• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hałas lotniczy zaczyna przeszkadzać mieszkańcom

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów. Na lotnisko w Gdańsku przylatuje coraz więcej samolotów.

Mieszkańcom Chełmu, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni zaczyna przeszkadzać hałas lotniczy. Czy to oznacza, że nocne loty znikną z gdańskiego nieba, a zarządca lotniska zostanie zobowiązany do modernizacji elewacji budynków, która uchroni mieszkańców przed hałasem?



Co roku średnio o 10 proc. rośnie ruchu lotniczy na trójmiejskim lotnisku im. Lecha Wałęsy. To, co cieszy władze lotniska, zaczyna jednak martwić część mieszkańców Chełmu, Moreny, Jasienia, Wzgórza Mickiewicza oraz Zaborni, czyli dzielnic, nad którymi znajduje się ścieżka podejścia do lądowania samolotów.

- Hałas powoduje spadek wartości naszych nieruchomości, komfortu przebywania na świeżym powietrzu, a nocne loty zmuszają nas do zamykania okien latem co zmniejsza komfort snu - przekonuje Krzysztof Knitter z rady osiedla Wzgórze Mickiewicza.

Sęk w tym, że zgodnie z monitoringiem hałasu w Gdańsku, we wspomnianych dzielnicach średniodobowy poziom hałasu wywołanego przez samoloty mieści się w normach. Widać to dokładnie na trzeciej grafice po prawej stronie artykułu.

Czego zatem oczekują mieszkańcy? - Chcemy wprowadzenia tzw. obszaru ograniczonego użytkowania w Gdańsku. W Warszawie, wokół lotniska im. Fryderyka Chopina, powierzchnia takiego obszaru wynosi 105 km kw. i mieszka w nim ok. 31 tys. ludzi - mówi Knitter.

Obszar ograniczonego użytkowania gwarantuje zrekompensowanie okolicznym mieszkańcom uciążliwości pracy portu lotniczego. Przede wszystkim wykonywana jest izolacja akustyczna w mieszkaniach. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleca ekspertyzę w celu określania czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji ponosi zarządca lotniska.

Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Nieruchomości znajdujące się we wspomnianym obszarze stracą na wartości, głównie z powodu właśnie ograniczonych możliwości inwestycyjnych. Nie wykluczone, że w strefie nie będą mogły być wznoszone nowe budynki, przede wszystkim mieszkalne. Stratę szczególnie ponieśliby mieszkańcy dzielnicy Klukowo i wsi Banino.

Czy przeszkadza ci hałas startujących i lądujących samolotów?

Nie oznacza to jednak, że Obszar Ograniczonego Użytkowania w ogóle nie zostanie wyznaczony w Gdańsku. Z naszych ustaleń wynika, że o jego wprowadzeniu, powierzchni i kształcie zdecydować może marszałek Województwa Pomorskiego. Prawdopodobnie opracowanie ujrzy światło dzienne w przyszłym roku. Zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi.

Mieszkańcy ponadto oczekują wprowadzenie limitu lotów nocnych. - Należy wyeliminować wszystkie loty z wyłączeniem samolotów medycznych lub rządowych - uważa Krzysztof Knitter.

Co o pomyśle sądzą gdańscy urzędnicy? - Problem hałasu lotniczego jest nam doskonale znany. Ale nie wszystkie jego aspekty są niepokojące: z badań wynika, że natężenie hałasu spada. Wynika to głównie z udoskonalania samolotów. Coraz mniej lata głośnych samolotów typu ATR - mówi Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w Urzędzie Miasta Gdańska.

Lorek dodaje, że miasto współpracuje w tej kwestii z zarządem lotniska. Urzędnicy usiłują nakłonić zarządcę lotniska, by ten wprowadził kodeks etyczny dla załóg lądujących w Rębiechowie. Byłyby w nim zalecenia dla pilotów, by nie używali pełnej, a jedynie niezbędną moc do m.in. uniesienia maszyny.

- Pomaga nam w tym pracujący na lotnisku w Rębiechowie system badania hałasu on-line. To nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu możemy nie tylko odróżniać poszczególne samoloty, ale nawet sposób pilotażu każdego z nich - mówi Lorek.

Warto zaznaczyć, że liczbę lotów nad Gdańskiem mogłoby ograniczyć o ok. 10 proc. zainstalowanie systemu ILS (czyli radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia) na zachód od lotniska (wschodnia część już posiada ten system). Pozwoliłoby to częściej lądować samolotom od strony Banina. Specyfiką położenia lotniska w Rębiechowie jest to, że przez ok. 20 dni w miesiącu wiatr zmusza maszyny do siadania na płycie lotniska od strony obwodnicy.

Miejsca

Opinie (452) 4 zablokowane

  • Zabianka Skm (1)

    To ją jako mieszkaniec Zabianki żądam aby w nocy nie jeździły skm~ki i inne pociągi bo też spać nie mogę ... Paranoja

    • 76 5

    • Ja jako mieszkaniec willi w Sopocie nad samą plażą, żądam wprowadzenia zakazu jazdy rowerzystom, którzy zakłócają moją poobiednią drzemkę. Jeżdżą i jeżdżą te rowery aż mi ściany drżą w alkowie. I wyciszcie te skutery wodne w sezonie.

      • 17 1

  • Biedaczki...

    Chcieliby miec 5 minut do Centrum, po 2 centra handlowe na dzielnicy, obok las, jezioro, autostrade, widok na morze i zakaz jazdy czymkolwiek jak tylko zmęczeni wrócą z pracy, a na dokładkę, żeby cały rok było ciepło...współczuje, że tak się męczą.

    • 75 7

  • samolot (1)

    Ja widzę z okna jak samoloty ladują i startują na wiszących ogrodach. Praktycznie tego nie słuchać

    • 26 4

    • samolotów nie słychać

      bo obwodnica skutecznie zagłusza.

      • 10 1

  • (3)

    Ależ to proste! Wystarczy tylko obrócić pas startowy o 90 stopni i samoloty będą lądowały znad hałaśliwej obwodnicy. A nie! Czekajcie! Wtedy leśnicy zaprotestują, że hałas płoszy zwierzynę...

    • 30 7

    • nie, no, banał - obrócić pas (1)

      makieta z klocków to niestety nie jest..

      • 4 2

      • Z jeziorem nie było problemów :D

        • 2 0

    • a nie , no dobrze ...

      jezioro damy tutaj

      • 8 0

  • Poj...bało

    Się w głowach

    • 24 7

  • Ale tam lotnisko jest od połowy lat siedemdziesiątych.

    Jeśli ktoś kupuje działkę czy mieszkanie w takiej okolicy to chyba nie ma nadziei że lotnisko zostanie zamknięte.
    Jako odszkodowanie powinni dostać nauszniki i stopery do uszu.

    • 65 4

  • ostatnie zdanie Naskreta to kolejna bzdura (1)

    ILS czyli radiowy system naprowadzania nie zmienia kierunku wiatru redaktorku:) Jeżeli jest mgła a wieje wiatr wschodni to samolot nie pcha się na siłę na kierunek 29 tylko ucieka na inne lotnisko.
    Domniemam, że Pan wiesz, iż ląduje się pod wiatr?
    I ILS nawet 3-ej kategorii nie ma tu nic do rzeczy.

    • 14 4

    • Czyli standard

      BTW jakoś mi się zawsze wydawało, że bardzie hałasują samoloty startujące, a nie te lądujące. Poniekąd na mapce hałasu to właśnie widać.

      • 2 0

  • Zamknąć Rębiechowo! (5)

    Przyspieszyć budowę lotniska w Babich Dołach.

    • 31 40

    • to Obłuże i reszta będzie miała jeszcze większy huk (2)

      niż Gdańsk Południe

      • 4 2

      • W BD

        obydwa pasy startowe nakierowane są nad Zatoke

        • 2 4

      • Lotnisko w Gdyni to dobre rozwiązanie - przyszłość w drogach powietrznych

        Nie będzie huku, gdyż start i lądowanie będą nad Kosakowem. Hak ktoś chce sprzedać działkę po okazyjnej cenie w Mechelinkach, Pierwoszynie lub Kosakowie, bliżej morza to biorę! uwielbiam samoloty i ten pomrruk silników. Znam to z Gdańska i chcę w Gdyni!

        • 0 1

    • sam jestes babi dół (1)

      • 4 2

      • to ma być śmieszne?

        czy żenada jeśli chodzi o t.głowę?

        • 2 2

  • (1)

    Ja jeszcze zrozumiałbym tych co mieli mieszkania na torze podejścia od dobrych kilkunastu lat, ale ci co kupili od deweloperów to niech lepiej siedzą cicho bo przyznają się że nie umieją myśleć.

    • 57 3

    • Lotnisko jest od połowy lat siedemdziesiątych,

      ci co się wprowadzili tam po tamtym czasie powinni się nie ośmieszać.

      • 19 0

  • nocą

    podchodzą

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane