• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historia budynków poczty przy dworcu w Gdyni

Ewa Budnik
28 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zabudowania poczty obok dworca w Gdyni mają blisko 10,5 tys. m kw. powierzchni użytkowej. W przyszłości będzie tu mogło powstać jej znacznie więcej.

Obok dworca kolejowego w Gdyni, przy placu Konstytucji 2Mapka znajdują się zabudowania Poczty Polskiej. Placówka pocztowa nie działa tu od dawna, niebawem poczta całkowicie je opuści, ponieważ zabudowania zostaną sprzedane. Trojmiasto.pl dokumentuje stan zabudowań w ostatnich miesiącach ich funkcjonowania. Nabywca będzie mógł te obiekty częściowo wyburzyć.



Jaka nowa zabudowa powinna powstać obok dworca w Gdyni?

Najwyższy budynek jest obecnie zupełnie wyłączony z użytkowania. Na jego parterze do końca 2014 roku funkcjonowała placówka pocztowa. Potem została zamknięta. Powyżej, na piętrach od 1 do 4 znajdowały się pomieszczenia biurowe i administracyjne Poczty Polskiej, w tym na czwartym piętrze znajdował się gabinet dyrektora.

Na piętrach od 5 do 7 znajdowały się tzw. pokoje ambulanserskie, czyli pokoje wypoczynkowe. Pracownicy pocztowi, którzy przyjeżdżali do Gdyni z przesyłkami kursami pocztowo-kolejowymi, w tych pokojach wypoczywali. Na siódmym piętrze znajdowały się większe mieszkania, które pracownicy poczty mogli też wynajmować.

- W tej chwili cały ten budynek jest zamknięty. Do 2005 roku funkcjonował tu Urząd Przewozu Poczty. Potem doszło do restrukturyzacji poczty i powstało tu Centrum Usług Pocztowych węzeł Gdynia. Miały tu miejsce czynności ekspedycyjne, rozdzielcze, przewozowe, ale również nadawcze w placówce pocztowej - opowiada Tadeusz Arkuszewski, dyrektor regionu Pionu Infrastruktury w Poczcie Polskiej. - W 2007 roku został wybudowany nowy węzeł ekspedycyjno-rozdzielczy w Pruszczu Gdańskim i znaczna część procesów została tam przeniesiona, także pokoje wypoczynkowe dla kierowców. Pracownicy z tego biurowca przeniesieni zostali do Pruszcza oraz do innych pionów w Gdańsku i Gdyni.
W pocztowym kompleksie przy placu Konstytucji od 2007 roku działa więc w zasadzie tylko punkt rozdzielczo-przeładunkowy. Na co dzień pracuje tu w tej chwili 210 osób. Według planów już we wrześniu część działalności rozdzielczo-przeładunkowych zostanie przeniesiona do nowej, wynajmowanej hali przy ul. Hutniczej, a część listonoszy przejdzie do urzędu pocztowego przy ul. 10 Lutego.

Pocztowe hale - industrial w czystej formie



Mieszkańcy Gdyni pamiętają głównie placówkę pocztową na parterze biurowca. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że cały kompleks pocztowy położony jest na działce o powierzchni blisko hektara, a znaczna część to pamiętające lata 60. hale, w których sortowane, przeładowywane i rozdzielane są przesyłki.

Jedną z nich osoby zdążające na dworzec widują, bo przylega do ośmiokondygnacyjnego budynku biurowo-mieszkaniowegoMapka. W ostatnich latach w hali znajdowało się pocztowe archiwum dokumentów (zostało już przeniesione) - całe tony dokumentów związanych z przesyłkami, które poczta jest obowiązana przechowywać, np. na wypadek reklamacji.

Wcześniej w tej hali przez lata działał Magazyn Wymiany Zagranicznej. Przesyłki nadchodzące z innych kontynentów i państw, bądź do nich wysyłane, były w to miejsce z zewnątrz transportowane wielkim taśmociągiem. Skonstruowali go pocztowi inżynierowie najlepiej znający specyfikę branży. Potem projekt tej konstrukcji był przekazywany do innych krajów socjalistycznych.

W tym samym czasie w hali działał też urząd celny. Drzwi z takim napisem zachowały się na pierwszym piętrze budynku, gdzie po dziś dzień pracują listonosze i każdego dnia sortują przesyłki przed wyruszeniem do swojego rejonu.

Za widoczną halą znajduje się kolejna - z rampą. Tutaj podjeżdżają pocztowe tiry po przesyłki, które rozwożone są w różnych kierunkach. Pamiętające poprzednią epokę lampy oświetlają pracę pracowników pocztowych uwijających się przy sortowaniu paczek. Tabliczki z nazwami miejscowości wyjaśniają, gdzie trafią przesyłki z danego wózka.

Jeszcze dalej przechodzi się do półotwartej tzw. hali wagonowej. To tutaj przed laty specjalną lokomotywą wtaczane były tzw. ambulanse, czyli kolejowe wagony. Od lat nie ma tam torów, hala wyłożona jest betonowymi płytami, na których parkują pocztowe samochody. Dalej - za halą - znajdowała się specjalna bocznica kolejowa z wartownią, obecnie tak bardzo zarośnięta, że trudno ocenić czy po dawnych torach pozostał jakikolwiek ślad.

Poczta ma inne potrzeby, więc sprzedaje nieruchomości



Kompleks przy placu Konstytucji nie po raz pierwszy wystawiony jest na sprzedaż. W ofercie są zabudowania wraz z będącymi w użytkowaniu wieczystym działkami o łącznej powierzchni 9 345 m kw. Cena wywoławcza wynosi 23 mln złotych, przetarg ma się odbyć 15 czerwca.

- Cały ten obiekt został zbudowany pod usługi pocztowe w powiązaniu z transportem kolejowym. Kiedyś ta placówka nazywała się m.in. Wydzielonym Dworcowym Urzędem Pocztowym. W tej chwili transportu kolejowego do przewozu przesyłek już nie wykorzystuje. Istnienie tego obiektu, zwłaszcza w standardzie technicznym, który generuje wysokie koszty eksploatacyjne, nie ma racji bytu. Dlatego zostanie on sprzedany - wyjaśnia Tadeusz Arkuszewski.
Cały kompleks oddany do użytkowania został w 1965 roku i projektowany był pod potrzeby usług pocztowych. To co może powstać w tym miejscu określa uchwalony w trybie nadzwyczajnym tzw. plan dla Międzytorza z września 2017 roku. W miejscu gdzie stoją prezentowane budynki w 60 proc. może powstać zabudowa usługowa i obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2 tys. m kw., w 40 proc. zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna. Krytykowany pomysł zbudowania w tym miejscu galerii handlowej nie musi się ziścić, ponieważ dopuszczenie zabudowy usługowej umożliwia powstanie tu "usług konsumpcyjnych i ogólnospołecznych". Może to być zatem także np. hotel.

Możliwość realizacji w tym miejscu nowej zabudowy warunkuje przygotowanie przez przyszłego inwestora projektu węzła integracyjnego Gdynia Główna, który powstać ma na placu Konstytucji.

Sama zabudowa może mieć do 19 m lub do 22 m (o ile najwyższa kondygnacja zostanie wycofana). Możliwe jest także wybudowanie wyższego budynku - o wysokości maksymalnie 55 m. Usługi wymagane są w parterach od strony placu Konstytucji.

W planie wskazano także, że materiały i rozwiązania zastosowane w nowej zabudowie (w szczególności w odniesieniu do części zabudowy podwyższonej do 55 m) powinny mieć wysoką jakość estetyczną i być trwałe. Wskazane jest użycie szkła, stali nierdzewnej, metali kolorowych, kamienia.

Zabudowa znajduje się poza obszarem chronionego, historycznego układu urbanistycznego Śródmieścia Gdyni. Najwyższy w istniejącym kompleksie budynek biurowy wpisany jest do gdyńskiej ewidencji zabytków.

W 2020 roku wyburzono część zabudowań na terenie Międzytorza.

Miejsca

Opinie (132) 6 zablokowanych

  • paskudny budynek zabytkiem? to jest architektoniczne straszydło a nie zabytek

    Kto kupi działkę z takim paskudztwem bez możliwości wyburzenia go? To rak na tkance Gdyńskiego modernizmu.

    • 5 4

  • Apel do; p.Szczurka, Władz PKP, Urzędu Marszałkowskiego,... (2)

    O zabezpieczenie choć części tego tak ważnego dla mieszkańców i turystów terenu ze względów logistycznych. I przeznaczenia ich na PKS Gdynia który powinien otrzymać pożyczki od ARP i wsparcie od rządu, który tyle mówi o integracji PKS/PKP. Pieniądze powinny zostać przeznaczone na rozwój firm transportowych i wybudowania Dworca PKS z prawdziwego zdarzenia oraz Car-sharing, Centrum Komunikacji Miejskiej Gdyni,.. a może województwa północnego.
    Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) powinna wymóc integratora pożyczki PKS Gdynia i ew. podjąć budowę nowoczesnych obiektów w ramach PPP np. z przyszłym Centrum Handlowym. Powinna nastąpić wymiana m.in. taboru autobusowego na nowszy i bardziej zróżnicowany i zmniejszenie kosztów funkcjonowania przewoźnika. - Aby Woj. mogło się po pandemii właściwie rozwijać wymagane jest wsparcie przewoźników lokalnych, to dzisiaj bardzo ważne zadanie: pozwala na utrzymanie i rozwój połączeń w gminach i miastach także dla turystów oraz umożliwia poprawę logistyczną ich dotarcia do miejsc pracy(zwłaszcza młodym ludziom) komfortu,.. Taki PKS Gdynia zyska nie tylko rolę integratora, nowego kontrahenta, ale także realnie wpływamy na możliwość dotarcia do miejsc wypoczynku czy w Trójmieście do miejsc pracy, dużo lepszą jakość podróżowania w województwie pomorskim, ale i mniej korków i zanieczyszczeń powietrza. PKS Gdynia przewoźnik zapewni codzienny dojazd tysiącom pasażerów w powiatach; puckim, wejherowskim, lęborskim, kartuskim a może i na dalszych trasach i na terenie Trójmiasta. Dzięki temu wygodniej w jeszcze lepszy sposób będziemy w stanie zaspokajać potrzeby naszych mieszkańców Pomorza w zakresie mobilności a i zwiększymy ilość chętnych turystów i osób wypoczywających.

    • 12 2

    • Z Gdyni odjeżdża 1. (słownie jedna) linia autobusowa - 650 do Karwi... (1)

      W jakim celu miasto połączone z całą Polską liniami kolejowymi, miałoby inwestować w dziadowski PKS (dworzec/stanowiska)? Gdzie miałyby kursować autobusy z Dworca Głównego PKS?

      • 1 2

      • Skoro m.Gdynia doskonale sobie poradziła z komunikacja miejską

        i dostaje międzynarodowe wyróżnienia, to przy wsparciu może stworzyć doskonałą mobilną sieć połączeń w województwie a nawet w Polsce północnej dla dobra nas wszystkich zwłaszcza tych gdzie sieć kolejowa ich dyskryminuje.

        • 0 0

  • Gdynia w stanie agonalnym

    • 8 5

  • Jaka nowa zabudowa powinna powstać obok dworca w Gdyni?

    Albo szpital dla koronaświrusów, albo wielopietrowy parking

    • 2 3

  • Pan Tadeusz A. najpierw był członkiem PO a teraz PiS. Dziękuję za uwagę

    • 3 1

  • Ciekawe

    Wszystko na sprzedaż ktoś powinien za to beknąć, mieszkań nie budują bo gdzie jak niema gdzie. Ale działki na sprzedaż są. Każdy mieszkaniec jest dla miasta równy, no ale zapomniał pan dodać panie prezydencie że ten z grubszym portfelem jest równiejszy.

    • 2 0

  • Dworzec (1)

    Od 2007 roku była już możliwość zrobienia coś z tą ruina?To 14 lat pan prezydencik czekał aż pojawi się możliwość sprzedania tych budynków kolegom deweloperom?Dworzec gdyński nie lepszy,syf i malaria ale to wizytówka pana Szczurka i jego działania w naszym mieście.Aktywność prezydencika w sprzedawaniu gruntów rośnie wraz ze zbliżaniem się do końca kadencji.Nikogo chyba to nie dziwi,trzeba trzeba napchać kieszenie i ustawić kilka pokoleń rodzinki.

    • 4 2

    • Stop głupim teoriom

      Właścicielem terenu i Budynków jest PP, nie miasto!

      • 1 0

  • Parking

    No to w końcu mamy miejsce na parking piętrowy,wystarczy tych centrów handlowych,wystarczy ze Batory i Kwiatkowski stoją koło siebie,za mało?Przy haki targowej nie ma gdzie stanąć,powinien powstać tam parking.Mieszkania koło torów i dworca to raczej chybiona inwestycja.

    • 7 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budynki Poczty Polskiej przy dworcu Gdynia Główna

    Odsprzedać dla InPost na sortownię

    I będzie przynajmniej z tego zysk dla miasta.

    • 1 0

  • Myślę,że jest to idealne miejsce na bazę autobusową PKS.

    Przystanki pks zajmują teraz centralny plac przed dworcem.Wiem,że baza PKsu planowana jest w okolicach międzytorza.Dlaczego by nie połączyć z dworcem kolejowym nowej bazy autobusowej,wykorzystując zmodyfikowane zabudowania po poczcie.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane