• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historia budynków poczty przy dworcu w Gdyni

Ewa Budnik
28 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zabudowania poczty obok dworca w Gdyni mają blisko 10,5 tys. m kw. powierzchni użytkowej. W przyszłości będzie tu mogło powstać jej znacznie więcej.

Obok dworca kolejowego w Gdyni, przy placu Konstytucji 2Mapka znajdują się zabudowania Poczty Polskiej. Placówka pocztowa nie działa tu od dawna, niebawem poczta całkowicie je opuści, ponieważ zabudowania zostaną sprzedane. Trojmiasto.pl dokumentuje stan zabudowań w ostatnich miesiącach ich funkcjonowania. Nabywca będzie mógł te obiekty częściowo wyburzyć.



Jaka nowa zabudowa powinna powstać obok dworca w Gdyni?

Najwyższy budynek jest obecnie zupełnie wyłączony z użytkowania. Na jego parterze do końca 2014 roku funkcjonowała placówka pocztowa. Potem została zamknięta. Powyżej, na piętrach od 1 do 4 znajdowały się pomieszczenia biurowe i administracyjne Poczty Polskiej, w tym na czwartym piętrze znajdował się gabinet dyrektora.

Na piętrach od 5 do 7 znajdowały się tzw. pokoje ambulanserskie, czyli pokoje wypoczynkowe. Pracownicy pocztowi, którzy przyjeżdżali do Gdyni z przesyłkami kursami pocztowo-kolejowymi, w tych pokojach wypoczywali. Na siódmym piętrze znajdowały się większe mieszkania, które pracownicy poczty mogli też wynajmować.

- W tej chwili cały ten budynek jest zamknięty. Do 2005 roku funkcjonował tu Urząd Przewozu Poczty. Potem doszło do restrukturyzacji poczty i powstało tu Centrum Usług Pocztowych węzeł Gdynia. Miały tu miejsce czynności ekspedycyjne, rozdzielcze, przewozowe, ale również nadawcze w placówce pocztowej - opowiada Tadeusz Arkuszewski, dyrektor regionu Pionu Infrastruktury w Poczcie Polskiej. - W 2007 roku został wybudowany nowy węzeł ekspedycyjno-rozdzielczy w Pruszczu Gdańskim i znaczna część procesów została tam przeniesiona, także pokoje wypoczynkowe dla kierowców. Pracownicy z tego biurowca przeniesieni zostali do Pruszcza oraz do innych pionów w Gdańsku i Gdyni.
W pocztowym kompleksie przy placu Konstytucji od 2007 roku działa więc w zasadzie tylko punkt rozdzielczo-przeładunkowy. Na co dzień pracuje tu w tej chwili 210 osób. Według planów już we wrześniu część działalności rozdzielczo-przeładunkowych zostanie przeniesiona do nowej, wynajmowanej hali przy ul. Hutniczej, a część listonoszy przejdzie do urzędu pocztowego przy ul. 10 Lutego.

Pocztowe hale - industrial w czystej formie



Mieszkańcy Gdyni pamiętają głównie placówkę pocztową na parterze biurowca. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że cały kompleks pocztowy położony jest na działce o powierzchni blisko hektara, a znaczna część to pamiętające lata 60. hale, w których sortowane, przeładowywane i rozdzielane są przesyłki.

Jedną z nich osoby zdążające na dworzec widują, bo przylega do ośmiokondygnacyjnego budynku biurowo-mieszkaniowegoMapka. W ostatnich latach w hali znajdowało się pocztowe archiwum dokumentów (zostało już przeniesione) - całe tony dokumentów związanych z przesyłkami, które poczta jest obowiązana przechowywać, np. na wypadek reklamacji.

Wcześniej w tej hali przez lata działał Magazyn Wymiany Zagranicznej. Przesyłki nadchodzące z innych kontynentów i państw, bądź do nich wysyłane, były w to miejsce z zewnątrz transportowane wielkim taśmociągiem. Skonstruowali go pocztowi inżynierowie najlepiej znający specyfikę branży. Potem projekt tej konstrukcji był przekazywany do innych krajów socjalistycznych.

W tym samym czasie w hali działał też urząd celny. Drzwi z takim napisem zachowały się na pierwszym piętrze budynku, gdzie po dziś dzień pracują listonosze i każdego dnia sortują przesyłki przed wyruszeniem do swojego rejonu.

Za widoczną halą znajduje się kolejna - z rampą. Tutaj podjeżdżają pocztowe tiry po przesyłki, które rozwożone są w różnych kierunkach. Pamiętające poprzednią epokę lampy oświetlają pracę pracowników pocztowych uwijających się przy sortowaniu paczek. Tabliczki z nazwami miejscowości wyjaśniają, gdzie trafią przesyłki z danego wózka.

Jeszcze dalej przechodzi się do półotwartej tzw. hali wagonowej. To tutaj przed laty specjalną lokomotywą wtaczane były tzw. ambulanse, czyli kolejowe wagony. Od lat nie ma tam torów, hala wyłożona jest betonowymi płytami, na których parkują pocztowe samochody. Dalej - za halą - znajdowała się specjalna bocznica kolejowa z wartownią, obecnie tak bardzo zarośnięta, że trudno ocenić czy po dawnych torach pozostał jakikolwiek ślad.

Poczta ma inne potrzeby, więc sprzedaje nieruchomości



Kompleks przy placu Konstytucji nie po raz pierwszy wystawiony jest na sprzedaż. W ofercie są zabudowania wraz z będącymi w użytkowaniu wieczystym działkami o łącznej powierzchni 9 345 m kw. Cena wywoławcza wynosi 23 mln złotych, przetarg ma się odbyć 15 czerwca.

- Cały ten obiekt został zbudowany pod usługi pocztowe w powiązaniu z transportem kolejowym. Kiedyś ta placówka nazywała się m.in. Wydzielonym Dworcowym Urzędem Pocztowym. W tej chwili transportu kolejowego do przewozu przesyłek już nie wykorzystuje. Istnienie tego obiektu, zwłaszcza w standardzie technicznym, który generuje wysokie koszty eksploatacyjne, nie ma racji bytu. Dlatego zostanie on sprzedany - wyjaśnia Tadeusz Arkuszewski.
Cały kompleks oddany do użytkowania został w 1965 roku i projektowany był pod potrzeby usług pocztowych. To co może powstać w tym miejscu określa uchwalony w trybie nadzwyczajnym tzw. plan dla Międzytorza z września 2017 roku. W miejscu gdzie stoją prezentowane budynki w 60 proc. może powstać zabudowa usługowa i obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2 tys. m kw., w 40 proc. zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna. Krytykowany pomysł zbudowania w tym miejscu galerii handlowej nie musi się ziścić, ponieważ dopuszczenie zabudowy usługowej umożliwia powstanie tu "usług konsumpcyjnych i ogólnospołecznych". Może to być zatem także np. hotel.

Możliwość realizacji w tym miejscu nowej zabudowy warunkuje przygotowanie przez przyszłego inwestora projektu węzła integracyjnego Gdynia Główna, który powstać ma na placu Konstytucji.

Sama zabudowa może mieć do 19 m lub do 22 m (o ile najwyższa kondygnacja zostanie wycofana). Możliwe jest także wybudowanie wyższego budynku - o wysokości maksymalnie 55 m. Usługi wymagane są w parterach od strony placu Konstytucji.

W planie wskazano także, że materiały i rozwiązania zastosowane w nowej zabudowie (w szczególności w odniesieniu do części zabudowy podwyższonej do 55 m) powinny mieć wysoką jakość estetyczną i być trwałe. Wskazane jest użycie szkła, stali nierdzewnej, metali kolorowych, kamienia.

Zabudowa znajduje się poza obszarem chronionego, historycznego układu urbanistycznego Śródmieścia Gdyni. Najwyższy w istniejącym kompleksie budynek biurowy wpisany jest do gdyńskiej ewidencji zabytków.

W 2020 roku wyburzono część zabudowań na terenie Międzytorza.

Miejsca

Opinie (132) 6 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budynki Poczty Polskiej przy dworcu Gdynia Główna

    Okolice dworca w Gdyni to Trzeci Świat!

    • 4 0

  • Socrealizm

    Czy wzorem dominującej w Gdyni mody na "nowoczesność" i pseudo "modernizm" powstaną w tym miejscu kolejne koszmary architektonicznie. Czy ktoś zahamuje trend upodabniania tego miasta do socjalistycznego kołchozu .

    • 4 3

  • Jak to szkaradztwo z 1965 roku może być zabytkiem może mi to ktoś wytłumaczy?

    • 6 1

  • To lepiej aby ten obskurny budynek w ścisłym centrum Gdyni vis a vis Dworca Głównego dalej straszył swoim wyglądem??? Albo odremontować albo faktycznie coś ładnego tam postawić albo zostawić zieleń. Problem w tym, że na renowację budynku nie ma co liczyć, przynajmniej na pewno nie przy obecnej władzy, to już chyba lepiej z dwojga złego wybudować tam coś ładnego bo tylu obskurnych budynków w ścisłym centrum miasta nie ma już chyba w żadnym innym mieście co w Gdyni ( przykład ulica świętojańska i szereg kamienic vis a vis Baltiq Plaza ). Tylko czekać aż okna same będą wypadały od wiatru.

    • 2 0

  • urząd celny pocztowy w gdyni

    w tym budynku działał do 1995 roku Urząd Celny Pocztowy w Gdyni, jedyny w Polsce, z dyrektorem Panem Pyzikiem. Potem w tym miejscu do 2007 roku był Oddział Celny Pocztowy podległy Urzędowi Celnemu w Gdyni. Przy odprawie celnej paczek pracownikowi poczty towarzyszył urzędnik celny, przeważnie kobieta. Tylko dyrektor był mężczyzną ale też przed świętami delegowano do tej placówki celników z oddziałów portowych do pomocy.

    • 2 0

  • parking i jeszcze raz parking piętrowy

    albo rozbudowa dworca PKS. Poza tym okolice dworca wygladają jak Bangladesz

    • 8 1

  • Strategiczna inwestycja miejska

    Dworzec autobusowy w tym miejscu jest po prostu konieczny. Powinna to być inwestycja strategiczna. To Gdynia powinna kupić tą działkę i ją zagospodarować np. w formie PPP. A co robi miasto? Nic. Czeka , aż się samo zrobi. Tak jak z wieloma innymi , strategicznymi inwestycjami. Dzisiaj stałem 40 minut w korku na Puckiej ( przetaczali pociągi ) a tunel i wiadukt miały być już wiele lat temu. Co z Obwodnicą Północną ? Na odcinku Morska - Hutnicza miał być tunel a nic się nie dzieje. Panie Szczurek, kończ Waść , wstydu oszczędź .

    • 7 0

  • O! super pomysł!

    Paczki będą stały w korkach na ulicy Hutniczej

    • 2 0

  • Dworzec autobusowy

    W Gdyni od lat brakuje dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia. Dlaczego więc w miejscu poczty planuje się kolejne centrum handlowe, zamiast dworca autobusowego z zadaszonymi stanowiskami postojowymi jak w cywilizowanym świecie?
    A jeśli nie dworzec to niech będzie hotel, ale nie centrum handlowe, które spowoduje kolejne korki w centrum miasta.

    • 8 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budynki Poczty Polskiej przy dworcu Gdynia Główna

    Tom1

    Pytam się Gdynian, jak możecie wybierać Szczurka z kadencji na kadencje?
    Stan drug w Gdyni, wygląda jak w Kalingradzie w 1990r.
    Wejherowo zbudowało tunel 40 lat temu, a w Gdyni między ul. chylońską a hutniczą są korki po pare kilometrów.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane