził, że na jej miejscu powstanie mała specjalistyczna stocznia i w ten to sposób Polska wpasuje się w limity tonażowe UE. A że mamy posłuszny rząd i przedsiębiorczy - przy okazji gwarancji wcisnęli człowieka SLD do Zarządu - to efekty już widać

    • 0 0

  • Oj Konrad, Konrad....

    .... jak się chce coś powiedzieć, to wypadałoby się choć trochę orientować w temacie. Te gwarancje, które Cię tak bolą, są nie dla SG ale dla banków kredytujących produkcję przez SG statków - konkretnie dwóch statków w 50% już gotowych. Nie ma tu żadnych pieniędzy, które Rząd "wyciąga" z twojej kieszeni, jest procedura bankowa, która w uproszczeniu polega na tym, że po zakończeniu budowy tych statków armatorzy, którzy je zamówili wpłacą należności za te statki na konta w bankach kredytujących ich budowę. Nie ma tu żadnych dotacji, ale pewnego rodzaju zobowiązanie warunkowe SP. SG jest jednym z największych pracodawców w regionie i na pewno nie straciła racji bytu na rynku w odróżnieniu od wielu państwowych molochów, które nic nie robią tylko żądają kasy, po to, żeby ją przejeść i za chwile wołać o więcej. Zanim coś znowu powiesz głupiego, zastanów się najpierw.

    • 0 0

  • skoro wszyscy wszystko wiedza...

    ...to dlaczego stocznia ma klopoty. Mam wrażenie tylko czy w takim razie winny nie sa prezesi stoczni tylko banki, ktore nie umieje ocenic rzyka(o to chyba w bankowosci chodzi) i rzad, ktory nie chce ratowac miejsc pracy(a tak sie zarzeka)? Ta sprawa jest nie tylko polityczna ale mocno smierdzi. Niemcy, Hiszpanie i Koreanczy owszem pomagaja swoim stoczniom ale nie renacjonalizuja ich. To dopiero prowadzi do patologii kolejny zaklad bedzie niczyj. Najpierw zostawia sie stocznie bez pomocy i dopuki jakos ciagnie to sie ja chwali a jak przestaje dawac rade konkurencji dotowanej przez wlasne rzady to sie na nia jedzie gdzie tu sens gdzie logika.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane