• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Halo, nie-taksówkę proszę...

Michał Stąporek
8 czerwca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 

Kiedyś matki straszyły niegrzeczne dzieci czarną wołgą. Dziś czarne skody superb z kogutem na dachu mogą napsuć krwi trójmiejskim korporacjom taksówkowym. Czy doprowadzą do spadku stawek za taksówki w Trójmieście? Nie tak szybko.



Szansa na zdobycie licencji na taksówkę w Gdańsku lub w Sopocie jest równie mała, jak na oczyszczenie polskiej ligi piłkarskiej z korupcji. Władze półmilionowej stolicy województwa rocznie wydają 10 licencji, pięćdziesięciotysięcznemu Sopotowi musi wystarczyć jedna. Jedynie Gdynia, miasto otwarte na biznes, zgadza się na sto nowych licencji rocznie. Nic dziwnego, że taksówki w Trójmieście należą do najdroższych w Polsce - najpopularniejsza stawka wynosi 2 zł za km. W Warszawie, gdzie stopa życiowa jest sporo wyższa niż u nas, kilka koroporacji (np. Wolfra)wozi klientów za 1,20 zł za km.

Jerzy Spychała, szef gdyńskiej firmy Tele-Taxi zawsze był nowatorem. Przed szesnastu laty, jako pierwszy w Trójmieście, założył sieć taksówek na telefon. Dziś kierowana przez niego korporacja zrzesza ok. 70 taksówkarzy. I pięć taksówek-nie taksówek.

- Nasze auta mają zarówno taksometr, jak i kasę fiskalną. Można je zamówićprzez telefon, lub wsiąść do nich na mieście. Z punktu widzenia pasażera niczym się nie różnią od klasycznych taksówek. Chyba, że wyższym komfortem i estetyką, ponieważ jeździmy nowymi skodami superb - tłumaczy Jerzy Spychała.

Czym więc jego taksówki różnią się od pozostałych? Rodzajem licencji, na podstawie której działają. Tradycyjni taksówkarze uzyskują ją od miasta, w którym prowadzą działalnośc. Tylko w nim mogą stać na postojach i najczęściej wyjeżdżąjąc poza nie zmieniają stawkę taksometru. Jedna taka licencja ważna jest na jeden samochód. Nowe auta Tele-Taxi z punktu widzenia prawa nie są taksówkami, gdyż świadczą usługi na podstawie licencji na krajowy przewóz osób, wydawanej przez Ministerstwo Infrastruktury.

- Taka licencja jest sporo droższa, ale ma ogromną zaletę. Przyznawana jest firmie na 50 lat i pozwala świadczyć usługi dowolną ilością samochodów, na terenie całego kraju. Na razie mamy pięć aut działających na jej jej podstawie, ale chcemy żeby było ich więcej - uśmiecha się Jerzy Spychała. Wadą ogólnopolskiej licencji jest to, że nie upoważnia do stawania na miejskich postojach taksówek. Nie można też na jej podstawie zamocować na dachu koguta z napisem "taxi". Dlatego skody Tele-Taxi mają napis "tele".

Miasta ustalają jedynie górny pułap stawek, jakie mogą żądać taksówkarze od pasażerów - dolna granica jest kwestią ich polityki cenowej. Pomimo tego, większość gdańskich korporacji domaga się 5 zł za wejście do taksówki i 2 zł za km, czyli górnych stawek wyznaczonych przez miasto. Taksówki-nie taksówki z korporacji Tele-Taxi nie mają żadnych ograniczeń, mogą stosować ceny umowne. Jerzy Spychała twierdzi, że na razie ceny będą takie same w całej korporacji, zarówno dla 70 taksówkarzy, jak i dla 5 czarnych skód. Jednak wraz ze wzrostem ilości tych ostatnich, ceny mogą spaść.
Policia zamiast Policja
Krzysztof Makarski, prezes City Plus Hallo Taxi

Pierwsze takie taksówki działają już w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie wiadomo było, że dotrą także do Trójmiasta. Uważam, że taka działalnośc polega na wykorzystywaniu dziur w prawie i wprowadzaniu ludzi w błąd. Dziś na kogutach pisze się "tele" zamiast "taxi", być może niedługo na ulicach naszych miast pojawią się niebieskie volkswageny z napisem "policia" zamiast "policja". Czemu nie?
Cała sytuacja wynika z tego, że ustawodawca nie dba o interesy taksówkarzy i stworzył prawo, które nie chroni ich interesów.

Opinie (96)

  • buahahah

    być może niedługo na ulicach naszych miast pojawią się niebieskie volkswageny z napisem "policia" zamiast "policja". Czemu nie?

    • 0 2

  • fajny akrtykuł, tylko dla kogo...

    raczej nie zainteresuje przecietnego człowieka z trojmiasta, bo zazwyczja jezdzi autobusem badz tramwajem, czy to ma byc krypto - reklama tej firmy czy co???

    • 1 0

  • Krzysztofie Makarski, prezesiku City Plus Hallo Taxi nie pitol smutno o niebieskich napisach tylko rusz dupsko i weź przykład z kolegi
    g..o mnie obchodzi co uważasz
    mam w bloku taką złotówe twojego pokroju, wyjeżdża przed 11:00 wraca na obiad o 13:00 i jak po południu wyjedzie jeszcze na 3 godziny to można rzec, ze sie chop urobił po pachy
    popieram, boję sie tylko MAFII TAKSÓWKARSKIEJ, która może zwyczajnie zniszczyć ludziom pojazdy
    wystarczy popatrzec na geMby co niektórych - strach wsiąść

    • 1 1

  • Popieram!!!!

    Ceny w 3city sa jakies z kosmosu a obsluga ponizej krytyki. Ostatnio podchdze do taxi kolo cristala (do drugiej w kolejce bo w pierwszej nikogo nie bylo) pytam sie kolesia czy za 10zł podwiezie mnie na abrahama a on ze nie i mam isc do ostatniego bo ona napewno pojedzie. Odchodze od taxi a z nastepnej wyskauje koles i pyta sie o co chodzi. Mowie mu jak sprawa stoi a on otwiera drzwi od taksowki tego pierwszego zlotowy i opierdala go ze jest leń, ze jezddzic mu sie nie chce itd. Koles okazalo sie byl z pierwszej. Podwiozl za 10 choc taki kurs to powinien za 6-7zł walnac na taksometr.
    Zycze powodzenia temu panu i tyle.

    • 1 0

  • Ano racja Gallux

    Holoty za kierownica pojazdow z kogutem nie brak. Najwiecej ich pod dworcami. W Gdyni jest taki jeden w ciemnych patrzalkach z wasem. Ile razy nie wysiade z pociagu, zawsze gosc robi innym taksiarzom awantury i to powazne. Jakis swirus do kwadratu.
    Ale na szczecie zawsze mozna zamowic taryfe z firmy na telefon. A jak taxi to tylko Tele. Zawsze z nimi jezdze.

    • 0 1

  • W trójmieście taksówki są za drogie.
    Jedna z koropracji działających w Trójmieści powinna się zdecydować się wozic pasażerów za 1,20 za/km tak jak w Warszawie Wolfra Taxi. Napewno miała by więcej klientów.
    Osobiście Popieram prezesa Tele-Taxi Trójmiasto 91-95 , żeby taksówki jeżdziły jako czarne skody z licencją ogólnopolską, przynajmniej bedą nareszczie tańsze.
    Teraz strach jest wsiąść do jakiejkolwiek taksówki , bo nie wiadomo czy będzie to mafia taksówkarska.
    Mam nadzieję , że nie będzie wojny małych kogutów z korporacjami. Trzeba uporżadkować rynek taksówkarski w Polsce i pozyc się mafi taksówkarskiej.
    Prezes City Hallo Plus brzydko mowiąc pitoli , że bedą jeżdziły niebieskie volswageny z napisem "policia" zamiast "policja".
    Przes Tele-Taxi Trójmiasto zajdzie pomysł aby nagiąc prawo i taksówki jego firmy bedąmogły jezdić z inna licencją wydaną przez ministerstwo Infrastruktury.
    Ten reportaż jest może krypto reklamą firmy taksówkarskiej, ale naprowadza klientow która taksówka jest tańsza. Prezes Tele_taxi zrobił sobie reklamę.
    Cwana sztuka z tego prezesa... wie jak przyciągnąć nowych klientów
    pozdrawiam prezesa Tele Taxi 91-95.

    • 1 0

  • Ja polecam 'Satan TAXI'...

    ...numerek prościutki - standardowy początek i 3 szósteczki (bez kryptoreklamy)! Zapamiętać łatwo (w różnych stanach upojenia również...), a jak wiadomo złego licho nie bierze - bezpiecznie do celu!!! :) Pozdrawiam dzielnych taksówkarzy!!!

    • 0 0

  • Te, City Taxi Plus Hallo Makar Radio Złotówa, nie marudź

    Mi bardzo imponuje, że facet z Tele Taxi ma łeb. Nie dość, że jako pierwszy w naszym rejonie ruszył głową, jak można przyciągnąć większą ilość klientów - by mieć w tym biznes, to za mniejsze pieniądze - zysk dla ludzi. I każdy jest zadowolony. A co ma powiedzieć ten z City Plus coś tam Taxi ? Oczywiście, że kulturalnie, z delikatnym sarkazmem i negatywnie. By zniechęcić ludzi. Kto ma otwarte oczy, to chyba to widzi.
    Osobiście zawsze korzystam z Merc Taxi za to, że jest to jedna marka i ustanawia jakiś porządek jak w większości normalnych krajów, ale kto wie, być może gdy pomysł prezi z Tele Taxi się rozwinie przesiądę się na Skody :)

    • 0 0

  • Popatrzcie na USA

    tam TAXI musi byc tanie, bo jest ich ful i każdy sobie pomyka. u nas niedługo będzie 5zł za km i jeszcze trzeba bedzie dać flaszkę kierowcy że by sie zgodził jechać.

    • 0 0

  • Jak działa konkurencja

    Firm taksówkowych w trójmieście bez liku, ktoś by na pewno powiedział, że musi być duża konkurencja, niskie ceny, wolny rynek...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane